• 16.099 nieuwsartikelen
  • 179.394 films
  • 12.311 series
  • 34.165 seizoenen
  • 650.074 acteurs
  • 199.395 gebruikers
  • 9.400.043 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Pianist (2002)

Drama / Oorlog | 150 minuten
4,18 6.794 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 150 minuten

Oorsprong: Frankrijk / Polen / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roman Polanski

Met onder meer: Adrien Brody, Thomas Kretschmann en Frank Finlay

IMDb beoordeling: 8,5 (1.005.934)

Gesproken taal: Engels, Duits, Russisch en Pools

Releasedatum: 28 november 2002

Plot The Pianist

"Music was his passion. Survival was his masterpiece."

Op 23 september 1939 speelt de jonge pianist Wladyslaw Szpilman voor de radio 'Nocturne in d-mineur' van Frédéric Chopin. Door het lawaai van de bombardementen kan hij zichzelf nauwelijks horen. Een halfuur na afloop van dit optreden wordt de zaal van de Poolse omroep geraakt en is de radio definitief uit de ether. De gevolgen van de bezetting voor Warschau zijn afschuwelijk: het getto, de joodse opstand, de deportaties. Maar terwijl zijn volledige familie en vele vrienden worden uitgemoord, tracht Szpilman te overleven in de gehavende stad. Hij krijgt daarbij hulp van Poolse verzetsstrijders.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Władysław 'Władek' Szpilman

Captain Wilm Hosenfeld

Henryk Szpilman

Regina Szpilman

Halina Szpilman

SS Slapping Father

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

Okay; je hebt gelijk, er wordt niet letterlijk gezegd "ik vond Lola Rennt beter", maar de vergelijking valt toch een paar keer in de postings en dan toch echt in negatieve zin, lees maar na!

Maar goed, mijn point is gewoon dat een film het verdient om op zichzelf beoordeeld te worden en niet in vergelijking met een film die toevallig over hetzelfde onderwerp gaat. Ik heb beide films gezien en ik vond ze echt in meerdere opzichten erg verschillen, alleen al de manier van filmen is totaal anders.


avatar van gotti

gotti

  • 14076 berichten
  • 5902 stemmen

Indrukwekkende dan Schindler's List, stond op de voorkant van het hoesje waar de dvd in zat. En aangezien ik Schindler's List al ongelofelijk goed vond kon ik niet geloven dat er een film zou zijn die dat zou overtreffen.

............

Dit was dan ook het eerste wat er door me heen ging toen de film was afgelopen, want wat een GEWELDIGE film is dit zeg! Een prachtig en aangrijpend verhaal (wat die Szpilman allemaal heeft meegemaakt is gewoon niet te geloven), een ijzersterke cast (Brody in een werkelijk briljante rol) en het prachtige pianospel, maken van deze film één van de beste films die ik ooit gezien heb.

Polanski is denk ik ook dé regisseur om over dit onderwerp een film te maken. Een film als Schindler's List is natuurlijk prachtig, maar nu ik er zo over nadenk toch nog net een beetje te Amerikaans: Ralph Fiennes die als een soort beest wordt neergezet die voor de lol een paar joden afknalt en er zijn in de film ook weinig (ik geloof geen) Duitsers die nog een beetje menselijkheid in zich hebben.
Polanski brengt in zijn film toch dat kleine beetje menselijkheid; de man die Szpilman helpt door hem uit de grote menigte, die op weg is naar de trein, te halen. Ook blijkt dat de kapitein die Szpilman helpt op het eind van de film, door hem eten en drinken te brengen, nog een beetje menselijk te zijn, maar hij geeft ook ongelofelijk goed de gruwelijkheden van de oorlog neer.

Hartverscheurend, aangrijpend en ontzettend mooi!! (een smylie is bij deze film denk ik niet op z'n plaats)

5* en een hoge plaatst in mijn top 10. (en wie weet bij mijn herziening wel op nummer 1)


avatar van koolwijk

koolwijk

  • 28 berichten
  • 4968 stemmen

Dit is (ondanks dat het geen amerikaanse film is, want daar mag Polanski niet meer komen die pedo) een meer sentimenteele naar oscar snakkende hollywood film dan Schindler's list. (1,5 ster voor de rol van Brody)


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

koolwijk schreef:

Dit is (ondanks dat het geen amerikaanse film is, want daar mag Polanski niet meer komen die pedo) een meer sentimenteele naar oscar snakkende hollywood film dan Schindler's list. (1,5 ster voor de rol van Brody)

Schindler's list was een oscar snakkende film.

Bovendien wat heeft het priveleven van Polanski hiermee te maken ?

Begrijp nog steeds niet waarom je dit 1.5 vind.

Heb geen steekhoudend argument gehoord...

Toch knap dat je minimaal 3 schrijffouten in één bericht weet te persen.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Ja inderdaad. Eens of oneens moet kunnen,maar kom dan met argumenten. Oscar aspiraties? En wat dan nog...dus als het een oscar wint is het commercieel en dus niet goed??? Probeer de film gewoon te zien als film en niet als een produkt met bijbedoeling.

Ik gaf The Pianist 4* maar heb hem intussen verhoogd naar 5 voor deze ongekend mooie film.

Nou nog een keer een film over de genocide op 1,2 miljoen Armeniërs door de Turken, of de razzia's en moorden op christenen en joden in Egypte, Iran, Indonesië, Soedan en nog tig andere landen. Als althans de taboedoorbrekende anti-hollywood regisseurs dat aandurven. Maar dat is image-technisch een stuk lastiger vrees ik.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3287 stemmen

FisherKing schreef:

Toch knap dat je minimaal 3 schrijffouten in één bericht weet te persen.

Wel jammer dat er dan weer zo kinderachtig op grammatica gezeken wordt. Ik zit trouwes al jaren te w88 op een film over de verschrikkelijke genocide van 65 miljoen jaar geleden.


avatar van Pitbull

Pitbull

  • 558 berichten
  • 1424 stemmen

Nou ik ben het zeer met Fisher King eens dat er wel iets meer gelet mag worden op het woordgebruik, zowel grammaticaal als spelling. Niet dat je geen fouten mag/kan maken natuurlijk, maar ik neem aan dat de meesten hier (ik iig) nog even het bericht doorlezen als het is geplaatst en als dit dat fouten bevat is het toch een kleine moeite om het aan te passen.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3287 stemmen

Koolwijk had t over de film en alleen over de film en dan kan FisherKing het niet laten om m nog ff aan te vallen op zn taalgebruik. Vind ik een beetje goedkoop.


avatar van Pitbull

Pitbull

  • 558 berichten
  • 1424 stemmen

'ts n met 6s ff w88 op m.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3287 stemmen

Pitbull schreef:

'ts n met 6s ff w88 op m.

JAAAAHAAAAAA ik heb t toch niet over dat soort break-out jeugd berichten! Dat bericht van Koolwijk is gewoon erg duidelijk en omdat FisherKing het niet eens is met zijn standpunt zegt ie nog iets over zn taalgebruik, daar had ik t over. En verder wil ik er nix meer over horen want ik kan nix meer zeggen want ik ga weg en dan kom ik weer trug en dan ga ik slapen en dan sta ik morgen op en dan lees ik nog wel wat er gezegd werd en dan kan t me ook helemaal nix meer schelen en ik wilde alleen maar iets zeggen en daar hoorde niemand op in te gaan anders word ik GEK ojee te laat en nu snap ik dr zelf nix meer van.


avatar van diederik

diederik

  • 27 berichten
  • 84 stemmen

De film begint ijzersterk maar na een 1u30 film is de rek er toch wat uit vind ik. Er zitten op het laatste zo'n lang gerokken dingen in, ik denk gewoon om de film wat langer te maken. Waarom tonen ze op het laatst, nog dat beeld van dat kamp en tonen ze waar die duitser zat. Om te tonen dat Spillman ook een goed hart had "DUH".
Des al niet te min, het is een goeie film ik heb er van genoten. Er zitten enkele prachtige beelden in waar hij door de straten loopt, waar alles op de grond ligt, koffers, kleren,...
De rolstoel scene, vond ik verschrikkelijk, ik kreeg er kippevel van.

Om nu te zeggen dat hij beter is dan Schindlers list, zou ik niet durven. Ik vond hel wel wreeder.


avatar van calexico

calexico

  • 37 berichten
  • 573 stemmen

Zeer indrukwekkend.....4.5 *


avatar van Zavo

Zavo

  • 6392 berichten
  • 1616 stemmen

In tegenstelling tot wat anderen schrijven vond ik het laatste deel van de film juist heel sterk. Het eerste uur vond ik niet zo boeiend, duurt lang voordat je de hoofdpersoon goed leert kennen. Misschien had ik te hoge verwachtingen (Polanski is één van m'n favoriete regisseurs en deze werd heel goed ontvangen, dus ik verwachtte een meesterwerk), maar ik vond hem in totaal iets tegenvallen. Wel een hele goede film (4*) dus, maar geen meesterwerk.


avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

Ah, ik had het eerste uur juist niet willen missen. De manier waarop alle zekerheden een voor een teniet worden gedaan door de Duitsers droeg toch wel erg bij aan het medeleven dat ik voelde voor de hoofdpersonages.


avatar van Bandit

Bandit

  • 607 berichten
  • 4055 stemmen

Indrukwekkende film, is zijn verdiende oscars dubbel en dwars waard.


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Natuurlijk wordt er door al de lovende berichten over deze film en de oscars voor deze film een hoog verwachtingspatroon gecreëerd. Vaak betekend dat vervolgens een (lichte) teleurstelling. In het geval van The Pianist is dat absoluut niet het geval. The Pianist is een aangrijpend geheel die het drama van een persoon (een pianist dus..) tijdens WOII in Warschau uitstekend in beeld brengt. Enkele scenes vond ik zo overweldigend dat ik ze nu al bijna door alle bruutheid legendarisch vind de opa die door Nazi's het raam wordt uitgekieperd en de openlijke (zieke) executie ,door een Nazi officier, op van een aantal Joden die op straat moeten gaan liggen . Allemaal erg ingrijpend. Polanski heeft e.e.a. ook erg goed in beeld gebracht. Vaak wordt een om een scene meer dramatiek te geven het weer (lees: regen) hier op aangepast. Polanski krijgt het voor elkaar om die sfeer op een zonnige dag in Augustus te creëeren ( de deportatie met de treinen): erg knap gedaan. Kortom een film die me naar de strot greep en waar ik alleen maar veel waardering voor kan hebben. (op de hoes van de DVD staat: <i> beter dan Schindler's ist</i>... en dat is inderdaad ook het geval).

Ik twijfel tussen de volle 5 sterren of 4,5 sterren. Voorlopig 4,5 sterren. Grote kans dat ik daar nog op terugkom om er 5 van te maken.


avatar van Brooklyn

Brooklyn

  • 1144 berichten
  • 1402 stemmen

Agony schreef:

(op de hoes van de DVD staat: <i> beter dan Schindler's ist</i>... en dat is inderdaad ook het geval).

Ik heb altijd een beetje moeite met dit soort taglines, zeker in dit genre...


avatar van mr.Frielink

mr.Frielink

  • 744 berichten
  • 0 stemmen

Heb ik ook, ik vind het allemaal een beetje dubbel, het klinkt wat respectloos om dit te zeggen, en daarmee worden de gruwelijkheden die in the Pianist te zien zijn, op een of andere manier "beter" bevonden dan de gruwelijkheden in die van Schindlers List ( t.o.v het verhaal dan)

Ben erg benieuwd geworden door de post van Agony, dit soort films weten mij vaak diep te raken, had dat bij Schindlers List ook. Dit zijn echt van die films die je ERG goed vind, maar ze liever niet nog een keer ziet...


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

mr.Frielink schreef:

Heb ik ook, ik vind het allemaal een beetje dubbel, het klinkt wat respectloos om dit te zeggen,

ja, mee eens!

en daarmee worden de gruwelijkheden die in the Pianist te zien zijn, op een of andere manier "beter" bevonden dan de gruwelijkheden in die van Schindlers List
zo heb ik het in ieder geval niet beleefd en ook niet bedoeld in mijn post. Ik vind de film beter. Het verhaal concentreerd zich meer op de belevingswereld van die ene persoon die al dit leed en drama ondergaat, waardoor het je nog meer raakt.

Ben erg benieuwd geworden door de post van Agony,
en terecht


avatar van mr.Frielink

mr.Frielink

  • 744 berichten
  • 0 stemmen

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

en daarmee worden de gruwelijkheden die in the Pianist te zien zijn, op een of andere manier "beter" bevonden dan de gruwelijkheden in die van Schindlers List

--------------------------------------------------------------------------------

zo heb ik het in ieder geval niet beleefd en ook niet bedoeld in mijn post. Ik vind de film beter. Het verhaal concentreerd zich meer op de belevingswereld van die ene persoon die al dit leed en drama ondergaat, waardoor het je nog meer raakt.

Ik bedoelde daarmee ook meer de tekst op de hoes van The Pianist, en niet jouw post


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

mr.Frielink schreef:

Ik bedoelde daarmee ook meer de tekst op de hoes van The Pianist, en niet jouw post

ah oke!

en nu snel naar de videotheek jij...


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Ik lees net toch wel hele dubieuze dingen van ene Nighthawk, waarvan ik had gehoopt dat ik ze op deze site niet zou tegenkomen.

nighthawk schreef:

al 50 films over de symptomen maar nog nooit 1 film gezien over het waarom van de jodenvervolging...das pas interessant namelijk en daarna zullen een hoop mensen er heel anders tegenaan kijken....niks meer zielige joden.

what the fuck. Hoe durf je te spreken over "het waarom" mbt Jodenvervolging. Je insinueert dus dat er gegronde redenen zouden zijn voor zoiets beestachtigs!?

nighthawk schreef:

De opmerkingen van de Duitsers aan het adres van de joden vond ik erg goed: in het engels met een Duits accent: making money...that´s what you jews are good at huh?! In nog meer scenes werd de ware aard van de joden naar voren gebracht

Je hebt er dus werkelijk niets van begrepen. De situatie in de de ghetto's waren zo uitzichtloos en dus is zo'n opmerking absoluut ongeplaats. Hiermee werd in de film juist weer duidelijk gemaakt dat de Nazi's totaal geen respect voor de joden hadden.

Eng mannetje ben jij, met enge gedachtes. Bah!


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Zullen we hier niet een uitgebreide discussie gaan houden of de jodenvervolging plaats heeft gevonden e.d.? Misschien moeten alle eerdere berichten hierover maar verwijderd worden, dit lijkt me niet de plek deze discussie te houden


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3287 stemmen

Volgens mij was t ook een nogal oud bericht van Nighthawk. Nu ik het bericht goed lees lijkt het mij alsof de denazificatie een beetje aan hem voorbij is gegaan.


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Jordy schreef:

Misschien moeten alle eerdere berichten hierover maar verwijderd worden, dit lijkt me niet de plek deze discussie te houden

lijkt me goed plan! Kon het even niet laten om er op te reageren omdat ik er erg kwaad om kan worden. excuus.


avatar van mr.Frielink

mr.Frielink

  • 744 berichten
  • 0 stemmen

Agony, ik ben net linea recta naar de videotheek gesneld, maar tot mijn groot ongenoegen was de film uitverhuurd.. ( heb ipv daarvan maar Fargo en Lawrence of Arabia gehuurd, ook goed?)


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

mr.Frielink schreef:

Agony, ik ben net linea recta naar de videotheek gesneld, maar tot mijn groot ongenoegen was de film uitverhuurd.. ( heb ipv daarvan maar Fargo en Lawrence of Arabia gehuurd, ook goed?)

hahaha

Fargo is ook wel een goede keuze. Niet het niveau van The Pianist, maar toch zeker een goede film. Lawrence of Arabia heb ik nog niet gezien.


avatar van Jos2

Jos2

  • 1730 berichten
  • 0 stemmen

In nog meer scenes werd de ware aard van de joden naar voren gebracht

Zie deze antisemtische teksten van Nighthawk nu ook voor het eerst. Best eng. Ga je schamen, Nighthawk.


avatar van Leonard Shelby

Leonard Shelby

  • 38 berichten
  • 289 stemmen

Gister gezien, ik heb niet zoveel origineels te melden. Ik vond dit een van de meest indrukwekkende en een van de mooiste films die ik ooit heb gezien, ookal is het niet helemaal mijn genre. Maar dat zal door deze film misschien wel veranderen.


avatar van mr.Frielink

mr.Frielink

  • 744 berichten
  • 0 stemmen

Misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Misschien heb ik de film teveel vergeleken met Schindlers List.Ik vond de film namelijk niét geweldig. Begrijp me niet verkeerd, het ziet er allemaal indrukwekkend uit, en is allemaal erg realistisch weergegeven, maar de film kon me op sommige momenten niet erg boeien.Er zat simpelweg té weinig plotontwikkeling in. Vluchten, onderduiken, verhuizen, onderduiken etc. etc. Waarschijnlijk was het ook Polanski's doel om de leefsituatie van de Joden toentertijd op een realistische en verantwoorde manier weer te geven, en is daar ook in geslaagd.Dat neemt echter niet weg dat het verhaal eigelijk niet erg veel voorstelt. Ook vond ik dat er té weinig muziek in zat, in tegenstelling tot Schindlers List, waarin zowat de gehele film wordt voorzien van prachtige muziek. Hierdoor bleven getrachte emoties uit bij bepaalde scenes.Tot zover de negatieve kritieken.

Je zou misschien vermoeden dat ik dit een k*tfilm vind, maar dat is allerminst het geval. Ten eerste vind ik Brody's acteerprestaties subliem. Zijn gedaanteverwisseling in de film was erg schokkend om te zien, en ik vraag me dan ook af of zo'n gewichtsverlies wel verantwoord is.Ook ziet de film er fantastisch uit, met een authentieke sfeer. De film is erg ingetogen, waardoor alle ontwikkelingen tamelijk overtuigend overkomen. Een paar bizarre scenes zijn me bijgebleven zoals
de gedwongen dans in de ghetto, waarbij ik echt iets gruwelijks verwachtte.
De karamel die verdeeld wordt. Sterkste scene van de film ,vond ik
De opa die met rolstoel en al naar beneden wordt gegooid.Echt ziek

kortom: Sterke film, niet geweldig , 4 sterren voorlopig.