Snowden (2016)

Verenigde Staten / Duitsland / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Biografie / Thriller

geregisseerd door Oliver Stone
met Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley en Nicolas Cage

Na een korte carrière in het Amerikaanse leger waar hij tijdens zijn opleiding beide benen brak was Edward Snowden vastbesloten om zijn land te blijven dienen. Op die manier belandde hij bij de CIA waar zijn carrière bij de geheime dienst begon. Wanneer hij echter duizenden geheime documenten naar de pers lekt wordt Snowden gedwongen om de Verenigde Staten te ontvluchten en elders toevlucht te zoeken.

avatar van vranque
Lieve film die ik absoluut niet langdradig vond. Sterk geacteerd en mooi in beeld gebracht. Ik hoef niet alles te weten maar dit neem je toch even mee. Ik dacht Tom Hardy te zien maar dat was hem niet. Waar is ie?
3.5 *

Wat een zwakke film...

Opzicht was dit best een interessante, boeiende en waargebeurde Drama / Thriller film over de Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden, die duizenden geheime CIA documenten naar de pers lekte en daarmee gedwongen werd om de Verenigde Staten te ontvluchten en elders toevlucht te zoeken (tot heden verblijft hij nog steeds in Rusland en dat tot ergernis van Amerika, die hem graag wilt oppakken en verhoren).

Het zeer interessante verhaal (speelt zich af tussen 2004 en 2013) over Edward Snowden zit goed in elkaar en wist mij in ieder geval te boeien en te vermaken van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 130 minuten) en waarbij ik het einde zelfs spannend vond (geweldig daarbij was de scene waarbij Edward Snowden de gestolen informatie opsloeg op een Micro SD kaartje en die daarna verborg in een rubiks kubus en het daarmee de streng gecontroleerde NSA (National Security Agency) basis op Hawaï uit smokkelde).

Ondanks dat het verhaal hier en daar misschien wat saai en langdradig is (met name in het eerste uur van het verhaal), zat het met de uitvoering van het verhaal ook wel goed en het verhaal werd ook best fraai verfilmd in beeld gebracht (o.a. door de verschillende locaties waar het verhaal zich afspeelt zoals Genève, Hong Kong en Hawaï). Maar dat kan je ook gerust overlaten aan de bekende en "Amerika" kritische regisseur Oliver Stone (zoals documentaire maker Michael Moore dat ook is), die al een aantal politiek getinte films over Amerika heeft gemaakt.

Daar deze film vooral draait om de dialogen, is een goede cast natuurlijk belangrijk om het verhaal interessant en boeiend te houden voor de kijker en daarin is men zeker geslaagd. Want deze cast tilt deze film naar een hoog niveau en met name natuurlijk door Joseph Gordon-Levitt in de hoofdrol van Edward Snowden, die er ook best op leek, maar zeker ook door Rhys Ifans in de rol van CIA baas/leraar Corbin O'Brian, die zich ontfermd over Edward Snowden als een soort van Darth Vader.

De mooie Shailene Woodley in de rol van Lindsay Mills (oftewel de vriendin van Edward Snowden), draagt vooral bij aan het visuele aspect, maar opzicht deed zij het ook best verdienstelijk en dat geldt ook voor Nicolas Cage (in de rol van CIA leraar Hank Forrester) die weliswaar maar een kleine rol heeft. Wat overigens leuk en goed was gedaan, was dat de echte Edward Snowden ook meespeelde in het verhaal en dat in de laatste paar minuten. Na het sterke einde krijg je ook nog een interessante aftiteling te zien, die zeker het uitkijken waard is

Gewoon een boeiende, interessante en waargebeurde Drama / Thriller film over klokkenluider Edward Snowden, die de hele wereld wakker schudde m.b.t. de CIA en diens spionage tactiek, waarbij eigenlijk iedereen in de wereld werd bespioneerd (waarschijnlijk nu nog). Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat de CIA over mij weet, ze zijn ieder geval nog niet op zoek naar mij

Het geromantiseerde aan de film, terwijl eigenlijk het hele verhaal nog loopt, is toch wel een beetje storend hier.

Extra spanning kubus, sd kaartje snel kopieren etc ik vind het allemaal niet zo passend.

avatar van Actarus
Een moeilijk onderwerp, maar vermakelijke, goed vertelde en geregisseerde film rond klokkenluider Snowden. Ik schrik wel een beetje van de lage score. De film-editing vond ik hier een heel sterk punt...
Ik was niet zo geïnteresseerd om deze te bekijken, maar ben er achteraf blij om dat ik het wel gedaan heb...

avatar van mr. Prizzi
Redelijke film maar toch niet direct herkenbaar als een Oliver Stone film.
Wel onderhoudend en de motieven van Snowden komen goed tot uitdrukking
maar de film komt niet tot grootse momenten.
Of Snowden nou een held is of een verrader is niet eenvoudig te zeggen.
De latere hervormingen bij de inlichtingendiensten betekenen niet automatisch
het gelijk van Snowden toen, of dat hij rechtmatig heeft gehandeld.
Iets aan de kaak stellen hoeft n.l. niet perse ten koste te gaan van nationale veiligheidsbelangen
(hoe je die ook interpreteert) Feit is , dat een hoop van de door hem gestolen informatie
ook in verkeerde handen terecht is gekomen.

avatar van DragQueen
Sterke Drama/Thriller van Oliver Stone, die me geen moment verveeld heeft. Het verhaal omtrent Edward Snowden steekt sterk in de uitvoering, en er word met overtuiging geacteerd door de cast. 4 Sterren.

(verwijderd)
Een goede waargebeurde dramafilm, die ondanks de complexe onderwerpen knap overzichtelijk blijft. Het verhaal heeft naar mijn mening een fijne balans tussen Snowden's werk en privéleven én tussen realiteit en speelfilm. Ook de chronologie werkt prima en audiovisueel is de film passend bij het verhaal. Tikkeltje aan de lange kant, maar misschien was dit wel onvermijdbaar.

Voor ik in aanraking kwam met deze film had ik werkelijk waar nog nooit van Edward Snowden gehoord, maar ik moet zeggen dat het me erg boeit/boeide.

Gordon-Levitt vond ik waanzinnig sterk, geen milliseconde twijfel herkend. Wat is hij enorm belangrijk voor de waargebeurde kant van de film. Shailene Woodley als een favoriet van mij is een leuke extra voor het oog, net als Nicolas Cage wiens zijn rol op zijn lijf gescheven is. Cage in een lui stoel met een biertje in z'n hand, het lijkt zijn voorbestemming. De overige cast, met veel bekende gezichten, maakt geen fouten.

Extra compliment voor de briljante manier waarop Snowden de SD-kaart naar buiten smokkelt, of dit nou waar is of niet, zulke scènes geven zo'n film net dat beetje extra.

Een foutloos geheel.

avatar van Thomas83
Toch altijd een beetje raar om een acteur zo'n bekend gezicht te zien spelen, al helemaals als de acteur zelf al zo herkenbaar is. Maar ik moet wel zeggen dat het interessant is om te zien hoe aardig Gordon-Levitt Snowden nog weet te imiteren. De film is ondanks zijn lengte en al bekende verhaal vlotter dan ik vreesde, maar Snowden blijft een weinig interessant figuur dus al die achtergrond had voor mij niet zo gehoeven. Ik snap wel waar Stone hier voor gaat, een poging het verhaal persoonlijker te maken, maar het wordt toch op een beetje een knullige manier gedaan.

Feitelijk heeft Snowden twee mentors waar hij tegenop kan kijken op zijn werk, de ene een de door Ifans sterk gespeelde baas die vooral voor alles staat wat slecht is wat betreft je privacy schendende directeuren van geheime diensten, de ander een klein rolletje van Cage als de meer onschuldige technische man, de onschuldige patriot zoals Snowden dat zelf is. En Snowdens door Woodley gespeelde nieuwe idealistische vriendinnetje (niet slecht maar er slechts een beetje als semi-eye candy bij hangend, altijd in dienst van haar man) moet hem dan samen met de invloed van wat anderen brengen van waar de ene mentor voor staat naar de ideologie van de ander.

Het is ook zo knullig om bijvoorbeeld het moment waarop Snowden beslist de CIA te verlaten zo opzichtig naast Obama's winst van de presidentsverkiezingen te plaatsen
, en Snowden wordt ook echt veel te overdreven verheerlijkt en een hoop is duidelijk ook gedramatiseerd.

De film legt voor wie er niet op de hoogte is van de privacyschendingen wel helder en zonder wollig te worden uit hoe de vork in zijn steel zit, hoewel er misschien meer uitgelegd wordt dan noodzakelijk is. De kille digitale look van de film vond ik wel toepasselijk.

Het einde is wel een beetje een misser. Hoe je Snowden nadat hij de SD-kaart naar buiten heeft gesmokkeld met een triomfantelijk lachje weg ziet lopen, heroïsch in beeld gebracht met slow motion en sentimentele muziek, bah. De film had op zich daar ook al kunnen eindigen en gaat sowieso te lang door. Vond het daarna gewoon even prekerig worden, en de echte Snowden hoeft helemaal niet zo nodig getoond te worden. Het gaat om wat Snowden heeft gedaan, niet wie hij is of hoe leuk we hem moeten vinden. Dat wil er bij Stone toch niet helemaal in. 3.0*.

avatar van russo
Vond de trailer spannender dan de film zelf, wel aardig maar dat is meer door het verhaal wat al bekend is.

Wanneer Oliver Stone een film maakt dan gaat het ieder geval ergens over en is het onderwerp meetal beladen. Dat is bij deze "Snowden" wederom niet anders.
De film neemt je een dikke twee uur lang mee naar de wereld van "Big Brother" de amerikaanse overheid die op vernuftige wijze het hele internet en data verkeer over de gehele wereld (kan) controleren. En dat gaat ver. Te ver. En dat laat Stone zien in dit verhaal over klokkenluider Edward Snowden, uitekend neergezet door Joseph Gordon-Levitt.
Dankzij deze film heb ik een duidelijk beeld gekregen over de persoon Snowden en de bijna angstaanjagende macht politiek die de verenigde staten ( waarschijnlijk nog steeds) uitoefent in de wereld.

avatar van fatshark
Topfilm!

avatar van Kondoro0614
Snowden

Eigenlijk is dit de laatste film uit 2016 van mij. We hebben deze 31 december. in de middag gekeken maar, ik vond er niks bijzonders aan. Snowden geeft je een blik op het leven van Edward Snowden, wel vermeende klokkenluider van de Verenigde Staten die zijn leven weggegooid heeft voor eigenlijk maar 1 ding: Het bekend maken van duizenden geheime documenten waarvan de wereld al gewoon vermoedde dat het gebeurde. Onder andere het afluisteren van de telefoon, of mee kijken via de webcam. Ik heb al jaren gezegd: “Plak die dingen af, mensen kijken mee”. En het blijkt dat ik het altijd goed gehad heb, want Edward Snowden bevestigde het eigenlijk alleen maar. Zo zie ik het.

Snowden verteld letterlijk de levensbaan van Edward Snowden zelf. We zien hoe hij begonnen is als soldaat, daar niet meer verder kon omdat zijn beenmerg(?) als het goed zeg, zo versleten of kapot is dat hij al weken op gebroken benen liep. Hoe het kan weet ik ook niet. Tijdens zijn herstel leert hij het ITC gedeelte in de wereld en met zijn achtergrond als soldaat gaat hij richting de NSA. Wanneer hij bij de NSA zit komt hij achter de daden van de NSA en besluit met wat andere mensen om bewijzen naar buiten te brengen.

Er is verder niet echt veel te vertellen over de film. De film laat gewoon zien hoe Snowden te werk ging, wat er fout ging en waarom hij het deed. Heb mezelf niet echt vermaakt de film, ik vond het niet interessant omdat ik dit al zag aankomen. Toch vond ik dat Joseph Gordon-Levitt zijn rol goed deed, vind het een goeie acteur. Voor de rest is het wel zoals het is, niks vernieuwends, standaard filmpje.

avatar van The Traveller
Typisch een film die bij deze tijd hoort en je gewoon een keer moet zien. De man is toch een icoon hoe je het ook bekijkt.

Het is zeker geen actiefilm, meer zo'n film waarbij je de psychologische druk de hele film "voelt". Vooral in de scenes met zijn vriendin schakel je tussen NSA/CIA-mode versus de gewone mens-mode. Prima gedaan! Je krijgt in de film een goed beeld hoe Snowden tot zijn beslissing is gekomen en daar was ik ook naar benieuwd. Prima rollen van Rhys Ifans (Corbin O'Brian) en Joseph Gordon-Levitt (Snowden). Leuk detail: aan het einde doet de echte Snowden ook nog even mee. Aftiteling deze keer wel uitkijken, want deze voegt zeker nog wat toe aan de film.

avatar van james_cameron
Te lang, vooral naar het einde toe begint de plot wat te slepen, maar overwegend is dit een boeiend en vooral intrigerend portret van CIA-whistleblower Edward Snowden. Joseph Gordon-Levitt zet hem bijzonder sterk en sympathiek neer, voorzien van een monotoon stemgeluid en een rustige, haast statische manier van doen. De opbouw in het eerste uur is het beste gedeelte van de film; wanneer de geheimen met de wereld worden gedeeld zakt de aandacht langzaam weg. Voor Oliver Stone een vrij subtiele film, al had de aanpak soms wat minder sentimenteel gemogen.

avatar van jumperjack
Vond het begin van de film verschrikkelijk vervelend, ik viel echt bijna in slaap, maar naarmate de film vorderde werd het zeer boeiend en ging ik meeleven met karakters. Al met al toch een zeer goede boeiende film die de CIA en NSA keihard aan de kaak stelt.

avatar van MadMekx
Leuke film. Mooi om te zien hoe Snowden zijn leven was (al is het wat dikker aangezet misschien) Ik had eerst CitizenFour (documentaire over Snowden) gekeken en daarna deze. Aan te raden!

lezertje
Oninteressante en slaapverwekkende film, die alles behalve origineel begint met de opleiding van Snowden in het leger. De bekende beelden van een stormbaan met daarnaast een schreeuwende drilsergeant. Daarna gaat de film al vrij snel de mist in met een scène als Snowden (Joseph Gordon-Levitt) de eerste dag op ‘The Hill’ komt voor zijn CIA opleiding. Alvorens hij de slagboom kan passeren, wordt hij door de security behandelt alsof hij de eerste de beste terrorist. Honden worden ingezet om zijn auto te onderzoeken. Als hij daarna zoekend naar zijn klaslokaal in een verkeerde zaal komt krijgt hij zonder dat er naar zijn papieren gevraagd, van een medewerker (Nicolas Cage) uitleg over de Sigaba, een codeermachine en de opvolger van de Enigma. Pas als alles verteld is vraagt de man naar de papieren van Snowden en of hij niet van de vijand is. Als het er werkelijk zo bij de Amerikaanse veiligheidinstanties aan toe gaat, dan is het natuurlijk niet zo gek dat Snowden al die documenten naar buiten heeft weten te smokkelen. Of geven ze bij de CIA aan elke Jan Doedel, die het gebouw binnenkomt overal ongevraagd tekst en uitleg op? Een zeer onwaarschijnlijke scène, die de betrouwbaarheid in één klap onderuit haalt. Maar ja, we hebben hier natuurlijk wel te maken met een regisseur als Oliver Stone. Verder kan je je afvagen of Edward Snowden wel belangrijk genoeg is om een te lange speelfilm aan te weiden.

avatar van macrobody
Goeie film. Begint met een intro waar blijkt dat het lot bepaald dat Edward Snowden veel te slim is om een domme soldaat te zijn. Vanwege zijn trouw aan zijn land wil hij toch iets blijven betekenen voor zijn land en gaat bij de CIA solliciteren. Daar wordt hij bij aankomst op het terrein grondig gecheckt en is daarna op zoek naar zijn klaslokaal. Dan ontmoet hij Nicolas Cage die een klein rolletje heeft en is vriendelijk naar Snowden toe omdat iedereen die bij de CIA aankomt al grondig is gecheckt dus waarom zou hij niet vriendelijk zijn? Snowden weet waar hij het over heeft en Nicolas geeft graag informatie zoals sommige mensen nu eenmaal zijn. Die zijn niet gelijk paranoïde als iemand langs komt. Volkomen geloofwaardige scene. De documentaire over Snowden gaat alleen over het interview op de hotelkamer maar deze film verweeft het met achtergronden en flashbacks hoe het zover heeft kunnen komen dat een normale jongen als Snowden alles opgeeft om de waarheid te vertellen hoe de Amerikaanse overheid alles en iedereen afluistert. Jammer dat er dan mensen zijn die dit dan afdoen als een akkefietje en niet echt belangrijk genoeg vinden om een film over te maken. Deze mensen gebruiken dan waarschijnlijk dezelfde argumenten als de vriendin van Snowden: "ik heb niets te verbergen". Nee, totdat je iets zegt wat de overheid niet bevalt en je zonder pardon wordt opgesloten. Respect voor Snowden, de held van de 21ste eeuw. Volkomen terecht dat er een film is gemaakt die ook het grotere publiek kan bereiken.

avatar van Rickazio
Had meer in gezeten, vond het verhaal wat warrig.

Waar gebeurd, maar vond het een wat saaie en langdradige film.
Had verwacht dat het leven van Snowden toch wat boeiender was dan wat hier wordt getoond.
Op de vertolkingen is niets aan te merken, puike rol van Joseph Gordon-Levitt.
Opvallend, en voor de eerste keer dat ik het zie, Nicolas Cage in een kleine bijrol.

Ik vind dit wel echt een hele sterke film en dit komt vooral door Levitt. Wat speelt hij toch een fantastische rol. De film is inhoudelijke zelf ook zeer fascinerend. Vooral wanneer hij op Hawai begint te werken en dat hij en zijn gezamenlijke collega's doorhebben hoe fout het is wat zij doen. De enige momenten waar de film een klein beetje glans verliest is de standaard cliché waar zijn vrouw zich verwaarloost voelt.

avatar van Rodger
Goeie film, waarbij een goed beeld werd gegeven hoe het allemaal gelopen is.
Spanning, drama, en romantiek in een film.
3.0 ***

avatar van fappie
Ben vooral fan van het eerdere werk van Stone, maar hier levert hij weer puik werk af hoor.

avatar van Decec
Uitstekend biografie/drama/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima en spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Joseph Gordon-Levitt en Nicolas Cage...
Bekende actrice Shailene Woodley...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Top!

Goeie film over Edward Snowden die als medewerker van de geheime dienst, geheime informatie openbaar maakte. Perfect bronmateriaal voor een film van Oliver Stone, die in tegenstelling tot de documentaire Citizenfour nergens echt spannend wordt. Het verhaal zelf blijft boeiend genoeg en Joseph Gordon-Levitt is perfect gecast in de titelrol.

Het verhaal van Snowden is interessant en geeft voldoende stof tot nadenken. Interessant is om te zien hoe ver de overheid gaat en zeker ook hoe ze dit doen. Hier wordt echter niet veel aandacht aan besteed, het gaat meer om Snowden zelf en het effect dat de gang van zaken op Snowden en vooral zijn relatie heeft. Dit levert voorspelbare scenes op tussen twee kibbelende partners.
Gordon-Levitt speelt een prima rol, jammer dat hij qua stemgeluid Snowden probeert na te doen. Dit komt geforceerd over en leidt af.

avatar van martijn011
Film die me vooraf erg aansprak vanwege het onderwerp. Uiteraard het nieuws omtrent Edward Snowden gevolgd, maar hoe de vork nou precies in de steel zat hoopte ik in deze film te zien.

Ik moet achteraf zeggen dat het wel een eenzijdige film geworden is. Alles wordt vanuit de persoon Snowden gefilmd, ruimte voor andere meningen/invalshoeken is er niet.
Toch vond ik het bovenmatig interessant en het zet je als doodnormale burger ook wel aan het denken hoeveel privacy je tegenwoordig nog hebt.

Joseph Gordon-Levitt speelt wat mij betreft een glansrol als Edward Snowden. Stone weet van hem een nerd te maken die sociaal ook nog eens erg sterk is. Levitt en Woodley hebben een goede chemie zodat ook dat deel van de film er sterk vanaf komt.
Alles bij elkaar opgeteld is dit een film die me heeft geboeid vanwege het interessante onderwerp, de puike acteerprestaties en het goed te volgen verhaal.
Dat Stone het misschien het allemaal wat te sentimenteel heeft gemaakt neem ik dan maar op de koop toe.
Ruim voldoende.

avatar van blurp194
Snowden door de bril van Stone.

Niet bepaald onbekende materie, de kranten hebben vol gestaan over Snowden en zijn onthullingen - en af en toe komt er nog wel eens wat langs. De verontwaardiging is wel een beetje weggeebt, en eigenlijk is dat vreemd, want behalve wat halfslachtige concessies die vooral op de VS zelf betrekking hebben is er niet echt iets veranderd. En de Nederlandse regering is nu zelf stevig aan het doorslaan, niet alleen met de beruchte sleepnetwet, maar ook met het te pas en te onpas plaatsen van nog maar weer meer camera's. Het is me een raadsel waarom we dat allemaal maar goed vinden - een ding is er van het begin af aan duidelijk, boeven worden er met dit soort technologie niet gepakt, het gaat toch eerst en vooral om het bespionneren en controleren van de gewone burger 'die niets te verbergen heeft'. En terwijl Snowden nog steeds in Moskou zit, staat de technologie niet stil - de mogelijkheden die in de film getoond worden, zijn ondertussen allang weer achterhaald.

Terug naar de film dan maar. Van Stone had ik eigenlijk van te voren een veel hardere en meer kritische benadering verwacht. Maar het komt op mij vrij neutraal over, ingetogen zelfs haast - de afwijkingen van het echte verhaal lijken zich zo op het oog vooral te beperken tot wat extra uitleg van hoe het zaakje in elkaar zit, en wat van de obscuurdere technische details worden daargelaten. Met een verhaal zo bekend als dit is het ook niet zo goed mogelijk om allerlei creatieve interpretaties toe te passen, maar toch goed om dicht bij de werkelijkheid te blijven - ik verbaas me elke keer weer over hoeveel films dat niet doen.

Gordon-Levitt is onwaarschijnlijk goed gecast, en weet precies de maniertjes over te brengen die we van de 'echte' Snowden kennen, en precies met het goeie brilletje en de juiste soort overhemden. Erg knap gedaan, niet vaak dat je kan zien dat een acteur zo volledig opgaat in de rol die hij speelt. In vergelijking heeft Woodley wat minder om mee te werken - Lindsay is dan ook veel minder bekend, en wellicht moeten we dat ook respecteren.

Waar veel mensen over struikelen is de scene met Cage, in het begin. Terwijl dat toch even later voor mij in ieder geval pijnlijk helder wordt uitgelegd - de man die Cage speelt is uitgerangeerd, aan de kant gezet, weggepromoveerd - en het interesseert hem allemaal niet meer zoveel. Dan is het makkelijk om je voor te stellen dat hij wellicht in de ogen van de officiele richtlijn ietwat 'uit de school klapt', en de nieuwkomer wat meer en scherper uitlegt waar hij terecht gekomen is dan je in een normale situatie zou verwachten.

Naast de documentaire over Snowden - Citizenfour - geeft deze film een iets meer ingevulde en meer speelfilm-achtige benadering, maar toch nog steeds behoorlijk neutraal. Waar ik al mee begon, van Stone zou je wat scherpers en spectaculairders verwachten, maar dit is wat mij betreft wel de best denkbare keuze om de boodschap nog eens te brengen. En een erg, erg goede film.

Ik ben deze klokkenluiderfilm eens gaan zien kort na het bekijken van de 'Stuxnet' documentaire Zero Days, die mij op zich al naar de keel greep (Stuxnet is, kort door de bocht gesteld, door geheime diensten NSA en Mossad ontwikkeld om Iran nucleair uit te schakelen).

Ik ben het met mijn voorganger eens dat Oliver Stone deze film voor zijn doen verrassend neutraal neerzet (in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn Vietnam trilogie destijds), wat deze film zeker tot een topfilm maakt in het voorbije jaar 2017. En je moet een film ook niet meer dramatiseren dan nodig is.

Wat ik wel vaker zeg is dat waargebeurde verhalen vaak verfilmd worden in een docudrama, maar ook in deze film is daar weinig tot niets van te bespeuren. Als je 10 jaar in een grot zou hebben geleefd en de hele kwestie Snowden niet zou kennen zou dit een sublieme moderne spionagethriller zijn, wat het in feite ook gewoon is.

Over het verhaal en het hedendaagse thema rond internet, social media en privacy wetgeving hoef ik weinig meer toe te voegen, dat is een ieder wel bekend. Ook dat dilemma wordt goed belicht in deze film.

Het enige wat een beetje jammer is dat Stone de gespeelde en echte Snowden in elkaar over laat gaan aan het einde van de film. Wellicht was het toch beter geweest om 5 tot 10 jaar te wachten met deze film zoals gebruikelijk met dit soort films.

Topfilm in dit genre.

avatar van mrklm
Joseph Gordon-Levitt bewijst opnieuw één van de beste acteurs van zijn generatie te zijn door op fenomenale wijze in de huid te kruipen van Edward Snowden, de roemruchte klokkenluider die duizenden documenten lekte waaruit blijkt dat de Amerikaanse overheid toegang tot emails en telefoongesprekken van gewone Amerikaanse burgers eiste zonder de burgers daarvan op de hoogte te brengen. In deze enerverende thriller zien we hoe Snowden ingelijfd wordt en hoe hij zijn eigen veiligheid en die van zijn naasten op het spel zet om de waarheid aan het licht te brengen. Wie de documentaire 'citizenfour' heeft gezien, zal erkennen dat Levitt haast een dubbelganger is van Snowden (die op het einde nog even verschijnt) en Olver Stone weet de spanning goed op te bouwen. Bovendien vervalt de film nooit in technische details, waardoor de film boeit van begin tot einde.

Rustig voortkabbelende film die netjes uiteenzet wat er allemaal mogelijk is aangaande infogaring door geheime diensten en het verhaal van Snowden mooi weergeeft. Is geen thriller. Beschouw het als een biografische speelfilm. Geeft een inkijk in geheime diensten als CIA ren NSA en brengt het debat op de been over de morele grens tussen veiligheid en (grondwettelijk) recht op privacy...