Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.543.259)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1543259)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Worden in disney films kinderen verkracht en mensen ter dode gebracht door middel van elektrocutatie? KLOPT VOOR GEEN KANT!
Dom argument
Opvallen tegenover de grote meute is inderdaad altijd leuk!
Zo groot is de meute niet eens me dunkt.
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Dom argument
dom of niet, op zich snap ik zijn punt wel.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
dom of niet, op zich snap ik zijn punt wel.
Het slaat nergens op vind ik. The Green Mile handelt op een simplistische, moraliserende, clichématige manier over complexe onderwerpen als racisme, de doodstraf en vooroordelen. Het is min of meer een Disneyfilm over volwassen thema's. Of er al dan niet enkele gruwelijke scènes in voorkomen, is dus niet van belang.
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Het slaat nergens op vind ik. The Green Mile handelt op een simplistische, moraliserende, clichématige manier over complexe onderwerpen als racisme, de doodstraf en vooroordelen. Het is min of meer een Disneyfilm over volwassen thema's. Of er al dan niet enkele gruwelijke scènes in voorkomen, is dus niet van belang.
Elke Disneyfilm is anders.
Hij had het over een kinderfilm en die dingen die jij zojuist opnoemt, kan ik in een kinderfilm niet bedenken. Dus gruwelijke scenes zoals je in deze film ziet, zie ik niet terug in een kinderfilm.
nognooit
-
- 308 berichten
- 2123 stemmen
Het gaat niet om de gruwelijke scenes, maar meer hoe dingen worden gebracht en dat is erg zwart wit.
De "bad guys" in deze film zijn puur en puur "evil" en de "good guys" zijn engeltjes die niet eens een vlieg kwaad zouden doen.
Op dat punt is het net een hele simpele kinder-/tekenfilm.
Daarnaast maken gruwelijke scenes een film niet persé volwassen of diepgaand.
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Het gaat niet om de gruwelijke scenes, maar meer hoe dingen worden gebracht en dat is erg zwart wit.
De "bad guys" in deze film zijn puur en puur "evil" en de "good guys" zijn engeltjes die niet eens een vlieg kwaad zouden doen.
Op dat punt is het net een hele simpele kinder-/tekenfilm.
Yeyo zei:
"op simplistische, moraliserende, clichématige manier over complexe onderwerpen als racisme, de doodstraf en vooroordelen"
Dat zijn onderwerpen die juist alle leeftijden wel aanspreken. Maar om nou een kinderfilm te noemen om deze onderwerpen 
Daarnaast maken gruwelijke scenes een film niet persé volwassen of diepgaand.
Ok, mee eens.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Dat zijn onderwerpen die juist alle leeftijden wel aanspreken. Maar om nou een kinderfilm te noemen om deze onderwerpen
Nogmaals, het is niet het onderwerp zelf dat kinderachtig is, maar de uitwerking ervan.
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Nogmaals, het is niet het onderwerp zelf dat kinderachtig is, maar de uitwerking ervan.
Kinderachtig? Deze film is overal 12+ of 16+.
De uitwerking van de film zal eerder alle leeftijden wel aanspreken in plaats van kinderachtig vinden.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Kinderachtig? Deze film is overal 12+ of 16+.
Nu spreek je jezelf gewoon tegen:
Daarnaast maken gruwelijke scenes een film niet persé volwassen of diepgaand.
Ok, mee eens.
nognooit
-
- 308 berichten
- 2123 stemmen
Dat vind ik een te simpele benadering van het verhaal.
Voor een volwassen film verwacht ik meer grijze gebieden. Zoals de pedofiel in de film Happiness. De daden van de pedofiel zijn walgelijk, maar toch zie je dat deze man niet door en door slecht is en word hij neer gezet als "ook maar een mens".
Dat soort subtiliteiten en grijze gebieden kent The Green Mile niet.
Slecht is slecht, goed is goed. Dat word dan ook enorm moraliserend, haast belerend, gebracht dat ik het gevoel heb dat ik als volwassen kijker totaal niet serieus word genomen. Dat ze mij met een paplepel vertellen dat die ene man heel slecht is, stout is, en dus gestraft moet worden. Die andere man is goed en ook heel zielig. Huil met hem mee en ga zo maar door.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Kinderachtig? Deze film is overal 12+ of 16+.
De uitwerking van de film zal eerder alle leeftijden wel aanspreken in plaats van kinderachtig vinden.
Snap je het nou echt niet, of doe je het er om?
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Nu spreek je jezelf gewoon tegen:
betekent dit dat ik meteen de conclusie trek dat ik gruwelijke scenes voor alle leeftijden vind?
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Je begrijpt er duidelijk niks van..
Nee, ik begrijp niet dat jullie het een kinderfilm noemen.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Ik probeer het nog één keer uitleggen. Zo net geef je nogniet gelijk, wanneer hij dit zegt: "Daarnaast maken gruwelijke scenes een film niet persé volwassen of diepgaand.
Daarna wil je aantonen dat deze film niet kinderachtig is, met als enige argument dat "de film overal 12+ en 16+ is". Behoorlijk tegenstrijdig dus.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wat een domme argumenten komen er voorbij.
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Ik probeer het nog één keer uitleggen. Zo net geef je nogniet gelijk, wanneer hij dit zegt: "Daarnaast maken gruwelijke scenes een film niet persé volwassen of diepgaand.
ik zal toegeven dat ik dat fout had gelezen ,
ik las namelijk "Daarnaast maken gruwelijke scenes IN een film niet persé volwassen of diepgaand
Daarna wil je aantonen dat deze film niet kinderachtig is, met als enige argument dat "de film overal 12+ en 16+ is". Behoorlijk tegenstrijdig dus.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
ik las namelijk "Daarnaast maken gruwelijke scenes IN een film niet persé volwassen of diepgaand
Wat is in godsnaam het verschil? Buiten dat dit grammaticaal onjuist is.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
sorry
Het ging mij meer om degene die een recensietje aanhaalt en daarmee wil onderbouwen dat The Green Mile objectief (??) gezien een juweeltje is. 
Peter Ho
-
- 359 berichten
- 79 stemmen
Wat is in godsnaam het verschil? Buiten dat dit grammaticaal onjuist is.
Ik las dat gruwelijke scenes niet perse volwassen of diepgaand maken ipv de film zelf.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Dat soort subtiliteiten en grijze gebieden kent The Green Mile niet. Slecht is slecht, goed is goed.
Ja, als dat goed uitpakt werkt het voor mij prima. Een film kan me raken door realistisch aangrijpend te zijn (bijv. The Machinist), of gecompliceerd (bijv. Lost Highway), etcetera. Maar ook door de sprookjesachtige "simpelheid" in fantasyfilms zoals The Green Mile. Heerlijk toch, af en toe een film zonder nuance.
Pan's Labyrinth bijvoorbeeld heeft ook dat dik aangezette fout-versus-goed-element zonder dat het stoort, integendeel zelfs, het hoort bij de film.
grunnfred
-
- 8 berichten
- 3 stemmen
Het ging mij meer om degene die een recensietje aanhaalt en daarmee wil onderbouwen dat The Green Mile objectief (??) gezien een juweeltje is.
die degene bedoel je mij zeker, je leest het verkeerd, ik haal een lijst met prijzen en nominaties aan; mensen die prijzen of nomineren zijn film deskundigen en mag je dus vrij objectief noemen;
en daarna haal ik een recensie aan die ik ergens gelezen heb, waar ik er mee eens ben;
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
die degene bedoel je mij zeker, je leest het verkeerd, ik haal een lijst met prijzen en nominaties aan; mensen die prijzen of nomineren zijn film deskundigen en mag je dus vrij objectief noemen;
en daarna haal ik een recensie aan die ik ergens gelezen heb, waar ik er mee eens ben;
Waarom mag je die objectief noemen? Uiteindelijk betreft het gewoon een persoonlijke mening.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Geen een film is objectief gezien goed! Soms heb je films die heel veel mensen goed vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat het een goede film is.
Ik denk dat dit zo'n film is die je moet 'voelen'. Dat sommige dat niet 'voelen', kan ik niks aan doen. Dat is eenmaal zo.
bollepeer
-
- 449 berichten
- 275 stemmen
Geen een film is objectief gezien goed! Soms heb je films die heel veel mensen goed vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat het een goede film is.
Ik denk dat dit zo'n film is die je moet 'voelen'. Dat sommige dat niet 'voelen', kan ik niks aan doen. Dat is eenmaal zo.
je hebt helemaal gelijk, maar ja, deze film staat niet voor niets op nummer 4 in de top 250 
yann
-
- 4 berichten
- 29 stemmen
zeer mooie film, ik kan hem blijven kijken en het raak me elke keer weer 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Hun meningen zijn net zo subjectief als die van jou en mij. Heeft dus geen zin om dat aan te halen.
boomboompow
-
- 146 berichten
- 0 stemmen
goede film, maar of het verdient nr.4 te staan in de top 250, denk het niet... Michael Clarke Duncan vond ik een beetje te overdreven, oa. hij huilt letterlijk elke scene waar die in speelt. en die soort vliegjes vond ik slecht...
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








