Erin Brockovich (2000)

Drama / Biografie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Julia Roberts, Albert Finney en Aaron Eckhart

Erin Brockovich, een alleenstaande moeder, kan maar geen baantje vinden. Als ze, na een auto-ongeluk, ook nog een rechtszaak verliest, dwingt ze haar advocaat om haar een baantje te geven. Aanvankelijk neemt niemand haar serieus, tot ze op het spoor komt van een vervuilingszaak.

avatar van M.Goodkat
Geen meesterwerk en ook geen al te grote fan van Soderbergh en Roberts dus met hele lage verwachtingen gekeken, op school bekeken trouwens in ieder geval.
In korte woorden, roberts doet haar best, en is nog zelfs mega knap in de film en vind de rol van aaron eeckart leuk als george
Ik ga wel die snel vergeten deze, maar ook geen mislukking in ieder geval.

avatar van ®Tc
Julia Roberts speelt goed maar om daar nu een oscar voor te geven? Ach ja, te weinig concurrentie op dat vlak waarschijnlijk.

Erin Brockovich is een degelijke film maar jammer genoeg blijft het aar bij. Soderbergh speelt op zeker en laat alles nogal standaard verlopen. Het verhaal is materiaal voor een film mee te maken maar hier kon meer mee gedaan worden.

***

avatar van WeZet
Interessant begin, zwak middenstuk en weer een pakkend einde. De cast is sterk, ik kon geen slechte acteurs/actrices ontdekken, alleen een aantal scènes waren te langdradig.

De beste rol die Julia Roberts ooit speelde. Daarnaast is ouwe rot Albert Finney ook geniaal. Heerlijke film. 4.5*

avatar van Katharina
Best wel goede film die veel te lang duurde. In het middengedeelte raakte de film me echt even kwijt. Goed geacteerd, en het was leuk om Aaron Eckhart is als motorrijder te zien

avatar van Ruud007
Vond het toen echt een hele goede film, vooral Julia Roberts. Echt een goed drama en sterke cast. Spoedig herzien.

avatar van Pistons
Heel puik geschreven en geregisserde film met Albert Finley en vooral de sexy Julia Roberts in glansrollen.

avatar van Zero_Sunshine
Geweldige acteerprestatie van Julia Roberts.
Ik vond het echt een film die je volledig meesleepte.

Tarkus schreef:
Prachtige film is dit.
Het verhaal, waar gebeurt trouwens, wordt zeer goed en geloofwaardig gebracht.
Dit is een Julia Roberts in topvorm, ik persoonlijk vind het een van haar beste rollen die ze tot nu toe heeft gespeeld. Ook Albert Finney is uitstekend als Erin's baas.
Bij de extra's staat een 4 minuten durend interview met de echte Erin Brockovich, een goede raad, kijk er eerst eens naar, dan zal je de film nog meer weten te appreciëren, en zal je ook merken hoe goed Roberts wel is.
Echte een aanrader deze prent.

Deze prent heb ik me onlangs aangeschaft en dus ook opnieuw bekeken.
Eigenlijk moet ik niets veranderen aan mijn commentaar van toen ik de film in 2007 zag, alleen een kleine wijziging volstaat... Dit is de DE BESTE rol van Julia Roberts ooit, de Oscar die ze hiervoor heeft ontvangen is zeer terecht. Top ! Top ! Top !

avatar van Metalfist
Six hundred and thirty-four blow jobs in five days... I'm really quite tired

Een tijd geleden deden ze bij een krant/dagblad een actie met 10 op ware feiten gebaseerde films. Ik kende een aantal van die films en kocht ze dus maar het probleem is dus dat ze de lay-out zo maken dat ze allemaal bij eenzelfde collectie passen waardoor je graag ook de rest wilt. Althans bij mij was dat toch het geval. Gelukkig had ik geen enkele films uit de reeks en waren ze toch maar 1-3€ per stuk. Erin Brockovich was zo'n film uit de reeks en gisteravond maar eens tijd gemaakt om hem te zien.

Het probleem dat ik vaak bij dit soort films heb, is dat ik moeilijk kan inschatten in hoeverre het allemaal waargebeurd is. Het zou niet de eerste keer zijn dat er wat zogenaamde feiten worden verzonnen en als absolute waarheid wordt gepresenteerd. Geen idee of dat dat bij Erin Brockovich ook het geval is, ik denk het eerlijk gezegd een beetje wel, maar het wordt er daardoor niet minder vermakelijk op. Erin is een nogal vreemd personage. Ze is ordinair, liegt en bedriegt en is nogal grofgebekt (om het lichtjes uit te drukken). In het begin is het dan ook nogal moeilijk om sympathie op te brengen voor de vrouw. Gelukkig verandert dit na een tijd en begin je toch door te krijgen dat ze een heleboel heeft opgeofferd om aan de zaak te werken. Daar zit dan ook een beetje het ongeloofwaardige aspect aan de film. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Erin als niet-advocate zo heeft kunnen meewerken aan de zaak als hier wordt voorgesteld. Natuurlijk heeft ze de bal doen rollen maar het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat juist Erin alle feiten tegen PG&E vindt en dat heel dat advocatenkantoor voor de rest niets doet. We zien de andere advocate eens op bezoek gaan bij Bob uit Hinkley maar daar blijft het dan ook bij. Ach, misschien ben ik gewoon wat te sceptisch ingesteld. In ieder geval blijft het verhaal wel de gehele speelduur boeien.

De film lijkt precies wel een opstapje naar meer succes te zijn geweest voor een aantal acteurs. Qua bijrollen zijn er dan ook veel bekende gezichten te zien zoals Conchata Ferrell uit Two and a Half Men, T.J. Thyne uit Bones en Peter Coyote uit The 4400. Het was sowieso ook een opstapje naar meer rollen voor Julia Roberts. Heb persoonlijk nooit goed begrepen wat iedereen er nu in godsnaam zo sexy aan vindt (die mond is afschuwelijk) of waarom ze als zo'n goede actrice wordt gezien. Al moet ik toegeven dat ze het hier dan wel weer uitstekend doet en het is één van de weinige echt goede rollen die ik van haar heb gezien, al is die Oscar wel wat overdreven. Soit, op mijn DVD staat als een extraatje een klein interview met de echte Brockovich en daar valt pas op hoe hard Roberts er eigenlijk op lijkt, zowel qua uiterlijk als manier van doen. Hetzelfde geldt voor Albert Finney die de rol van Masry vertolkt. de echte Masry verschijnt ook even in dat interview en in die paar seconden blijkt ook hoe een goede rol Finney neerzet. Ook leuk om Aaron Eckhart te zien verschijnen als het vriendje van Erin, een vermakelijk rolletje. Let trouwens ook op de beide cameo's van Brockovich en Masry als dienster in een restaurant en een gewone klant in een restaurant!

Vermakelijk, erg vermakelijk zelfs, maar nergens wordt het echt hoogstaand. De film heeft een iets te hoog VTM gehalte maar van tijd tot tijd is dit ook niet slecht. Het verhaal is leuk, de cast doet het ook goed waardoor Erin Brockovich een goede film is voor een dood avondje maar wel één die ik waarschijnlijk nog maar eens 1x zal opzetten en daarna voor eeuwig verdwijnt in de kast.

gisteren eindelijk eens gezien op dvd, vond ook de extra's, vooral de deleted scenes met audio commentary zeer interessant. filmschool bijna!

avatar van Al DeNiro
Terechte Oscar voor Julia Roberts.

Ze is lekker bijdehand en eigenwijs in de film.

Ze ziet er ook lekker uit

avatar van Fran
Dit is wat mij betreft de beste rol die Julia Roberts ooit heeft neergezet. Het verhaal is ook indrukwekkend en je voelt hoe betrokken ze is met al die mensen die besmet zijn met dat vervuilde grondwater. Dat kwam heel erg sterk op mij over. De rest van de film zit ook goed in elkaar maar steekt nergens boven uit. Maar door het acteerwerk dat Roberts hier neerzet heeft deze film toch heel veel indruk op mij gemaakt en krijgt het een hoge waardering.

avatar van fappie
Al DeNiro schreef:

Ze ziet er ook lekker uit

speranza
Veel mannen hier vinden haar lelijk. Ik denk dat die deze film niet gezien hebben.

avatar van kuk
kuk
Uitstekende film waarin het karakter van Erin geweldig naar voren komt door Roberts. En passent wordt de Amerikaanse cultuur op zn tekortkomingen gewezen en krijgen we een krachtig verhaal voorgeschoteld met boeiende personages.

Pakkend drama met sterke rollen van Julia Roberts (terechte Oscar) en Albert Finney, maar die is vrijwel altijd goed.

avatar van iamwhoiam
Feel good filmpje !

avatar van bozzy
leuk om een keer gezien te hebben,maar ben er niet echt kapot van.
aardig dramaatje!

avatar van The Goss
Deze film al vaker gezien en telkens als ie langskomt blijf ik hangen. Heb me vaker afgevraagd met welke reden. Ik ben er nu achter dat het en met Julia Roberts én de prachtige film te maken heeft. Uiteraard heeft een vleugje RTL4 gehalte, maar door de aanwezigheid van Roberts vergeet je dat al snel. Wat een prachtige rol speelt ze! Ook word je het verhaal ingezogen wat maakt dat al met al een goede film is.

Meneer Bungel
Heeft misschien ook te maken met de superieure filmmaker Soderbergh en niet te vergeten de rest van de cast, met Albert Finney voorop?

avatar van yeyo
Bijzonder conventionele prent die wellicht ietwat overroepen is, maar niettemin lof verdient vanwege de goed gestructureerde plot, het enthousiaste acteerwerk van Roberts en Finney, de levendige Soderbergh look en het gebrek aan zwaarmoedigheid.

avatar van DragQueen
Geen topper, maar toch een onderhoudende Dramafilm. De regie is wel wat statisch, en de uitvoering van het verhaal is een beetje standaard. Toch doet Julia Roberts haar best, en speelt een prima hoofdrol. 3 Sterren.

Prachtige film waarin een alleenstaande moeder van drie, die niet op haar mondje is gevallen, de eindjes aan elkaar probeert te knopen. Een bijzonder verhaal met een redelijk ingewikkeld maar boeiend plot dat begrijpbaar wordt gebracht. Mooie personages, spitse dialogen en een aantal aangrijpend momenten. Het acteerwerk van Albert Finney en Julia Roberts is ijzersterk, en de laatste won ook een verdiende oscar hiervoor.

avatar van Timba69
Goede film met sterke rol van Julia Roberts. Ben nooit zo kapot van haar, maar in deze film speelt ze een andere soort rol dan dat we normaal van haar gewend zijn en dat pakt goed uit.

avatar van Dogie_Hogan
Door auto-ongeluk heeft Erin Brockovich nekletsel opgelopen, maar haar (alimentatie) auto heeft nog geen krasje.

Dogie_Hogan schreef:

Je hebt gelijk, maar zijn er überhaupt films zonder continuïteitsfouten?

avatar van Dogie_Hogan
BBarbie schreef:

Je hebt gelijk, maar zijn er überhaupt films zonder continuïteitsfouten?
Maar die vallen meestal niet zo op; hier loopt Erin Brockovich enige tijd met een nekbescherming rond, is werkeloos en zonder inkomen (geen geld dus voor reparatie auto), maar desondanks rondrijden haar in ongehavende auto, terwijl die aanrijding toch behoorlijk was.

avatar van Fryce
Gewoon een lekkere film die lekker weg kijkt, met een prima sfeer en een leuke cast die goed zijn best doet.

avatar van Vinokourov
Julia Roberts is Erin Brockovich, een alleenstaande moeder die zich met haar decolleté en een en al tierend zich vastbijt in een kwalijke zaak. Een energiemaatschappij gebruikt een vieze stof, waardoor families rond de oliewinplek ernstig ziek worden. Het is gebaseerd op een waargebeurd, maar de uitwerking vond ik ondermaats. Het ene cliché volgt het andere op plus dat het allemaal erg voorspelbaar verloopt. Julia Roberts die als een doorgeslagen aap gedraagt, vind ik ook irriterend en die scheldkannonades van haar nogal ongeloofwaardig. Een dikke onvoldoende is op zijn plaats!