Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 145 minuten
Alternatieve titel: Black Book
Oorsprong:
Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman
IMDb beoordeling:
7,7 (83.528)
Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws
Releasedatum: 14 september 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CineMember
Bekijk via Viaplay
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Zwartboek
"To fight the enemy, she must become one of them."
In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.
Externe links
Acteurs en actrices
Rachel Stein / Ellis de Vries
Ludwig Müntze
Hans Akkermans
Ronnie
Günther Franken
Joop
Prison Guard with Baret
Gerben Kuipers
General Käutner
Notary Wim Smaal
Video's en trailers
Reviews & comments
Greeneyelady1
-
- 406 berichten
- 0 stemmen
Ik had niet verwacht dat ik deze film zo leuk zou vinden. Ging erg vlot (sprong soms van de hak op de tak) Het was een realistische film, alhoewel er wel een paar scenes inzaten waarvan ik dacht: "Okeeeee?" Carice van Houten en Sebastian Koch vond ik geweldig! Ik merkte al bij de film dat die 2 het erg goed met elkaar konden vinden. Later las ik dat ze ook in real-life een liefdesrelatie hebben gehad. Helaas niet voor al te lang.
De personages van Halina Reijn en Johnny de Mol vond ik razend irritant (vraag me niet waarom) Later lees ik dat Johnny de Mol een Gouden Ui heeft gekregen voor slechtste acteur.
Er hing wel een Hollywoodsfeertje in deze film en voor de rest is het een echte aanrader voor mensen die een avondje willen genieten met een historische film. Jammer dat het geen waargebeurd verhaal is. Het is wel gebaseerd op ander verhalen van het verzet in de 2e wereldoorlog.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Johnny de mol is ook nog wel een vermelding waard met een van de slechtste acteerpresaties ooit. Zo weinig tekst en het dan zo belabberd het je bek uit krijgen dan moet je toch wel toegeven dat pappa weer een goed woordje voor hem heeft gedaan..
Klopt. Johnny De Mol doet ook vast wel zijn best maar het ziet er gewoon niet uit 
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2315 stemmen
Zwartboek is een groot project van noorderburen. De film heeft een grote amusementswaarde maar ook vele minpunten vallen op te noemen. Carice Van Houten is op dramatische momenten allesbehalve goed, de rest van de tijd valt ze wel nog te pruimen. Ook andere acteurs hebben niet steeds diezelfde kwaliteit. Verder heb ik nog heel wat irritaties gehad, gelukkig heb ik deze snel kunnen verteren en heb ik me in lange tijd nog nooit zo vermaakt bij een film. Een herziening zou de score alleen maar kunnen verlagen, maar goed.
daantje81
-
- 148 berichten
- 212 stemmen
Heb me goed geamuseerd bij deze film al waren de plotwendingen soms wel een beetje vreemd.
Je verandert niet in een paar seconden van gezochte oorlogsmisdadiger in held van het verzet.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
De muziek is altijd een drama in Nederland.
Je weet dat deze muziek van een Engelse was, in Engeland geschreven, gearrangeerd, uitgevoerd, opgenomen en gemixt?
Wat bedoel je hiermee?
De TV-mix die werd uitgezonden was overigens volstrekt belabberd, daar niet van.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Je verandert niet in een paar seconden van gezochte oorlogsmisdadiger in held van het verzet.
Semsoethot
-
- 285 berichten
- 298 stemmen
ik vind dit de beste en meest indrukwekkende Nederlandse oorlogsfilm die gaat over WO2. In het begin lijkt het een mix van de bekende films en ook hetzelfde redelijk tot goede niveau, maar als je denkt dat het bijna voorbij is begin je te beseffen wat er nog allemaal dicht onder de huid van de samenleving aan verraad, collaboratie, idiotie en nazistische wreedheid door zogenaamde verzetslieden en noem het maar op bestaat. Ik was er zeer van onder de indruk en terwijl ik toch echt dacht dat ik veel wist van de oorlog in Nederland, besefte ik dat er nog veel meer onder de oppervlakte is gebleven. Het executeren van een Duitser door Duitsers met toestemming van de Canadezen...... Ik wist dat het ook in het echt gebeurd was, maar door deze film krijgt het realiteit.. Huiveringwekkend.
robinb
-
- 396 berichten
- 271 stemmen
Nou kijk ik normaliter nooit nederlandse films, omdat ik gewoonweg nog nooit een goede film heb gezien die uit ons kikkerlandje komt, maar omdat de dvd al weg zat te roesten in mijn dvd kast op aanraden van anderen toch maar eens gekeken.
En wat een meevaller zeg!! Deze film heeft me echt positief verrast. Natuurlijk was het wel weer verschrikkelijk om die nietszeggende nederlandse acteurs op het scherm te zien zoals Johny die echt superslecht acteerde, maar de prestaties van anderen zoals Clarice compenseerden dit ruimschoots.
Voor een film van Nederlandse bodem vond ik deze eigenlijk best hoogstaand...
3.5 ster
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Nou kijk ik normaliter nooit nederlandse films, omdat ik gewoonweg nog nooit een goede film heb gezien die uit ons kikkerlandje komt,
Klopt. Net als in de rest van alle Nederlandse films zoals ook Alles is Liefde en BlueBird zat er ook in Zwartboek weer heel erg veel seks en moest er natuurlijk een keertje gekotst worden. He bah.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Klopt. Net als in de rest van alle Nederlandse films zoals ook Alles is Liefde en BlueBird zat er ook in Zwartboek weer heel erg veel seks en moest er natuurlijk een keertje gekotst worden. He bah.
Dat vind ik nou net een pluspunt aan heel wat Nederlandse en Vlaamse films. Dat er op tijd en stond een koppel tieten over het scherm rolt.
oemoemenoe
-
- 659 berichten
- 617 stemmen
verrassend boeiende film.
schitterend acteerwerk door de hoofdpersonen.
opsteker voor de nederlandse film , er zijn mensen die echt kunnen acteren.
minpuntje : de gtst acteerkwaliteit van johnny de mol , waarom die nou moet meedoen snap ik niet.
verhaal is soms wat warrig maar met je eigen fantasie kom je eind.
het doodgaan in kistscene aan het eind is prachtig opgevoerd.
beekie
-
- 44 berichten
- 61 stemmen
Ik vond dit dus absoluut geen goede film om de volgende redenen:
- Overacting van een aantal acteurs, zoals wel vaker bij Nederlandse films het geval is
- Veel te veel bekende acteurs op één hoop. Vooral in een oorlogsfilm is dit zeer ongeloofwaardig.
- Een verhaal dat totaal ongeloofwaardig en veel te ver doorgevoerd is. Ik bedoel de bochten waar de uiteindelijke bad guy (hans heet ie geloof ik) zich allemaal door heen moet wringen om zijn doel te bereiken, kom op zeg! Hij had bv al honderd keer door de duitsers afgeschoten kunnen worden.
- Carice van Houten had totaal geen diepgang. Hele familie wordt afgeschoten en een paar dagen later is ze er zo goed als overheen. ja, ja zeer geloofwaardig.
- Overbodige bijrolletjes van Theo Maassen en Johnnie de Mol. Waarom in godsnaam!!! en ook weer zo lekker overdreven (je vloekt, je vloekt).
- Onjuiste geschiedenis (onderduiken met keiharde muziek aan en zeilen in het openbaar terwijl je gezocht wordt en zo kan ik nog wel even doorgaan).
- Slechte muziek die helemaal niks extra's toevoegt.
Het is gewoon een smakeloze actiefilm, waar het genre van de tweede oorlog voor misbruikt wordt. Wat heb ik me hier aan lopen irriteren zeg.
En dat we dat als Nederlanders dan weer allemaal geweldig vinden, alleen maar omdat het zo groots wordt gebracht. Belachelijk!
Ga eens kijken na hoe de Duisters films over de tweede wereldoorlog maken. Daar weten ze tenminste wel hoe het moet.
movie acteurs
-
- 3086 berichten
- 3244 stemmen
Je cijfer is na alle terechte kritiek nog aardig hoog eigenlijk ?
beekie
-
- 44 berichten
- 61 stemmen
Tja eigenlijk heb je gelijk, maar een 2 zou weer iets te laag zijn. Ik denk wel dat er een hoop werk in deze film gezeten heeft. daar wil ik Verhoeven dan nog wel enig krediet voor geven...Maar voor de rest waardeloos! En natuuuuurlijk moet de film weer in de prijzen vallen. Zo voorspelbaar en onterecht allemaal.
robinb
-
- 396 berichten
- 271 stemmen
Tja eigenlijk heb je gelijk, maar een 2 zou weer iets te laag zijn. Ik denk wel dat er een hoop werk in deze film gezeten heeft. daar wil ik Verhoeven dan nog wel enig krediet voor geven...Maar voor de rest waardeloos! En natuuuuurlijk moet de film weer in de prijzen vallen. Zo voorspelbaar en onterecht allemaal.
dat positieve gedoe is altijd vreselijk ja haha....ook vreselijk irritant zijn die interviews tijdens de première die slaan ook nooit ergens op. Heb je ooit iemand iets negatiefs horen vertellen tijdens een première ? Het is altijd van oooh prachtig, jaaa echt mooi...terwijl iedereen ziet dat het gewoon een rukfilm is...
Maar ja heel die media, de recencies van kranten etc zijn natuurlijk ook helemaal geen maatstaaf voor de kwaliteit van een film...
Maar ja van alle troep die nederland maakt vond ik deze in ieder geval wel de beste 
beekie
-
- 44 berichten
- 61 stemmen
Nederland maakt inderdaad een hoop troep, maar daar vond ik dit toch echt een prachtig voorbeeld van. Maar waar ik me het meest over verbaas is hoe hoog deze film dan toch weer gewaardeerd wordt door heel Nederland inclusief alle mensen die er zogenaamd verstand van hebben. Dat geeft voor mij echt aan dat we een smakeloos land zijn en dat mensen bij deze film niet verder komen dan 'spannende actiefilm' en 'ja, er was een hoop verraad in de oorlog' terwijl we gewoon niet zien dat echt ALLES aan deze film fout is.
oemoemenoe
-
- 659 berichten
- 617 stemmen
Nederland maakt inderdaad een hoop troep, maar daar vond ik dit toch echt een prachtig voorbeeld van. Maar waar ik me het meest over verbaas is hoe hoog deze film dan toch weer gewaardeerd wordt door heel Nederland inclusief alle mensen die er zogenaamd verstand van hebben. Dat geeft voor mij echt aan dat we een smakeloos land zijn en dat mensen bij deze film niet verder komen dan 'spannende actiefilm' en 'ja, er was een hoop verraad in de oorlog' terwijl we gewoon niet zien dat echt ALLES aan deze film fout is.
wat jij troep vind hoeft een ander nog geen troep te vinden.
Zwartboek is een toppertje imo .
Carice van houten speelt super en met veel overtuiging.
heeft niks met een smaakloos land te maken , maar gelukkig met smaakverschillen.
grt
robinb
-
- 396 berichten
- 271 stemmen
Wat wel?
Geen idee, een goede maatstaaf ben ik nog nergens tegen gekomen. Alle recensies zijn meestal toch enigzins berust op een eigen mening en erg objectief zijn ze vaak niet.
Zo lees ik zelf vol verbijstering altijd de recensies in de tvkrant. Die zitten op een of andere manier altijd op een andere lijn dan ik. Ik heb ook het gevoel dat die recensent ook boven de 60 jaar is ofzo, en dan bekijk je een film toch ook weer heel anders.
En op sites als deze verschillende de meningen vaak zoveel dat je door de bomen ook het bos niet meer ziet...
Wat ik altijd doe is gewoon proberen alle films die ik kan zien ook daadwerkelijk te kijken, genre of beoordelingen doen me nooit zo veel...elke film heeft wel zijn charme al zitten er vaak natuurlijk ook wel echte tegenvallers tussen, maar ja daardoor waardeer ik goede films juist weer meer.....
robinb
-
- 396 berichten
- 271 stemmen
Nederland maakt inderdaad een hoop troep, maar daar vond ik dit toch echt een prachtig voorbeeld van. Maar waar ik me het meest over verbaas is hoe hoog deze film dan toch weer gewaardeerd wordt door heel Nederland inclusief alle mensen die er zogenaamd verstand van hebben. Dat geeft voor mij echt aan dat we een smakeloos land zijn en dat mensen bij deze film niet verder komen dan 'spannende actiefilm' en 'ja, er was een hoop verraad in de oorlog' terwijl we gewoon niet zien dat echt ALLES aan deze film fout is.
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Natuurlijk gebeurt het met regelmaat dat puur voor comerciele doeleinde er positieve kritieken worden gegeven die gewoonweg nergens op slaan....
Aan de andere kant vind ik persoonlijk dat je elke film ook wel vanuit een bepaal opzicht moet bekijken. Ik bekijk een film als zwartboek dan ook anders dan een hollywood film. Kijkende naar het budget, de middelen die ze hebben, het ontbreken van echte buitenlandse topacteurs etc.. Als je dat meeneemt in je beoordeling dat is deze film echt zo slecht nog niet...
maar inderdaad als je een film als deze vergelijkt met duitse oorlogsfilms of kaskrakers uit hollywood dan moet je tijdens het kijken gewoon lachen van schaamte.,...
beekie
-
- 44 berichten
- 61 stemmen
Zwartboek is een toppertje imo .
Carice van houten speelt super en met veel overtuiging.
heeft niks met een smaakloos land te maken , maar gelukkig met smaakverschillen.
grt
het is ook maar mijn eigen mening, maar ik snap alleen niet dat bijna de hele Nederlandse bevolking dit een goede film vind, terwijl er gewoon heel veel kritiekpunten zijn op te noemen over deze film waar je gewoon niet omheen kan en wat niks met smaakverschillen te maken heeft maar gewoon met kwaliteit van een film en daar ontbreekt het gewoon aan.
Deze film is heel groots gebracht en dan vergeten heel veel mensen te kijken of het wel echt zo goed is.
barns
-
- 478 berichten
- 775 stemmen
het is ook maar mijn eigen mening, maar ik snap alleen niet dat bijna de hele Nederlandse bevolking dit een goede film vind, terwijl er gewoon heel veel kritiekpunten zijn op te noemen over deze film waar je gewoon niet omheen kan en wat niks met smaakverschillen te maken heeft maar gewoon met kwaliteit van een film en daar ontbreekt het gewoon aan.
Deze film is heel groots gebracht en dan vergeten heel veel mensen te kijken of het wel echt zo goed is.
Wij nederlanders willen gewoon het idee hebben dat we goed werk leveren, dan heb je een naam als paul verhoeven, oke bombarderen tot topfilm!
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Deze film is heel groots gebracht en dan vergeten heel veel mensen te kijken of het wel echt zo goed is.
Dat eerste klopt, maar dat tweede niet. Er is behoorlijk veel negatieve pers over Zwartboek verschenen, vooral in Nederland.
Aan de box office deed de film het goed in NL en nog wat andere landen, slecht in Frankrijk, Duitsland en Engeland; de film werd geselecteerd voor Venetie (en genomineerd), shortlisted voor de Oscars, en zo nog wat. Betere pers in de VS dan in NL.
Er zijn dus best mensen die goed hebben gekeken of het goed was, maar veel van die mensen hebben verschillende conclusies getrokken.
Objectief gezien een succesvolle film waarover de meningen sterk verdeeld zijn.
oemoemenoe
-
- 659 berichten
- 617 stemmen
er wordt tenminste wel over zwartboek geschreven of getypt......
heel veel films hebben die eer niet.
beekie
-
- 44 berichten
- 61 stemmen
heel veel films hebben die eer niet.
dat komt dus omdat de film groots is gebracht en omdat het een bekende regisseur is. Maar als er veel negatieve pers is (wat ik dus niet wist) lijkt me dat een twijfelachtige eer.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Volgens mij haal je nou van alles door elkaar.
Er was veel aandacht voor de release, omdat het een opzienbarende productie was. Je kan een film wel groot willen uitbrengen, maar mensen moeten wel op de een of andere manier geintereeseerd zijn. En dat waren ze. Een deel van de NL recensies (zeker de dagbladpers) was overwegend niet positief.
Het simpele feit dat de film heel lang heel goed gedraaid heeft in de bioscoop, goed heeft verkocht op sell-thru, en erg hoog scoort bij TV-uitzending betekent dat veel mensen tegen elkaar positief over deze film spreken of de film zelfs willen herzien. Dat de buitenlandse pers veel positiever was, maakt dat ik uitspraken als
Zoals gezegd, de meningen over deze film zijn verdeeld. Jij wil op de een of andere manier graag kunnen verklaren waarom al die mensen deze film, die jij niet goed vindt, wel goedvinden. Dat lijkt me een zinloze exercitie.
xLily
-
- 8 berichten
- 8 stemmen
Prachtige film, soms wel wat langdradig maar over het algemeen heb ik me prima vermaakt!
Echter vond ik 2 dingen wel opvallen:
- Er kloppen een aantal dingen niet. Je gaat niet zeilen met mensen die net als jij gezocht worden
- Ellis was wel heel gauw erover heen dat haar familie dood is
3,5 sterren
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Echter vond ik 2 dingen wel opvallen:
- Er kloppen een aantal dingen niet. Je gaat niet zeilen met mensen die net als jij gezocht worden
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Tweede Wereldoorlog-film 'Zwartboek' van Paul Verhoeven donderdag op televisie

Videoland heeft drie nieuwe indrukwekkende WOII-films toegevoegd aan het aanbod

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt
Bekijk ook

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.045 reacties

Doctor Zhivago
Drama / Romantiek, 1965
128 reacties

Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
228 reacties

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Mai Wei
Drama / Oorlog, 2011
56 reacties

De Tweeling
Drama / Oorlog, 2002
401 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








