Four Brothers (2005)

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Singleton
met Mark Wahlberg, Tyrese Gibson en André Benjamin

Nadat hun adoptiemoeder bij een winkeloverval is vermoord, komen de vier - zeer verschillende - Mercer-broers bij elkaar om de zaak in eigen handen te nemen. Als ze de moordenaar op het spoor komen, realiseren ze zich al gauw dat hun oude manier van zakendoen nieuwe gevolgen heeft.

avatar van Shinobi
Vrij saai filmpje eigenlijk met een onzinnig verhaal, vuurgevechten vanuit het niets en poging tot grappig zijnde situaties en het duurt ook nog eens te lang.

Meh, nipt 2,5 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een variatie op de wraakfilm, dit keer met 4 broers. Op zich levert dit een gekende actiefilm op met veel geschiet en 'dirty talk'. Wel goed om te zien hier is het rouwproces. Wat bij andere wraakfilms soms ontbreekt is het verdriet vanwege het overlijden van een dierbare. Het concept van de 4 broers levert bovendien ook een variatie aan karakters op wat de film toch wat doet afwisselen. Een film dus met de nodige scherpe uitspraken, stevige actie en een portie drama. Niet slecht dus.

avatar van Goodfella_88
Film vol met actie, goede cast en de band tussen de 4 ''broers'' is zeer goed ge-uit

avatar van Pitakaas
Blegh. Four Brothers is niet alleen overmatig cliché en onovertuigend, maar ook nog vreselijk saai en overdreven sentimenteel. Dat ik nu eigenlijk in 1 zin zeg wat ik van de film vind is wel genoeg. Vooral het eerste deel is verschrikkelijk kut. Wahlberg vind ik slecht gecast als grofgebekte Irish en nu ik toch bezig ben, de resterende 3 broers vond ik ook maar 3x niets. Dat de film zich nog redt van een dramatisch dieptepunt is een kleine opluchting. Door een toch wat verrassende plottwist kan de film zich, op verhaaltechnisch gebied dan, onderscheiden van die honderd andere actiefilms. Helaas moet ik constateren om de broers als ‘detectives’ aan het werk te zien net zo slaperig vond als de broers als ideale schoonzonen. Het is het allemaal net niet.
Four Brothers is uiteindelijk gewoon een dertien in een dozijn film. Hoe graag Singleton het ook had gewild, nergens wordt het interessant.

Deze is ook elk half jaar wel op TV....

avatar van constructivist
Wat een slap geouwehoer is dit zeg. Het enige goede aan deze film is de soundtrack, die overigens geheel misplaatst is.

avatar van mar007
ik vond het een redelijke film,matig verhaal,redelijk acteerwerk.
vond het zo nu en dan een slappe film en dan wel weer redelijk
schommelde een beetje,niet slecht ook niet goed.
had van mij allemaal wel wat pittiger gemogen.

HALVE TAMME.
Al meerdere malen gezien deze film en dit zijn de woorden die voor mij te binnen schieten.

Perfect.

Uitstekend.

Goed.

avatar van hutsekluts
mar007 schreef:
ik vond het een redelijke film,matig verhaal,redelijk acteerwerk.
vond het zo nu en dan een slappe film en dan wel weer redelijk
schommelde een beetje,niet slecht ook niet goed.
had van mij allemaal wel wat pittiger gemogen.

ik sluit me hier wel bij aan, ook bij de waardering

Niets bijzonders... Slappe plot, matige acteerprestaties, maar kijkt wel vlot weg omdat er altijd wel vaart in het verhaal zit.

avatar van martijn011
Matige film. Op zich keek het allemaal prima weg, maar het boeide me gewoon niet zo. De film probeert nog wel wat interessant te doen, maar ik had veelal het gevoel het allemaal al eens gezien te hebben.
Komt nog bij dat sommige gebeurtenissen en delen in de film wel heel ongeloofwaardig waren. Zo lijkt het net alsof de broers gewoon hun gang kunnen gaan en het de politie totaal niet interesseert. Dat was ronduit belachelijk.

Gelukkig kent de film ook zo z'n positieve dingen. Vond Wahlberg wel weer prima, stoere gast blijft dat toch. Sommige actiescenes zagen er bruut uit en de shootouts waren prima. Echt genoten heb ik niet, daarvoor kon het me niet zoveel boeien en was het weer een redelijk standaard actiefilm verhaaltje.

avatar van Daan258
Al behoorlijk aantal keren gezien maar het blijft een erg goeie film.
Leuk verhaal, goeie cast, en prima acteerwerk.

orbit
Mwah, beetje matig en ongeloofwaardig, kon me niet echt verplaatsen in dat "gezinnetje" van twee blank twee zwart, sorry.

avatar van Fran
Dit vond ik wel een indrukwekkend verhaal. Het is op zich een grappig gegeven dat 4 totaal verschillende types die normaal absoluut niet met elkaar om zouden gaan, hier broers blijken te zijn. En ook een blok vormen om de moordenaar van hun moeder te vinden. Misschien wat ver gezocht maar ik vond de combinatie van alle tegengestelde karakters wel heel leuk. Dit zie je ook als een rode draad door de film.

Heftig verhaal natuurlijk als je moeder op een dergelijke manier om het leven komt. En het is dan best ontroerend om te zien hoe het deze stoere mannen raakt en hoe ze verbeten zijn om de moordenaars te vinden. De emotie die bij hen allen speelde vond ik wel heel goed overgebracht.

Wat mij wel een beetje dwars zat is dat je af en toe naar wel heel overdreven schietscènes zit te kijken. Midden op straat en zo en dat daar geen officiële instantie tegenin gaat. Het kan allemaal maar. En ook de laatste scène bij het huis waarbij het kleine broertje om het leven komt vond ik ook te overdreven. Normaal irriteert een overdreven scène mij niet zo in een actiefilm. Dat hoort er eigenlijk wel bij. Maar omdat deze film toch wel behoorlijk naar een soort drama film neigt vind ik het dan toch weer wat minder passen.

Maar desalniettemin vind ik dit zeker wel een heel sterke film.

avatar van tattoobob
Lekker filmpje,een film die van begin tot eind blijft boeien!

avatar van StevenMighty
Een weinig vernieuwend verhaal, doorsnee acteerprestaties en ik sluit me aan bij wat ik hier boven al las. Bij veel scenes vraag je je af of dat zomaar kan zonder dat er iemand tegen in gaat. De vier broers en de bendes lijken wel vrij spel te hebben in heel de stad zonder tussenkomst van officiële instanties...

Ondanks dat kijkt het idd vlot weg omdat er altijd wel vaart in zit.

2,5 sterren

avatar van missl
4 broers die hun moeder willen wraken en hierdoor alles te weten komen over wat er allemaal mis gaat in het dorp qua misdaad. En die zin klinkt dan spannender dan het is. Veel schieten en boos kijkende mannen. Weinig verhaal.

avatar van Toontje G
Niet echt bijzonder, gewoon een doorsnee actiefilm die langzaam op gang komt en weer een zoetsappige laatste scene. Jammer.

avatar van JeroenFR08
Goede film die mij de hele tijd boeide, leefde mee met de broers. Lekker tempo in de film en goed acteerwerk. Gewoon lekker knallen.

Totaal ongeloofwaardige actiefilm, die ook nog eens te lang duurt. 2*

avatar van Lord Flashheart
Fijne wraakfilm.

Het blijft toch een genre wat mij ligt: mensen die onrecht is aangedaan en het recht in eigen hand nemen, aangezien de overheid ze in de kou laat staan. Meestal is de hoofdpersoon een eenling, nu is het een keer een groepje "broers" uit een pleeggezin. Als hun lieve moedertje wordt vermoord breekt de pleuris uit en gaan ze met grof geweld achter de daders aan.

Ondertussen is er - ongebruikelijk voor een wraakfilm - nog een politiek subplot en blijkt er toch meer achter de moord te zitten. Dit maakt dat de film zich toch nét weer weet te onderscheiden van z'n genregenoten, waardoor de aandacht erbij blijft. Hoogstaand is het verder niet: de schietpartijen zijn vreselijk onwaarschijnlijk en de gangsters wandelende clichés.

Niettemin zit de film vol actie, ligt het tempo hoog en mag het getto sfeertje er wezen. Keurige 3,5*

avatar van lars-pixar
Het goeie verhaal wordt kei hard neergezet door onder andere de acteurs.
Anderhalf uur goed vermaak met veel spanning en onverwachtse momenten.
De genre is als een slinger met veel actie en dat stukje misdaad met drama er in.

Tarkus schreef:
Goed gemaakte film. Interessant verhaal dat zeer goed uitgewerkt is. Mark Wahlberg is hier als vanouds heel sterk, en zo zien we hem het liefst. Sterke cast en ook een heel goede soundtrack. Een aanrader deze film.

Ook nog eens opnieuw bekeken.
Een van de betere films met deze cast.
Puik verhaal, voldoende actie en zeer goede vertolkingen.

avatar van Kondoro0614
lars-pixar schreef:
Het goeie verhaal wordt kei hard neergezet door onder andere de acteurs.
Anderhalf uur goed vermaak met veel spanning en onverwachtse momenten.

Ben het met lars-pixar eens, kan er niks beters van maken! Ook van mij uit een 4.0*

avatar van Rickyman
Een matige aktiefilm met tussendoor veel slap geouwehoer.
Ongeloofwaardig en een hoop sentimenteel gedoe.

avatar van Al DeNiro
Sfeervolle en ontroerende actiefilm.

Pitakaas schreef:

Als je je commentaar tot de eerste twee regels had beperkt was je recensie krachtiger geweest.Meer ...ontkracht de eerste twee regels.

Pitakaas heeft m.i. gelijk (m.u.v. de verassende plottwist). Een draak van een film.

avatar van Argyle
Een meesterwerk.

Fijn filmpje.

Weet niet waarom maar heb mezelf blijkbaar ooit wijsgemaakt dat dit een remake was van Brodre. Nu ben ik ook niet MM's grootste Bier kenner, maar het werd me toch al redelijk snel duidelijk dat dit weinig te maken had met haar film.

Daarvoor ligt de nadruk te sterk op het geweld en de actie. Vond het best een meevaller, want ik had een wat tragere film verwacht die meer naar het drama op zoek ging. Dat zit er ook wel in, maar beperkter.

Qua acteerwerk best aardig. Wahlberg redt zich meestal wel in dit soort rollen, Andre was ook meer dan behoorlijk maar het was toch Gibson die mij het meest beviel. Heeft een bekend hoofd ook, maar weet niet echt waar ik hem eerder in gezien heb. Enkel Hedlund vond ik wat tegenvallen.

De actie is verder best direct en relatief hard, nog een aangename verrassing. En het kille Detroit zorgt voor de perfecte setting. De film oogt daarom nogal grijs en grauw, maar dat past wel bij het sfeertje waar Singleton op mikt.

Viel me goed mee deze Four Brothers, zal binnenkort nog wel eens wat van Singleton opzoeken.

avatar van Vdk_Movie
Lekker filmpje om te zien, geen moment zitten wegdromen. 3.5

avatar van IH88
“You keep knocking on the devil's door long enough and sooner or later someone's gonna answer you."

Rauwe actiefilm. Four Brothers heeft veel actie, wat humor en is op sommige momenten ook aardig spannend. Prima ingrediënten voor een geslaagde film. En dan heb je ook nog een aantal acteurs die sterk op dreef zijn. Vooral Wahlberg en Gibson doen het goed en vormen samen met Hedlund en Benjamin een verrassend sterk kwartet. Met het winterse en grauwe Detroit als sfeervol decor. Niets mis mee.

avatar van white viking
Net nog eens opgezet en het blijft toch een leuke film.
Eerder actie dan drama met enkele wendingen die het onderhoudend houden.
Kijkt vlot weg en is toch een filmpje dat ik elk jaar wel eens herbekijk.