The Godfather (1972)

4,36

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Marlon Brando, Al Pacino en James Caan

Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.

3254 BERICHTEN 112 MENINGEN
geplaatst: 27 mei 2005, 09:30 uur [permalink]
Van mezelf vond ik dat ik de film eerst weer eens opnieuw gezien moest hebben voor ik er een boordeling aan zou gaan geven. En eigenlijk wou ik eerst de hele serie weer eens bekijken alvorens tot een goed welovergewogen stemming over te gaan. Gisteren eindelijk weer eens 3 uur lang genoten van dit meesterwerk en he, wat ik eigenlijk al lang wist deze film is echt zo sterk die krijgt van mij toch nooit minder dan 4.5*
Het acteerwerk is fantastisch vooral Pacino speelt ijzersterk en veel scenes uit de film zijn terechte klassiekers in de cinematografie geworden. Absoluut terecht gekwalificeerd als klassieker en als meesterwerk.
Nu nog een keer een paar avondjes vrijmaken voor deel 2 en 3, echt vervelend zo'n vooruitzicht hoor

geplaatst: 27 mei 2005, 20:55 uur [permalink]
Eindelijk eens op mijn gemakkie bekeken zonder gelul van anderen er tussen door.....TOPPERTJE!!!

echt een topfilm!
een 5 waardig, morgen ff deel 2 en 3 kijken

geplaatst: 30 mei 2005, 23:09 uur [permalink]
Vind het een goede film.
veel mensen vinden deel 2 beter,ik houd het op deze film.
geef 5 sterren

geplaatst: 30 mei 2005, 23:53 uur [permalink]
jessis schreef:
Vind het een goede film.
veel mensen vinden deel 2 beter,ik houd het op deze film.
geef 5 sterren

Deel 1 en 2 zijn voor mij even goed, maar Marlon Brando zorgt ervoor dat deze film nr. 1 in mijn top 10 krijgt i.p.v. deel 2. Maar het verschil is minimaal.

De hele trilogy is gewoon top!

geplaatst: 31 mei 2005, 11:33 uur [permalink]
Klassieker van het eerste uur!
Iedereen zou de dvd in de kast moeten hebben staan!

Remi
geplaatst: 6 juni 2005, 18:30 uur [permalink]
Van de week ben ik in Engeland geweest, daar had je kleren voor honden. Op een van die hondenkleren had je een pakje met daarop 'The DogFather'

hahaha

kostte alleen wel 80 pond
Niet gekocht natuurlijk

geplaatst: 7 juni 2005, 19:11 uur [permalink]
Zeer goed, maar niet overweldigend (4)

avatar van mikoz
geplaatst: 8 juni 2005, 16:00 uur [permalink]
Remi schreef:

hahaha

kostte alleen wel 80 pond
Niet gekocht natuurlijk

pas op dat het geen snoop-dog imitatie is

geplaatst: 12 juni 2005, 15:02 uur [permalink]
Wel geinig, maar niet goed genoeg om op nr. 1 te staan. Maar ik hou dan ook niet van Maffia films.

geplaatst: 12 juni 2005, 15:12 uur [permalink]
Knarf Kenobi schreef:

Geinig??? .

Je praat over 1 van de beste films ooit hoor.

geplaatst: 12 juni 2005, 18:41 uur [permalink]
Geef het maar op J.S. Hij is een Starwars-fan, die praat je niet zomaar aan dat The Godfather een retegoeie film is.

avatar van A.S.E.
geplaatst: 12 juni 2005, 19:01 uur [permalink]

Retegoe???

Je praat over 1 van de beste films ooit hoor !!

geplaatst: 13 juni 2005, 09:18 uur [permalink]
Goodfella_90 schreef:

Je moet niet alle Star Wars fans over één kam scheren natuurlijk. Genoeg vrienden van mij hebben, net als ik, een zwak voor allebei.

geplaatst: 13 juni 2005, 11:26 uur [permalink]
Inderdaad, maar hoe vermakelijk ik de Star Wars films ook vind ,The Godfather is nu eenmaal een betere film. (volgens mij toch.)

geplaatst: 13 juni 2005, 20:21 uur [permalink]
Goodfella_90 schreef:

Kijk uit met dat soort uitspraken he! Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een 4,5* en 5* voor The Godfather en ik tekenden mijn eerste Wookies al toen ik 7 was

geplaatst: 13 juni 2005, 21:56 uur [permalink]
Madecineman schreef:

Nu heb ik geen flauw idee wat een 'wookie' is, maar het zal wel iets met Star Wars zijn.

geplaatst: 13 juni 2005, 22:10 uur [permalink]
En aanschouw hier de Wookie! en alles wat je daar altijd al over wilde weten maar nooit durfde te vragen

geplaatst: 13 juni 2005, 22:13 uur [permalink]
Wow! Jij kon dat schepsel tekenen toen je 7 was!?

geplaatst: 13 juni 2005, 22:28 uur [permalink]
Ach een Wookie is niet veel meer dan een grote bruine berg haren met een gezichtje, het zou pas echt wat geweest zijn als ik op m'n 7e aan kwam zetten met een goedlijkend portret van Vito Corleone

geplaatst: 14 juni 2005, 18:41 uur [permalink]
Ach een wookie met zeven jaar is niets. Ik tekende met zeven jaar al gehele ruimteslagen met manetjes in de cockpit.

geplaatst: 21 juni 2005, 17:40 uur [permalink]
De film was een beetje langdradig aan het worden na een tijdje kijken... Maar al bij al vond ik hem nog niet zo slecht

geplaatst: 21 juni 2005, 20:04 uur [permalink]
Een echte klassieker!! Blijft een schitterende film.

geplaatst: 21 juni 2005, 21:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film klopt gewoon van het begin tot het einde, De bruiloft, De prachtige shots in Sicilie. Hoe Michael zich opwerkt van niks "Whattaya gonna do? Nice collegeboy who would'nt be mixed up in the family businness?" Tot de opvolger van Vito "Today i'm gonna solve all the problems between the five familys"

Ik kom gewoon woorden tekort om deze film fatsoenlijk te beschrijven, maar van mij krijgt the Godfather in ieder geval *****

geplaatst: 26 juni 2005, 15:52 uur [permalink]
zo zielige en mooie film fantastish een al pacino beste werk alleen godfahter 2 is nog beter

geplaatst: 29 juni 2005, 20:46 uur [permalink]
Knarf Kenobi schreef:
Ach een wookie met zeven jaar is niets. Ik tekende met zeven jaar al gehele ruimteslagen met mannetjes in de cockpit.

ik ben er ook een fan van en ik heb een star wars strip getekend die is uitgedeelt in de lerarenkamer op school
Godfather? ja best wel geinig, ik ga er niet verder op in. over the godfather spreekt 99,9% toch positief

geplaatst: 29 juni 2005, 22:03 uur [permalink]
Superfan schreef:

Star Wars is geinig en Godfather is Meesterlijk.

avatar van speedy23
geplaatst: 1 juli 2005, 10:38 uur [permalink]
Recordbedrag voor script The Godfather.

Een script van de filmklassieker The Godfather met aantekeningen van Marlon Brando is donderdag bij Christie's in New York geveild voor 260.000 euro. Dat is de hoogste prijs die ooit op een veiling betaald werd voor een filmmanuscript.

Het document is rijkelijk gestoffeerd met aantekeningen van Marlon Brando, over de manier waarop de legendarische acteur zich heeft ingeleefd in de rol van Don Corleone in de film van Francis Ford Coppola uit 1972.

Het script werd geveild in het kader van een veiling die volledig draaide rond meer dan 320 voorwerpen van de Amerikaanse acteur, die stierf in juli 2004.

Het duurste script tot nu toe was dat van "Gone with the wind". Dat manuscript van acteur Clark Gable werd in 1996 geveild voor ruim 200.000 euro. (belga)

geplaatst: 4 juli 2005, 00:40 uur [permalink]
Dit is ook voor mij de beste film aller tijden.

Veel mensen noemen dit 'de perfecte film', kunnen jullie uitleggen wat jullie nou het best aan deze film vinden, wat er nou zo perfect aan is?

avatar van argus
geplaatst: 4 juli 2005, 02:34 uur [permalink]
Mark86 schreef:
...kunnen jullie uitleggen wat jullie nou het best aan deze film vinden, wat er nou zo perfect aan is?...
Niet zo veel mensen denk ik. Ik in ieder geval niet. Hij is gewoon niet perfect, hij duurt echt veel te lang. En als de film dan is afgelopen dan mis je toch een greintje humor. Het draait echt alleen maar om een paar gangsters. Het verhaal is totaal niet bijzonder, vrouwen hebben ondergeschikte rollen, even dan is er op Sicilië iets van vrouwelijk schoon, heel even maar. OK, de acteurs spelen dan wel erg goed, de spanning is om te snijden,het levert ook nog een behoorlijk aantal mooie beelden op, maar verder dan 3½ vindt ik dat het toch niet moet opleveren. Niet eens genoeg om zin te krijgen om de sequels die nog langer duren te gaan zien. Nee, dan had deze minstens vier punten moeten scoren, dan had ik daar ook nog wel zin in gekregen.

avatar van feanaro surion
geplaatst: 4 juli 2005, 07:31 uur [permalink]
Deel 2 is beter dus ik zou toch kijken.