Uncle Buck (1989)

Komedie / Familie

geregisseerd door John Hughes (I)
met John Candy, Jean Louisa Kelly en Macaulay Culkin

Uncle Buck (John Candy) wordt gevraagd als kinderoppas door zijn broer Bob (Garreth McBrown) want de vader van Bobs vrouw Cindy (Elaine Bromka) heeft een hartaanval gehad. Het klikt in het begin helemaal niet tussen Buck en Tia (Jean-Louisa Kelly), de oudste van de drie kinderen. Pas na de nodige strubbelingen begint Tia te begrijpen dat alles wat Buck doet voor haar eigen bestwil is.

avatar van Duke Nukem
Leuke familiefilm uit de jaren '80 met een grappige John Candy en piepjonge Culkin. Onschuldig vermaak voor de hele familie. Wel een beetje al te gemakkelijk hoe oom Buck de problemen met de opstandige tienerdochter weet op te lossen.Zo gaat het jammer genoeg in het echte leven niet, maar daarvoor heb je natuurlijk dit soort feelgoodmovies.

Vandaag weer eens gezien voor onder hand wel de 100ste keer.

John Candy man man man wat een komisch genie!

avatar van Thomas83
Wat een hartverwarmende film. Een van de leukere films met John Candy, die ook nooit teleurstelt. Er wordt weer een mooi licht tragisch randje aan zijn rol gegeven, net als in Planes, Trains & Automobiles, en daardoor komt de feelgood ook echt beter uit de verf. De film wordt ook nooit echt te sentimenteel gelukkig. De humor is vaak lekker simpel en onschuldig, maar er zitten ook een paar grappen tussen die je echt niet verwacht in een kinderfilm. Die fraaie scène met de dronken clown bijvoorbeeld.

De kleine kinderen worden niet voortdurend ingezet om schattig te zijn, Buck hoeft ze ook niet eerst voor ze te winnen, en net als je op het einde denkt dat een scène toch wat te klef wordt (met Tia die Buck zijn vriendin vertelt hoeveel Buck wel niet is gegroeid als persoon in die week) geeft Hughes er een simpele twist aan als blijkt dat Buck haar alles heeft ingefluisterd.

Tia is overigens de gehele film niet te harden als de oudste dochter, maar dat botst wel mooi met Buck, en al die klasgenoten en vrienden van haar zijn ook wel komisch ergerlijk met hun baretten en fedora's etc. Dat gladde vriendje van Tia fungeert als een mooi pispaaltje voor Buck. Sowieso vond ik al die dreigementen die Buck de hele film voor meerdere personages heeft wel mooi. De film schiet wel echt wat uit de bocht in die scène met de schooldirectrice. Daar wordt de zwartgallige humor wat te ver doorgedreven.

Uncle Buck zou natuurlijk geen jaren tachtig film zijn als er niet ook een paar heel belegen komische momenten tussen zitten. De overbuurvrouw vond ik ook een weinig geslaagd typetje, maar zij heeft dan in elk geval nog die aardige scène met de wasmachine, die leuk is omdat je hem niet verwacht. Culkin heeft zijn momentje als Miles is als zijn net gearriveerde oom ondervraagt. Heel amusant samenspel met Candy. Je ziet ook kindsterren niet vaak zo leuk deadpan doen. 4.0*.

Gewoon een leuke film, zoals ze niet meer gemaakt worden.
Dat jaren tachtig sfeertje doet het hem.
En John Candy was God..... zijn humor was droog maar onbeschrijfelijk.

Enfin sinds kort tot de collectie toegevoegd en deze ga ik nog wel een paar keer bekijken.