Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
Genre: Western
Speelduur: 161 minuten / 179 minuten (re-release)
Alternatieve titels: The Good, the Bad and the Ugly / De Goede, de Slechte en de Gemene / The Man with No Name 3: The Good, the Bad and the Ugly / The Good, the Ugly, the Bad / De Goede, de Slechte en de Lelijke
Oorsprong:
Italië / Spanje / West-Duitsland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sergio Leone
Met onder meer: Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach
IMDb beoordeling:
8,8 (884.934)
Gesproken taal: Italiaans
Releasedatum: 22 januari 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Il Buono, il Brutto, il Cattivo
"For three men the Civil War wasn't hell. It was practice."
Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog hebben de gunfighter Blondie (‘The Good’) en de gezochte Mexicaanse outlaw Tuco (‘The Ugly’) een deal gesloten: Blondie levert Tuco aan een sheriff uit, strijkt de hoge beloning op, redt hem dan op het nippertje van de strop en slaan vervolgens op de vlucht. Dit plan is diverse keren succesvol. Dan vernemen beiden van de stervende officier Bill Carson informatie over een gestolen geldkist met 200.000 dollar aan gouden munten. Onderweg maken Blondie en Tuco kennis met de meedogenloze premiejager Angel Eyes (‘The Bad’), die ook op zoek is naar de geldkist.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 884934)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Blondie
Tuco Ramirez
Sentenza / Angel Eyes
Alcoholic Union Captain
Father Pablo Ramirez
Maria
Storekeeper
Tuco Henchman
Bill Carson / Jackson
Baker
Reviews & comments
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Unforgiven rules big time.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Sterker nog. Of je vindt hem heel goed, of je hebt heel weinig westerns gezien.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Sterker nog. Of je vindt hem heel goed,
dat zijn er maar 3.
dacate
-
- 10 berichten
- 18 stemmen
Een van de beste westerns ooit!
Alleen al de muziek was fantastisch, echt een aanrader!
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Westerns, cowboys weinig boeiends aan. Once Upon a Time in The West bevestigde dat alleen maar voor mij. Maar der Il Buono, il brutto, il Cattivo is van een iets andere makelij.
Om te beginnen vind ik dit al veel beter geacteerd dan Once Upon a Time in The West. Waar in Once Upon a Time in The West enkel Henry Fonda iets weet te presteren heb je hier 3 goed geacteerde en leuke personage met Eastwood voorop, geweldig rol.
Geen irritante super close-ups bij de vleet maar mooie close-ups met af en toe daarbij nog eens een goede long-shot. Ook de decors vond ik veel beter, allemaal niet zo kaal dan in Once Upon a Time in The West. Toch bleef het voor mij allemaal net ietsje te rauw.
Leuke theme heeft deze film ook, enkel jammer dat het weer moet uitgemolken worden tot op de laatste druppel, na het 3x te horen heb je het ook wel weer gehad.
Wat dan weer het grote probleem is en bijna al een handelsmerk van Leone mag genoemd worden imo: Saai, Langdradig, Simpel verhaal dat veel te lang is uitgerekt. Ook deze film ontspant er niet aan. Waarom eens niet wat knippen in deze film zodat hij een dik half uur korter duurt? Het zou de kwaliteit enkel ten goede gekomen zijn, maar nee meneer Leone houdt blijkbaar van langdradigheid zie ik Once Upon a Time in The West en In America.
Ik ga het bij 3 sterren, meer verdient hij niet maar minder ook. Want z'n films in de top 10 staan te zoeken zal voor mij altijd een raadsel blijven.
***
dave
-
- 1079 berichten
- 885 stemmen
Voor de 16de keer bekeken, wederom 161 minuten kippenvel.
Beste film ooit gemaakt (16de keer dat ik dat zeg)
thegoodfella
-
- 329 berichten
- 2533 stemmen
dit isde 1e klasieke western die ik bekeken heb. Ik vond Het verhaal vrij simpel en een beetje overdreven en over de top. Maar de gruwelijke soundtrack, de sfeer en het feit dat de film de volle 171 min zeer vermakelijk blijft maakt dit toch tot een klasiekertje
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik vind cera ook wel mooi hoor, bevat eerlijk gezegd wel veel ingrediënten die GBU ook bevat, muziek, beelden en rauwe koppen.
Maargoed, anders lees je mijn commentaar nog ns. Ik hou dus minder van die strelende strijkorkesten bij een badende Cardinale of dat tiendubbeldik opgelegde haatthema met harmonica van stilzwijger Bronson.. Dát is dus wel degelijk kitsch
Anders zoek je daar ook de betekenis nog ns van op 
Deze film is gewoon veel harder en rauwer en daarom niet kitsch (of vrijwel niet). Bovedien vind ik dat hij het western-thema veel beter behandelt dan ceru una volta. Maar ook zonder ze te vergelijken vind ik dat

Ik reageer wel heel erg laat op dit bericht. Maar ik ben dan ook 2 jaar weggeweest en heb heel wat in te halen. Ik had elk willekeurig bericht eruit kunnen pikken om op te reageren. Ik koos dat van jou omdat het toch wel enigszins aansluit op wat ik wil zeggen.
Ik vind persoonlijk dat Once upon a Time in the West veel, maar dan ook veel harder en rauwer is dan The Good, the Bad and the Ugly. Het is in mijn ogen dan ook met afstand de beste western, en misschien wel de beste film ooit.
The Good, the Bad and the Ugly is een goede film, begrijp me niet verkeerd. Maar enkele dingen storen me.
Op het einde gaat "the bad" net voor een open graf staan. Hij wordt neergeschoten en valt in het graf. Nog een schot en zijn hoed valt ook in het graf. Alsof het nog niet genoeg is volgt er nog een schot, waarna zijn revolver ook in het graf terechtkomt.
Wat een samenloop van toevalligheden, erg kinderachtig allemaal, en ik had op dat moment dan ook het gevoel dat ik naar een komedie aan het kijken was.Normaal is dat niet erg, want ik kan een goede komedie best apprecieren. Maar The Good, the Bad and the Ugly is een film die serieus genomen moet worden. Dat soort grapjes en toevalligheden vind ik niet thuishoren in een serieuze film.
In My Name Is Nobody is Terence Hill ook vaak erg grappig, maar die film is dan ook grappig bedoeld, dus daar zijn zulke situaties wel gepast.
Maar The Good, the Bad and the Ugly heeft ook enkele erg sterke scenes.
De scene vanaf het moment dat Tuco tegen een graf valt en als dan de muziek "The Ecstasy of Gold" begint tot als "the bad" wordt geraakt vind ik een heel sterke scene. De grapjes achteraf hadden ze wat mij betreft eruit moeten laten.
En het allerbeste wat de film te bieden heeft vind ik misschien wel als Tuco met zijn broer praat. Heel sterk geacteerd van beide acteurs.
Ennio Morricone heeft natuurlijk prachtig werk afgeleverd met de muziek. Maar dat heeft hij ook bij Once upon a Time in the West gedaan, misschien zelfs nog beter.
Ik kijk deze film wel telkens graag opnieuw, hij weet me steeds weer te bekoren. Maar hij komt niet verder dan de 3de plaats in mijn western toplijst. Als het einde zo serieus was als de film zou moeten zijn, zou ik er misschien wel een hele ster bijgeven. Nu blijf ik steken op 3,5*.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Om te beginnen vind ik dit al veel beter geacteerd dan Once Upon a Time in The West. Waar in Once Upon a Time in The West enkel Henry Fonda iets weet te presteren heb je hier 3 goed geacteerde en leuke personage met Eastwood voorop, geweldig rol.
Bij Once upon a Time in the West acteert Charles Bronson fantastisch. 1 van de beste acteerprestaties ooit.
En leuke personages horen eigenlijk niet in deze film thuis. Dit moet een harde, rauwe film voorstellen en de personages moeten dat ook zijn. Eigenlijk zijn ze dat ook wel. Ik denk dan ook dat je wil zeggen dat het 3 interessante personages zijn.
Ook de decors vond ik veel beter, allemaal niet zo kaal dan in Once Upon a Time in The West. Toch bleef het voor mij allemaal net ietsje te rauw.
Kaal en rauw, dat is hoe een western hoort te zijn. In geen enkele andere western laat men dat zo goed zien als in Once upon a Time in the West.
Maar ik begrijp je commentaar, want je zei al dat westerns niet je favoriete genre zijn, dan kan je de prachtige decors niet echt waarderen.
Wat dan weer het grote probleem is en bijna al een handelsmerk van Leone mag genoemd worden imo: Saai, Langdradig, Simpel verhaal dat veel te lang is uitgerekt. Ook deze film ontspant er niet aan. Waarom eens niet wat knippen in deze film zodat hij een dik half uur korter duurt? Het zou de kwaliteit enkel ten goede gekomen zijn, maar nee meneer Leone houdt blijkbaar van langdradigheid zie ik Once Upon a Time in The West en In America.
Knippen, inkorten is nou net wat je absoluut moet vermijden bij dit soort films. Jij denkt dus dat een lange speelduur de film saai en langdradig maakt? In mijn ogen is die lange speelduur noodzakelijk om zo de personages pas echt goed te leren kennen.
Een film als bijvoorbeeld Crank heb ik ook wel gezien. Maar dat gaat er allemaal veel te hectisch aan toe. Non stop actie, dat is eens leuk om te zien met het verstand op nul. Maar in dat soort film leer je de personages niet goed kennen. Dat is dan ook het soort film dat je snel weer vergeet.
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
1) Harmonica één van de beste acteerprestaties ooit? Trek ik serieus in twijfel.
2) Als het bij een western hoort cava dan maar het blijft geen goede indruk op mij achter laten.
3) Waarom zou een harde en rauwe tiep geen leuk personage kunnen zijn? Check Tony Montana van Scarface of Kiriyama van Battle Royale.
4) Ik krijg het van langdradige films. Een personage uitdiepen is niet langdradig maar oneindige lange close-ups en bepaalde situaties wel.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dit is een spaghettiwestern en daar komt zeker ook cartoonesk geweld bij kijken. Het is vaak grimmig, maar tegelijkertijd ook totaal niet realistisch.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Dit is een spaghettiwestern en daar komt zeker ook cartoonesk geweld bij kijken. Het is vaak grimmig, maar tegelijkertijd ook totaal niet realistisch.
Ja, dat snap ik wel. Maar ik vind het jammer dat dit ook het geval is bij deze film. Over het algemeen is dit een zeer serieuze film. Ik denk ook dat Sergio Leone hier een serieuze film wilde afleveren. Misschien met een grapje erbij op het eind met dat graf, die hoed en die revolver. Ik vind het jammer genoeg niet passend. In deze film komt dat verkeerd tot zijn recht.
Once upon a Time in the West heeft dat niet. Dat is toch ook een spaghettiwestern van Leone. En die is gewoon bloedserieus.
Maar beste Ramon, wat ik me afvraag is het volgende. Hoe komt het dat je deze film bij je top 10 hebt staan terwijl je in een topic over spaghettiwesterns hebt vermeld dat Once upon a Time in the West je nr 1 western is?
Komaan, zo een liefhebber als jij bent, dan kan Once upon a Time in the West kan toch niet in je top 10 ontbreken.
Xx_se7en_xX
-
- 575 berichten
- 495 stemmen
De laatste tijd komen er hele goeie films op tv. Gisteren the green mile, vandaag the untouchables en dinsdag the good, the bad and the ugly. 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
mwa, deze is toch een stuk leuker, vind de andere weer mooier maar alleen al de slachting in het begin van once upon a time maakt het al serieuzer en minder leuk! ben er wel mee eens dat er ook humor inzit alleen niet te vergelijken met deze film.
Gelukkig zit er niet veel humor in Once upon a Time in the West. In het verhaal van Once upon a Time in the West hoort humor niet thuis.
Daarom is dat ook de beste film ooit gemaakt. Once upon a Time in the West is een absoluut MEESTERWERK!!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Omdat ik ze beiden meesterlijk vind? Een Top 10 samenstellen vind ik ook niet te doen. Ik vind uberhaupt stemmen al heel moeilijk. Ik zou amper of niet kunnen verantwoorden waarom ik de ene film 3,5* geef en een ander 4,0*. Heb wel eens gedacht aan een 0,5*/2,5*/5,0* stem-methode...
Tuurlijk niet. Zo'n openingsscene daar met dat geklooi met die vlieg en zo'n dialoog over paarden (stationscene) is toch ook ontzettend uitvergroot en cartoonesk verder.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Een Top 10 samenstellen vind ik ook niet te doen. Ik vind uberhaupt stemmen al heel moeilijk.
Daar heb ik ook problemen mee. En dan moet ik ook nog eens een hele hoop samurai films gaan proberen te zien die jij al gezien hebt. Daar gaat het voor mij alleen maar moeilijker door worden.
Tuurlijk niet. Zo'n openingsscene daar met dat geklooi met die vlieg en zo'n dialoog over paarden (stationscene) is toch ook ontzettend uitvergroot en cartoonesk verder.
Dat vind ik niet echt humor. Die vlieg, die is er gewoon. De normaalste zaak van de wereld dat die op die man afkomt in zo een omstandigheden.
Maar dat Lee Van Cleef net voor een open graf gaat staan dat is teveel van het goede. Daar is hij veel te slim voor.
En die dialoog over die paarden zie ik helemaal niet als humoristisch. Gewoon een scherpe opmerking van Charles Bronson.
Misschien wel de beste openingsscene ooit. Hoe de sfeer daar wordt opgebouwd. Een lange scene die echter nooit saai is terwijl er eigenlijk weinig gebeurd.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Omdat zo uitvoerig in beeld te brengen is normaal?
Dat Once Upon.... lyrischer is en wat epischer aanvoelt dan The Good,.. daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar toch is deze openingsscene ook erg cartoonesk zeker als je in het achterhoofd houdt dat Leone eigenlijk Van Cleef, Wallach en Eastwood wilde laten opdraven ipv Strode en kompanen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Omdat zo uitvoerig in beeld te brengen is normaal?
Dat is misschien niet normaal. Maar het heeft in mijn ogen geen negatieve invloed op de film. In tegenstelling tot sommige scenes in The Good, the Bad and the Ugly.
Maar ok, daar kan je over discussiëren.
Dat Once Upon.... lyrischer is en wat epischer aanvoelt dan The Good,.. daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar toch is deze openingsscene ook erg cartoonesk zeker als je in het achterhoofd houdt dat Leone eigenlijk Van Cleef, Wallach en Eastwood wilde laten opdraven ipv Strode en kompanen.
Je hebt gelijk over die 3. Maar ik weet niet wat ik ervan moet denken. Zou het de film beter gemaakt hebben? Stel dat Lee Van Cleef, Eli Wallach en Clint Eastwood er waren, en ze worden meteen neergeschoten, dat kan je niet maken.
Dus misschien is het wel beter dat Strode en kompanen er waren.
Maar laten we ook niet vergeten dat Clint Eastwood normaal gezien niet eens de rol zou spelen van the good. Sergio Leone wou dat Charles Bronson die rol zou spelen. Zou ook niet slecht zijn geweest denk ik.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Precies, want ik vind het in beide films op z'n plaats. Ik vind het juist een aantrekkelijk genre-kenmerk. Ik denk dat ik het wel leuk had gevonden als Eastwood etc de rollen hadden ingevuld maar tegelijkertijd was de betekenis van die scene dan anders geworden: Strode en Elam zijn toch veteranen uit de klassieke Amerikaanse western en Leone lijkt nu via deze scene af te rekenen met de klassieke western. Vind ik ook wel wat hebben.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Alleen jammer dat zo een films nooit meer gemaakt zullen worden.
De muziek van Ennio Morricone is ongeëvenaard en past perfect bij deze films.
En ook al zou Sergio Leone er nog zijn. Ik zou me op dit moment niet kunnen voorstellen welke acteurs de juiste koppen hebben om zo een rollen te spelen.
Die acteurs maken ze niet meer tegenwoordig. Jammer, maar gelukkig zijn deze films er nog om te kijken en daarna keer op keer herbekijken.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Voor de 16de keer bekeken, wederom 161 minuten kippenvel.
Beste film ooit gemaakt (16de keer dat ik dat zeg)
Vink je ze af ofzo??
mikey
-
- 28999 berichten
- 5148 stemmen
Dit is een spaghettiwestern en daar komt zeker ook cartoonesk geweld bij kijken. Het is vaak grimmig, maar tegelijkertijd ook totaal niet realistisch.

Trouwens de martelscene is toch wel dat wat men tegenwoordig realisme noemt. toch?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Docu gezien? 
En ik meen toch dat oa de film Shane Sergio voor gaat wat dat betreft.
Maar de impact is inderdaad grimmig ( of realistisch) en tegelijkertijd is de uitvoering cartoonesk.
Sjossa
-
- 31 berichten
- 50 stemmen
The ecstasy of gold, wat een heerlijke muziek! Vanavond nog maar eens kijken.
dvd-me
-
- 329 berichten
- 418 stemmen
Beetje slecht na-gesynchroniseert, maar wat een super lekkere muziek echt Western.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1229 stemmen
Idd die na-synchronisatie. Lang geleden dat ik deze heb gezien, maar heb em maar weer afgezet, werd er gek van.
RoBreda
-
- 25 berichten
- 45 stemmen
Masterpiece, heerlijk om m weer s te zien. Beste muziek beste componist ever, beste Western ever. 5 hele dikke *-en
mr_cocos
-
- 22 berichten
- 34 stemmen
ik heb deze film 10 jaar geleden gezien en vandaag voor de tiende keer !! Blijft een masterpiece!
Pre- en sequels

Per Qualche Dollaro in Più
1965
398 reacties

Per un Pugno di Dollari
1964
396 reacties
Gerelateerd nieuws

Sergio Leone's 'Dollar Trilogy' krijgt nieuwe 4K releases: 'Grenst tegen het perfecte aan'

Ratelslangen, revolvers en rovers: Dit zijn de beste westernfilms

Sergio Leone gebruikte gebaren in plaats van woorden om Clint Eastwood te regisseren

Prime Video gaat binnenkort deze tien topfilms uit het aanbod verwijderen
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties
Gerelateerde tags
premie jagervluchtelinggoudanti herogallowshuurmoordenaarlegeroutlawgun battleschietpartijmoral ambiguityspaghetti westerngraveyardamerican civil warstolen gold complexhidden golddollars trilogyla trilogie dollarsthe dollar trilogy suspensefulgun deathcemetaryconfederate gold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








