Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen en hij merkt dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

krabs_movie schreef:
Tja,van sommige revieuws word ik een beetje droevig. Wanneer vindt je een film dan wél goed? Dan blijft er als zelfbenoemde filmliefhebber wel een héél klein rijtje over! Dit is gewoon een van de beste (misdaad)films ooit gemaakt. End of discussion!
Dat laatste natuurlijk niet letterlijk nemen,laten we vooral doordiscusiëren!

avatar van jumpstylemovie
Laatste voor de tweede keer bekeken, ditmaal met goed beeld, dus ik weet nu wel wat voor cijfer hij verdient. Velen zien dit als de beste gangster/mafia film ooit en dat begrijp ik wel. Ik vind het vooral leuk dat je het hele leven van Henry Hill ziet, dus ook zijn jeugdjaren. Het verhaal deed me veel denken aan de game Mafia 2. Ze zijn bijvoorbeeld sloffen sigaretten aan het verkopen als kinderen en kopen de politie daarmee om. Ook leven ze een goed leven in de gevangenis dankzij hun connecties en word er veel aandacht besteed aan de maaltijden. Het gangsterleven word op zo'n manier neergezet dat je zelf ook een Goodfella zou willen zijn. Ray liotta speelt heel goed, ik vond het met name grappig wanneer hij die paardenbek van hem opentrok als hij moest lachen om Tommy, die goed neergezet word door Pesci. DeNiro had niet zo'n belangrijke of grote rol maar hij is gewoon een goede acteur. Er zitten een paar hele knappe shots in en met name de klassieke "Copacabana" scene is super. Het is wel een hele lange zit (2,5 uur? Het leken er wel 3,5) en het einde vind ik niet fantastisch. Maar het is natuurlijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal dus tja...

Voor nu geef ik hem een mooie 3,5* maar waarschijnlijk gaat dat nog wel omhoog in de toekomst.

avatar van Franky_JaeGeR
ik ben opgegroeid met alleen maar misdaad en drama films, kan je zegen dat deze zeker in mijn Top 3 behoort.,

Prachtig acteerwerk van de hoofdrol spelers Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci, met danken aan de regisseur Martin Scorsese

weet nog dat me vader me altijd als een klein jochie wakker maakte voor Goodfellas of Scarface enz

GOOD OLD TIMESAKES

avatar van ChelseaH
Ge-wel-di-ge film Punt.

Geweldige film over hoe een jongen steeds verder omhoog klimt binnen de maffia-wereld. En dit hele wereldje van georganiseerde misdaad wordt zeer gedetailleerd neergezet. Ook technisch gezien zit de film bijzonder goed in elkaar met uitstekend camerawerk en montage. De soundtrack vol golden oldies is ook perfect gekozen bij iedere scene. Robert DeNiro, Joe Pesci en vooral Ray Liotta zetten alle drie memorabele rollen neer.
Samen met The Godfather DE film over maffia en ook Martin Scorsese's meesterwerk.

Staat in de top 250 dus toch maar eens gaan kijken. Leuk verhaal, maar verder weinig bijzonders

avatar van ¿?ImAmused?¿
danielveld schreef:
schud eens een keer met je hoofd of zo,maarja ,ieder het zijne natuurlijk.

avatar van notsub
danielveld schreef:

Dat heb ik nu ook. aardig, maar wat is er zo bijzonder aan? Het is net als bij Casino; er gaat een interessante wereld op en vol met weelde. De hebzucht blijkt altijd weer onverzadigbaar en dan eindigt het weer in teneur. Gelukkig speelt Tommy in de film en wordt er flink huis gehouden door deze driftkikker. Maar over het geheel gezien: gemiddeld.

Dh PING
Een van de beste maffia-films ooit gemaakt.

Martin Scorsese keert met deze film terug naar zijn oude 70s stijl over de misdaad zoals Taxi Driver (1976), met resultaat - -> een geweldige gangster klassieker.

Het acteerwerk in deze film echt geweldig: Ray Liotta als Henry Hill, Joe Pesci als de heethoofd Tommy De Vito en natuurlijk Robert De Niro als Jimmy Conway. Dit trio speelt echt briljant met soms komische, maar ook verontrustende gevolgen van dien (in het verhaal dan). Maar ook Paul Sorvino als de oude baas Paulie weet ook een geweldige rol neer te zetten.

Verder is deze film op het gebied van cinematografie ook geweldig en misschien wel de mooiste van de 90s, zo niet een van de mooisten. Dat geweldige tracking-shot in de nachtclub, de voice-over van Liotta en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Naar mijn mening, is het gewoon weer een echte klassieker, Scorsese maakt een film waar hij goed in is en waar hij van houdt.

Een echte klassieker.
5.0 sterren!

avatar van Tommy De Vito
Deze film had ik op dvd, maar vind deze versie op dvd die ik bezit maar matig qua materiaal en dan heb ik het voornamelijk over het beeld kwaliteit. Aangezien ik een fan van deze film ben, heb ik de film op blu ray besteld. Maar lees nu een recensie dat die helemaal niet beter is geworden op de blu ray versie.. Kan iemand me meer vertellen hierover?

Dh PING
Ik heb de blu-ray zelf in de kast staan en zover ik weet is het een prima blu-ray transfer. Beeld en audio prima, maar ik heb zelf nooit de DVD gehad.

avatar van Tommy De Vito
Oke, dan zal die vast wel iets beter zijn anders was het je vast wel opgevallen !

danielveld schreef:

Het is een briljante registratie van de Lucchese misdaadfamilies in Brooklyn, New York. Bijzonder genoeg lijkt me.

Dra. Pouke
Hele goeie film over de maffia. Ik durf niet meteen realistisch te zeggen want we weten natuurlijk niet helemaal of het er in de werkelijkheid ook zo aan toe gaat binnen de georganiseerde misdaad. Maar wat deze film nou zo ijzersterk maakt is het regiewerk van Martin Scorsese en de cinematografie. De tracking shot in de Copacabana club in deze film is erg mooi en zo zijn er nog vele andere mooie shots. Het acteerwerk is erg goed: De Niro en Ray Liotta weten beiden rauwe gangsters te spelen en Joe Pesci weet zijn personage shockerend en onvoorspelbaar te spelen. Verder is de soundtrack ook weer geweldig.
Gimme Shelter van the Rolling Stones

Hele goeie gangster film.

avatar van AGE-411
Dra. Pouke schreef:

Gimme Shelter van the Rolling Stones

Hele goeie gangster film.

Zijn er eigenlijk films van Scorsese waar dat nummer niet in gebruikt wordt?

avatar van nilserr
AGE-411 schreef:

Zijn er eigenlijk films van Scorsese waar dat nummer niet in gebruikt wordt?

Alleen in Casino, The Departed en in deze.

Mhr, PV
Ik heb de film al te lang niet meer gezien, daarom heb ik mijn stem voor voorlopig verwijderd.

Mhr, PV
Hehehehe, Scorsese maakt eindelijk, met dit filmepos, weer eens een echte gangsterfilm. En het is hem absoluut gelukt! Bij de zoveelste herziening heb ik ook weer voor de zoveelste keer genoten .

Deze film volgt dertig jaar het leven van een groep buurtcriminelen. Het hangjochie Henry Hill begint als chauffeurtje van de Cadillacs van de rijke gangsters tot vliegveldrover, afperser, geweldpleger, drugshandelaar tot uiteindelijk "the rat" (de verklikker). Ray Liotta weet deze rol op geweldige wijze te vertolken, maar dit natuurlijk in samenspel met Robert De Niro als de gangster Jimmy en Joe Pesci, die een gestoorde, psychopathische kleine gangster speelt. De Niro is onvoorspelbaar als de gewelddadige overvaller, maar de grote gruwel in deze film is natuurlijk Pesci, een maniakale gast die van grove, komische grappen ineens qua toon kan veranderen in intimiderend of bedreigend.

De film is gebaseerd op Wise Guy, het boek van Nicholas Pileggi wat ik helaas niet heb gelezen. Wel vind ik dat Scorsese hier zijn handelsmerken laat zien. Visueel is het een prachtige film: Liotta's voice-over met af en toe leuke pop deuntjes op de achtergrond (met muziek van oa Bennett) afwissele van natuurlijk Gimme Shelter van The Rolling Stones en schitterende tracking-shots. Echt een van de visuele hoogtepunten van de jaren negentig.

Moraal is Goodfellas absoluut niet, maar wel een relaas over een boven de wet staande mens.

Het moet ruim 20 jaar geleden zijn dat ik deze film voor het laatst heb gezien en eerlijk gezegd kon ik me er vrijwel niets meer van herinneren. Dus vandaag heb ik deze film dan ook opnieuw bekeken en ik moet zeggen dat de film de tand des tijds goed heeft doorstaan. Het verhaal zit goed in elkaar en is boeiend en ook de uitvoering was dik in orde. Wat deze film natuurlijk zo goed maakt is de uitstekende cast. Hoofdrolspeler Ray Liotta speelt zijn beste rol ooit en met name in het eerste uur is hij geweldig (schitterend als hij super overdreven lacht bij opmerkingen van Joe Pesci). Ook Robert De Niro en Joe Pesci spelen ijzersterk en met name de laatste is heerlijk en keihard op dreef. Beiden doen het 5 jaar later nog eens over in de misdaadfilm "Casino" die niet geheel ontoevallig ook is geregisseerd door Martin Scorsese. Die film vond ik persoonlijk nog iets beter dan deze, maar ook deze is gewoon een geweldig film die geen moment verveeld.

P.S. de muziek was ook geweldig.

avatar van knusse stoel
En ook voor mij is het al een poos geleden dat ik deze film gezien had, daarom gisteravond de herkansing en wat was het weer genieten!
Over de film zelf zal ik maar niets meer zeggen die is hiervoor voldoende voor de nieuwsgierigen onder ons beschreven, van mij 4 1/2 sterren en dat is hij meer dan waard. Die laatste halve ster is alleen voor films als "One flew over the cuckoo's nest", "The Shining" e.d.. Het oudere werk van voornamelijk Jack Nicholson waar ik zo door geraakt ben dat ik dit nooit weer vergeet!
En dat heeft deze film net niet.
Desondanks een fijne film, laat daar geen misverstand over ontstaan!

avatar van Eliandjiee
Sterk misdaad-drama.

De opbouw is goed. Het begin, de jonge jaren en het opwerken binnen het gangsterwereldje is goed vormgegeven en uitgediept. Bij het zien van deze film zou je willen dat je zelf ook een dergelijke gangster was. Alle aspecten van hun bestaan worden goed en levendig belicht, verbeeld en verteld. Ondanks de lange speelduur blijft de film boeien en verveeld nergens.
Het plot is echter redelijk simpel, enigszins voorspelbaar en een beetje een rise and fall. Dit hebben we uiteraard vaker gezien. Natuurlijk ontkom je bij een op waarheid gebaseerd verhaal over een gangster niet aan het rise and fall principe. Maar toch doet het bekende afbreuk aan de film voor mij.

Een prima misdaad film en ik snap dat dit voor liefhebbers van het genre en het stijltje de perfectie benaderd, maar voor mij blijft het bij een sterk misdaad-drama met het bekende rise and fall principe.

avatar van VincentL
Goodfellas

Nu al twee dagen geleden dat ik de film heb gezien. Ik moet dus nog even een stukje uitwerken. De hoge waardering van de meeste mensen en de plaatsing in de top250 spreek al boekdelen. Het verhaal is ook nog eens aantrekkelijk, ook al is het eerder en later nog eens gedaan. Hij stond al een tijd klaar om te kijken en heb dat dus ook gedaan. Dat het nog waargebeurd is maakt het extra spannend; hebben de makers het verhaal goed uitgewerkt?

Het aantrekkelijke verhaal is excellent. In tegenstelling tot veel film begint deze film al bij de kinderjaren van de hoofdrolspeler. Je ziet hoe Henry langzaam zijn plek in de georganiseerde misdaad begint te vinden en met alle aspecten is rekening gehouden. Ook de respons van de gemeenschap op Henry zijn goed verteld. Gelijk wordt hiermee de sfeer gecreëerd die typerend is voor dit soort film. Angst, macht en corruptie. Een oud recept maar heerlijk om naar te kijken. Vervolgens ga je vliegend door de tijd door naar de Henry die zijn plaats heeft verdient in de misdaadgemeenschap en zie je hoe meerdere acties, grootschalig en kleinschalig worden uitgevoerd. De zeer precieze en precaire opbouw binnen de samenleving van de misdadigers wordt werkelijk uitmuntend weergegeven. Je valt niet binnen in een verhaal. Alles wordt logisch verteld en je ziet iedereen groeien en opkomen in de film. Een psychologisch aspect waar ik veel waardering op kan brengen.
Uiteindelijk komt het tot een wat ongebruikelijk einde. Van de vele mogelijkheden die het verhaal had (ik kende het namelijk nog niet) is de ingeslagen weg een opmerkelijke. De uiteindelijke keuzes van Henry verbaasde mij ten zeerste. Helemaal omdat hij al van jongs af aan in die cultuur zat en het helemaal ingebakken bij hem was.

Dat opmerkelijke einde wordt ook door de acteurs bepaald. Ray Liotta staat gewoon zeer goed in zijn rol. Hij weet elk segment van de persoonlijkheid Henry goed op je over te brengen. Liotta weet een personage neer te zetten die groeit en verandert naarmate de film, en dus ook zijn leven, vordert. Een memorabele prestatie. Zijn spel is werkelijk zo overtuigend dat het einde als een bom inslaat, maar ook daar weet hij het weer zonder twijfel en met goed acteerwerk geweldig op je over te brengen.
Robert De Niro is zoals altijd zichzelf in een film. Een personage apart. Zoals in Heat en The Deer Hunter een, zowel in woorden als in daden, onberekenbaar personage. Ondanks dat hij het vaker doet speelt hij met verve. Hij weet een beetje een sinister, obscuur personage te plaatsen die je de gehele film niet echt kan peilen. Ook de blik in zijn ogen op het einde van de film spreekt boekdelen!
Als laatste Joe Pesci. Deze man verdient echt de titel "beste acteur" in deze film. Wat een fenomenale prestatie zet hij hier neer. Hij is een doorgeslagen, toch zeer sympathieke vent waar ook geen pijl op te trekken is. Hij moord zonder geweten, en is daarentegen toch ook iemand waarin je veel gevoel ziet zitten. Ook het humoristische aspect kwam van Pesci. Echt geweldig deze vent!

Tot slot het visuele gedeelte. Het echt mooi weergegeven. De scènes waren op precies de juiste plekken opgenomen. Cafés waar wordt gegeten, plekken waar overvallen worden gepleegd: alles droeg bij aan de sfeer van de film. Die sfeer veranderde meerdere malen en daar waren de beelden prima op aangepast! Ook de muziek was goed in de film geplaatst.

Een werkelijke beauty deze film en hij verdient dus ook niet meer dan het hoogste!

Zeer goede film! heb deze zo vaak gezien. Het prachtig acteerwerk van de hoofdrol spelers zoals de bekende Robert De Niro (The God Father), Ray Liotta en Joe Pesci (vorige week ook gezien in NARC ) en de klasse van regisseur Martin Scorsese

Geweldige film over hoe een jongen steeds verder omhoog klimt binnen de maffia-wereld. Het word op een zeer gedetailleerd manier neergezet. Goed camera werk.

avatar van Mitch_Freeman
Het is zeker een goede film, maar om van deze film te houden moet je absoluut van gangsterfilms houden, ik heb niet extreem veel ervaring met gangsterfilms, maar omdat deze zo hoog stond heb ik het maar een kans gegeven, en het was niet echt een film waar ik nou echt van genoot.. Ik vond dat er echt heel veel 'vervelende' stukken in zitten, waar je gewoon overheen kijkt als je genoeg gangsterfilms kijkt, maar omdat dit mijn eerste gangsterfilm was, schrok ik er wel nogal van.

Toch geef ik het 3 sterren, omdat ik weet dat het een prima film is, hij is alleen niet echt geschikt voor mensen die dit soort films niet vaak zien.

avatar van MovieMind
Inmiddels een klassieker en nog steeds één van de betere (waargebeurde) misdaadfilms.

avatar van JeroenFR08
Wat een heerlijke maffia film, ik vind Joe Pesci zo geweldig als de psychopaat die zo maar even iemand omlegt als diegene hem niet zint. Natuurlijk Robert de Niro en Ray Liotta ook top.

Hou van de sfeer in gangsterfilms, deze is een van de betere gangsterfilms wat mij betreft net zoals the Godfather of Donnie Brasco.

rayman
Deze film wordt steeds beter, hoe vaker ik 'm zie.
Geweldige rollen van Joe Pesci, Robert de Niro en Ray Liotta, en prachtige jaren '50/'60 muziek.
Ik heb mijn stem verhoogd van 4,5 naar 5,0

avatar van klevi
Had erg hoge verwachtingen van deze film maar is toch een beetje tegengevallen..
Begint goed, maar snap nou niet echt waarom deze film een rating heeft zo hoog als deze, vond hem niet echt spannend zaten wel grappige stukjes in en kijkt lekker weg maar dan is voor mij ook alles gezegd buiten dat het acteerwerk natuurlijk wel fantastish is,

avatar van yeyo
Tour de force van Scorsese en op eenzame hoogte in zijn oeuvre. Ik was eigenlijk de ongewone structuur van de film al grotendeels vergeten: Liotta in een constant aanwezige voice-over (een verwaarloosbaar onderdeel van andere films hier tot briljant stijlmiddel verheven) die je doorheen markante gebeurtenissen van zijn leven neemt in de vorm van eerder onsamenhangende scènes met meeslepende muziekkeuze, perfectionistische aankleding en virtuoze camerabewegingen. Echt een rush van een film met een hoog tempo waar plot -en karakterontwikkeling er eigenlijk nauwelijks toe doen. Scorsese weet door technisch meesterschap alleen de juiste emoties over te brengen, van de ongelofelijke bewondering voor het gangsterwereldje in het begin van de film, tot de met jumpcuts geïllustreerde paranoïa op het eind. Er is volgens mij geen enkele andere film van dit kaliber gemaakt.

JvB Lucas
Goodfellas

Als ik deze film vergelijk met Martin Scorsese's eerdere films is hij het meest te vergelijken met zijn gangsterfilm Mean Streets waarin de Italiaanse gangsters centraal stonden. Dat wereldje had hij inmiddels, voordat hij deze film maakte, al een tijdje achtergelaten.

Goodfellas is al helemaal geweldig dankzij de fantastische cast die Scorsese briljant regisseert. Ray Liotta speelt Henry Hill, het hoofdpersonage dat begint als een loopjochie voor de maffia en zich langzaam een weg baant door de hiërarchie van de georganiseerde misdaad. De Niro is geweldig als de gewelddadige, koelbloedige misdadiger Jimmy Conway en ik geniet van elke gelaatsuitdrukkingen die hij maakt. Tenslotte is Joe Pesci absoluut geweldig als de ontoerekeningsvatbare psychopathische gangster Tommy De Vito. Over het algemeen komt deze lulhoer over als een drukke grapjas, maar de volgende seconde kan hij op onvoorspelbare wijze shockeren met zijn gewelddadige uitbarstingen. Geweldig!

Scorsese heeft van Nicholas Pillegi's boek Wise Guy een mooie gangsterfilm gemaakt. In The Godfather werd de maffia op een heel erg zakelijke manier neergezet waar gezelligheid, respect en loyaliteit vaak als iets belangrijkers wordt gezien door criminele lui. Daarin waren het al erg fatsoenlijke mensen. Ook Goodfellas pakt het op dezelfde manier aan. Vooral hoe de wereld van de georganiseerde misdaad werd blootgesteld vond ik bijzonder interessant. Meesterlijk geschoten, een briljant gebruikte voice-over van Ray Liotta en Lorraine Bracco en bovendien gebruikmakende van heerlijke muziek klassiekers zoals "Gimme Shelter", "Then He Kissed Me", "Rags To Riches" en "My Way" en nog velen meer. Het was heerlijk om naar te luisteren. Een machtige soundtrack.

Een meesterlijke film die een kijkje biedt binnen de uitzichtloze uitgangen waar een mens zich in kan bevinden.