Genre: Misdaad
Speelduur: 175 minuten
Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather / De Peetvader
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Marlon Brando, Al Pacino en James Caan
IMDb beoordeling:
9,2 (2.200.235)
Gesproken taal: Engels, Italiaans en Latijn
Releasedatum: 18 januari 1973
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Godfather
"An offer you can't refuse."
Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,2 / 2200235)
- Trailer (YouTube)
- The Godfather (BoekMeter)
- The Godfather (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Don Vito Corleone
Michael Corleone
Sonny Corleone
Tom Hagen
Clemenza
Kay Adams
Connie Corleone Rizzi
Carlo Rizzi
Captain McCluskey
Jack Woltz
Reviews & comments
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"Leave the gun. Take the cannoli."
Francis Ford Coppola's grote meesterwerk en volgens IMDb de op een na beste film ooit gemaakt. De grote klassieker onder de crime movies. Hoewel ik het er niet mee eens ben dat The Shawshank Redemption op nummer één staan, overigens wel een heel goede film hoor maar in mijn top 100 komt hij niet voor, ben ik het er volledig mee eens dat The Godfather in de top 250 thuis hoort, deze past veel beter op de eerste plaats.
Marlon Brando is getransformeerd tot Don Vito Corleone 'de peetvader'. Ik herkende hem niet meer terug uit Superman: The Movie. Hij acteert geweldig als de maffiabaas, die stem houdt hij knap vol de hele film lang en hij weet de rol met overtuiging en emotie te brengen. Ook is dit de grote doorbraak van een nog jonge Al Pacino, hij weet een sterke hoofdpersoon neer te zetten. Verder ook zeer goede prestaties van een hoop grote namen en wat minder grote namen.
The Godfather vertelt het verhaal van Maffia-baas Don Vito Corleone. Als een gangster van een andere familie drugs wil gaan verkopen in zijn gebied weigert hij. Corleone is vel tegen drugs en laat dit ook blijken. De gangster pleegt een aanslag op het leven van Corleone. Hierdoor raakt Michael, Corleone's zoon, voor het eerst betrokken bij de maffia. Een zeer sterk verhaal dat op een uitstekende wijze gebracht word.
De soundtrack van The Godfather is als een lange wals. Een prachtig emotioneel muziekstuk. Ook goed gekozen voor stille momenten (zonder muziek) dat is altijd erg effectief. Goede muziek van Nino Rota.
De cinematografie van de film is geweldig. Coppola heeft geniale camera-hoeken weten te kiezen. Het trage uitzoomen in de openingsscène was ook goudwaard. De fade-outs waren het enige jammere, die oogden toch een beetje gedateerd. Voor de rest heeft de film een superieure editing.
De film heeft een zeer goed drama-gehalte. Het hoogste dat ik tot zo ver bij een misdaad-film heb gezien. De muziek en de manier waarop ze het hebben vastgelegd weet emotie goed over te brengen.
Ook goede stunts en make-up effecten. De vuurgevechten zien er erg goed uit. Zeer goed bloemzakjes werk. Bij sommige schot vraag ik me af hoe ze het hebben klaargespeeld.
Echt een film om meerdere keren te kijken om alles te kunnen zien. Uiteraard een film die iedereen wel een keer gezien moet hebben.
-Acteurs 9/10
-Verhaal 9/10
-Cinematografie 10/10
-Muziek 8/10
-Algemeen 9,8/10
His Holiness
-
- 6 berichten
- 6 stemmen
Zwakte van deze film: Verheerlijking van geweld. Zeer kwalijk.
Voorbeeldrol kan zeer kwalijke gevolgen hebben.
Mag daarom niet in top tien staan.
Mooie muziek, geweldig geacteerd.
John Milton
-
- 24231 berichten
- 13399 stemmen
Welkom op MM in de eerste plaats, His Holiness
zie dat je net in lekker tempo een paar stemmen en recensies schrijft. Altijd goed. Ze lijken alleen op het eerste gezicht meer over je persoonlijke mores te gaan dan over de film zelf.
Zwakte van deze film: Verheerlijking van geweld. Zeer kwalijk.
Voorbeeldrol kan zeer kwalijke gevolgen hebben.
Mag daarom niet in top tien staan.
Waarom is het verheerlijking? Portretteren staat toch niet gelijk aan verheerlijken? Als iets blijkt uit Copolla's trilogie, dan is het wel dat niemand hier gelukkig van wordt. Het verheerlijkt het juist niet.
En wie bepaalt wat mag? en gebaseerd op wat?
over Seven Pounds zeg je
Begrijp ik het nu goed dat hij moeite had met het verkeersongeluk dat hij zelf veroorzaakt heeft, en waar doden bij gevallen zijn, en dat hij daardoor zelfmoord pleegt.
Dat is meteen het zwakke van deze film: je mag nooit zelfmoord plegen.
Je mag dat in een film niet als optie mogelijk maken. We hebben het allemaal wel eens moeilijk.
Er is een hoop menselijk leed die zo'n uitspraak in een discutabel daglicht stelt, maar dat is een andere discussie. Film heeft niet de taak alleen zaken te laten zien die goed, juist en geweldig zijn, en zaken te schuwen die men (volgens jou) niet behoort te doen.
Ik vind bijvoorbeeld dat jongeren niet na de middelbare school in het leger moeten gaan, zeker niet wanneer het oorlog is. En er zijn tal van films die dat duidelijk maken door juist dàt te laten zien wat er gebeurt wanneer ze dat wel doen.
edit: ik zie je Mary Poppins review 'up-poppen'. "Zelfs God zou er blij van worden.". Dan begrijp ik je insteek en dan laat ik het hier vreedzaam bij, als overtuigd neo-darwinist en filmliefhebber

Ik had het aan je alias kunnen zien (spottenden zouden Holiness niet correct spellen), maar ik dacht dat het wellicht een seculaire referentie was. It obviously isn't.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Zwakte van deze film: Verheerlijking van geweld. Zeer kwalijk.
Voorbeeldrol kan zeer kwalijke gevolgen hebben.
Mag daarom niet in top tien staan.
Mooie muziek, geweldig geacteerd.
Verheerlijking van geweld? Heb je wel opgelet?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Niet echt verrassend met een naam als 'His Holiness'. 
tbouwh
-
- 5812 berichten
- 5402 stemmen
Herzien. De aaneenschakeling van afrekeningen komt toch veel minder aan. De eerste keer kijken is toch echt het meest indrukwekkend.
Drama en acteerwerk nog steeds top.
Film nog steeds briljant, maar niet een die ik heel vaak hoef te zien.
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Heb gister voor het eerst in mijn leven The Godfather bekeken en snap niet waarom ik dat niet eerder heb gedaan, want ik kan echt zeggen dat ik me er onwijs goed mee vermaakt heb.
Meestal ben ik niet zo die erg oude en 3 uur durende films, maar The Godfather heeft me echt geen moment verveeld. Vooral door het uitstekende acteerwerk van de geweldige cast, de sfeer en de o zo mooie beelden en soundtracks die voorbij komen. De 3 uur vloog echt voorbij.
Had eerst nog een beetje mijn twijfels over het verhaal, dat sprak me in het begin niet zo heel er gaan, maar zodra ongeveer anderhalf uur bezig was werd ik er echt helemaal ingezogen en wist me geen moment te vervelen.
Met name de scene's dat Michael naar Sollozo en Captain McCluskey gaat voor een meeting en ze daar allebei neerschiet, en wanneer Don te horen krijgt dat zijn zoon Sonny is neergeschoten vond ik echt geweldig, prachtige scene's 
Voor nu een dikke dikke 4,0* zal heb zeker nog is voor de 2e x bekijken en wie weet verhoog ik mijn stem dan. Hoop snel ook is de volgende delen te bekijken want ik ben zeer benieuwd.
Kan iemand mij trouwens nog wel de scene uitleggen wanneer Micheal terug wil gaan vanuit Sicilië en zijn vrouw in de auto ziet zitten die dan ontploft doordat er een bom in was gedaan door één van zij bodyguards. Waarom deed die bodyguard dat? dat is mij niet helemaal duidelijk geworden.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Wordt ook nergens verteld maar hij is ingehuurd door de Barzini's om Michael te doden. Helaas voor hen zat Apollonia in de auto.
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Aha, ja zoiets dacht ik al dat ie ingehuurd was, maar hoe weet je dan dat die ingehuurd was door de Barzini's ? Want dat werd volgens mij nergens verteld.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Nogmaals, er wordt nergens expliciet gezegd dat 't Barzini is die verantwoordelijk is voor de dood van Apollonia, maar dat is wel 't familiehoofd dat 't op de Corleones gemunt heeft.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Het is niet zeker dat het Barzini was. Er waren genoeg mensen bij wie de moord op McCloskey en Solozzo kwaad bloed zette. Niet alleen Barzini. maar hij is wel de meest voor de hand liggende Kandidaat. Hij had de hele actie opgezet en die liep door de moord op Solozzo in het honderd. Hoe dan ook: de lijfwacht was omgekocht en probeerde Michael Corleone te vermoorden. Door wie, dat maakt eigenlijk niets uit.
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Wat ik denk gewoon ga doen is de film binnenkort opnieuw bekijken.
Misschien dat er bij de 2e kijkbeurt een aantal dingen van het verhaal wat duidelijker word.
John Barry
-
- 3410 berichten
- 638 stemmen
The Godfather vind ik een goede film.
Het verhaal in deze film is interessant. In eerste instantie denk je dat maffia baas Don Vito Corleone de hoofdpersoon is. Maar in werkelijkheid is Michael Corleone de hoofdpersoon van deze film. De film gaat over hoe Michael van een persoon die niet zo veel met de maffia te maken wilt hebben veranderd tot een echte gangster. Deze evolutie is geloofwaardig weergeven in de film. Sleutel scene in deze evolutie is de scene dat Michael , Sollozo en Captain McCluskey neerschiet. Een erg spannende scene. Deze scene is de belangrijkste scene van de film. Het markeert het moment dat Michael niet meer terug kan en diep in de maffia zit. Ook een hele goede scene in de film vond ik de doop scene in de kerk / moordpartij op de vijanden van de familie Corleone. Prachtig gefilmd deze scene. Het contrast van de twee dingen die je in deze scene te zien krijgt kon bijna niet groter. Dit hebben de filmmakers goed gedaan.
Het acteerwerk in deze film is erg goed. De hoofdrol word gespeeld door Al Pacino als Michael Corleone. Pacino weet de grote karakterverandering die zijn personage doormaakt geloofwaardig neer te zetten. Marlon Brando als Don Vito Corleone acteert briljant. Marlon zet op een goede manier een charismatische gangsterbaas neer. Ik vond trouwens de scene dat Don Vito sterft, terwijl hij met zijn kleinkind aan het spelen is ontroerend. De rest van de cast acteert ook erg goed. Het camera werk in deze film is erg goed. Evenals de muziek van Nino Rota. De muziek past erg goed bij de film.
Ik vond de film erg interessant om te kijken en op sommige momenten was de film ook best spannend. De film heeft een lange lengte, maar kijkt desondanks makkelijk weg. Ik vond wel dat het stuk in Sicilië niet altijd even interessant was. Dit stuk had wel wat sneller gekund.
Al met al vind ik The Godfather een goede film.
4 sterren voor deze film.
JHagenstein
-
- 84 berichten
- 55 stemmen
Kwam gisteren weer eens op televisie.
''Tattaglia's a pimp. He never coulda outfought Santino. But I didn't know until this day, that it was Barzini all along.''
Ik stoor me enorm aan de hedendaagse televisie. De meest vreselijke films worden uitgezonden, terwijl de klassiekers vrijwel nooit op televisie komen. The Godfather word gezien als één van de beste films aller tijden, dus die komt nog wel eens. Maar denk aan een A Clockwork Orange, Klute of The Conversation, die films zal je vrijwel nooit op een commerciële zender zien. Tegenwoordig moeten we het doen met Gigli, Deuce Bigalow of Harry Potter, die ook negentien keer per jaar op televisie komt.
Heerlijke film, 150 minuten genoten, voor iedereen een aanrader.
John Milton
-
- 24231 berichten
- 13399 stemmen
Precies de reden dat ik nooit televisie kijk, naast hemeltergend fenomeen 'reclame'. Kopen, pindakazen en Netflix. Knap dat je het kan.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Ja, bovendien duurt de film wel 168 minuten, dus met reclame nog veel langer!
JHagenstein
-
- 84 berichten
- 55 stemmen
Precies de reden dat ik nooit televisie kijk, naast hemeltergend fenomeen 'reclame'. Kopen, pindakazen en Netflix. Knap dat je het kan.
Kan ik op Netflix films als 'The Godfather' en nog andere oude klassiekers die ik in bovengenoemde tekst opnoem kijken? Zo ja, dan neem ik het per direct.
Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
Sfeervol weergegeven, goed acteerwerk en een herkenbare soundtrack. Maar over het geheel genomen geen meesterwerk voor mij.
De film verveelt nergens, ook al duurt hij zo'n 3 uur. En toch gaat er wel eens iets te snel voor mijn gevoel. Het beste voorbeeld hierin is de overgang van de schijnbaar degelijke Michael Corleone naar gangster Michael Corleone. Aangezien Michael zich naarmate de film vordert zich meer en meer ontpopt tot hoofdrolspeler, zou het bij hebben gedragen als er wat meer backstory aan te pas was gekomen. Nu zitten we met een (schijnbaar?) keurige militair die zich distantieert van zijn criminele familie om, nadat zijn vader in kritieke toestand in het ziekenhuis beland, meteen terug te keren om vrij rap de touwtjes in handen te nemen.
Wellicht dat deel 2 (die ik vanavond ga kijken) nog wat meer gaat verklaren en toelichten (ik weet dat Vito's geschiedenis wél langs gaat komen), waarna ik de beoordeling aan zal moeten passen. Voorlopig geldt dit voor mij echter als een kritiekpunt.
The Godfather (Part 1) is netjes in elkaar gezet, maar weet mij nog niet weg te blazen. Dit in tegenstelling tot Michael's Siciliaans bruidje. Eeuwig zonde.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Ik snap je punt maar volgens mij is het een strijd tussen een degelijk leven zonder criminele praktijken en familie. Hij kiest het laatste.
Boneka
-
- 2725 berichten
- 1398 stemmen
Lang geleden dat ik deze film heb gezien. Nou ja film, ik vind alles uitstralen naar een uitstekende serie. Het intro is lang met helaas een bruiloft a la The Deer Hunter. Maar goed dan leer je gelijk ook iedereen goed kennen. 'Maffiafilm' nr. 1 blijft voor mij Scarface en hierin krijgen we natuurlijk al een klein voorproefje. Zie uit naar deel II die velen beter vinden. Het uitstapje naar Sicilië vind ik een uitstekende keuze. Vooral heel sfeervol. The Godfather mist wel wat spanning en alles gaat niet in al te hoog tempo. Daarom ook mijn iets lagere punt, want ik geloof gelijk dat deel II een stuk interessanter is. Vooral de rol van Al Pacino zou dan meer dynamiek moeten krijgen. Godfather deel I is heel degelijk goed neergezet met de juiste personages. Qua spanning mist ie kracht, maar wellicht moet ik snel het volgende deel gaan bekijken.
ps de kritiek van Nicholas hier valt te rijmen. Het is eigenlijk gek dat Don Vito snel het velt ruimt door ziekte en overlijden en de keurige militair als een blad omslaat met harde hand.
Ste*
-
- 2072 berichten
- 1387 stemmen
Jarenlang heb ik deze film voor me uitgeschoven (met zelfs een afgebroken poging erbij), omdat ik totaal niks heb met het thema maffia en dus nog weleens moeite kan hebben om het te begrijpen. Omdat ik ook wel weet dat ik deze film gezien moet hebben heb ik me er nu, na wat jaren extra filmervaring en iemand naast me die me eventueel van uitleg kon voorzien, toch maar aan gewaagd.
En ik kan er kort over zijn; een slechte film is het niet, maar het boeit me simpelweg voor geen meter. Het eerste uur had voor mij opstartproblemen omdat ik een aantal keer om uitleg moest vragen, maar ook als het verhaal eenmaal op gang is valt er bar weinig te genieten. Eigenlijk zijn de meest leuke stukjes nog wel alles wat niet zoveel te maken heeft met heel het maffiawereldje. Zodra er weer een stel schimmige Italianen bijeen komt om hun plannen te bekokstoven dwaalt mijn aandacht vrijwel meteen af.
2,5* is het hoogste wat ik kan geven voor een film die objectief gezien niet slecht in elkaar zit, maar die me vrijwel geen moment geamuseerd heeft.
legian
-
- 777 berichten
- 0 stemmen
Eigenlijk is dit altijd een film geweest die ik telkens weer heb laten liggen, hij zou te lang duren, hij's oud, niet spannend en meer van dat soort drogredenen. Maar dan is daar ineens het moment dat je de film langs ziet komen en dan denk je 'tja laat ik t begin maar even kijken'. En wat blijkt, heb de hele film uitgezeten.
Eigenlijk zegt het feit dat de film me de volle lengte bleef boeien al genoeg. Ik werd verrast door het verhaal en de impact die sommige gebeurtenissen hebben.
Ben blij dat ik me er toch eens aan gewaagd heb, nu snel de vervolgen eens gaan zien.
4*
des1
-
- 1737 berichten
- 993 stemmen
Toch maar eens wat kwijt over deze film die bijna een clichématige klassieker dreigt te worden. Zoveel manieren waarop je er tegenaan kan kijken, afgezien van bijv. het "larger than life" verhaal en de acteerkanonnen. Ik noem er eentje. Kijk eens hoe Coppola beurtelings het verhaal versnelt en vertraagt. Een pracht staaltje van versnellen en editing is bijv. hoe alles is uitgedrukt met de schreeuw tegen de achtergrond van het fraaie huis van de filmmaker die net een paardekop in z'n bed heeft aangetroffen... en de "cut to" opgetrokken mondhoeken van Marlon Brando. Alles ertussen is weggelaten voor maximaal effect. Een pracht staaltje van vertragen is hoe lang de ober erover doet om de fles wijn te openen in de scene die uitmondt in het neerschieten door Al Pacino van z'n disgenoten.
daantje1303
-
- 6 berichten
- 6 stemmen
Blijft een heerlijke film! Alle delen zijn top hiervan en blijf je na een tijdje opnieuw kijken!
scottbrl
-
- 45 berichten
- 211 stemmen
Blijft werelds , lekker voor gaan zitten en de hele reeks kijken , 1&2 gaan gelijk op 3 is wat minder.
John Milton bedankt voor je scherpte vandaag 
John Milton
-
- 24231 berichten
- 13399 stemmen
Doet me denken aan die scène uit Forrest Gump. "You've said it all, man," 
Edit: you're welcome, scottbrl 
Pre- en sequels

The Godfather: Part III
1990
779 reacties

The Godfather: Part II
1974
1.569 reacties
Gerelateerd nieuws

Het woord 'maffia' mocht niet in het script van 'The Godfather' voorkomen

'The Godfather' gaat van Netflix verdwijnen: 'Gewoon echt de beste film aller tijden op alle fronten'

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Dit is waarom het woord 'maffia' geen enkele keer in 'The Godfather' te horen is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
italiëverlies van geliefdelove at first sightitalian americangebaseerd op boekeuropasymbolismgangsterpatriarchwraakgeorganiseerde misdaadmaffiaadvocaatreligierevenge motivecrime familysicilian mafiareligious hypocrisygun violencerise to powermob bossdead horsegang violenceaggressivejaren 40jaren 50mafia war grandpart of trilogy intensepowerful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








