Sea of Love (1989)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Harold Becker
met Al Pacino, Ellen Barkin en John Goodman

Frank Keller, politiedetective in New York, is verbitterd door zijn scheiding en is in volle midlifecrisis. Samen met zijn collega's speurt hij in Manhattan naar een meedogenloze psychopate die het gemunt heeft op 'vrouwenverslinders'. Haar strategie: zij vernedert hen in bed, waarna ze hen een fataal nekschot toedient en de single 'Sea of Love' spelend achterlaat op de platendraaier. De vrouw blijkt haar slachtoffers te ronselen uit eenzamehartenrubrieken in kranten. De detectives proberen haar te lokken door het plaatsen van een poëtische advertentie, waarop ze tientallen reacties krijgen. Keller fixeert zich hierbij op een welbepaalde verdachte, de blonde Helen Cruger en wordt er nog verliefd op ook. Dat doet hem zwalpen tussen zijn liefde en plichtsbesef, want meer en meer aanwijzingen duiden in de richting van Helen als dader...

avatar van Roger Thornhill
Een belangrijke regel voor mystery-thrillers luidt dat de scriptschrijver wel eerlijk moet spelen met betrekking tot de identiteit van een moordenaar: het mag niet iemand zijn die in het hele verhaal niet voorkomt en pas in de laatste minuut verschijnt. Dus weet een enigszins geoefend kijker al snel dat de dader uit de verzameling personages moet komen en gaat hij hen één voor één af om te kijken wie de moordenaar zou kunnen zijn, en dat levert weer het probleem op dat zo'n thriller al gauw een voorspelbare dader kan krijgen (en dus niet meer echt spannend is).
        Wat ik nu zo leuk aan Sea of love vind is hoe dat probleem hier wordt omzeild zonder dat er vals wordt gespeeld. Gedurende het hele verhaal wordt er eigenlijk maar één verdachte aangeleverd (met uitzondering van die medewerker van de supermarkt, maar die wordt al zó snel afgevoerd dat ik hem nergens serieus als de moordenaar heb overwogen). Maar wanneer ik dan op het einde plotseling met de echte dader word geconfronteerd, denk ik twee dingen: (1) natúúrlijk, een jaloerse ex-echtgenoot die haar heeft gestalkt en zo al haar (mogelijke) "dates" heeft opgespoord en afgemaakt, dat is eigenlijk een heel logische villain ; en (2) o kijk, mooi dat dat ook nog eens een personage blijkt te zijn dat we al eerder zijn tegengekomen. Zo blijkt de schurk al de hele tijd aanwezig te zijn geweest (want Helen heeft haar ex-man een paar keer genoemd) en heb ik ook zijn gezicht al een paar keer gezien, maar pas op het einde besef ik dat de dader dus inderdaad tot de verzameling personages van deze film heeft behoord. Kortom, een zeer elegante oplossing waarbij ik niet het gevoel heb gekregen belazerd te zijn.
        Daarbij is het overigens goed dat ik deze film eerder dan Henry: portrait of a serial killer (1987) zag, want anders had ik bij het zien van Michael Rooker (halverwege de film) twee dingen gedacht: (1) hee, wat raar, wat doet zo'n redelijk bekende acteur in zo'n klein rolletje? die zal nog wel terugkomen, daar zal wel wat mee aan de hand zijn, en (2) Michael Rooker, die creep uit Henry? Tien tegen één dat dat de moordenaar is! (Van de IMDb-trivia-pagina voor deze film: "Actor Michael Rooker got cast in this movie based on his title role performance in Henry: portrait of a serial killer.")

Sea of love is een uitstekende thriller met geweldige rollen van Al Pacino en een prachtig zwoele Ellen Barkin, en bevat bovendien een schat aan fraaie details, zoals de manier waarop Pacino in het begin de vader en de zoontje bij de massa-arrestatie wegstuurt, de spanningen tussen de personages van Pacino en Richard Jenkins, en de schrijnende scène met de vrouw in het restaurant die Pacino na al zijn "afspraakjes" vernietigend aankijkt (zoals blue_blood ook al schreef op 17 maart 2013). De voornaamste waarde van deze film is voor mij echter gelegen in het feit dat ik hem ervaar als één van de weinige films waarin de erotiek en de seks echt navoelbaar worden, in plaats van enkel de verfilmingen te zijn van de gebruikelijke liefdesscènes in het script zoals verstandelijk bedacht door een schrijver achter zijn bureau.

avatar van xgogax

Ook voor mij een van de meest memorabele films van de jaren ’80 !

Echt zo'n (sexy) thriller die je tegenwoordig niet meer ziet: stoere mannen met een klein hartje, femme fatale, iedere scene wel een sigaret of glas alcohol en schijtlollige politieagenten. Heerlijk. De karakters zijn wat vergezocht, maar zijn erg vermakelijk. Daarnaast zitten er grappige dialogen in en vermakelijke scenes, zoals de datingscenes. Pacino is altijd goed en Goodman is de perfecte aanvulling. De opbouw naar de climax is spanning, al is de uiteindelijke climax niet helemaal geslaagd.

Prachtige film !
Goede cast met topacteurs Al Pacino en Ellen Barkin.
Al Pacino is weer fenomenaal.
Heel spannend opgebouwd.
Spanning tussen Pacino en Barkin is te voelen.

Ligt het aan mij of lijkt Ellen Barkin hier erg op Cameron Diaz.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een goede (mystery) thriller. Pacino speelt weer zeer goed, de rest van de cast was ook goed. Film boeide ganse tijd en geeft een goeie opbouw naar de toch wel goede en voor mij verassende twist. Zitten wel een paar spannende scenes in, al had er misschien nog net iets meer spanning mogen inzitten vind ik. Muziek paste goed bij de film. Vooral dat jazzdeuntje deed me erg denken aan een mysterieuze detectivefilm heeft wel wat minpuntjes en is zeker niet 1 van de beste met Pacino maar een toch zeer vermakelijke film. Krijgt van mij een 7,5/10

Zo zie je maar hoe een gehaaide politiedetective overhelt naar een verliefde, naïeve tiener.
Het idee van het plaatsen van een advertentie om een dader te lokken was best knap en bood mogelijkheden om er een spannende, soort film noir van te maken, maar helaas het verhaaltje dat volgt is zo naïef als onze politieman, bevat nogal wat onwaarschijnlijkheden en brengt uiteindelijk geen duidelijke en logische oplossing voor het vooropgestelde doel..
Pacino redt natuurlijk veel maar buiten het cliché-niveau van detective, journalist of wat dan ook die verliefd wordt op zijn "prooi" geraakt de film niet.

avatar van Metalfist
What's she gonna do, shoot me? We're in a restaurant!

Een tijd lang zijn Al Pacino en Robert De Niro twee van mijn favoriete acteurs geweest, maar de voorliefde voor hun werk was in de loop der jaren wat gesleten. Een tijd geleden kwam ik echter wat klassiekers van De Niro tegen (Casino en Mean Streets) en dat beviel me toch wel erg goed. Ik besloot om ook Pacino eens terug te gaan herontdekken en dat begon met deze Sea of Love. Een film waarvan werd gezegd dat het Pacino terug uit zijn jaren '80 slump bracht en dat bovenal gewoon een degelijke film was.

Iets wat ik kan beamen. Nu ben ik altijd wel fan van dit soort broeierige New York films, dat is toch echt een stad die een film een smoel kan geven, en ook de soundtrack heeft een meer dan positieve invloed op het geheel. Qua plot is dit een film die weliswaar af en toe met haken en ogen aaneenhangt (dat subplotje rond de medewerker van het warenhuis wordt zonder pardon afgesloten, al is er wel een deleted scene die dit mooi afsluit) maar om de een of andere reden stoort dat eigenlijk niet. Misschien omdat dit juist zo'n geweldig totaalplaatje is? Geen idee, maar qua sfeer kan Sea of Love in ieder geval wel tellen. Ook aangenaam verrast dat de ontknoping op zich nog degelijk is. Gedurende heel de film wordt er gezinspeeld op de identiteit van de dader en toch kwam Terry toch nog als een verrassing. De confrontatie die daarop volgt is wat overdreven (Keller gooit Terry wel erg makkelijk uit het raam) maar ook dat kan de pret niet deren. De leukste scène zit nog onbedoeld aan het einde. Keller die zijn liefde aan Helen verklaart en pardoes wordt omver gelopen door een authentieke New Yorker. Neen, geen extra maar echt gewoon iemand die niet goed uit zijn doppen keek.

En wat doet Pacino? Die speelt gewoon verder zonder zelfs maar enige hapering te vertonen. Het teken van een acteur die echt geweldig goed in zijn rol zit en dat valt hier toch niet te ontkennen. Pacino transformeert naar een oude flik met de nodige persoonlijke issues en doet dat uitstekend. Ook de chemie met, de immer imposante, John Goodman is geweldig en de twee hebben een aantal uitstekende scènes samen. Na Pacino gaat echter de meeste focus uit naar Ellen Barkin die na Sea of Love prompt tot sekssymbool werd gebombardeerd. Niet geheel onterecht, maar Barkin is meer dan dat. Jammer eigenlijk dat ze nooit echt verder iets met haar carrière heeft kunnen doen, hier en daar nog wel eens een rolletje maar niets noemenswaardig.

Vreemd eigenlijk, op zich zitten hier best wel wat hekelpunten in als je erover nadenkt maar ik werd gisteravond zo in de film meegezogen dat het me niet kon deren. Pacino is weerom uitstekend, Barkin is sexy en uitdagend en Goodman zorgt nog regelmatig voor de komische noot. Let vooral ook nog op een beginnende Samuel L. Jackson als Black Guy aan het begin van de film.

avatar van IH88
“It's called making people feel good about themselves so that they'll cooperate with you and help you to do your job. You should try it some time.”

Lekker ouderwets aandoende misdaadthriller met een goed plot en excellerende acteurs. Pacino en Goodman vormen een zeer vermakelijk team, en Barkin is uitstekend als verdachte vrouw waarvan je niet precies weet wat er zich allemaal afspeelt achter haar stoïcijnse façade. Ze is geen Sharon Stone, maar Barkin speelt wel een personage waar je wat makkelijker sympathie voor krijgt (zeker tegen het einde). Het grauwe en donkere New York vormt een perfecte setting, en het einde is verassend en zelfs feel good. Dat had ik zeker niet verwacht.

avatar van ratfish
Wanneer komt deze weer eens op de buis? Vergeten klassieker.

Deze film had ik in de jaren '90 van de vorige eeuw al eens gezien, en was dus blij dat hij nog eens op de buis kwam.
Al Pacino in een glansrol, met naast hem Ellen Barkin.
Ik vind deze rol van Barkin de beste die ze ooit heeft gespeeld, en ze ziet er ook bijzonder sexy uit !!
Verder een prima scenario en een locatie die bijzonder goed past in een film als dit, namelijk New York.
Warm aanbevolen deze film die ik me ooit nog wel eens ga aankopen !!

Wat een heerlijke film is dit!

Het is geen topper van Al Pacino, maar hij kijkt wel lekker weg! Soms is het verhaal wat ongeloofwaardig, maar dit geeft een komisch effect en maakt de film wat luchtiger.

Het wisselt ook erg af. De ene keer zit je naar een drama/liefdesscene te kijken en een minuut later kan het zomaar weer spannend zijn.