Four Brothers (2005)

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Singleton
met Mark Wahlberg, Tyrese Gibson en André Benjamin

Nadat hun adoptiemoeder bij een winkeloverval is vermoord, komen de vier - zeer verschillende - Mercer-broers bij elkaar om de zaak in eigen handen te nemen. Als ze de moordenaar op het spoor komen, realiseren ze zich al gauw dat hun oude manier van zakendoen nieuwe gevolgen heeft.

avatar van Vdk_Movie
Lekker filmpje om te zien, geen moment zitten wegdromen. 3.5

avatar van IH88
“You keep knocking on the devil's door long enough and sooner or later someone's gonna answer you."

Rauwe actiefilm. Four Brothers heeft veel actie, wat humor en is op sommige momenten ook aardig spannend. Prima ingrediënten voor een geslaagde film. En dan heb je ook nog een aantal acteurs die sterk op dreef zijn. Vooral Wahlberg en Gibson doen het goed en vormen samen met Hedlund en Benjamin een verrassend sterk kwartet. Met het winterse en grauwe Detroit als sfeervol decor. Niets mis mee.

avatar van white viking
Net nog eens opgezet en het blijft toch een leuke film.
Eerder actie dan drama met enkele wendingen die het onderhoudend houden.
Kijkt vlot weg en is toch een filmpje dat ik elk jaar wel eens herbekijk.

avatar van dvdcrusher
Uitstekende misdaadfilm. Prima geacteerd met vrij goed uitgewerkte personages en prima actiescenes. Een van Wahlbergs betere films. Eentje om terug te zien. 4,5 sterren

avatar van KritischVentje
Typische zondagmiddagwegkijkfilmpjenaheteten,

"You go'n sit there with the litte kids"
- Victor Sweet

Ik heb wel genoten van deze film. Vooral het hele concept dat 4 totaal verschillende jongens alsnog 'broers' van elkaar zijn. I love it. Take that, rascism! Whaha. Kan ik van genieten, van zulke momenten.
En dan de bad guy, gespeeld door Chiwetel Ejiofor; Victor Sweet. Heerlijk hoe hij Victor zo geloofwaardig neerzet. Één van mijn favoriete all time movie villians: "God damn it, I like the way you do business!"
Het is puur wegkijken en genieten van de aktie in combinatie met het tempo die de film aanhoudt. Verveelt geen moment.

avatar van Lovelyboy
Ooit al eens gezien, toen tegenvallende, inmiddels heel wat jaartjes later nog steeds niet erg van onder de indruk.

Een verhaal waar meer ingezeten had als je het mij vraagt met een betere uitwerking en oog voor detail. Zoals gezegd is het plotje niet verkeerd, de achtergrond qua jongens en Detroit ook niet gek, maar dan van die domme dingen zoals de valse getuige benaderen met getrokken pistool, raar dat die op de vlucht slaat. Het continue rijden met open raampjes, Whalberg die zowel binnen als buiten consant handschoenen draagt maar wel in een simpel truitje staat terwijl het huis praktisch aan gort geschoten is dus koud is lijkt me. Dan die bakstenen die uit de muur zijn geschoten. Zoals ik zeg, op het vlak van uitwerking had er meer ingezeten.

Nu draait de film vooral in dom vermaak, iets waar de film opzich wel in slaagt. De meeste acteurs zijn best aardig vooral Howard en Ejiofor vakken op. Toch verliest de film de nodige kracht in oppervlakkig en gemakkelijk machogedrag. Redelijk wegkijkertje voor een keer.

avatar van Shadowed
Die Singleton.

Ik vond hem na het zien van Boyz n the Hood een erg veelbelovend regisseur. BITH was namelijk geweldig fris en vermaakte de volledige speelduur. Maar daarna leek Singleton nooit meer dat niveau te bereiken, ondanks dat hij er wel pogingen naar doet. Four Brothers is zo'n poging, maar veel minder overtuigend.

Singleton laat zich namelijk vaak iets te veel gaan in de meligheid en grollen. Want waar de film nog redelijk serieus begint wordt het steeds ridiculer en dat komt de film niet bepaald ten goede. Een beetje van beide kan wel, maar de film lijkt vooral verdeeld te zijn, met in het eerste deel meer drama, en het tweede meer komedie.

Bovendien is het verhaaltje redelijk slap en niet bepaald bijzonder uitgewerkt. Dit soort films hebben meestal een soort rauw stijltje nodig. Dit zag er visueel nog wel aardig uit, maar iets te onopvallend en teruggetrokken. Running Scared was een goed voorbeeld geweest voor Singleton met Four Brothers.

Acteerwerk is ook niet heel geweldig. Wahlberg ziet er redelijk belachelijk uit en ik blijf het geen acteur vinden voor dit soort stoere rollen. Gibson kan ik ook niet serieus nemen. Andre 3000 (wat een naam) overtuigd ook niet bepaald en ook Hedlund is inwisselbaar. De enige die ik echt indruk vond maken was Ejiofor als schurk.

Soms nog wel een aardig actiemoment, maar deze zijn veels te schaars om de film te laten boeien. Al waren de autoachtervolging in sneeuw en de shoot-out bij het huis nog wel gaaf. Maar dit soort momenten kunnen niet de gehele film redden en die toont gewoon te weinig memorabele beelden helaas.

Wel vermakelijk tot het einde, maar dit had zoveel meer kunnen zijn. Zeker op het gebied van regie heeft het echt nog een duwtje vooruit nodig. Singleton kan namelijk best een degelijk regisseur zijn. Alleen jammer dat er niet meer projecten vanuit zijn naam zullen volgen. Als regisseur kan hij het namelijk wel, maar hij heeft het mij niet meer laten zien sinds BITH.

Vandaag op televisie , nog nooit gezien.
Ben benieuwd

avatar van umbra
Niks boeiends...

TMP
Met het verstand op nul valt deze dertien in een dozijn film goed te doen. Het acteerwerk en de dialogen zijn niet erg sterk. Het plot is echter onderhoudend genoeg en kent enkele kleine twists. Ik ging er met lage verwachtingen in en het viel (daarom) niet tegen. Nipte voldoende.