Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen en hij merkt dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

avatar van jeroentjuhhhhh
Pesci is fantastisch en De Niro draagt z'n rol volwassen... ik was echter niet zo gecharmeerd van Liotta en/of Henry (acteur en/of personage). Heb het een paar dagen laten bezinken maar ben er nog niet helemaal uit. Het zal ''m'n ding'' wel weer niet zijn, maar vond de film beduidend beter uit de verf komen in de 'rise' dan tijdens de 'fall'. Scorsese verloor daar veel te vaak mijn aandacht en het voelt als een uur durende fade weg van al het moois, in plaats van een stevig/rauwe ondergang.. Daar vind ik zijn stijl überhaupt al te clean voor, dus was te verwachten. Helaas!

JvB Lucas
jeroentjuhhhhh schreef:

Wat sta je precies onder stevig/rauw? Ik vind Henry Hill's ondergang in Goodfellas juist magistraal neergezet. Hij wordt verslaafd en krijgt paranoïde trekjes waardoor hij alles laat mislopen en eigenlijk een slachtoffer wordt van de organisatie waar hij voor werkt.

avatar van jeroentjuhhhhh
JvB Lucas schreef:

Het is, zoals je al aangeeft, natuurlijk best een heftige ondergang... maar dat is voor mij vooral op papier. Ik vind dat Scorsese qua stijl veel beter uit de verf komt in het wat geromantiseerde, chiquere begin. In de praktijk vind ik het niet 'voelbaar' genoeg gemaakt (als een, pak 'm beet, ''Requiem for a Dream'' waar Aranofsky je als het ware meesleurt), al is het fundament daarvoor al niet genoeg gelegd in de eerste helft waar ik vooral alle side characters zéér goed vond en Liotta niet.

avatar van Koen87
Requiem for a Dream deed ook mij de teloorgang van Hill erg aan denken. In die film is het sterker neergezet, maar daar konden ze hierin niet de tijd aan besteden (had zo 30-45 min extra gekost). Wat we wel overhouden is een ijzersterke film met knappe dialogen, een Pesci in topvorm en de typerende stijl van Scorsese. ik had the departed eerder gezien en vond de laatste scene tussen Jimmy & Henry erg veel lijken op die cafe-scene uit The Departed, alleen werd daarin de onderhuidse spanning nog iets beter neergezet

avatar van stefan dias
De ironie is toch dat Henry Hill blijft zweren bij zijn hoogdagen bij de stoute jongens terwijl Scorsese het hele wereldje afschildert als een meelijwekkend hoopje ongeregeld die als puntje bij paaltje komt hun grootmoeder zouden verlinken om zelf maar het lot dat hen op de hielen zit, te kunnen ontlopen. De Maffia in zijn blootje gezet.

MichaelMovie
Een tegenvaller als je er op voorhand veel van verwacht. Ook de gemiddelde score van 4,18 en de 17de plaats in de top 250 begrijp ik niet zo goed. Het is natuurlijk wel een teken dat dit over het algemeen een goede film is en ook door veel mensen wordt gesmaakt.

Ik heb weinig ervaring met gangsterfilms, maar voor mij bevatte deze film bijna geen spanning en ook waren er te weinig scènes die mij zouden kunnen bijblijven.
Misschien dacht ik op voorhand te veel dat ik een soort van Scarface zou aantreffen.

avatar van Underkoffer
Gisteren voor de 100e keer zo'n beetje bekeken. Ik blijf het een fantastische film vinden en hoe vaker ik de film kijk hoe beter ik 'm ga vinden. En dat heb ik niet heel snel met films. De opbouw is goed (niet te traag dat je verveeld raakt maar het gaat voor mijn gevoel ook niet te snel, je krijgt genoeg mee van voorgeschiedenis en er blijft ook genoeg te verbeelden over) het plot (gebaseerd op waargebeurd doet voor mij ook altijd wel iets.. al zot het misschien tussen de oren ), maar ook vooral hoe Henry verschillende stadia doorloopt van zijn leven zegmaar. Enige jammere is misschien dat in dit soort misdaadfilms acteurs als Joe Pesci en Robert de Niro telkens terugkomen ( ik refereer even naar Casino) maar ik vind dat persoonlijk geen afbreuk doen aan de film.

Eén van de betere films die ik ooit gezien heb!

HALVE TAMME.
Underkoffer schreef:
Gisteren voor de 100e keer zo'n beetje bekeken.

Sommige films vervelen gewoon niet.

avatar van Underkoffer
HALVE TAMME. schreef:

Sommige films vervelen gewoon niet.

Precies. Fantastische film dit.

avatar van stefan dias
MichaelMovie schreef:

Het niveau van The Godfather is voor tien maal hoger dan deze film.

Vind ik niet hoor: Scorsese toont gewoon de keerzijde van de medaille.
Dat vraagt een andere verteltoon en sfeer maar het heeft wat mij (en vele anderen betreft) een echte topfilm opgeleverd.

HALVE TAMME.
"Veel plezier op MM toegewenst".

Underkoffer schreef:

Precies. Fantastische film dit.

Helemaal niks aan toe te voegen.

avatar van Maartenn
MichaelMovie schreef:

Het niveau van The Godfather is voor tien maal hoger dan deze film.

Dit had ik kunnen schrijven. De hele film viel mij ook wat tegen.

MichaelMovie
Maartenn schreef:

Dit had ik kunnen schrijven. De hele film viel mij ook wat tegen.

Ben blij dat ik niet de enige ben

avatar van Tommy De Vito
Je hebt films en je hebt films.. Dit is een regelechte klassieker en één van de beste films ooit gemaakt..

Nadat Billy Bats geliquideerd wordt en het prachtige nummer van Tony Bennet - Rags to Riches te horen is, begint het avontuur en wordt je meegezogen in de keiharde wereld van de misdaad.

Henry Hill wil vanaf jongs af aan niks liever, dan bij de beruchte 'Lucchese crime family' horen, wat hem ook lukt. Het verhaal is inmiddels bekend en vaak geschreven op deze site, waardoor ik dit niet ga doen. Wel moet ik erbij zeggen, hoe geweldig goed deze film is. Joe Pesci speelt angstaanjagend goed en De Niro speelt schitterend de rol van 'Jimmy the Gent'. De andere bijrollen zijn ook goed uitgewerkt, hoe klein ze ook zijn, denk aan de rol van Spider. Die jongen komt echt over als een kneusje, maar in The Sopranos speelt Michael Imperioli een gevoelloze gangster!
De film heeft tig memorabele scenes, die men altijd bij zullen blijven. Begint al met 'funny how' scene, het half doodschoppen van Billy Bats tot aan de tal van liquidaties aan toe.

De verschillende muzieknummers passen perfect bij de scenes, zoals het nummer van Clapton, 'Sunshine of your love', waar we de Niro zien hoe hij zijn plannetje smeed om Morrie om te brengen, tijdens het roken van een sigaret. Geniaal! Vooral de mimiek van De Niro, wat een acteur is dat!

Goodfellas behoort samen Scarface en de moeder van alle mafiafilms, The Godfather 1 & 2 tot de beste mafiafilm ooit en wat ik al eerder aangaf, deze film behoort tot één van de beste films ooit gemaakt. Ik kan mij vaag herinneren dat deze film ook een prijs had gewonnen, voor de beste film van de eeuw, maar dit weet ik niet zeker.

I thought he'd never shut the fuck up! *****

avatar van Ste*
Fijne film, die niet al teveel complex plot bevat (ben ik altijd een beetje bang voor in dit genre) maar lekker luchtig doorkabbelt met een fijne vertelstructuur. Door het gebrek aan echt verhaal gaat het soms wel wat te lang duren, en is zeker het laatste half uur wat zwak uitgewerkt, ook wat haastig ineens.

Verder prima, goede rollen, goed neergezette tijdsgeest, expliciet geweld wordt niet geschuwd, kan er verder niet zoveel over vertellen.

avatar van Cinemaniak
Ste* schreef:

Niet om hier per se moeilijk over te doen, maar welk gebrek aan een echt verhaal heb je hier? Bedoel je dat de verhaallijn te dun is? Of dat het niet waargebeurd zou zijn? Ik denk toch dat iedereen hier wel het idee heeft dat hij of zij naar een epos zit te kijken.

avatar van mjk87
Cinemaniak schreef:

Nou nee, ik zou het geen epos noemen. Dan komen een Godfather Part II en vooral Once Upon a Time in America toch meer in de buurt (als ik maar wat gangsterfilms noemen moet). In wezen is het verhaal gewoon heel simpel, het is vooral de sfeer, regie, spel die de film naar hoger plan tillen.Hoogstens de achterliggende psychologie is inhoudelijk sterk.

avatar van Cinemaniak
Ik zeg ook niet dat het een epos is, maar wel dat Goodfellas je dit gevoel geeft. Maar het zal wel aan mij liggen

Vroeg mij eigenlijk gewoon af wat Ste precies bedoelde.

avatar van Ste*
Cinemaniak schreef:

Ik vond het eerder een reeks gebeurtenissen, een kijkje in het leven van Henry en zijn maten, dan echt een sterk plot, een verhaal. Maar dat maakte op zich niet zoveel uit hoor, was alsnog vermakelijk om te kijken.

avatar van Devoo
Meeslepend.

Deze film greep mij vast en heeft mij de volledige zit weten te boeien. Interessante film om te volgen, zeker omdat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Martin Scorsese weet me niet altijd te boeien, maar doet dit met deze film dus wel.

Helaas zaten er toch heel wat montagefouten in, denk aan de sigaar bij Paulie die plots verdwijnt. Zo zaten er nog wel enkele foutjes in. Dit is best jammer, want het geeft een ietwat rommelige indruk.

avatar van JeroenFR08
Toch blijft het gek. Her verschil tussen Goodfellas van Scorsese, of The Wolf of Wallstreet. Zo'n grote kloof. Apart. Deze is 10 maal beter, toch.

avatar van Gerlof1378
GoodFellas, dat zegt al meer dan genoeg. Meesterlijke 5.0

avatar van Boneka
Matige "maffiafilm" die in het slechte rijtje thuis hoort van The Departed, Casino en het tweede deel van Once Upon in America. Nee voor mij staat Scarface mijlenver bovenaan. Gevolgd door American Gangster.

Vooral het eerste half uur is dodelijk saai in Goodfellas. De voice over kwam mij de strot uit. Gelukkig werd het daarna iets beter, maar een voldoende haalt deze film nooit. Tegenvaller!

avatar van starsky87
Had er qua score meer van verwacht, de voice over is toch niet zo geslaagd. Daarbij vond ik hem te lang duren.

avatar van -LvB-
"Now go get your shinebox"

Het was gister niet de bedoeling m weer te kijken, maar kon het toch niet laten. DIt blijft voor mij toch de sfeervolste en beste maffia flick ever, met een geniale Pesci.
Eerste half uur saai ? Nee. Vind m juist van begin af aan sterk en het laatste half uur misschien iets minder

avatar van Ajax&Filmfreak
Boneka schreef:

Scarface is geen maffiafilm

avatar van Boneka
Ajax&Filmfreak schreef:

Scarface is geen maffiafilm

Hoe zou je het dan omschrijven?

avatar van -LvB-
Gewoon een gangsterfilm, het heeft niks met de maffia van doen.

avatar van Ajax&Filmfreak
Dit valt zoals ook aangegeven onder misdaad.