• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.566 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.372 stemmen
Avatar
 
banner banner

Cube (1997)

Sciencefiction / Horror | 90 minuten
3,37 2.291 stemmen

Genre: Sciencefiction / Horror

Speelduur: 90 minuten

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Vincenzo Natali

Met onder meer: Maurice Dean Wint, Nicole de Boer en Nicky Guadagni

IMDb beoordeling: 7,1 (259.946)

Gesproken taal: Duits en Engels

Releasedatum: 11 juli 1998

  • On Demand:

  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Cube

"Don't look for a reason... Look for a way out."

Zes mensen ontwaken in een doolhof van in elkaar overgaande kubusvormige kamers met dodelijke boobytraps. Niemand van hen weet waarom ze gevangen genomen zijn, maar al snel blijkt dat ze allemaal een bijdrage kunnen leveren aan de ontsnapping.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Stargirl

Stargirl

  • 18 berichten
  • 60 stemmen

De film boeide me enorm, juist ook omdat bijna niks duidelijk was. Maar het hele principe van die kubus en dat ze daarin opgeloten zitten is prima uitgewerkt en ik stoorde me niet aan eventuele slechte acteerprestaties.

Natuurlijk zijn er dingen die ongeloofwaardig overkomen zoals dus de terugkeer van de politieman en de absurde intelligentie van het meisje en de gehandicapte maar toch nog 4*


avatar van Stargirl

Stargirl

  • 18 berichten
  • 60 stemmen

En dan durf ik nog niet eens over de (eventuele) diepere boodschap na te denken


avatar van Mister_Movie

Mister_Movie

  • 493 berichten
  • 299 stemmen

Gehaald omdat ik zowat alle andere horrorfilms al had gekeken, maar jongens, wat een verrassing !!! Geweldige scenes, totaal onvoorspelbaar en alles gehuld in een groot mysterie: 'Waar zitten ze in?' ,'Waarom zitten ze daarin?' en 'Zouden ze er nog uit geraken?'. Een topper in het genre !


avatar van sateck

sateck

  • 184 berichten
  • 483 stemmen

mijn mening: geen goeie film, het is gewoon niet mijn smaak.

Ikvind dat er niet echt spanning en sensatie in zit.

Het lijkt wel een soap met een beetje spanning...maar nogmaals: het is gewoon niet mijn smaak. daarom geef ik hem een 2,5 omdat het voor andere wel een goeie film kán zijn!

2.5*


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Is de volgende trivia van IMDB te rijmen met DaveV's theorie?



One of the earlier drafts of the script had the characters finding bizarre alien food. The idea was subsequently lost after it gave too clear a definition as to who was responsible for the cube.


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

Stargirl schreef:
De film boeide me enorm, juist ook omdat bijna niks duidelijk was. Maar het hele principe van die kubus en dat ze daarin opgeloten zitten is prima uitgewerkt en ik stoorde me niet aan eventuele slechte acteerprestaties.

Natuurlijk zijn er dingen die ongeloofwaardig overkomen zoals dus de terugkeer van de politieman en de absurde intelligentie van het meisje en de gehandicapte maar toch nog 4*


Eigenlijk volkomen mee eens, niets aan toe te voegen. Gewoon een zeer goede film met een paar minpuntjes dus ik ga er ook een 4* voor geven!


avatar van RemyBl

RemyBl

  • 2272 berichten
  • 4488 stemmen

Geweldig origineel geconstrueerde film, met minimale middelen het maximale er uithalen. Prachtige set, de kubussen zijn geweldig gemaakt. Ze zullen waarschijnlijk maar enkele nodig gehad, maar de illusie werkt volkomen. Het geluid werkt daar ook heel erg aan mee en is steengoed. Brom en ruis...

Het acteerwerk is niet het sterkst aan de film en de dialogen hadden soms iets scherper gekund, maar ja....

Stargirl schreef:

Natuurlijk zijn er dingen die ongeloofwaardig overkomen

Geloofwaardigheid doet er niet toe en by the way jij gelooft wel in zo'n kubus....?


avatar van RemyBl

RemyBl

  • 2272 berichten
  • 4488 stemmen

danuz schreef:

De 'retard' die natuurlijk eigenlijk heel slim is.. Allemaal te voorspelbaar, gewoon zo verschrikkelijk beneden pijl.

De man is een autist, sommige autisten (niet alle) kunnen bijzonder goed rekenen -> Rain Man wel eens gezien?

Het is zeker niet geloofwaardig??


avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

De fictiefilm Rain Man is nu verheven tot bewijs dat de in deze film afgebeelde situatie realistisch is?


avatar van RemyBl

RemyBl

  • 2272 berichten
  • 4488 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

De fictiefilm Rain Man is nu verheven tot bewijs dat de in deze film afgebeelde situatie realistisch is?

Te verwachten reactie.

Nee je hebt gelijk, het enige wat ik probeer te zeggen is dat sommige vormen van autisme meebrengen dat mensen een bijzondere rekenkundigheid bezitten. Als je wilt weten hoe die pathologie genoemd wordt: 'savant syndrome'. Dit syndroom heeft publieke bekendheid gekregen door de film Rain Man. Google is zou ik zeggen, interessant syndroom.

Dit maakt de film niet realistischer, maar je gaat deze film toch niet beoordelen op grond van realisme??


avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Het ging me om je redenering. Dat het het savant-syndroom bestaat acht ik algemeen bekend (al kun je erover twisten of het personage in deze film daar een realistische afspiegeling van is; maar daarvoor heb ik verder geen kennis van zaken), en dat had je prima als argument kunnen aanvoeren. Maar dat een vergelijkbaar personage in een andere fictiefilm voorkomt, zegt natuurlijk helemaal niets.

Overigens verwijt ik de film geen gebrek aan realisme op dit punt, en danuz volgens mij ook niet. Ik kan alleen stellen dat ik het een erg makkelijk plotelement vind (cliche eigenlijk, de op het eerste gezicht meest nutteloze van de club blijkt de meest noodzakelijke, en dat dan op een nogal simplistische wijze uitgevoerd).


avatar van RemyBl

RemyBl

  • 2272 berichten
  • 4488 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:
Maar dat een vergelijkbaar personage in een andere fictiefilm voorkomt, zegt natuurlijk helemaal niets.


Zoals ik al zei, dit gaf ik aan ter verduidelijking voor de mensen die dit syndroom niet kennen. Verder zegt het niks nee.

Queto Yurlunyur schreef:
Ik kan alleen stellen dat ik het een erg makkelijk plotelement vind (cliche eigenlijk, de op het eerste gezicht meest nutteloze van de club blijkt de meest noodzakelijke, en dat dan op een nogal simplistische wijze uitgevoerd).


Hiermee ben ik het eens, een cliche is het zeker!


avatar van MisterE

MisterE

  • 6 berichten
  • 0 stemmen

Rien schreef:

Nee, ze hebben elkaar niet voorgesteld.

Ben ik haast zeker van :d

Eerste post

Volgens mij stonden hun namen gewoon op het pak dat ze droegen (lijkt mij geen spoiler toch?)


avatar van maurice74

maurice74

  • 586 berichten
  • 436 stemmen

Twee sterren voor het originele concept. Verder is vooral erg secht geacteerd en is de dvd nogal donker. Misschien hoort dat juist wel bij zo'n clausterfobische film.


avatar van moviefreak1

moviefreak1

  • 104 berichten
  • 79 stemmen

zeg maurice74 heb ij toevallig de nieuwe dvd versie gezien ?(versie van onder de 10 Euro ) Want dan klopt het wel deze is gewoon erg slecht van kwaliteit . Heb deze zelf ook , ben daardoor maar voor deze film weer op video overgestapt .


avatar van maurice74

maurice74

  • 586 berichten
  • 436 stemmen

Ja, mijn dvd was 2 euro 99. Echt een belabberde kwaliteit, zelfs voor die prijs...


avatar van tevelenco

tevelenco

  • 790 berichten
  • 932 stemmen

Wazige film met een leuk uitgangspunt.

Maar de uitwerking ervan vond ik niks.

Ik vond hem totaal niet boeiend en of spannend.

En ook de clou van het verhaal werd me niet echt duidelijk.

Of het moet zo wezen dat er helemaal geen clou was.

Hoe dan ook ik vond deze film knap waardeloos !!


avatar van aegron

aegron

  • 4030 berichten
  • 1268 stemmen

op zich een vermakelijke film. Ik stoorde me alleen wel enorm aan het slechte acteerwerk en het was toch echt lichtelijk belachelijk dat de cop opeens doordraait en opeens van houding verandert etc. Dat was niet bepaald logisch.

Daarnaast was ook de autistische man vreselijk slecht uitgewerkt. Het ene moment reageert ie sus op een rode kamer, vervolgens heeft ie nergens last van. En dat is maar een voorbeeld. Dit soort fouten maken de film een stuk minder goed.


ik had ook graag meer uitwerking gehad van het hoe en waarom. 2,5 ster


avatar van Quatro

Quatro

  • 115 berichten
  • 511 stemmen

pfffff, er had zoveel meer ingezeten met dit concept. Misschien wordt dat nog wel uitgewerkt in deel 2 en 3. Maar dit was echt bagger, wat een waardeloze acteurs, echt storend slecht.

Voor het verhaal nog 2*


avatar van tdrost

tdrost

  • 52 berichten
  • 303 stemmen

VERSCHRIKKELIJK!!


avatar van Jordyvs

Jordyvs

  • 46 berichten
  • 25 stemmen

tdrost schreef:

VERSCHRIKKELIJK!!

Waar zijn je argumenten voor deze uitspraak ... ?


avatar van prospero

prospero

  • 57 berichten
  • 101 stemmen

Deze film was voor mij echt een mind-blower. Ik had werkelijk nog nooit zoiets gezien. Vanaf de eerste seconde werd ik letterlijk het scherm ingezogen en volgens mij heb ik de rest van de film niet eens meer met mijn ogen geknipperd, want ze waren helemaal droog achteraf

Oke, de acteerprestaties zijn misschien niet helemaal "up-to-par" maar allemachtig... wat een verhaal. Je zult het maar moeten verzinnen.

Oftewel, ik "dig" deze film enorm... Hij krijgt van mij dan ook 4,5*


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

DaveV schreef:
Originele, intelligente film. Moeilijk om tot de essentie te komen. Ik doe een poging.

In de film wordt geopperd dat er geen brein zit achter het ontstaan van de kubus. Hierin zit het wezenlijke. De gevangenen (symbool voor alle mensen in onze samenleving) hebben zonder het te weten meegewerkt aan de totstandkoming van dit gedrocht (enkel bij de architect wordt dit concreet vermeld).

De kubus staat namelijk symbool voor de maatschappij. Iedereen levert zonder na te denken en zonder het geheel te kunnen overzien een bijdrage aan een verstikkend en meedogenloos systeem waaruit geen ontsnapping mogelijk is. In de film wordt ook gesteld dat er geen big brother is. Wij allen zijn big brother. Iedereen houdt elkaar -vaak zonder dit te beseffen- in de gaten. En samen zorgen we ervoor dat dit onbewust gecreeerde systeem in stand blijft. Wil je aan dit systeem ontsnappen, dan ga je ten onder ( boobytraps).

Dat in de film een uiteenlopend gezelschap met verschillende talenten in de kubus beland, heeft als bedoeling de kijker op het verkeerde been te zetten. Samenwerken zal niet leiden tot ontsnapping. Zij maken immers allen onderdeel uit van dit systeem. Behalve de autist. Hij valt buiten de samenleving omdat anderen hem daar geen onderdeel van uit willen laten maken en hij in een dergelijk systeem ook niet kan functioneren. Daarom is hij ook de enige die de kubus kan verlaten. Hij heeft er eigenlijk nooit ingezeten.


Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar het is maar een poging.


Ik wou toch even reageren op deze leuke theorie. Zo had ik nooit naar de film gekeken, maar nu je het zegt lijkt het allemaal wel te kloppen.

Het enige wat deze theorie tegenspreekt is het feit dat in de film wel degelijk enkele suggesties worden gegeven naar wat "the cube" eigenlijk is. Het blijft echter bij suggesties, dus je kan het invullen naar eigen fantasie, en dat heb jij perfect gedaan . Spijtig wel dat de sequel en de prequel alles van je mooie theorie afdoen...


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

EmDee schreef:
Is de volgende trivia van IMDB te rijmen met DaveV's theorie?



One of the earlier drafts of the script had the characters finding bizarre alien food. The idea was subsequently lost after it gave too clear a definition as to who was responsible for the cube.


Interessant dat je dit aanhaalt. Ik had er persoonlijk ook liever het werk van Aliens in gezien.
Maar het leuke aan "the cube" is dat het enkel bij suggesties blijft, en dat je de ware aard van de kubus dus naar eigen idee kan invullen. Al deze fantasie wordt spijtig genoeg weggenomen in de andere (mindere) delen.


avatar van Jorick

Jorick

  • 8776 berichten
  • 2336 stemmen

Een goede en originele film. Ondanks dat de tijd voorbij vloog, zaten er wel enkele minder geloofwaardige scenes in. De personages waren overigens interessant en het was leuk om te zien hoe het geheel verliep. Een goede film, maar geen topper in mijn ogen.

3*


avatar van Jurado

Jurado

  • 203 berichten
  • 552 stemmen

Is dit niet een remake van Jim Hensons Cube uit 1969??

Het zelfde verhaal het zelfde idee.

Ik heb deze "nieuwe" cube versie nog nooit gezien, de Jim Henson Cube lijkt veel op wat ik hier boven lees. (wat trouwens een uitstekende film is..erg zeldzaam ook )


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Jurado schreef:

Is dit niet een remake van Jim Hensons Cube uit 1969??

Het zelfde verhaal het zelfde idee.

Ik heb deze "nieuwe" cube versie nog nooit gezien, de Jim Henson Cube lijkt veel op wat ik hier boven lees. (wat trouwens een uitstekende film is..erg zeldzaam ook )

Klopt!

Hier vind je meer info over die TV-uitzending. Ik heb ze zelf nooit gezien en wist ook niets van het bestaan af tot nu. Als ik ooit de kans krijg zal ik deze film zeker kijken/kopen.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Let trouwens ook op de schitterende soundtrack!


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

aegron schreef:

ik had ook graag meer uitwerking gehad van het hoe en waarom.

tja, waarom beleeft Bill Murray steeds dezelfde dag in Groundhog Day, waarom vallen vogels mensen aan in the Birds?

Zulke films zou ik een stuk minder vinden wanneer er onnodige uitleg is, over het hoe en waarom. er worden een aantal mogelijkheden gegeven; - Aliens, - een rijke gek, - de overheid, etc.

het is cruciaal dat je net zo onwetend bent als de karakters in de film.

Stijlvolle film, origineel, spannend en goed bedacht. Ik verhoog naar 4 sterren.


avatar van marcelgg

marcelgg

  • 72 berichten
  • 147 stemmen

aegron schreef:
ik had ook graag meer uitwerking gehad van het hoe en waarom


Daarom is toch ook the "Cube Zero" gemaakt?

---

In deze film moet het inderdaad vaag blijven waarom en hoe. Dat is deel van de charme, dat je het niet weet. Naast bovenstaande voorbeelden kun je ook nog denken aan "2001: A Space Odyssey" met HAL (je weet wel die computer met steeds één letter verder in het alfabet dan IBM) en waarom die op hol slaat, maar ook recenter aan "Bruce Allmighty" en waarom god hem juist uitkiest uit duizenden, zoniet miljoenen anderen die hem dagelijks uitdagen of zelfs "The Matrix" met z'n vele vraagtekens.

---

Persoonlijk denk ik dat de uitleg die in "Cube Zero" wordt gegeven eigenlijk met terugwerkende kracht afdoet aan het verhaal. (Zoals in de vervolgen van "The Matrix" dus.) Wees blij dat je het niet weet.