Erin Brockovich (2000)

Drama / Biografie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Julia Roberts, Albert Finney en Aaron Eckhart

Erin Brockovich, een alleenstaande moeder, kan maar geen baantje vinden. Als ze, na een auto-ongeluk, ook nog een rechtszaak verliest, dwingt ze haar advocaat om haar een baantje te geven. Aanvankelijk neemt niemand haar serieus, tot ze op het spoor komt van een vervuilingszaak.

Vinokourov schreef:
Julia Roberts is Erin Brockovich, een alleenstaande moeder die zich met haar decolleté (...)

Dat decolleté heeft ze "geleend" van de echte Erin Brockovich.
Dat krijg je met waargebeurde verhalen en dat geldt ook voor de cliché's. Die komen nu eenmaal in het echte leven ook regelmatig voor.

avatar van Tommy De Vito
Jaa, wederom een geslaagde film van Soderbergh.

Julia Roberts heeft terecht een oscar binnen gesleept voor deze film, want ze speelt behoorlijk goed. Het is omdat ik las dat Aaron Eckhart een rol in deze film heeft, anders zou ik hem nooit herkennen. Ook hij speelt goed, als de rest van de cast trouwens.

De film is daarnaast boeiend en weet de aandacht vast te houden. Dit komt mede door het verhaal, want eerlijk is eerlijk, het is een vrij bijzonder verhaal, wat niet alledaags voorkomt.

Prima dramafilm, 3.5

Hoe de industrie om de poen een loopje neemt met de volksgezondheid en hoe de gedupeerde mens zich achteraf eveneens met poen gelukkig voelt.
Julia Roberts acteert heel "vlot" in dit naar zeggen waar gebeurd verhaal (De geschiedenis zal zich nog dikwijls herhalen), maar de beste prestatie ligt m.i. ongetwijfeld bij Albert Finney.

Een boeiend en pretentieus rechtbankdrama voorzien van spanning, komedie en grappige dialogen, gebaseerd op een geruchtmakende zaak. Het David-Goliath verhaal (alleenstaande en grofgebekte alleenstaande moeder nam het op tegen een bijzonder kapitaalkrachtige Multi-onderneming) had even tijd nodig om op gang te komen. Vooral de karakters en de cast die ze speelde waren uitstekend, met een uitdagend geklede en tegelijk vertederende Julia Roberts als onbetwist middelpunt.

avatar van mikey
Heeft onze defensie ook niet een affaire met het spul uit deze film? Chroom 6?

avatar van tommykonijn
Erin Brockovich was een filmtitel die ik al wel vaker heb horen vallen. Zelf ben ik er nooit naar op zoek gegaan, maar een poosje geleden heb ik 'm toevallig gezien. Het leek me altijd zo'n typische RTL-film eigenlijk.

En eigenlijk is dat ook wel zo. Dit drama kijkt prima weg, maar het is ook niet zo dat het allemaal lang blijft hangen. Ik ben niet bekend met het verhaal van de echte Brockovich en weet dus ook niet of het allemaal goed verfilmd is. Het was in ieder geval interessant genoeg om me van begin tot eind te blijven boeien. Julia Roberts eist alle aandacht op zich in de hoofdrol en speelt deze uitstekend. Ook Albert Finney en Aaron Eckhart doen het naar behoren in de bijrollen.

De film is gelukkig niet al te zwaar. Er zitten ook wat luchtigere/komischere momenten in verwerkt. Van mij had het wel een stukje korter gemogen, maar dat is moeilijk omdat de film zowel het privéleven van Erin als de zaak aan bod wil laten komen. Gelukkig wordt het nooit echt saai, maar ik merkte wel dat het middenstuk op bepaalde momenten een beetje traag verliep.

Eigenlijk doet de film goed wat men wil bereiken: een verhaal vertellen. De degelijkheid waarmee dit gebeurt is vooral te danken aan het overtuigende acteerwerk. Het is geen film die me lang zal bijblijven, maar het is zeker vermakelijk om eens gezien te hebben.

Tijd geleden gezien. Acteurs zijn goed gecast.
Één van Roberts beste rollen.
Goed stukje drama met ook wat lach momenten.

Matige Soderbergh.

Al ben ik er nog niet helemaal uit of dat nu aan Soderbergh zelf ligt. Ik ben doorgaans redelijk allergisch voor dit soort films, in dat opzicht valt het eigenlijk nog wel mee. Anderzijds is het één van de minste Soderberghs die ik al gezien heb.

Roberts vind ik eigenlijk altijd slecht, daarop is deze film zeker geen uitzondering. Vervelende trekjes zorgen ervoor dat haar personage eigenlijk nooit zo innemend wordt dat duidelijk de bedoeling was. Ook Eckhart is vreselijk in deze film, de enige die wel uit te staan is, is Finney.

Ik ken het echte verhaal niet, maar het woord "gebaseerd" zal toch wel enige rol gespeeld hebben, want het verloop is wel érg filmisch. Voorspelbaar ook, maar dat hoort wel een beetje bij dit soort films natuurlijk.

Visueel valt er niet zoveel te beleven, de soundtrack is wél opvallend, vooral door niet echt op te vallen. Je zou een wat bombastischere/meligere score kunnen verwachten, maar Soderbergh houdt het subtiel. Toch fijn.

Duurde ook allemaal erg lang, maar vanuit de opzet is dat ook wel begrijpelijk. Alleen werkt het niet geweldig allemaal.

avatar van IH88
“You're a lawyer?”
“NO, no... I hate lawyers. I only work for them.”

Vakkundig gemaakte film van Soderbergh. Films van Soderbergh hebben altijd wel een aangename flow over zich, en ook Erin Brockovich verveeld geen moment. Het verhaal is interessant, maar het zijn de acteurs die het materiaal echt naar een hoger niveau doen stijgen.

Julia Roberts speelt misschien wel de rol van haar leven als Erin Brockovich, een vrouw die niet op haar mondje is gevallen en een ijzeren wil heeft. Het samenspel met de weergaloze Finney levert vele hoogtepunten op. Het is een genot om deze twee acteurs samen te zien spelen. Het verhaal levert een aardig rechtbankdrama op waar het einde eigenlijk van te voren al vaststaat. Minpunt is wel dat Brockovich een schijnbaar moeilijk leven heeft (gehad), maar dat ze in de film wel heel makkelijk alles in de schoot geworpen krijgt. Soderbergh maakt van Erin Brockovich dan ook eerder een feel good film, dan een dramafilm. Niets mis mee.

avatar van Dievegge
Julia Roberts speelt een knappe rol als de bevlogen voormalige schoonheidskoningin die een strijd van een tegen allen voert. Haar impulsiviteit werkt soms in haar voordeel, soms in haar nadeel. Het juridische aspect is met kennis van zaken uitgebouwd. De confrontaties met Albert Finney werken goed. Haar privéleven wordt er wel wat bijgesleurd, met Aaron Eckhart in de minder overtuigende rol van Nieuwe Man.

Het ecologische schandaal is op ware feiten gebaseerd, al kun je ten onrechte de indruk krijgen dat het leidingwater in die ene regio zoveel meer vevuild is dan elders. Leuk is dat de echte Erin Brockovich een bijrolletje heeft als serveerster. Zij heeft bewezen dat engagement sterker kan zijn dan steriele vakkennis en dat je niet altijd af mag gaan op een eerste indruk.

avatar van mrklm
Erin [Julia Robers] Een alleenstaande moeder met drie kinderen is woedend wanneer de rechtszaak die ze heeft aangespannen tegen de man die haar heeft aangereden niets oplevert. Hoewel ze zelfs haar eigen glazen heeft ingegooid, is ze woedend op haar advocaat Ed Masrey [Albert Finney] die haar gouden bergen had beloofd. Ze besluit haar gram te halen door te eisen dat Ed haar in dienst neemt. Ed laat zich overhalen en laat Erin simpel administratief werk doen. Wanneer Erin een dossier onder ogen krijgt over Pacific Gas & Electric en watervergiftiging in Hinkley, geeft Ed haar toestemming om verder onderzoek te doen .Erin ontdekt al snel dat hier honderden gezinnen gedupeerd zijn en ze bijt zich volledig vast in de zaak en is vastberaden PG&E tot de verantwoording te roepen. Niet alleen is dit een strijd van David tegen Goliath, ze werkt zo hard aan deze zaak dat ze haar kinderen nauwelijks meer zit en haar kersverse relatie met buurman George [Aaron Eckhart], die de kids dagelijks opvangt, onder druk komt te staan.

Julia Roberts speelt hier de rol van haar leven en toont hier voor het eerst haar veelzijdigheid als actrice. Erin Brockovich is een vrouw die haar hart op haar tong heeft, maar ze is ook iemand die haar onzekerheden verbergt achter uiterlijke bravoure. De scène waarin ze Eds kantoor binnen loopt en stampvoetend een baan eist is daar een uitstekend voorbeeld van. Het is een scène die niet alleen de sympathie van de kijker opwerkt, maar het verklaart ook waarom Ed en Erin het eigenlijk vrij goed met elkaar kunnen vinden. De scènes waarin Erin de 'vijand' eens goed de waarheid zegt speelt Roberts met verve en behoren tot de meest memorabele momenten uit de film. Ontroerend is de scène waarin haar zoontje, die niet begrijpt waarom hij zijn moeder zo weinig ziet, het dossier leest van een meisje van zijn leeftijd dat doodziek is geworden door de watervergiftiging, evenals het moment waarop ze noodgedwongen met haar 3 kinderen voor de deur staat bij Pamela, die eerder aangaf haar niet meer te willen spreken. Marg Helgenberger maakt ook indruk als Donna Jensen, het eerste slachtoffer dat Erin spreekt. Het moment waarop zij de uitspraak van de rechtszaak te horen krijgt is het emotionele hoogtepunt van deze uiterst integere, goed gemaakte biografische film.