Open Season (2006)

Alternatieve titel: Baas in Eigen Bos

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Jill Culton, Anthony Stacchi en Roger Allers
met de stemmen van Ashton Kutcher, Martin Lawrence en Debra Messing

Het rendier Elliott raakt bevriend met de door mensen opgevoede grizzlybeer Boog, wanneer beide alleen komen te staan tijdens het jachtseizoen. Intussen probeert boswachter Beth, die de beer heeft opgevoed, haar vriend terug te vinden.

Gisteren voor het eerst gezien op tv en vond het leuke animatiefilm.
Heb enkele keren toch goed gelachen met de film.
Verhaal was ook nog goed en mooie achtergronden en ook goed gedaan hoe ze da andere beesten er bij halen.
Vooral de bevers vond ik zeer grappig.
Leuke film voor jong en oud toch vind ik persoonlijk.
3,5 sterren

avatar van rep_robert
Ging niet met heel veel positieve gevoelens deze film kijken, hij wordt niet overal zo goed gewaardeerd.
Toch vond ik de film zeer grappig, vermakelijk en de animaties waren ook goed te pruimen( de achtervolgingscene op het water in het bijzonder)

Tuurlijk, het verhaal is niet bijster bijzonder, zeker gezien dit Sony´s eerste animatiefilm is(zeiden ze iig op de extra's van de dvd). Daarbij heb je ook het gevoel dat ze verdacht veel dingen hebben afgekeken van andere animatiefilms
Martin Lawrence komt mij ook niet altijd even goed uit de hoek als Boog(ik boycot Nederlands gesproken versies).
Ik vind zijn stem niet zo geschikt voor een animatiefilm.

De rest van de stemmen vond ik wel erg leuk en vermakelijk.
Een aantal bijrollen zijn zeer lollig(de schotse eekhoorn).

Maar waar deze film echt op teert is de humor, er zijn veel komische situaties. Dat benut deze film echt heel goed, heb toch een aantal keer hard moeten lachen.
De extra's op de dvd zijn zeker een aanrader, leuke dingen ertussen, incl. een korte animatiefilm van Boog & Elliot op zoek naar voedsel.

Helaas lijkt Sony wel een heleboel af te hebben gekeken van andere animatie films en is het verhaal iets te simpel. Dat verdient bij mij een half punt aftrek.

Wordt dus een 3 ipv 3,5*

avatar van Near_Dark
Mja, Tsjaaaaa....
Dit is de zoveelse Tekenfilm met pratende dieren maar deze is van een bedenkelijk niveau.

Er komen best enkele leuke scènes in voor zoals die eekhoorns met hun vettig Schots accent die Boog telkens weer verhinderen om in een boom te klimmen. Of die scène met de beverdam en de daaropvolgende vloedgolf.

Ze hebben ook weer flink hun best gedaan om de vele emotioneel bedoelde scènes dermate melig in beeld te brengen dat het genant wordt.

Een pluspunt zijn de mooie tekenstijl en vloeiende animaties.

5,5/10.
In het genre der pratende dieren tekenfilms is deze ondermaats.
Versta me niet verkeerd, hij is niet slecht hé, hij haalt gewoonweg niet het niveau van zijn talrijke voorgangers...

Gelukkig duurt hij maar 75 minuten, de aftiteling niet meegerekend, want tel er dan nog maar eens 8 minuten bij...

Filmsite: http://www.sonypictures.com...

avatar van decicco
Erg vermakelijk animatie film.

avatar van Fietsband
Een erg leuke film vol met geweldige humor. Een van de betere animatiefilms die ik heb gezien!

avatar van AmazingPP
Vermakelijke animatiefilm die ik op de Kindermarkt op Koninginnedag 2010 voor vier Euro op Blu Ray kocht!!
De animatie van de beer (en dan vooral zijn vacht) is fantastisch goed gedaan. Ook het stuk in het water is een knap stukje werk! Het verhaal is natuurlijk zo voorspelbaar als 1 en 1 twee is, maar dat mag de pret niet drukken. Leuke film, maar kan zich zeker niet meten tegen de Pixar-films. 3 *

zeer vermakelijke animatiefilm, maar wat mij betreft teveel gestolen van films als Shrek en Madagascar.

Kijkt wel redelijk snel weg, dus vandaar toch een 3*

avatar van TheLionKingFan
Het enige wat ik me nog van deze film kan herinneren is de beer in de supermarkt

avatar van _Moonwalker
Heel goede animatie film met grappige personages. Heb om veel meer grappen gelachen in deze film dan veel andere animatie films die zijn uitgebracht de laatste tijd.

Verhaal is niet bijzonder, maar de droge grappen en de leuke characters hebben er een mooie film van gemaakt.

Ga nu zoeken naar de tweede deel.

Ik heb 't afgelopen aardig wat animatiefilms gezien (Up, Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit, Monsters Vs. Aliens, Ice Age: the Meltdown, Bolt en Bee Movie) en ik moet zeggen dat ik deze de minste vond. Dat de animaties zich niet kunnen meten met de films van bv. Pixar is wel 't minste probleem. Erger is dat de grappen in deze film op één hand zijn te tellen! Zelfs als je 'n vinger mist.....

Wel leuke film, maar lang niet zo grappig als andere animatiefilms. Aardig om 1 keer gezien te hebben als je niks anders kan kijken.

Niet bepaald originele en soms flauwe animatiefilm, die zichtbaar gericht is op kleine kinderen. En dat maakt het toch een stuk minder leuk om naar te kijken. Het verhaal voelt ook als een excuus om zoveel mogelijk grappige dieren te laten zien. Allemaal al eens eerder gezien en ook beter in films als Ice Age en Shrek.

super komisch vaak gelachen en supermooie visuals!

avatar van gizmo_o
Komische (wilde) dieren animatiefilm, met in de hoofdrol een angstige grizzlybeer en een totaal gestoorde eland. Ik moet zeggen dat de film erg veel trekjes heeft van Shrek (bijv. Boog = Shrek, Elliott = Donkey etc.).
Kutcher & Lawrence hebben de dieren op een leuke manier ingesproken en er zitten een aantal geinige scenes in (bijv. vreetorgie in die winkel, 'bunnyfights', McSqueezy etc.), maar fantastisch wordt het eigenlijk nergens.
Visueel is het niet onaardig maar het blaast me ook niet van mijn stoel.

avatar van ManMetPet
Niet echt een leuke film. Ik hou wel van een grappige animatiefilm, maar dit is niet echt een leuke animatiefilm. Het is zo standaard film...

avatar van erpunited
Redelijke film. Af en toe grappig en leuke momenten er in maar niet echt super.

avatar van Cinemaniak
Gek genoeg kon deze film mij nauwelijks bekoren, er zaten wel wat grappige elementen in. Als ik deze film in zijn geheel afzet tegen het aanbod animatiefilms van de afgelopen jaren gaat deze film toch geen voldoende scoren. Met de standaard ingrediënten van deze film is het in deze tijden toch moeilijk, zo niet, onmogelijk om je fatsoenlijk te onderscheiden.

avatar van INTJ
Vanavond op tv maar ik heb hem voortiijdig uitgezet.
Het verhaal is niet geweldig, en ook de uitvoering laat te wensen over. Niet erg mooi gemaakt en niet erg grappig.

avatar van Decec
Een redelijke animatiefilm...
Redelijk verhaal...
Komedie is mijn smaak niet...
Wel leuk (animatie) gemaakt...
Bos omgeving...
Mooi HD kwaliteit...
Wel een goede muziek (Dolby Digital)...
Geen moeite waard...

avatar van K. V.
Zeker geen must-see film en zeker ook niet super origineel, maar tegenvallen deed hij ook niet.
Verstand op nul en als ze hem eens op tv tonen, kun je hem eens meepikken.

avatar van Stijn89
Vond het begin maar saai... naar het einde toe begon het interresanter te worden.

avatar van Metalfist
The woods is no place for a bear!

Ik was gisteravond wat aan het zappen en deze film begon juist. Normaal gezien niet echt een film waar ik speciaal voor zou gaan zitten maar de verveling sloeg toe en ik bleef maar even kijken om te zien wat het zou geven. De eerste indruk was niet al te speciaal maar de aanwezigheid van Kutcher en het feit dat ik toch niets beter had te doen zorgden ervoor dat ik deze maar verder keek.

En op zich is nog wel een redelijk leuk filmpje geworden. De combinatie Boog - Elliot doet wel erg hard denken aan Shrek - Donkey (vooral tussen Elliot en Donkey lijkt amper verschil te zijn) maar heeft een aantal geslaagde scènes. Voor de rest is heel het verhaal natuurlijk zo voorspelbaar als iets maar dit heeft als gevolg dat het een zekere charme krijgt. Je zit heel de film halsreikend uit te zien naar de climax waarin de bosbewoners het tegen de mensen gaan opnemen en die stelt dan ook niet teleur. Vooral dankzij de aanwezigheid van een aantal erg leuke bijrollen zoals McSquizzy en Ian, het andere hert. Open Season is vooral een film die je kunt opzetten wanneer je in een ietwat melige bui bent, de vervolgen ga ik dan ook aan me voorbij laten gaan, en in dat opzicht leveren de drie regisseurs wel goed werk. Je moet je alleen verwachten aan een aantal scènes die even goed uit een film van de concurrentie zoals Shrek of Ice Age kunnen komen. Qua animatie valt dit allemaal nog best mee. Het was de eerste grote film voor Sony Pictures Animation en dat is er ergens wel aan te zien. Persoonlijk vind ik dit allemaal er te digitaal uitzien (geef mij maar de old-school Disney stijl) maar het merendeel van de scènes zien er nog redelijk uit.

Niet echt meteen een goede keus om Martin Lawrence in de film de hoofdrol te geven. Sowieso al een acteur die voor mijn part geen hoofdrol moet hebben in een film maar zijn stem lijkt de helft van de tijd helemaal niet bij Boog te passen. Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen maar ik had liever iemand anders in de hoofdrol gezien. Dan doet Kutcher het een stuk leuker als Elliot. Sowieso wel een fan van Kutcher, als Kelso in That '70s Show heeft hij me menig keer doen lachen, maar dit gaat hem ook perfect af. Frappant eigenlijk dat Lawrence en Kutcher elkaar blijkbaar nooit hebben ontmoet op de set. Ook tof om Debra Messing uit Will & Grace een bijrol als Beth te horen vertolken. Haar stem haal je er ook nogal makkelijk uit maar ze doet het ook leuk. Zelfde geld voor Patrick Warburton trouwens die hier de rol van Ian, het hoofd van Elliot's kudde vertolkt. De naam op zich zegt misschien niet zoveel maar zijn stem is zo enorm kenmerkend uit Rules of Engagement en Family Guy. Eén woord en je weet meteen met wie je te maken heeft. Perfecte rol ook voor Warburton.

Vlot tussendoortje dat het vooral moet hebben van de randpersonages. Lawrence is in mijn inziens een slechte keuze voor Boog maar de rest van de cast maakt veel goed. Animatie ziet er degelijk uit maar springt nergens in het oog en het verhaal is standaard. Toch, het was geslaagd tijdverdrijf.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Open Season beviel me jammer genoeg toch wat minder, aangezien de velen vervolgen en de bekendheid had ik toch wat meer verwacht.

De humor is minder geslaagd voor volwassenen en vaak nogal standaard, en de beste grappen zitten al in de trailer.
Begrijp eigenlijk niet waarom deze film hoger wordt gewaardeerd dan de gemiddelde animatie film? maar waarschijnlijk is dit te danken aan tevreden kinderen en dus blije ouders

avatar van baspls
Leuke en vermakelijke film. Redelijke stemmen. Leuk verhaal. Goede humor. Maar de animatie is echt zwaar klote. Bagger CGI.

baspls schreef:

Wat een onzin zeg....Bagger CGI?
Voor een film van 8 jaar oud ziet het er prima uit...ik denk dat je er een beetje naast zit....

avatar van tattoobob
Verder leuke animatie film...ik ben benieuwd naar de andere twee delen.
Ik heb me prima vermaakt.

avatar van baspls
tattoobob schreef:
Wat een onzin zeg....Bagger CGI?

Ik heb zoiezo een hekel aan CGI. Ik hou van ouderwetse handgetekende animatie. Ik vond hoe vermakelijk deze film ook is de animatie er erg goedkoop en slecht uitzien maar dat is mijn mening.

avatar van tattoobob
Misschien toch maar eens een hd tv aanschaffen met een blu-ray player

Dick2008
Leek me eigenlijk al weer niks, na het zien van de trailer. Maar heb hem, (na lange tijd) toch maar bekeken. Baas in eigen bos, zo is hij meer bekend, hoewel ik de Engelse versie met Nederlandse ondertitels heb bekeken. Knal, boem, pats, bam...Halverwege werd het iets leuker, maar daarna zakt het niveau toch weer vlug. Drukke film, matige animatie en vaak helemaal niet leuk. 2.0

avatar van Antonev
Deze animatiefilm doet eigenlijk precies waar vele andere animatiefilms de afgelopen jaren in gefaald hebben: grappig zijn. De film zit boordevol leuke 'oneliners', snelle grapjes en andere geestigheden. Vooral Elliott weet het vaak mooi te vertellen.

Het verhaal is redelijk origineel, alleen is het verloop wel een beetje voorspelbaar (zoals met de meeste animatiefilms). De leuke grappen en de interessante karakters trekken echter alle minpuntjes wel weer recht.