Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Open Season (2006)

Alternatieve titel: Baas in Eigen Bos

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Jill Culton, Anthony Stacchi en Roger Allers
met de stemmen van Ashton Kutcher, Martin Lawrence en Debra Messing

Het rendier Elliott raakt bevriend met de door mensen opgevoede grizzlybeer Boog, wanneer beide alleen komen te staan tijdens het jachtseizoen. Intussen probeert boswachter Beth, die de beer heeft opgevoed, haar vriend terug te vinden.

avatar van Rianneke_Dan
Wel een lekker filmpje.
Niet heel erg bijzonder, maar het is leuk gedaan, ziet er redelijk goed uit en er zitten zeker wel grappige scene's in.

kleine 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mindere film. Deze tekenstijl is niet echt mijn ding. Je ziet er ook afkooksels in van andere animatiefilms. Zo zag ik constant Shrek in die beer die naar huis wou (naar z'n moeras bij Shrek) vergezeld van een hert dat even hyperkinetisch is als Donkey. Weinig diepgang in de personages. Het enige wat de tekenfilm goed maakt ( 't is te zeggen goed...) zijn de kleine grapjes die hier en daar opduiken. Bvb die konijnen die heel de tekenfilm de rol van rode draad. Vergelijk het met de eekhoorn in Ice Age of de slakken in Flushed Away. De konijnen dienen om mee te gooien, zich af te drogen, om een kussengevecht mee te houden, ... noem maar op. Maar de slechte tekenstijl en soms de irritante figuren (dat mannelijk hert bvb) wegen te zwaar door om de enkele leuke grappen tot hun recht te laten komen en de film nog te redden...

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel erg leuke film. De film ziet er goed uit en de humor is rijkelijk aanwezig. Scherpe en vermakelijke humor wisselen elkaar af. De characters in de film zijn gewoon leuk, das wel zo belangrijk.

Voor kids als volwassenen een aanrader.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins vermakelijke animatie die het meer moet hebben van de grappen dan van het flauwe verhaaltje. Ondanks de onderhoudende zit, kan dit moeilijk wedijveren met de top van Pixar of Dreamworks. De animatie an sich mag er wel wezen. Redelijk.

avatar van HarmJanStegenga
Geinig filmpje, waar vooral de stem van Kutcher veel goed doet. Bijzonder is het niet, origineel is het ook niet en de film bevat ook een paar mindere momenten die wat afbreuk doen aan het geheel, maar grappig is het bij vlagen wel. Heb een paar keer aardig kunnen lachen en de film kiijkt makkelijk weg. Voor de rest erg standaard en de animatie was niet bijster geweldig, maar ik heb me wel redelijk vermaakt.

avatar van jumpstylemovie
Verschrikkelijk veel gejat van Ice Age, en dat rendiergeval was ook een soort mislukte kopie van Donkey (Shrek).
Maar sommige dingen waren wel redelijk gedaan.
Grappig was 't niet en ook niet echt leuk voor kinderen...

avatar van stephan73
Zeer slechte animatie-film. Het lijkt net of Sony Animation snel wilde inhaken op de successen van Dreamworks en Pixar, toen ze besloten om ook CGI-animatie films te maken.
Dat dat niet altijd goed uitpakt is te zien in Open Season.
Twee vreselijke personage's, die proberen te overleven in een saai verhaaltje. Martin Lawrence en Ashton Kutcher zijn dan ook geen acteurs die leuke stemmen hebben voor dit soort films, maar ja ze zijn bekend en dat is goed genoeg om mensen naar de bioscoop te doen rennen(!)

avatar van Donkerwoud
Typisch een geval van best vermakelijk, maar....! Het grootste probleem zit hem erin dat het in alles aanvoelt als de zoveelste animatiefilm met pratende beestjes in een middelmatige animatiestijl. Van de hele opzet lijkt het merendeel aan elementen schaamteloos gejat van betere animatieklassiekers. We zien de grommende hoofdpersoon gekoppeld aan een irritante sidekick (Shrek), we zien een commune van grappige bosdiertjes (Madagascar) en zelfs de tekenstijl komt vagelijk overeen met een film van jaren daarvoor (Ice Age). Het zal de kids terecht een rotzorg zijn, maar als volwassen kijker kun je toch niet om deze creatieve diefstal heen. Het is dat ik dronken was toen ik hem zag, want dan kon ik er tenminste nog een beetje om lachen.

avatar van rep_robert
Ging niet met heel veel positieve gevoelens deze film kijken, hij wordt niet overal zo goed gewaardeerd.
Toch vond ik de film zeer grappig, vermakelijk en de animaties waren ook goed te pruimen( de achtervolgingscene op het water in het bijzonder)

Tuurlijk, het verhaal is niet bijster bijzonder, zeker gezien dit Sony´s eerste animatiefilm is(zeiden ze iig op de extra's van de dvd). Daarbij heb je ook het gevoel dat ze verdacht veel dingen hebben afgekeken van andere animatiefilms
Martin Lawrence komt mij ook niet altijd even goed uit de hoek als Boog(ik boycot Nederlands gesproken versies).
Ik vind zijn stem niet zo geschikt voor een animatiefilm.

De rest van de stemmen vond ik wel erg leuk en vermakelijk.
Een aantal bijrollen zijn zeer lollig(de schotse eekhoorn).

Maar waar deze film echt op teert is de humor, er zijn veel komische situaties. Dat benut deze film echt heel goed, heb toch een aantal keer hard moeten lachen.
De extra's op de dvd zijn zeker een aanrader, leuke dingen ertussen, incl. een korte animatiefilm van Boog & Elliot op zoek naar voedsel.

Helaas lijkt Sony wel een heleboel af te hebben gekeken van andere animatie films en is het verhaal iets te simpel. Dat verdient bij mij een half punt aftrek.

Wordt dus een 3 ipv 3,5*

avatar van Near_Dark
Mja, Tsjaaaaa....
Dit is de zoveelse Tekenfilm met pratende dieren maar deze is van een bedenkelijk niveau.

Er komen best enkele leuke scènes in voor zoals die eekhoorns met hun vettig Schots accent die Boog telkens weer verhinderen om in een boom te klimmen. Of die scène met de beverdam en de daaropvolgende vloedgolf.

Ze hebben ook weer flink hun best gedaan om de vele emotioneel bedoelde scènes dermate melig in beeld te brengen dat het genant wordt.

Een pluspunt zijn de mooie tekenstijl en vloeiende animaties.

5,5/10.
In het genre der pratende dieren tekenfilms is deze ondermaats.
Versta me niet verkeerd, hij is niet slecht hé, hij haalt gewoonweg niet het niveau van zijn talrijke voorgangers...

Gelukkig duurt hij maar 75 minuten, de aftiteling niet meegerekend, want tel er dan nog maar eens 8 minuten bij...

Filmsite: http://www.sonypictures.com...

zeer vermakelijke animatiefilm, maar wat mij betreft teveel gestolen van films als Shrek en Madagascar.

Kijkt wel redelijk snel weg, dus vandaar toch een 3*

Niet bepaald originele en soms flauwe animatiefilm, die zichtbaar gericht is op kleine kinderen. En dat maakt het toch een stuk minder leuk om naar te kijken. Het verhaal voelt ook als een excuus om zoveel mogelijk grappige dieren te laten zien. Allemaal al eens eerder gezien en ook beter in films als Ice Age en Shrek.

avatar van gizmo_o
Komische (wilde) dieren animatiefilm, met in de hoofdrol een angstige grizzlybeer en een totaal gestoorde eland. Ik moet zeggen dat de film erg veel trekjes heeft van Shrek (bijv. Boog = Shrek, Elliott = Donkey etc.).
Kutcher & Lawrence hebben de dieren op een leuke manier ingesproken en er zitten een aantal geinige scenes in (bijv. vreetorgie in die winkel, 'bunnyfights', McSqueezy etc.), maar fantastisch wordt het eigenlijk nergens.
Visueel is het niet onaardig maar het blaast me ook niet van mijn stoel.

avatar van Decec
Een redelijke animatiefilm...
Redelijk verhaal...
Komedie is mijn smaak niet...
Wel leuk (animatie) gemaakt...
Bos omgeving...
Mooi HD kwaliteit...
Wel een goede muziek (Dolby Digital)...
Geen moeite waard...

avatar van K. V.
Zeker geen must-see film en zeker ook niet super origineel, maar tegenvallen deed hij ook niet.
Verstand op nul en als ze hem eens op tv tonen, kun je hem eens meepikken.

avatar van Metalfist
The woods is no place for a bear!

Ik was gisteravond wat aan het zappen en deze film begon juist. Normaal gezien niet echt een film waar ik speciaal voor zou gaan zitten maar de verveling sloeg toe en ik bleef maar even kijken om te zien wat het zou geven. De eerste indruk was niet al te speciaal maar de aanwezigheid van Kutcher en het feit dat ik toch niets beter had te doen zorgden ervoor dat ik deze maar verder keek.

En op zich is nog wel een redelijk leuk filmpje geworden. De combinatie Boog - Elliot doet wel erg hard denken aan Shrek - Donkey (vooral tussen Elliot en Donkey lijkt amper verschil te zijn) maar heeft een aantal geslaagde scènes. Voor de rest is heel het verhaal natuurlijk zo voorspelbaar als iets maar dit heeft als gevolg dat het een zekere charme krijgt. Je zit heel de film halsreikend uit te zien naar de climax waarin de bosbewoners het tegen de mensen gaan opnemen en die stelt dan ook niet teleur. Vooral dankzij de aanwezigheid van een aantal erg leuke bijrollen zoals McSquizzy en Ian, het andere hert. Open Season is vooral een film die je kunt opzetten wanneer je in een ietwat melige bui bent, de vervolgen ga ik dan ook aan me voorbij laten gaan, en in dat opzicht leveren de drie regisseurs wel goed werk. Je moet je alleen verwachten aan een aantal scènes die even goed uit een film van de concurrentie zoals Shrek of Ice Age kunnen komen. Qua animatie valt dit allemaal nog best mee. Het was de eerste grote film voor Sony Pictures Animation en dat is er ergens wel aan te zien. Persoonlijk vind ik dit allemaal er te digitaal uitzien (geef mij maar de old-school Disney stijl) maar het merendeel van de scènes zien er nog redelijk uit.

Niet echt meteen een goede keus om Martin Lawrence in de film de hoofdrol te geven. Sowieso al een acteur die voor mijn part geen hoofdrol moet hebben in een film maar zijn stem lijkt de helft van de tijd helemaal niet bij Boog te passen. Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen maar ik had liever iemand anders in de hoofdrol gezien. Dan doet Kutcher het een stuk leuker als Elliot. Sowieso wel een fan van Kutcher, als Kelso in That '70s Show heeft hij me menig keer doen lachen, maar dit gaat hem ook perfect af. Frappant eigenlijk dat Lawrence en Kutcher elkaar blijkbaar nooit hebben ontmoet op de set. Ook tof om Debra Messing uit Will & Grace een bijrol als Beth te horen vertolken. Haar stem haal je er ook nogal makkelijk uit maar ze doet het ook leuk. Zelfde geld voor Patrick Warburton trouwens die hier de rol van Ian, het hoofd van Elliot's kudde vertolkt. De naam op zich zegt misschien niet zoveel maar zijn stem is zo enorm kenmerkend uit Rules of Engagement en Family Guy. Eén woord en je weet meteen met wie je te maken heeft. Perfecte rol ook voor Warburton.

Vlot tussendoortje dat het vooral moet hebben van de randpersonages. Lawrence is in mijn inziens een slechte keuze voor Boog maar de rest van de cast maakt veel goed. Animatie ziet er degelijk uit maar springt nergens in het oog en het verhaal is standaard. Toch, het was geslaagd tijdverdrijf.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Open Season beviel me jammer genoeg toch wat minder, aangezien de velen vervolgen en de bekendheid had ik toch wat meer verwacht.

De humor is minder geslaagd voor volwassenen en vaak nogal standaard, en de beste grappen zitten al in de trailer.
Begrijp eigenlijk niet waarom deze film hoger wordt gewaardeerd dan de gemiddelde animatie film? maar waarschijnlijk is dit te danken aan tevreden kinderen en dus blije ouders

avatar van baspls
Leuke en vermakelijke film. Redelijke stemmen. Leuk verhaal. Goede humor. Maar de animatie is echt zwaar klote. Bagger CGI.

avatar van Kondoro0614
Open Season

Een redelijke animatie film over een beer. Is te doen. Helaas beetje te veel animatie films over of met dieren. Waar de Lion King en Madagascar naar mijn mijn mening de beste zijn in dit gebied. Helaas vond ik de grappen niet echt goed geslaagd. En kon er dus ook niet altijd om lachen.. De film begon niet echt fijn, waardoor ik een slechte verwachting kreeg voor de rest van de film. Maar na mate de film door liep vermaakte ik mij meer. Het verhaal van de films is prima te doen hoor, en opzich wel leuk bedacht. Soms iets te kinderlijks, maar goed je kijkt en een Animatie film. Dan is dat niet erg. Het concept was redelijk uitgekomen. Dus je kunt je opzich nog wel prima vermaken. Ik heb hem gezien op Netflix Nederland.

avatar van Number23
Dan ook maar die andere bosfilm uit 2006 kijken.
Wederom hersenloos vermaak van iets mindere kwaliteit. 5/10