Independence Day: Resurgence (2016)

Alternatieve titel: Independence Day 2

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Roland Emmerich
met Liam Hemsworth, Maika Monroe en Jeff Goldblum

Door gebruik te maken van buitenaardse technologie, hebben de verschillende naties op aarde samengewerkt aan een immens verdedigingsprogramm­a om zo de planeet te beschermen. Maar niets kan ons voorbereiden op de geavanceerde en ongekende kracht van de buitenaardse wezens. Alleen de vindingrijkheid van een aantal moedige mannen en vrouwen kan onze wereld nog redden van de ondergang.

avatar van thunderball
Deze twee weken geleden in Antwerpen wezen kijken.

Eerste deel was al niet bijster geweldig, maar na twintig jaar verwacht je toch een iets betere film, dan dit vervolg, waar ze nu mee aan zijn komen zetten.

Dom, lomp, doch spectaculaire en vermakelijke actieblockbuster, die louter zonder er bij na te denken geconsumeerd dient te worden.
Verhaal is nauwelijks aanwezig en gegeven van "pratende bol" is tenenkrommend slecht bedachte gimmick en wel een hele makkelijke manier van schrijven. Erg slecht!

Acteurs overtuigen niet echt en Goldblum is duidelijk op de automatische piloot, hoewel nog vermakelijk. Alleen Bill Pullman als voormalige Amerikaanse president weet nog van relatief kleine rol wat te maken.

SFX zijn over het algemeen top en spectaculair te noemen.

Genoeg vermaak, maar nergens echt goed.

Een mager zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van schenkowiets
Gezien de reviews van deze film had ik er absoluut niets van verwacht.

De special effects en de aliens vond ik echt 100% meevallen,maar de rest was echt bagger.
Het verhaal vind ik wel oke in grote lijnen,op een paar dingetjes na die echt onzin waren,maar oke .
De oude garde ging dan wel kwa acteren,maar de zogenaamde helden (met hun continu grappig proberen te zijn) was ronduit op laag nivo.
Dat kan ik dan weer niet begrijpen,dat ze zoveel knaken voor de effects enzo uitgeven en dan een paar van die flut acteurs erinproppen . Dat had ik met Tarzan ook,die acteurs sloegen ook nergens op,en dat budget was ook hoog. T lijkt wel of acteren geen rol meer speelt vaak in die dure films als t maar leuk eruit ziet vinden ze t best.

Met wat goede acteurs en die zogenaamde fluthumor opmerkingen continu, zou dit een beregoeie film kunnen zijn volgen mij. Echt zonde !

avatar van Collins
Eigenlijk niet heel goed, dit vervolg. De film sluit heel fantasieloos en heel inspiratieloos aan bij z'n voorganger en is daardoor voorspelbaar en niet spannend. De film schurkt zelfs vaak tegen het belachelijke aan.
De situaties, de sfx, de personages en het acteren zijn erg over the top. Erg karikaturaal. Daar is overigens niks mis mee. Die zaken mogen allemaal best in dit soort blockbusters. De verwachting is ook niet anders. Maar de verwachting is ook dat er buiten die obligate elementen plaats is voor iets dat lijkt op spannende actie en belangrijker nog, dat er plaats is voor humor.
Ja, en beide zijn niet aanwezig. Het grote probleem is dan ook dat er in de film geen enkel tegengas is voor al die overdrijving en grootse effecten. Geen enkele vorm van (geslaagde) relativering. 't Is allemaal veel te serieus.
En dus bestaat de film uit leeghoofdig heldendom, stompzinnige situatieschetsen en bombastisch trompetgeschal bij elk vermoeden van een intens spannende scène. Deze fantasieloze elementen in het verhaal vallen gewoon erg op zonder het afleidend decorum van humor en spannende actie.
Zonder enige vorm van relativering wordt dat aardige menselijke karaktertrekje om onlogische en idiote dingen in een film te vergoeilijken trouwens behoorlijk uitgerekt. Ik merkte dat bij mezelf. Op het pijnlijke af. Bijna niet te doen.
Had ik trouwens al gezegd dat de actie en de humor tegenvallen?
Niet goed, dit.

avatar van geezoes
Misschien word ik er gewoon te oud voor? Zou dat het zijn? Wat een slechte film zeg! Er klopt ook gewoon niks van. Dat stoorde me misschien het meeste. Dan zit ik de hele film lang "Huh, maar waarom deden ze dat net niet dan? Of hoe kan het ineens dat.......? En waarom weten ze plotseling hoe.....? Dat kan toch niet?!"

avatar van hoffhaan
Tsja wat zal ik er van zeggen, gewoon niet goed. Rommelig en over de top. 2.5

avatar van SimonV
Gelukkig geen complete remake van het origineel. Het verhaal is iets anders, waardoor het licht verrassend werkt. Special effects zijn erg goed gedaan - zoals je mag verwachten. Juist omdat het geen complete remake is, is het leuk sommige scenes terug te zien. Opvallend detail: de vrouwelijke president overlijdt, zodat een man 'ons' naar de overwinning kan leiden.

avatar van keimpeS
SimonV schreef:

Volgens mij is het geen remake van het orgineel maar eerder een vervolg...

avatar van missl
Ik heb me verveeld, wat een slap aftreksel van het eerste deel. Waar deel 1 grappige en spannende momenten had, mist deel 2 alles.

avatar van IH88
“That's... definitely bigger than the last one.”

Wat een belachelijk slechte film. Films van Emmerich kan ik meestal wel waarderen als middelmatige zomer blockbusters maar dit tweede Independence Day avontuur torpedeert zichzelf met een rommelig verhaal, een overdaad aan CGI, karakterloze jonge acteurs en slechte humor. Waar het eerste deel nog een rechttoe rechtaan verhaal had wat wel goed in elkaar stak, was ik hier na een half uur al de draad kwijt.

En de CGI was vreselijk, echt spuuglelijk. Groot, groter, grootst werkt hier averechts. De positieve punten waren uiteraard Goldblum, Hirsch en een heerlijk schmierende Pullman. De negatieve? Al het andere. Met voorop Hemsworth en Usher als twee van de meest karakterloze acteurs die ik ooit in een blockbuster heb gezien. Chapeau voor de mensen van de casting…

avatar van horizons
IH88
Nu wil ik niet zeggen dat ik de draad kwijt was. Er was helemaal geen draad!

Deel 1 staat voor mij bekend als de meest grote en bekende B sci-fi pulp ooit. En in dit geval best een compliment. Deel 1 gaf nog een bepaalde spanningsboog mee in het begin. In dit deel twee is er totaal geen opbouw, dus geen spanning.
De jongere acteurs kun je soms nog wat vergeven maar de terugkerende acteurs maken er een compleet potje van. Bij Gods of Egypt spatte de lol ervan af bij een Butler in ID:resurgence spatte de verveling van het scherm af bij acteurs als Goldblum en Pullman.

Het beste waren nog de luchtduels.

Tegenvaller.

avatar van IH88
horizons Pullman was zo slecht dat het wel weer grappig werd op één of andere manier. En Goldblum is zelfs als hij zich verveeld wel goed te pruimen. Maar voor de rest.... Ik snap ook niet wat Emmerich bezielde om zo'n script te schrijven. Hou het gewoon simpel zoals het eerste deel. Ik miste Will Smith ook wel moet ik zeggen.

avatar van joolstein
Voor mij zit de kwaliteit van regisseur Roland Emmerich vooral in het feit dat hij films uitbrengt die ik alle rond dezelfde waardering kan geven. Dat is dan ook wel enorme prestatie van de goede man.

lezertje
Het schijnt dat scenarioschrijver Dean Devlin meteen na de eerste ‘Independence day’ (1996) van 20th Century Fox een aanzienlijk bedrag kreeg om een vervolg te schrijven. Devlin schreef een sequal, was niet tevreden en stortte het bedrag terug op de rekening van de filmmaatschappij. Nu dus, twintig jaar later, had hij samen met regisseur Emmerich “het”idee had voor een sequal.
Aliens vallen de aarde aan en vernietigen onze planeet. Hoe komen ze op dit originele idee. Hoe weten ze het telkens weer te bedenken. En daar waren maar liefst 5 (jawel, u leest het goed vijf. Ik zeg: VIJF) scenarioschrijvers voor nodig. Emmerich en consorten gedaan hebben is niets anders dan een remake gemaakt van de eerste film. Het personage David Levinson (Jeff Goldblum) zegt het zelfs zonder enige gene als hij een manier bedenkt om de aliens te bestrijden. Het is ons in 96’gelukt, laten we het weer doen. Benieuwd hoe dit zal aflopen? Kijk dan snel naar ‘Independence day: Resurgence’. Deze aanfluiting van de cinema heeft dus 200 miljoen dollar gekost. WAUW Vijf scenarioschrijvers.

geezoes schreef:

je hebt gelijk..
na de landing van dat schip had ik echt zoiets van.. krijg de tyfus maar lekker.
heb de film gelijk uitgezet
wat een enorme overkill aan special effects.. het is gewoon een overdosis aan complete bullshit.

ik kan er niet naar kijken

avatar van m1chel
Het is alweer twintig jaar geleden dat regisseur Roland Emmerich de filmwereld wist te verrassen met Independence Day. De film was zo’n gigantisch kassucces dat een vervolg eigenlijk niet kon uitblijven. Jarenlang waren er geruchten over een eventuele opvolger, maar keer op keer bleef deze uit. Nu is het eindelijk zover, al kregen de fans van de eerste film direct een teleurstelling te verwerken toen bleek dat Will Smith er geen oren naar had om opnieuw in de huid van Captain Steve Hiller te kruipen. Toch stemde de eerste beelden hoopvol en dus werd het origineel werd weer eens uit de kast getrokken en steeg het enthousiasme. Helaas kan ik al snel concluderen dat Roland Emmerich dit langverwachte vervolg volledig heeft verpest en ik raad dan ook aan je te bedenken als je plannen had om naar de bioscoop af te reizen.

Grootste mankement is het flinterdunne verhaal. Nu hadden we niet verwacht dat dit een sterk punt zou zijn, maar je kan het natuurlijk ook overdrijven. Alles komt erg geforceerd over. Zo begint de film met een wat saaie opening waarin de makers een band proberen te smeden tussen de kijkers en de hoofdpersonen, iets dat overigens totaal mislukt. Na een klein half uur is het dan eindelijk tijd om tot actie over te gaan: een schip van maar liefst drieduizend mijl in doorsnede komt recht op de aarde af. Je ziet direct dat Emmerich de regels van een vervolgfilm nastreeft, namelijk om alles in de overtreffende trap te doen. Helaas wordt dit op een soms bijna kinderlijke manier gedaan. Zo wordt Londen in een alles vernietigende scène totaal verwoest waarna het puin de halve wereld over gaat om (uiteraard) precies achter het Witte Huis te stoppen. Het is een punt waarbij je toch denkt dat het allemaal niet erger kan.

Helaas bewijst deze film het tegendeel en gaat alles na deze nog een stukje verder bergafwaarts. De film wordt hierin niet bepaald geholpen door het dramatische acteerwerk van de ganse cast, waarbij zelfs een gerenommeerd acteur als Jeff Goldblum een wanprestatie aflevert. De nieuwkomers doen er zelfs nog een schepje bovenop, waarbij de chemie tussen de eeuwige vijanden Hiller en Morrison (gespeeld door Jessie Usher en Liam Hemsworth) totaal niet uit de verf komt en je echt geen moment het gevoel hebt dat de twee echt een hekel aan elkaar hebben. Iets wat ook flink op de zenuwen werkt is dat je constant foto’s, en zelfs een portret in het Witte Huis, van Will Smith ziet. Natuurlijk was hij de grote held in de eerste film en het gemis is duidelijk groot, maar hoe Emmerich hier de herinnering levend lijkt te willen houden aan oude tijden slaat (net als de film) zelf totaal de plank mis.

Independence Day: Resurgence bewijst nog maar eens dat een sequel zelden tot nooit een fatsoenlijke film opleverd. De vraag was natuurlijk vooral wie daar nog op zat te wachten twintig jaar na dato. Gezegd moet worden dat de CGI er erg fraai uitziet, maar anno 2016 kan dat alleen een film niet meer redden. Ook de acteerprestaties liggen ver beneden peil, iets wat sommige acteurs die voor een aardige duit onder een forse steen vandaan zijn gehaald zich zeker mogen aanrekenen. Toch is het grootste probleem dat het verhaal zo mager is dat het rechtstreeks uit de Donald Duck is gehaald. Daar had men na twintig jaar gerust met iets beters mogen komen natuurlijk, zo hoog lagen de verwachtingen niet eens. Helaas is het zelfs zo dat de deur wagenwijd open wordt gezet voor een derde film, maar het is absoluut aan te raden om deze film over te slaan en voor een leuke avond de nieuwe uitgave van het origineel uit 1996 nog eens op te zetten.

Bijzonder matig vervolg van een al matig deel 1. Deel 1 leunde erg op de chemie tussen Jeff Goldblum en Will Smith, maar dit deel leunt nergens op. Niet op verhaal/storyline, niet op effecten (grafisch goed, maar wel voorspelbaar) en al helemaal niet op acteerprestaties. Ik vind Will Smith een zeer beperkte en overschatte acteur. Maar de acteurs in dit deel....tsjonge. Ik loop niet warm voor deze jonge garde. Maar misschien kregen ze ook te weinig ruimte vanuit het script. Nee, zoals ook in bovenstaande commentaren wordt gezegd: het is heel erg matig allemaal.

avatar van Redlop
Hadden de Aliens in deel I maar gewonnen, was ons deze troep bespaard gebleven.

avatar van Sneakers35
Redlop schreef:
Hadden de Aliens in deel I maar gewonnen, was ons deze troep bespaard gebleven.

Humor, ik moest even lachen om deze opmerking.

avatar van Diederik58
Het was niet best.
Een onderdompeling in CGI. De acteurs hadden een zeer ondergeschikte rol. De hoofdrolspelers probeerden er nog wat oneliners uit te smijten, maar tevergeefs.
Wat ik wel weer fijn vind, is dat de mensen er toch niet zo dom van afkomen als eerder wordt aangenomen. Goh, wat zijn we toch slim....
Het slot doet vrezen dat er nog een derde deel komt.

avatar van vranque
Wat een rommeltje. Gelukkig bracht de ondertiteling wat rust want hoewel overbodig was er verder niets te genieten in dit overdreven en al jaren uitgemelkte concept.
1.5 *

avatar van Gerlof1378
Ja een volledige nutteloze sequel film op de 1st film, echt een zootje qua verhaal, een cast die niet weet wat er speelt maar wel weer mooie cgi effecten dat dan weer wel. Ik wil de echte fans niet verder beledigen dus ik laat het hier bij maar voor de liefhebber van een 2 uur durende cgi film zeg ik enjoy. (1 ster voor de cgi dus)

avatar van witboek
Ik heb daar echt van genoten.

¨"NOT.

avatar van Dinny
ik dacht dat dit : Independents' Day (2016) deze was
maar ik merkte al op dat de titel niet helemaal identiek was

Geen wonder dat Will Smith niet mee doet, heeft bedankt voor de eer. Het blijft toch lastig om een goed vervolg te maken van een 1e film. Het verhaal is al bekend dus gaan ze vaak over de top dingen bedenken, zoals een hele grote Alien en veel slechte grappen.

Echt met pijn en moeite deze film af moeten kijken. Omdat de film een overkill aan special effects kent, lijkt de hele film praktisch uit CGI te bestaan en alsof de acteurs alleen maar voor een groen doek hebben gestaan. In mijn optiek zijn ze met deze film op meerdere fronten behoorlijk uit de bocht gevlogen.

avatar van Lefgozer
Wat een slechte casting zeg, met Liam Hemsworth voorop. Hem was overduidelijk de Will Smith rol toebedeeld, dat wil zeggen stoere humoristische opmerkingen. Bij hem zorgden ze echter alleen maar voor kromme tenen bij me. Voor de rest kijkt het op zich wel lekker weg, het is alleen zo verdomde voorspelbaar en je bent em een dag later alweer vergeten.

avatar van Tommeh
"Laten we het ruimteschip groter maken voor het vervolg!"
"Nóg groter?!"
"Ja, véél groter!"
"Hoe groot dan? 100 miles?"
"Nee joh, nog veel groter!"
"200 miles?"
"3000 FUCKING MILES"
"......"
"OK?"
"Fuck it, waarom ook niet?"
"BAM!"

Tommeh schreef:
"Laten we het ruimteschip groter maken voor het vervolg!"
"Nóg groter?!"
"Ja, véél groter!"
"Hoe groot dan? 100 miles?"
"Nee joh, nog veel groter!"
"200 miles?"
"3000 FUCKING MILES"
"......"
"OK?"
"Fuck it, waarom ook niet?"
"BAM!"

Tja, " Independence Day 2"......
Je hebt een blockbuster in handen.
En daar ademt het ook naar.
Bombastisch, theatraal met opzwepende muziek alsof je in Universal Studios loopt, het pretpark.
Dat idee blijft ook hangen van kijken naar een attractie.
Personages zijn oppervlakkig.
Actie scenes zijn spectaculair maar behoorlijk ver de top.
Special effects varieren van verbluffend mooi tot goedkoop treurig.
Vervelend is dit vervolg op de eerste "Independance Day" uit 1996 niet maar om nu te zeggen hier hebben we een juweeltje van een sequel te pakken na 20 jaar....nee.....niet echt.
De speculatie aan het eind van de film voor een mogelijk galactisch vervolg lijkt me nogal overbodig.
2.5*/3*

avatar van Thomas83
Emmerichs vernielzucht is onverzadigbaar. Ditmaal moet er niet alleen heel veel kapot gaan in de actiescènes maar heeft hij het ook gemunt op het nalatenschap van zijn eigen magnum opus. Van een zorgvuldige opbouw is geen sprake en het ene na het andere in de vorige film totaal onbenullige personage krijgt een of andere geforceerde rol toebedeeld. En de nieuwe personages zijn ook weinig soeps. Hemsworth moet de typische arrogant-charmante loose cannon voorstellen maar mist totaal het charisma van een Will Smith, waardoor alleen de arrogantie doorkomt. De zoon van Smiths personage is slaapverwekkend, Tope is tenenkrommend slecht als zijn nerdachtige sidekick. Goldblum, heel matig ditmaal, krijgt er voor de zekerheid ook nog een die al niet veel beter is. Gainsbourg is ook vreselijk en hangt er maar wat bij, zoals werkelijk ieder personage. Het zijn er echt belachelijk veel, en cultureel zo divers mogelijk, in de Amerikaans-georienteerde beleving van de film althans.

Zelden een film zo slecht om zien springen met zijn personages. Eigenlijk vond ik alleen Spiner en Hirsch nog wel leuk, omdat ze in elk geval weer totaal vertrouwd aanvoelen. Spiner is nog even flauw als in de eerste film maar dat is al beter dan de meest humor die de film te bieden heeft. Maar gek genoeg heeft juist hij weer wel een te grote rol. Had die dan aan Hirsch gegeven. Die heeft niet eens goede teksten of grappen nodig om toch nog leuk over te komen. Hij maakt de film nog enigszins dragelijk. De dialogen zijn in de film ook zo belachelijk slecht. Ik haat dialogen waarin alles op een onnatuurlijke manier aan de kijker wordt uitgelegd, maar in deze film is het wel het toppunt.

Uiteindelijk moet een film als deze het vooral van de actie en het spektakel hebben natuurlijk, maar hoe bespottelijk veel grootser er ook wordt uitgepakt, het weet allemaal totaal geen indruk te maken. Iedere actiescène ben je alweer vergeten voor hij over is. Best een flater ook hoe je in alle drukte totaal de vijandelijke en menselijke ruimteschepen niet uit elkaar kan houden. Twintig jaar geleden was er qua special-effects lang niet zoveel mogelijk als nu, maar ik durf wel te stellen dat de eerste film er stukken beter uitziet. In die film was er ook nog sprake van enige opbouw en een band met de personages. Ik zou niet weten wat het hoogtepunt van deze film zou moeten zijn. Independence Day duurt nog een half uur langer maar voelt als de veel minder lange zit, omdat die film wél luchtig en tegelijk emotioneel meeslepend wist te zijn. Ik vind alles er ook vrij lelijk blauwgroenig en vaak ook donker uitzien. De keuze om de mensen door een ander buitenaards te laten redden voelt binnen de film als een anticlimax en is alleen bedoeld om er nog een vervolg uit te persen, oh horror. 1.0*.