Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 145 minuten
Alternatieve titel: Black Book
Oorsprong:
Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman
IMDb beoordeling:
7,7 (83.522)
Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws
Releasedatum: 14 september 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CineMember
Bekijk via Viaplay
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Zwartboek
"To fight the enemy, she must become one of them."
In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.
Externe links
Acteurs en actrices
Rachel Stein / Ellis de Vries
Ludwig Müntze
Hans Akkermans
Ronnie
Günther Franken
Joop
Prison Guard with Baret
Gerben Kuipers
General Käutner
Notary Wim Smaal
Video's en trailers
Reviews & comments
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Omdat verhoeven graag alle duistere kanten van het verzet wil laten zien blijft er weinig ruimte over voor de verzetslui die niet slecht waren, die daadwerkelijk idealogisch waren en zoals er zo velen waren.
Hij wil die duistere kant laten zien omdat dat zijn keuze is. Hij wil voor zichzelf een een andere film maken dan Soldaat van Oranje. En bovendien: de meeste verzetsmensen in Zwartboek waren gewoon goed hoor, ik weet niet naar welke versie jij hebt gekeken.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Tot slot moet ik wel nog even bekennen dat ik vast anders naar de film kijk als de rest door mijn film verleden en passie voor geschiedenis.
Een passie voor geschiedenis heb ik ook, kennelijk is die iets anders.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Los van het verhaal erger ik me persoonlijk aan naakt en smerigheid, heeft mijn inziens geen functie en er zijn talloze manieren om hetzelfde te vertellen zonder het zo plat te moeten laten zien.
Ach, die smerigheid van stront kwam echt voor, laatst was er weer een vrouw bij netwerk die er een boek over had geschreven en die beschreef zaken die echt nog wel veel erger waren dan wat we in Zwartboek zagen. Niet een beetje erger, veel erger.
Dat naakt had wel een functie en je weet van te voren als je naar een Verhoeven film gaat dat het op dat gebied raak is.
RealMovieFan
-
- 96 berichten
- 19 stemmen
Dat had ik ook gezien ja. Pff, dan stelt dat in Zwartboek nog bijna niks voor. Echt verschrikkelijk waar mensen toe in staat zijn.
m4045
-
- 6 berichten
- 5 stemmen
"Er reden wel degelijk treinen tijdens de spoorwegstaking, alleen beduidend minder en alleen onder beheer van de Duitsers waarschijnlijk. Onder de machinisten waren echt wel NSB-ers. Al eerder is hier de discussie gevoerd dat er werd beweerd dat er tijdens de spoorwegstaking geen enkele trein meer reed. Klopt gewoonweg niet punt, klaar, uit."
Er reden nog nauwelijks treinen, enkel en alleen af en toe voor de Duitsers.
In de film zien we een vol station, we horen omroepberichten over allerlei andere treinen en de trein die we zien is een gewone passagierstrein, geen trein vol vluchtende NSB;'ers.
"Kijk eens bij deze link, een persoonlijk verhaal van iemand die op 20 april 1945 in een taxi zat. Zwartboek speelde zich af in een grote stad, zal echt nog een taxi hebben gereden. Bovendien hadden ze die auto zelf geregeld, het verhaal van Zwarboek beweert niet dat ze een taxibedrijf hadden."
Welke link?
Er reden al vanaf het begin van de oorlog praktisch geen taxis meer, wel fietstaxis, misschien had men het daar over.
Mijn punt is dat een taxi toen erg opviel, sterker nog een gewone auto, niet in dienst van de duitsers en zonder generator viel al op.
Als verzetsgroep wil je in ieder geval niet opvallen.
"Overigens is het onbeheerd parkeren van fietsen en auto's me niet zo opgevallen in de film (volgens mijn moeder kon je in de jaren 50 nog je fiets neerzetten zonder slot, is later pas anders geworden)."
We hebben het hier niet over de jaren 50 maar de laatste maanden van de hongerwinter, een fiets was van levensbelang, Duitsers namen fietsen in beslag, je moest er allerlei vergunningen voor hebben en ze waren kapitalen waard op de zwarte markt, helemaal met goede banden.
"De wapendropping tegen alle regels in..... welke regels? Ik denk niet dat iedereen dat even handig deed."
De regels van de RAF.
Over smerigheid, ik zeg niet dat dat vroeger niet voorkwam, ik zeg dat het van mij minder plastisch in beeld hoeft en dat het ook niet altijd iets toevoegt.
Het verhaal van Soldaat van Oranje is geloofwaardiger, het meeste is echt allemaal een persoon overkomen.
Zwartboek is talloze verhalen samengevoegd in een enkel personage.
De invloed die de oorlog op Soeteman en verhoeven had hebben ze zelf meerdere malen in interviews vermeld.
Vlak na de oorlog was men over het algemeen erg positief over de rol van 'de gemiddelde nederlander' en het verzet tijdens de oorlog, te positief zelfs.
Er zou nauwelijks verraad geweest zijn, veel verzet en iedereen was anti duits.
In (voornamelijk) de jaren 60 kwam hier verandering in, verschillende historici gingen het hebben over de zwarte kant van de oorlog en dat die positieve gedachtes ook niet helemaal klopte.
Hierdoor veranderde het gemeenschappelijke beeld en sloeg men door.
Jaren lang was de algemene opinie nogal synisch, een waarbij er nauwelijks verzet was, iedereen iedereen verraade, de NSB enorm populair was, niemand de joden wilde helpen en de grote massa uiteindelijk volkomen passief en ongeinteresseerd langs de kant stond.
Het boek 'Grijs verleden' is hier nog een voorbeeld van.
Momenteel zijn historici de oorlog (eindelijk) aan het nuanceren, men komt erachter dat al die negatieve ideeen ook wat overdreven waren en ook kijkt men nu meer naar de verklaringen ipv naar de cijfers.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8557 stemmen
Het verhaal van Soldaat van Oranje is geloofwaardiger, het meeste is echt allemaal een persoon overkomen. Zwartboek is talloze verhalen samengevoegd in een enkel personage.
Onzin, de meeste personages buiten Hauer zijn ook samengevoegd. Zelfs aan het verhaal rond de protagonist zijn enkele dingen toegevoegd voor de film.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Onzin, de meeste personages buiten Hauer zijn ook samengevoegd. Zelfs aan het verhaal rond de protagonist zijn enkele dingen toegevoegd voor de film.
Helemaal mee eens, iemand die het tegengestelde beweert is gewoonweg niet op de hoogte. Belangrijk verschil tussen boek (=werkelijkheid) en film is het feit dat personages zijn samengevoegd.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Welke link?
Er reden al vanaf het begin van de oorlog praktisch geen taxis meer, wel fietstaxis, misschien had men het daar over.
Mijn punt is dat een taxi toen erg opviel, sterker nog een gewone auto, niet in dienst van de duitsers en zonder generator viel al op.
Als verzetsgroep wil je in ieder geval niet opvallen.
Het verzet heeft soms ook bewust veel risico genomen en heeft soms ook dingen gedaan die juist wel opvielen. Ik moet bijvoorbeeld denken aan de scene in SvO waarin iemand uit Engeland in een Brits uniform het strand opging richting de Duitsers die ook allemaal (in het juiste uniform) liepen.
De link:
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
"
Er reden nog nauwelijks treinen, enkel en alleen af en toe voor de Duitsers.
In de film zien we een vol station, we horen omroepberichten over allerlei andere treinen en de trein die we zien is een gewone passagierstrein, geen trein vol vluchtende NSB;'ers.
Net reden er nog geen treinen en nu opeens wel? Snel van mening veranderd. Bovendien speelt de scene zich af in begin 1945, niet echt een specifieke tijd voor vluchtende NSB-ers, eerde in september 1944 lijkt me.
Als je goed had geluisterd gaat het omroepbericht over 1 specifieke trein die blijft staan. De andere teksten kan ik niet meer verstaan en kunnen niet zo goed over dezelfde trein gaan (nu en wellicht toen ook werden omroepberichten herhaald). Ik kan hieruit niet opmaken dat het gaat om meerdere treinen.
Een gewonen passagierstrein is het zeker niet, er komen aardig wat Duitsers uit.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
We hebben het hier niet over de jaren 50 maar de laatste maanden van de hongerwinter, een fiets was van levensbelang, Duitsers namen fietsen in beslag, je moest er allerlei vergunningen voor hebben en ze waren kapitalen waard op de zwarte markt, helemaal met goede banden.
Weer zo sterk geformuleerd: Als je een fiets had liep je de kans dat je fiets in beslag werd genomen. Het is niet zo dat elke fiets per definitie in beslag werd genomen. Zo is mijn oma nog in de hongerwinter naar Friesland gefietst over de Afsluitdijk. Ze is teruggekomen met eten en fiets.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
"De wapendropping tegen alle regels in..... welke regels? Ik denk niet dat iedereen dat even handig deed."
De regels van de RAF.
Ja, dat kan toch? Waarom niet?
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
En dan alles kan je niet in één bericht zetten omdat...?
Reageert wat makkelijker, doet er verder toch niet toe?
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Persoonlijk ben ik het met m4045 eens.
Het beeld dat van de oorlog gegeven wordt is nogal artificieel. Voor sommigen legt het thema van de Tweede Wereldoorlog een beperking aan de creatieve vrijheid van de maker. Normaal gesproken vind ik dat een onaantastbaar goed, maar in dit geval 'voelt' het voor mij anders, omdat er inderdaad werd gesuggereerd dat het hier allemaal 'klopte' etc.
Los van de gegeven voorbeelden is het het 'algemene gevoel' bij de film dat mij ook stoort, gevoedt door de voorbeelden die ik al eerder aangaf. Dit zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik me geen moment 'aanwezig voel' in de jaren 40-45. Wat verder geen afbreuk doet aan het verhaal, de personages etc. Maar de autenticiteit is ver te zoeken. Kijk gewoon naar autentisch materiaal uit die periode en het jaar 2005-2006 straalt van ZB af.
Daarom is voor mij Schindler's List zo'n bijzondere film, omdat de sfeer van de tijd wél overtuigend, ook al spreken de Duitsers Engels.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Daarom is voor mij Schindler's List zo'n bijzondere film, omdat de sfeer van de tijd wél overtuigend, ook al spreken de Duitsers Engels.
Zo'n meer dan essentieel punt wordt voor Schindler's List zo even afgedaan...ach. Voor mij is dat de reden dat hoewel de thematiek mee aanspreekt een film als Schindler's List toch minder is. Duitsers die Engels spreken.. het kan gewoonweg niet..kromme tenen bij mij, maar goed ieder zijn mening.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Beweer je nu echt dat je je bij Zwartboek meer in 40-45 waant dan bij Schindlers List?
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Beweer je nu echt dat je je bij Zwartboek meer in 40-45 waant dan bij Schindlers List?
Bij Schindlers List zeker niet. Ik vond de sfeer van Zwartboek erg goed.
Ik kijk veel echt echte Duitse films, ook over de Tweede Wereldoorlog. Ik kan niet in die sfeer komen als Duitsers Engels praten (overigens is de rest van SL zeker knap gedaan hoor, geen ontkennen). Veel films in de jaren '60 en '70 hebben dit probleem dat Duitsers opeens Engels praten.
Al met al is het een kwestie van smaak. Zeker omdat ik zelf gelukkig van na de oorlog ben (de meesten van ons denk ik) is het ook een inschatting of het correct is gedaan.
Overigens is het moeilijk om zo maar films over de tweede wereldoorlog te vergelijken, ze zijn soms zo anders. Ik vind SL en ZB gewoon heel verschillende films.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Het beeld dat van de oorlog gegeven wordt is nogal artificieel.
Evenzogoed storen velen zich ook aan zaken die gewoon WEL kloppen (zoals die fiets). en dat toont mijns inziens aan dat het redelijk irrelevant is.
film88888
-
- 869 berichten
- 919 stemmen
Het meesterwerk van Paul Verhoeven. Carice Van Houten in en glansrol, en waarschijnlijk haar beste ook. Iedereen speelt heel goed, en het plot was echt subliem. De film laat ook zien dat er veel coruptie in de oorlog was. De film blijft boeien, en duurt toch lang, en toch vloog de tijd. Hij was snel gedaan vond ik. Paul Verhoeven is de beste Nederlandse regiseur ooit vind ik. Met dit meesterwerk van hem laat hij zien dat hij verschilende gere's kan maken. Een dikke 4,0
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ik sluit me aan bij de conclusie van Hans Blom (voormalig directeur NIOD) in het Historisch Nieuwsblad: ‘Zwartboek is fictie.’ ‘Daar is niets mis mee. (…) Maar laten we niet denken of suggereren dat het ‘echt’ zo ging.’
Met die conclusie kan ik prima leven. En iets anders willen van fictie is onzin.
Natuurlijk mag je een avonturenfilm maken met de oorlog als onderwerp of achtergrond, maar doe het smaakvol en zo historisch correct mogelijk.
Ik vind dat dat laatste behoorlijk gebeurd is. En of iets smaakvol is, is persoonlijk.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Daarom is voor mij Schindler's List zo'n bijzondere film, omdat de sfeer van de tijd wél overtuigend.
Vind je dat echt?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
De R-1 release heeft straks een commentaar van Paul Verhoeven; prachtige covert-art ook, maar die text: "potently erotic".... 
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
De R-1 release heeft straks een interview met Paul Verhoeven; prachtige covert-art ook, maar die text: "potently erotic".... 
Ik ga hem zeker kopen, het commentaar van Verhoeven is altijd de moeite waard, ook als aanvulling op de Nederlandse uitgave. De hoes vind ik ook prachtig (maar niet heus), iets te veel gephotoshopt. En dat haar.. ze lijkt Mien Dobbesteen wel.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Yup... En na herziening stoort me vooral de emotionele lijn. Herinner de scène waarin de bom op de boerderij valt. Waarschijnlijk zo'n 4 a 5 dooie kinderen. Schnitt: en we zien een gelukzalige Rachel meezingen op haar eigen muziek Kijk, daar verliest PV me helemaal.
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Yup... En na herziening stoort me vooral de emotionele lijn. Herinner de scène waarin de bom op de boerderij valt. Waarschijnlijk zo'n 4 a 5 dooie kinderen. Schnitt: en we zien een gelukzalige Rachel meezingen op haar eigen muziek Kijk, daar verliest PV me helemaal.
Op geen enkele manier blijkt dat er kinderen zijn omgekomen.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Yup... En na herziening stoort me vooral de emotionele lijn. Herinner de scène waarin de bom op de boerderij valt. Waarschijnlijk zo'n 4 a 5 dooie kinderen. Schnitt: en we zien een gelukzalige Rachel meezingen op haar eigen muziek Kijk, daar verliest PV me helemaal.
Op dat vlak ben ik het met je eens. Psychologisch klopt er weinig van de film. Maar ik vroeg naar Schindler's List. Aan die film ergerde ik me , aan Zwartboek niet.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Ze is niet gaan kijken. Assume the worst zou ik zeggen. Overigens leek de bom die voor hun voeten in het water viel maar een strijker. Waanzin om die zo dichtbij te laten ontploffen en het afdoen als.. oei... net mis.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Op dat vlak ben ik het met je eens. Psychologisch klopt er weinig van de film. Maar ik vroeg naar Schindler's List. Aan die film ergerde ik me , aan Zwartboek niet.
Daarin respecteer ik geheel je mening. Ben het er uiteraard niet mee eens... 
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
En na herziening stoort me vooral de emotionele lijn. Herinner de scène waarin de ...
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Tweede Wereldoorlog-film 'Zwartboek' van Paul Verhoeven donderdag op televisie

Videoland heeft drie nieuwe indrukwekkende WOII-films toegevoegd aan het aanbod

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt
Bekijk ook

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.045 reacties

Doctor Zhivago
Drama / Romantiek, 1965
128 reacties

Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
228 reacties

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Mai Wei
Drama / Oorlog, 2011
56 reacties

De Tweeling
Drama / Oorlog, 2002
401 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








