Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen en hij merkt dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

avatar van zxstyle
Enigzins een dikke tegenvaller voor me. Door de hoge score me er toch toe verleidt om deze film een kans te geven.

Ondanks de vele reviews van deze film hierboven, zie ik maar weinig mensen die kunnen beargumenteren waarom ze de film nu zo goed vinden. Dat komt denk ik omdat de film, je moet weten te raken. En dat gaat nu eenmaal eerder als je into het maffiagenre bent.

Je kunt aan het begin van de film aan het camerawerk al gelijk zien dat deze film een kwalitatief goede film is. Je wordt in het begin aan de arm genomen om je het verhaal uit te leggen. Waarna als het verhaal eenmaal begint de verveling langzaam begint toe te slaan. Wel vond ik het maffia achtige sfeertje in de bars erg goed uitgewerkt. De film weet me ondanks de goede kanten me net niet raken waardoor de film een te lange zit werd.
Naar het einde toe, verandert de film en begint weer te boeien. Maar dit is maar van korte duur en het einde vind ik dus ook een beetje afgeraffeld.

erik1677
Goodfellas staat bij mij op gelijke hoogte met de godfather reeks en er zijn voor mijn gevoel ook geeen betere mafia films gemaakt als deze reeks en Goodfellas dus.
Goodfellas heb ik ook al tig keer gezien en gaat ook absoluut niet vervelen.
De rollen van Ray Liotta, Joe Pesci en Robert DeNiro zijn echt fantastisch.
Ook diegene die de oude mafiabaas Paulie speelt is fantastisch.
Elke keer is het weer genieten deze film, van begin tot eind, enzo kom je beetje bij beetje er steeds meer achter dat je hier op moviemeter veel klasiekers over het hoofd hebt gezien.

avatar van specialized
Beste maffia film.

Film Pegasus schreef:

Welke effecten? En acteerwerk is wel triestig. Ray Liotta en Joe Pesci zijn niet bepaald topacteurs en Robert De Niro speelt maar een schaduw van wat we van hem gewoon zijn.

Liotta en Pesci slechte acteurs? Dat is nou eigenlijk echt de eerste keer dat ik dat hoor. Leg het eens uit.

avatar van Di Maria
Met het meesterwerk van Liotta , Robert De Niro en Pesci leef ik gewoon met deze film mee.
Ik heb Goodfellas zo vaak terug gezien toch blijft het perfecte film .Met Godfather vind ik Goodfellas echt de toppers van Maffiafilms.
En de belangrijkste is dat het verhaal niet sloom word en bij dit film blijft de spanning op hoogte waardoor het een briljante film is.
Kortom gevat ABSOLUTE TOPPER.

avatar van psychopath
Een aantal mensen moeten toch is de docu kijken van de echte Henry Hill voordat ze bullshit uitkramen.

psychopath schreef:

Ik ben daar ook erg nieuwsgierig naar, binnenkort maar eens een kijken.

avatar van UltraMovieKiller
erik1677 schreef:

A bloody shame eigenlijk.

Dat op moviemeter veel klassiekers over het hoofd worden gezien?
Hij staat op nummer 15 in de top 250! dat kun je niet bepaald een film die over het hoofd wordt gezien noemen toch?

UltraMovieKiller schreef:

Dat op moviemeter veel klassiekers over het hoofd worden gezien?

Het ging over dat hij klassiekers over het hoofd zag. Niet moviemeter. Nee, wat betreft de waardering op MM is dit een pronkstuk.

Ik vind dit zeker een toppert! Enig minpuntje vind ik die eindeloze voice overs(net als bij Casino), al had de film zonder die dingen nog 5 x zo lang geduurd denk ik(is dat erg?). Als fan van de Sopranos zag ik een aantal bekende gezichten! Leuk.

Wat een film, heb hem een paar weken gelezen gezien maar denk er nog steeds aan. goed verhaal. toen ik begon met kijken dacht ik pff geen korte film , maar de tijd was zo voorbij 4,5

zonder deze site had ik hem nooit gezien thxx!

Heb net het boek gelezen, en moet toch wel zeggen dat ik de film nu nog beter vind. Prachtige verfilming die het boek naadloos naar het beeldscherm omzet.
Eveneens een goeie filmische opbouw van een klassiek rise-and-fall verhaal met uitmuntende acteerprestaties (bij eerste kijkbeurt viel vooral Joe Pesci op, maar bij herziening schitteren Ray Liota en de anderen eveneens).

Met hooggespannen verwachten settelde ik me voor Goodfellas, maar de teleurstelling is des te groter als de prent niet helemaal aan die verwachtingen kan voldoen. Het rise-and-fall verhaaltje vond ik niet dermate intrigerend dat ik op het puntje van mijn stoel heb gezeten, het kon me bij vlagen zelfs helemaal niet boeien. Toch hulde voor het goede acteerwerk en de kwalitatief hoogstaande cinematografie. Maar van Scorsese had ik ook niets anders verwacht!

avatar van Johnny Boy
Voor mij persoonlijk de beste film allertijde! Dit is gangster, dit is mafia pur-sang. Drama, actie, verraad, liefde. De brute, ruwe afslachtingen. Heerlijk. Echt een aanrader!

avatar van Spetie
"As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster,"

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, is dit naar mijn mening de beste gangsterfilm ooit gemaakt. The Godfather is ook erg goed, maar Goodfellas is in zijn geheel net wat beter. De fantastische manier, waarop het verhaal wordt verteld is al een dikke pluim waard. Op een erg dynamische manier wordt het levensverhaal van Henry Hill verteld. Ray Liotta, iemand die niet in zo heel veel grote films heeft gespeeld, vertolkt deze rol met verve. Erg mooi om te zien hoe hij van een klein onschuldig jongetje, via kleine stapjes uiteindelijk bij de maffia belandt.

Zoals in veel films van Scorsese, speelt ook Robert de Niro een vooraanstaande rol. Hij speelt net als Liotta erg goed, maar de show wordt wat mij betreft hier toch echt gestolen door Joe Pesci. Pesci zet een driftige maffioso neer, met een zeer opvliegend karakter, die je om het maken van een foute grap al kan vermoorden. Tegelijkertijd zorgt Pesci ook voor veel humor. Het zorgt ervoor dat Goodfellas soms net wat luchtiger is dan andere genrefilms, maar tegelijkertijd is daardoor vaak ook ontzettend vermakelijk.

Martin Scorsese zorgt daarnaast voor een prima regie met een snelle, maar wel erg mooie montage. Er zitten een aantal zeer sterke scènes in, waarbij het camerawerk er geweldig uitziet en alles op erg fraaie wijze in beeld wordt gebracht. Ook de opbouw van het verhaal is prima. Het begint allemaal redelijk rustig, om in het tweede gedeelte uiteindelijk flink uit te pakken, waarbij vooral het harde en brute geweld in positieve zin opvalt. De muziek past er verder ook goed bij, maar is verder niet opvallend goed te noemen. Verder is de aankleding van Goodfellas erg mooi, waardoor je jezelf ook echt in die tijd waant.

Goodfellas is een fraai vorm gegeven meesterwerk, die zich inmiddels terecht een misdaadklassieker mag noemen. Het is daarnaast één van de voorbeelden waarmee Scorsese bewijst een topregisseur te zijn. Een echte aanrader voor filmliefhebbers en zeker voor leifhebbers van het genre.

Een prachtige film waarin het verhaal wordt verteld van Henry Hill. Hoe het er aan toe gaat in een mafia familie wordt duidelijk in deze film. Met zeer goed acteerwerk van Robert de Niro, Joe Pesci en Ray liotta maakt dit een zeer mooie mafia film.
Het is schandalig dat Scorsese geen oscar heeft ontvangen voor deze verbluffende film.
dit is gewoon een van de beste films die ik ooit heb gezien in mijn hele leven.

avatar van faro
Heerlijk om naar te kijken!!!
Robert De Niro haalt zijn beste acteerwerk uit de kast!!!
TOPFILM!!!

avatar van psychopath
De docu was van de week weer op Nat. als die gezien heb ga je de film nog beter vinden.

Ik vond de film nogal tegenvallen. Alleen het stukje dat hij praat over: You think i'm a clown vond ik goed. Voor de rest zat er weinig actie in. Ze lieten niet eens de overval van de 6 miljoen zien. Echt een tegenvaller

Mr.Miyagi schreef:

Sorry hoor, ik wil niet beledigend zijn maar waarom beoordeel je Goodfellas op de actie? De film is natuurlijk ietwat langdradig, maar Goodfellas is absoluut geen actiefilm. Jammer dus dat je de film beoordeelt op punten waar deze helemaal niet voor dient.

avatar van Jesper187
De film volgt Henry Hill. Henry Hill was niet bij de overval aanwezig en moest het resultaat onder de douche horen via de radio.. Logisch dat ze dat niet laten zien, zal totaal onzinnig zijn. Er wordt ook nergens gesteld dat het een actie, noch een kraakfilm of wat dan ook is.

avatar van Friac
Zeer sterke en onderhoudende misdaadfilm, al had ik graag een andere acteur dan Ray Liotta in de rol van Henry Hill gezien. Van de hoofdacteurs was hij alvast de minste, maar dat zegt vooral iets over de schitterende Joe Pesci (die het geluk heeft een waanzinnig cool personage te spelen) en de sterke Robert De Niro (die vooral tijdens het laatste halfuur zeer dreigend/ambigu uit de hoek komt).
Het typische "rise-and-fall" gangsterverhaal is spannend en entertainend om te volgen, dankzij het kluwen aan maffiosi en intriges/persoonlijke vendetta's. Bovendien valt er ook nog wat te grinniken met de zwarte humor, die vooral van de psychopathische Tommy afkomstig is (zijn confrontatie met Spider is een duister komische hoogtepunt van de film).

Behoorlijk complete film, mede dankzij het mooie camerawerk en de opvallende soundtrack. Terecht een klassieker binnen het genre.

Jesper187 schreef:

De heer in kwestie geeft ook Reservoir Dogs een *1 dus en iemand die dan nog niet eens argumenten geeft: tja wat verwacht je?

coño
erik1677 schreef:
A bloody shame eigenlijk.

En je hebt ook nog een donders gelijk!

avatar van Toontje G
Een klassieker die ietwat langzaam op gang komt maar blijft boeien. Schitterende rollen worden er neergezet en ook de dames weten wat acteren is. Misschien wel een van de beste maffia films pooit gemaakt/

avatar van Nakkie13
Een klassieker die super op gang komt maar tegen in de derde act(net als casino) toch echt inkakt. Blijft een fantastische film.

SENGOK
Beste van Scorsese. En zonder Goodfellas was er ook geen Sopranos.

Tja,van sommige revieuws word ik een beetje droevig. Wanneer vindt je een film dan wél goed? Dan blijft er als zelfbenoemde filmliefhebber wel een héél klein rijtje over! Dit is gewoon een van de beste (misdaad)films ooit gemaakt. End of discussion!

SENGOK schreef:
Beste van Scorsese. En zonder Goodfellas was er ook geen Sopranos.
Thank you,Goodfellas!!!

P.C.96
De gangster klassieker van Scorsese in mijn ogen. Maar deze film is visueel ook uitmuntend. Het heeft een van de meeste mooiste shots uit de film-geschiedenis.

Over acteurs zoals Robert De Niro, Joe Pesci en Ray Liotta hoef ik hopelijk niks meer over te zeggen he? Dat zijn gewoon geweldige acteurs in deze film.