ad
  • 8.110.189 stemmen

Willy Wonka & the Chocolate Factory (1971)

Familie / Fantasy | 100 minuten

Releasedatum: 29 juni 1971

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Willy Wonka & the Chocolate Factory

"It's Scrumdidilyumptious!"

Als de chocoladefabrikant Willy Wonka een prijsvraag uitschrijft waarmee vijf gelukkigen een tour door zijn fabriek kunnen winnen, is de hele wereld in rep en roer. De gelukkige Charlie is één van de winnaars. Maar tijdens de rondleiding krijgen de andere kinderen één voor één pech.

imageimageimageimageimageimage

Mike Teavee

Mrs. Gloop

avatar van Nijmegen

Nijmegen

Puur jeugdsentiment, deze zou ik nou echt nog eens moeten zien.

congo

Leuk filmpje, maar ik prefereer toch Tim Burton's remake.

avatar van j0enne

j0enne

Jeugdsentiment!

avatar van baspls

baspls

Hartstikke Leuke Film!! Heb deze vroeger wel een aantal keer op VHS gezien. pas nog eens op DVD gekeken. Blijft een heel erg vermakelijke film. veel en veel beter dan de remake uit 2005.

avatar van mjk87

mjk87

Traag en kinderlijk en niet leuk. Ook de liedjes konden me maar weinig boeien. Wilder is dan wel heel aardig als Wonka en is eigenlijk het enige positieve hieraan. 1,0*.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Leuke film. Hoewel hij ruim 30 jaar nieuwer is, ademt hij de sfeer van The Wizard of Oz. De kleuren, de 'speelgoedachtige' omgeving. Blijft leuk, al is de remake met Johnny Depp ook de moeite waard.

avatar van Montorsi

Montorsi

Ongelofelijk veel beter dan die zonnebrillen-hiphop-popiejopie-michael-jackson versie van Burton. Neem alleen Wonka himelf en onderga het verschil tussen Gene Wilder en Depp. Let ook op dat geweldige cynisme van Wonka, wat Depp totaal niet wist over te brengen. Voor mijn gevoel had Dahl dit voor ogen.

avatar van Spetie

Spetie

Het verhaal is mij wel bekend, al weet ik niet zeker of ik deze film ooit eens in een heel ver geleden gezien heb. Er staat mij vaag wel iets van bij. De versie van Burton zag ik in ieder geval nog nooit en die zal binnenkort ook aan de beurt komen.

Stiekem was ik hier wel een beetje bevreesd voor. Ik verwachtte een heel zoetsappige film en echt niet alleen vanwege de chocolade. Dat bleek gelukkig nog wel mee te vallen. Hier en daar is het iets gedateerd en hoewel de liedjes ook niet altijd even goed waren, was het daarnaast goed kijkbaar. Vooral de rol van Gene Wilder is sterk. Hij speelt erg charismatisch en maakt van zijn personage iets authentieks. Die Oompa Loompa;’s zijn ook grappig. Verder is vooral de vormgeving van de fabriek de moeite waard.

Al met al leuker dan ik verwacht had en nu binnenkort maar eens kijken wat Burton ervan gemaakt heeft.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vroeger ooit eens gezien, blijft leuk.

Theunissen

Deze film heeft men vrij recent uitgezonden op de zender MGM en ik wist eerlijk gezegd niet eens dat hij bestond. Uiteindelijk is dus "Charlie and the Chocolate Factory (2005)" een remake van deze film. Hoewel de remake een visueel spektakel is en zeker niet slecht is, vond ik van deze film het verhaal en de uitvoering eigenlijk beter (niet zo flauw en minder kinderachtig) en beviel me Gene Wilder als Willy Wonka ook stukken beter en speelde hij de rol ook overtuigender en leuker. Nadeel van deze film is wel dat hij wat oubollig overkomt en visueel minder is. Maar ja we hebben het hier natuurlijk ook over een begin jaren 70 film en voor die tijd was dit natuurlijk visueel gezien allemaal prachtig.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Heb de film als kind in de jaren 70 gezien. Toen een hele beleving die een legendarische indruk maakte (je moet mijn review dan ook zien als tijdgebonden). De beleving van deze film als kind van de jaren 70 heeft impact gehad. Nog steeds kan ik dat gevoel, als nu 46 jarige, herbeleven.

Dan kan je een remake maken, misschien nog zelfs een re-remake, maar dat gevoel van toen zal me nu niet meer kunnen vinden, raken.. Komt door de beleving van het kind zijn.. Dat is puur...

Zo, en dan nu een stukje zoete chocolade.. Njummie..

avatar van möök

möök

Willy Wonka heeft mijn kijk op chocola en dwergen radicaal veranderd. Ik ben hem daar elk jaar rond de kerst weer dankbaar voor.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Een classic die werkelijk nooit verveeld!

Wie is er niet groot mee geworden? Ik vond hem vroeger als kind leuk en nu nog steeds. Dan is het dus een goede film in mijn beleving. Een heerlijke film waar je je even in een andere wereld waant.

avatar van John Barry

John Barry

Willy Wonka & the Chocolate Factory vind ik een leuke film.

Het is misschien de droom van ieder kind. De fabriek bezoeken waar ze al die lekkere chocola maken. In werkelijkheid is er misschien niet veel aan om zo fabriek te bezoeken, maar in de werkelijkheid van deze film is het een hele belevenis !!!

Want er is van alles in die fabriek te beleven. Een chocolade rivier in een soort lui lekker land, een raar boottochtje , ganzen die gouden eieren leggen etc. Het is erg vermakelijk om allemaal te zien. De fabriek is mooi vormgegeven

Doormiddel van een wedstrijd zorgt meneer Wonka ervoor dat een aantal mensen zijn fabriek mogen bezoeken. Onder de bezoekers is o.a. een aardige jongen met een sympathieke opa. De rest van de bezoekers zijn een beetje irritante mensen. Niet vervelend irritant, maar leuk irritant. Wat vooral erg vermakelijk is , is hoe elk kind in de problemen komt. Het leukst vond ik wel die jongen die in die chocolade rivier viel en vast kwam te zitten in een buis.

Wat ook erg vermakelijk is, is de zoektocht naar de 5 gouden wikkels. De hele wereld is er naar op zoek. De wereld staat op zijn kop !!!! Ik kijk er met een grote glimlach naar

Het acteerwerk is erg goed. Gene Wilder als Willy Wonka acteert geweldig. Wonka is in de film een charismatische persoon met vreemde trekjes. Wilder zet de aparte persoonlijkheid van Wonka fantastisch neer. Ook de rest van de cast zet een erg goede prestatie neer. Er valt eigenlijk geen valse noot te bespeuren in de cast. O ja Die oempa loempa’s vind ik ook erg leuk.

De muziek in deze film is erg sterk. Zowel instrumentaal als de liedjes zijn erg geslaagd. Wat verder opvalt zijn de erg sterke openingstitels met al die chocolade .

Al met al vind ik dit een erg sterke film die ik al een aantal keer heb gezin. Een aanrader deze film.

4 sterren voor deze film.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Voor de aller eerste keer deze klassieker gezien en dat gelijk ook maar op blu-ray!

De film beviel mij zelfs nog beter dan verwacht, vooral de decorstukken in de chocolate factory waren mooi en kleurrijk gedaan. Soms deed het mij zelfs wel een beetje denken aan de sfeer die je ook in bijvoorbeeld de Efteling ervaart

De sfeer die hier wordt gemaakt is fantasierijk en geeft je het gevoel als of je er door de ogen van een kind naar kijkt.

Gene Wilder is erg overtuigend in zijn rol, geen moment twijfel je als kijker aan zijn geloofwaardigheid en het is duidelijk dat hij een groot deel van de film draagt.

Maar ook Jack Albertson die de rol van de opa vertolkt was een duidelijke meerwaarde aan het verhaal, en het personage wat hij niet beter had kunnen neerzetten.

Leuke film voor jong en oud, de verhalen kende ik omdat mijn moeder dit vroeger voorlas voor het slapen gaan!

4 sterren is deze film MINIMAAL waard!

avatar van Curry

Curry

Heerlijke feelgood film die vandaag op Net5 was. Overduidelijk jeugdsentiment en een uit-bad-in-pyama KRO kerstvakantie film zoals ik me herinner.

Als volwassene valt meteen op dat het verhaalverloop rap gaat (als kind leek de spanning eindeloos), maar de sfeer en aankleding en de fabriek zijn schitterend. En Gene Wilder is de perfecte man als Willy Wonka, het personage wordt moeiteloos neergezet. Charlie met 1 gezichtsuitdrukking is wel überbraaf, maar ok.

Zelfs de liedjes storen niet

avatar van TMP

TMP

Aardige verfilming van het bekende verhaal van Roald Dahl. Het acteerwerk is in orde en Gene Wilder zet Willy Wonka uitstekend neer. De film heeft de tand des tijds zeker doorstaan, het ziet er ook visueel gezien goed uit.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Gene Wilder overleden.. DE Willy Wonka voor mij. Zeer warme herinneringen aan deze film. Mede door deze acteur die mij deed geloven dat deze snoepgoedman ook echt bestond.

Hats off..

avatar van Boenga

Boenga

• 2010 berichten

Bijna legendarische film.

Samen met Young Frankenstein het beste wat Wilder ooit deed.

Bovendien een heel sympathieke kerel...

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Erg leuk om deze film te zien, dit weekend een echte Gene Wilder marathon gehad als tribute voor de afgelopen week overleden Gene 83 is toch best een mooie leeftijd ik teken ervoor. Dit blijft voor velen een echte jeugdsentimentfilm om te zien en vergeet aub de remake met Johnny Depp het verhaal blijft leuk en de muziek de liedjes kun je zo meezingen. En idd samen met Young Frakenstein is en blijft dit de beste film van Gene RIP mijn grote vriend

avatar van Yppe

Yppe

Geweldig, één van de aller leukste en mooiste films ooit gemaakt.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Sfeervolle, zoete en kleurrijke film, deze Willy Wonka & the Chocolate Factory. Het is in eerste plaats een kinderfilm, maar gezien het werk is van Dahl bevat het hier en daar toch wat duistere momenten en is het voor volwassenen ook erg amusant. Maar wat betreft Dahl was deze Willy Wonka zelfs nog niet duister genoeg; hij was niet blij met de te zoete liedjes en ook vond hij Wilder geen goede Wonka. Dat eerste kan ik nog inkomen, de liedjes zijn niet per definitie het sterkste element aan deze film. Sure, er komen een paar leuke deuntjes voorbij, maar het slokt soms net iets teveel tijd en aandacht op. Maar Dahl zag ook liever een andere Wonka, terwijl Gene Wilder over het algemeen enorm wordt gewaardeerd in deze rol. De meeste personages in Willy Wonka zijn vrij eenduidig; de één is een poeslieve heilige, de ander een egoïstische rotzak. Wonka zelf zit daar juist mooi tussenin. Hij is vriendelijk, maar enorm cynisch en je krijgt nooit echt grip op hem. Fantastische rol van Gene Wilder, zonder enige twijfel het hoogtepunt van deze film. Hoewel het eerste deel van de film, waar hij nog niet in zit, verrassend leuk is.

3,5 sterren.

avatar van 93.9

93.9

Leuke film, alleen had die ‘chocolade rivier’ wel wat echter mogen lijken. Kon niet meer uithalen als de rode zee.

Budgetkwestie wellicht ?

avatar van Shadowed

Shadowed

Het origineel dus.

Een film waarvan ik het origineel eerst zag. Eigenlijk een beetje dodelijk aangezien ik ze dan niet kan vergelijken en de verschillen ook niet bepaald kan opnoemen. Bovendien was de remake ook redelijk verzakt, had er vage herinneringen van.

Wat ik in ieder geval wel weet, is dat ik Wilder een veel beter Willy Wonka vind dan Depp. Ik vind Depp vaak wel goed, maar als ik deze twee naast elkaar leg, krijgt Wilder zeker mijn voorkeur. Opvallend, want de twee lijken totaal van elkaar te verschillen als ik naar de persoonlijkheden kijk.

Zo is Wilder bij vlagen iets opvliegender en vooral energieker, zo lijkt het. Depp zag er meer uit als een sulletje die niet bepaald bijzonder was. Maar Wilder vind ik in ieder geval een stuk leuker en dat draagt weer bij aan de ervaring zelf.

Het blijft wel een geinig verhaal dat behoorlijk wat creativiteit en originaliteit vergt qua regie. Dat is deels gelukt. Genoeg fantasy in ieder geval, maar soms ook wel een beetje knullig. Zo is de film wel erg kleurrijk, maar valt het vaak op dat bijvoorbeeld de chocolateballonen daadwerkelijk ballonen zijn.

Ook soms opvallend "eng" voor een kinderfilm. Een kip die onthoofd wordt? Waar komt dat nou vandaan. Maar voor de rest vind ik de versie van Burton dan in het algemeen iets frustrerender voor een kind. Deze is in ieder geval bij de "pechgevallen" iets vriendelijker en minder grof.

Voor de rest een leuk filmpje dat bij vlagen wat onnodig materiaal erin stopt. Zo is de dans van de Oompa-Loompa's na de pechgevallen echt heel knungelig en iets te slecht in elkaar gezet. Ook de editing is soms niet heel bijzonder.

Film die voor de rest nog wel leuk is om te zien en niet te lang duurt. Soms iets te klunzig alleen. Ik vind hem ongeveer net zo goed als de remake. Maar de remake is iets minder klungelig, maar deze kent een veel betere Willy Wonka. Cijfer komt dus op hetzelfde uit.

avatar van slam1975

slam1975

Blijft leuk. Deze film voor het eerst gezien toen ik vier jaar oud was. Doodeng vond ik deze film. Vooral opgeblazen violet maakte diepe indruk. De sfeer in deze film vind ik echt beter dan in de remake. De remake veel te plastic fantastic.

avatar van soom

soom

Fantastisch, natuurlijk. Ook al viel ik rond een halfuur pas binnen schat ik.. Gene Wilder, ongelooflijk uiteraard. Schattige kinderen, aandoenlijke Charlie.

Machtige setting, pracht werk. Pure heerlijkheid, meer valt er eigenlijk gewoon niet te zeggen.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Een klassieker, de eerste keer dat ik Gene Wilder ooit zag. Hij zet dan ook een memorabele rol neer als de halfgekke Willy Wonka. Leuk hoe de kinderen niet gespaard worden in deze film. Er straalt een echt Disney sfeertje uit, sommige liedjes zijn onvergetelijk.