The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

Spannende film. Ik vond hem ook wat geloofwaardiger dan the exorcist, geen korstig gezicht en geen gezweef boven het bed. De spasmes van emily waren echt angstaanjagend

avatar van Bone*Thugs
Deze vond ik de beste van de 4 films van the horror night...vond hem echt spannend!
Alleen vond ik soms dat rechtzaak gepraat wel beetje saai worden maar die scenes van emily enzo vond ik wel spannend!
Het was geen enge film maar wel een goede spannende.....doet het hem wel voor een dvd avondje!

avatar van LittleBox
Niet echt als horror te bestempelen maar als een prima rechtbankdrama met wat griezelige trekjes. Schitterende sfeer en de rol van Emily is sterk. Prachtscene in de schuur ook.

Hele goeie film waarin een aantal schrik-momenten, de ogen van Emily tijdens haar aanvallen, de poging tot uitdrijving in de schuur en de uitspraak van de rechter mij overtuigd hebben om deze film 5 sterren te geven.

avatar van Nassira
Ik vond hem beter dan dat ik verwachtte... 4*

avatar van Thomas83
Sterke film. Grotendeels rechtbank-drama, maar de flashbacks waarin we zien wat er met Emily precies is gebeurd zijn meer van het thriller-genre. Wel op een vrij subtiele manier, het is geen heel enge film, met echt veel schrikmomenten.
De acteerprestaties zijn prima, de opbouw van het verhaal is goed, en de ontkoping vond ik best verassend. Je verwacht dat de priester vrij wordt gesproken, maar de jury acht hem dus schuldig. Om even later te vermelden dat de tijd die hij tot aan de laatste rechtzaak heeft gezeten wat hun betreft voldoende gevangenisstraf is, waardoor hij dus wel vrijkomt. Op zich niet heel orgineel, maar als kijker wordt je toch wel een beetje op het verkeerde been gezet als je de jury hoort zeggen dat de priester schuldig wordt bevonden.
Ik denk trouwens dat de film beter had kunnen zijn als wat minder partij werd gekozen. Voor mijn gevoel werd er toch partij gekozen voor de kant van de priester, al werden er ook scenes getoond die de andere kant van het verhaal lieten zien Bijvoorbeeld die scene waarin ze laten zien dat Emily het prikkeldraad vastpakt. Maar we zagen grotendeels het verhaal vanuit het perspectief van de advocate van de priester, en vanuit het perspectief van priester Moore. De openbaar aanklager kwam ook niet heel sympathiek over.
Het verhaal van die moordenaar die werd vrijgesproken dankzij de inspanningen van advocate Erin, die later weer betrokken raakt bij een moordzaak, vond ik op zich ook wat oppervlakkig uitgewerkt. Het kwam niet helemaal goed over op mij. Het had moeten aangeven dat Erin eerst meer een vrij gewetenloze advocaat was die carriere wilde maken en graag in de schijnwerpers staat, en later door die andere moordzaak waar de moordenaar bij betrokken raakt aan het twijfelen wordt gebracht of ze wel juist heeft gehandeld. In combinatie met het bijstaan van piester Moore, die ze steeds meer begint te geloven, waardoor ze emotioneel ook betrokken raakt en haar carriere op het spel zet door Moore opnieuw als getuige op te roepen terwijl haar baas had gedreigd dat ze zou worden ontslagen als ze dat weer zou doen, zou dit moeten aantonen hoezeer Erin als mens is veranderd in positieve zin. Maar zowel hoe ze eerst was als hoe ze is op het einde wordt niet echt sterk overgebracht vind ik.
Al kan ik dat ook best begrijpen, want als ze daar dieper op waren ingegaan was de film langer geworden, en misschien daardoor een stuk minder leuk om naar te kijken.
Maar al met al vind ik The Exorcism of Emily Rose een goede film, die is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Dat maakt de film ook net iets interessanter om naar te kijken vind ik.

avatar van finaldestiny
Nassira schreef:
Ik vond hem beter dan dat ik verwachtte... 4*

ikke niet vond er werkelijk geen zak aan saaie film heb heel wat betere films gezien.

Ik vond het een heel degelijke film waarin goed geacteerd werd. Vooral de rol van Emily zelf werd schitterend vertolkt.

Een echte horror/thriller is het wel niet. Het lijkt eerder op een misdaaddrama maar dan met wat horroreffectjes.

Van mij krijgt hij een 3,5*

Vond soms de rechtzaak ook een beetje te langdradig, maar ook op sommige momenten wel prettig.
Het maakte de film wat rustiger, als het alleen de hele tijd gekrijs was geweest..had ik hem waarschijnlijk 3* gegeven.
Maar ik vond het feit dat ze ''horror'' en een ''rechtbankdrama'' op deze manier samen hebben kunnen voegen.

3,5 *

Net de film gezien...

En moet eerlijk bekennen, na de Exorcist deel 1, 2 vind ik dit toch wel een hele goeie film!

dus +/- om 03.00 begonnen om de film te kijken en moet dat nou net de tijd zijn "als ik goed begrepen heb" dat de poorten van hell geopend zijn.

Voor mij een 4+, dit is mijn stijl van films, zekers het uitdrijvings gebeuren, jammer wat ik wel vond is dat de schrijvers iets meer uit de romen rituals had mogen halen voor tijdens de uitdrijving. (kijk b.v. The Exorcist en pater Merrin tijdens de uitdrijving van Pazuzu bij Regan)

Zekers de moeite waard om te kijken, goed acteerspel en zorgde bij mij tenminste dat ik op m'n puntje van mijn stoel zat (in het donker)

4+*

vond hem ook erg ok.

darkRomance
Ik heb naar de making of gekeken en de schrijvers probeerden een film te maken vanuit een neutraal standpunt zodat de kijker zelf kan beslissen of hij al dan niet geloofd. En ik denk wel dat ze daar in geslaagd zijn zowel van de éne zijde & de andere zijde krijg je goede argumenten en de uiteindelijke veroordeling is ook niet echt beslissend Ik vond het een goede film, met enkele griezelmomenten. Zalig!

Goeie, spannende thriller met af en toe wat schrikmomenten. The Exorcist vond ik wel een stuk angstaanjagender, maar daarom niet beter als deze.
3,5 *

mwaaa ... een 3tje

Remi
Spannende thriller, die je ook nog aan het denken zet Best eng, maar kan ook realistisch overkomen, dat maakt het nog beter

avatar van Gehenna
The Exorcism of Emily Rose bewandeld paden die door The Exorcist 33 jaar geleden netjes geplaveid en reeds met verve afgelegd is en recent nog door zijn 2 matige prequels maar toch bied deze, op waargebeurde feiten gebaseerde film, inzicht vanuit een geheel ander perspectief. The Exorcism of Emily Rose is qua opzet een klassiek rechtbankdrama waarbij de flashbacks tijdens getuigenverklaringen zorgen voor het ijzingwekkende effect wat niet onder doet voor William Friedkin’s meesterwerk van begin jaren 70. De sfeer in verschillende scènes is ruwweg angstaanjagend en mag gerust gezien worden als eerbetoon aan The Exorcist, die wanneer men die nu zou hebben gemaakt er naar alle waarschijnlijkheid niet zo heel anders zou hebben uitgezien.

Laura Linney die we wel vaker in dit soort rollen tegenkomen, lijkt helemaal in haar element als top advocate. Ze speelt een nuchtere, ambitieuze doch charmante vrouw die sceptisch tegenover onverklaarbare zaken aankijkt, haar word de lastige zaak “Emily Rose” aangeboden, ze gaat er op in omdat ze zo een kans ziet tot promotie en bekijkt de zaak eerst op een zakelijke formele manier. Tom Wilkinson speelt de mooie rol van verdachte als de goedaardige Father Moore, die verdenkt word van nalatigheid bij een exorcismeritueel.
Hij speelt de rol sober maar toch is zijn uitstraling die van een krachtige man, gesterkt door zijn geloof. Wilkinson heb ik altijd een veelzijdige acteur gevonden die erg sympathiek oogt en zijn spel is altijd op hoog niveau ook hier weer geeft hij zijn talenten goed de ruimte en blijf ik hem wat dat betrefd een ondergewaardeerde acteur vinden.

De nog vrij jonge regisseur Scott Derrickson, die zelf christelijk is, heeft de film op een uiterst aardige manier weten te verpakken. Nergens zul je hem er op betrappen dat hij een oordeel door de strot van zijn kijkers zou hebben willen proppen. Hij filmt het op een constaterende manier, wij kijkers worden een beetje gezien als jury met het voordeel dat we zien wat zich heeft afgespeeld tijdens de duivelsuitdrijving. Zo vormen we aan de hand van die beelden en verschillende getuigenverklaringen geleidelijk aan ons oordeel over wat er gebeurt zou kunnen zijn, en of de goedzak Moore daadwerkelijk iets te verwijten valt.

De grote ster is toch eigenlijk de onbekende Jennifer Carpenter, ze speelt Emily zo briljant en haar mimiek spreekt voor zich, heel angstaanjagend en overtuigend gebracht door deze 26 jarige die een heel knappe prestatie weet neer te zetten.

De algehele sfeer die de film uitademt voelt tamelijk ongemakkelijk en soms surrealistisch aan, meerdere malen bedacht ik me dat het fenomeen toch écht bestaat en de documentaire die ik enkele jaren geleden op Discovery zag droeg daar steevast aan bij en versterkte dat gevoel alleen maar. De muziek is met zorg gekozen en klinkt mooi en passend.
Het is geen pure horrorfilm zoals zijn grote voorbeeld The Exorcist, vergis je niet, daarvoor zijn er té veel “normale” scènes in de rechtbank maar toch kan ik me er iets bij voorstellen dat Derrickson, de wel degelijk creepy scènes die de film telt, het als een ode aan Friedkin’s The Exorcist presenteert. Overigens denk ik dat door de serieuze toon van de rechtbank setting en het gebruik van relatief onbekende namen, de film stukken meer aan kracht wint en daardoor aannemelijker maar ook verrassender uit de hoek komt. 4*

avatar van Escobar
Vond de film een 3tje
Dus omgerekend een 6
Geen topper maar ook niet niks.
Als je horror verwacht kom je bescheten uit want het is meer een rechtbank film. De stukje over emily de bezetenheid vond ik wat tegen vallen. jammer want er was best meer uit te halen. Iets minder in de rechtbank en iets meer over emily had de film wat omhoog gekrikt.
Ik denk dat bezetenheid wel bestaat hoe het ook komt en dat hadden ze best meer de nadruk op mogen leggen

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond het een onwijs enge film!
De sfeer zit er helemaal in, en het was de eerste film voor mij in dit genre!
Maar ik vond het erg realistisch overgebracht, en het hele gedoe van bezeten raken etc vind ik erg eng.
De scene's in de rechtbank vond ik natuurlijk niet zo spannend, maar het hoorde erbij en het maakte het verhaal compleet.
4,5 !!

Niet te vergelijken met de klassieker the exorcist maar toch een goede spannende film.

avatar van adinda
Viel erg tegen, vooral de rechtspraak in heel de film was ongeloofelijk saaii...

Indrukwekkende film en soms erg angstaanjagend. Anders dan The Excorcist en zeker niet te vergelijken al zijn beide films gebaseerd op een waar gebeurt verhaal, alleen is The Excorcist (1973) geromantiseerd met special effects. Rollen worden goed gespeeld en de rechtzaak met flashbacks blijven boeien tot de uitspraak. Is Emily Rose echt bezeten geweest door de Duivel of had zij Schizofrenie. Voor mij toch een klassieker.

2,5 * omdat ik hem doodeng vond

ik vond hem echt goed! Jennifer Carpenter heeft een knappe acteerprestatie neergezet. Ik vond de rechtzaak goed gedaan, met de flashbacks enz. Ook veel enge stukjes, wat de film nog beter maakt.

Ik ben me toch wel een paar keer rot geschrokken! Ik vond niks aan de film saai, ook niet de rechtbank sessies. goede film, 3.5 *

Hij was GOED !! echt waar er zaten een paar echt enge-verschrikkende stukjes in.
Soms kwam die rechtbank mij wel effe de strot uit.

avatar van newG
Deze ging er bij mij wel lekker in, eng wnr hij eng moest zijn, onderhoudend wanneer hij onderhoudens moest zijn... En het mag gezegd worden, een horrorfilm die eng is... dat kan soms moeilijk zijn voor sommige

Een echte horrorfilm vond ik het niet, ben wel hier en daar geschrokken. Ik vond em heel goed en ook interessant.. Jennifer Carpenter doet het geweldig goed! Een 3*

Ryam
exorcism of emily rose Vind ik zo kapot saai en dat moet 18+ zijn Die film slaat nergens op ( vind ik dan )
ik vond er totaal niks aan!

avatar van Anatolia
De vraag waar de hele rechtszaak van meet af aan om had moeten draaien (en niets anders), wordt pas helemaal aan het eind in slechts twee zinnen geformuleerd door de advocate: kan Moore verantwoordelijk gehouden worden voor de dood van Emily Rose? Tot dat moment zien we niets anders dan dat Bruner als "agnostische" jurist bezig is met een puik stukje christelijke propaganda. De arrogantie waarmee de Officier van Justitie en de nuchtere deskundigen een logische verklaring proberen te geven aan het hele gebeuren versus de boeiende uiteenzetting van de lieflijke Dr. Adani, werkt natuurlijk alleen maar in het voordeel van Bruners pogingen er een bovennatuurlijke wending aan te geven. Waar ben je als advocaat dan mee bezig, vraag ik me af.

Maar over het Amerikaanse rechtssysteem waarin juryleden behalve het geven van een "verdict" daarnaast ook nog een aanbeveling mogen doen over de straf die verdachte zou moeten krijgen, die vervolgens zonder enige motivering (laat staan deugdelijke) wordt overgenomen door de rechter, verbaas ik me allang niet meer.

Conclusie: niet bijzondere exorcismefilm die nergens echt spannend wordt. Eerder dodelijk saai en uitgekauwd.

avatar van Anatolia
INCTRL schreef:
gebaseerd op ware feiten hoeft dus niet te zijn dat alles letterlijk zo ooit gebeurd is.

Dat dat hier zonder blikken of blozen wèl beweerd wordt, bewijst mijn stelling dat de hele film niets anders dan een puik stukje christelijke propaganda is (als ik het goed gelezen heb, werd ook vermeld dat een groot aantal mensen zich bekeerd hebben na dit gebeuren).

Het Vaticaan zou zich liever hier bezig mee moeten houden dan verhalen als The Da Vinci Code. Want, wat probeert men hier nu in hemelsnaam te doen? Mensen warm laten lopen voor het geloof door ze angst aan te jagen? (Met als boodschap: je kunt je niet verdedigen tegen demonen zonder een kruis om je nek en wat Latijns geprevel, een taal die pas eeuwen later zijn definitieve intrede deed in de Kerk.)