Independence Day (1996)

Actie / Sciencefiction
145 minuten / 153 minuten (special edition)

geregisseerd door Roland Emmerich
met Will Smith, Bill Pullman en Jeff Goldblum

Gigantische buitenaardse schepen komen richting de aarde, en hangen boven enkele grote steden. Nadat een poging tot communicatie met de aliens tot niets leidt, komt David Levison er achter dat de aliens in minder dan een dag aan zullen gaan vallen. Nadat de grote steden compleet verwoest zijn door de buitenaardse schepen besluiten de overlevenden terug te vechten met behulp van een buitenaards schip dat enkele decennia geleden op aarde is neergestort.

avatar van MovieHolic
Hahah godsamme wat een Amerikaanse propagandafilm is het eigenlijk toch he. Daar lette ik veel minder op toen ik hem voor het eerst zag, maar dit is wel heel extreem.

Hoe dan ook, stem blijft gebaseerd op de eerste keer dat ik 'm zag.

avatar van umbra
Vroeger als klein manneke vond ik deze nog wel leuk, maar nu, naah. Ben ook al geen fan van Will Smith. Eigenlijk heb ik ondertussen veel betere in het genre gezien.

avatar van filmfan0511
Een beetje het prototype van de 'Emmerich spektakel blockbuster'. Het is een film waar je heel veel op aan te merken zou kunnen hebben, maar als je je verstand even op nul zet is dit vrij vermakelijk. De special effects zien er, voor toch al 25 jaar oud te zijn, goed uit, en het is vooral tof dat er vanaf het begin al een goed tempo in zit. Geen lang getreuzel, neen, meteen een paar grote steden die plat gebombardeerd worden. Independence Day volgt misschien wel iets te veel personages, en in feite is enkel Jeff Goldblums karakter tof om te volgen. Die man weet het niveau van elk ding waar hij in zit wel omhoog te trekken, en doet dat ook hier door wat luchtigheid in het geheel te brengen. Buiten het niet slecht in beeld gebrachte spektakel en fijne tempo is het wel een film die wel heel erg verzandt in vals sentiment en belachelijk Amerikaans patriottisme. Zeker tegen het einde wordt dat om ziek van te worden. Maar bon, het is uiteraard inherent aan het genre dat België/Nederland op hun dooie gemakje wat zitten aan te modderen tijdens een apocalyptische crisis. Laat die Amerikanen het maar oplossen, kuch.
3*.

avatar van Filmkriebel
Ik zou president Trump aanraden om Independence Day te bekijken. Daar zal hij een sterke speech zien van de POTUS, gespeeld door Bill Pullman, die zijn volk verenigt om naar de overwinning te leiden. Want een verdeeld volk wordt onverbiddellijk onder de voet gelopen van aliens.

Deze blijft toch een heerlijke blockbuster met een goede afwisseling van sentimentele, patriottische retoriek en schitterende actiescènes. De ultieme militaristische fantasie van een fascistisch Amerika lijkt dit wel. Een land dat op wereldschaal de aanval op de aliens coördineert, het liefst met nucleair wapentuig, dat zouden ze zeker zien zitten. Een film die je onmogelijk serieus kunt nemen en dat weten de makers ook wel. De humor met de obligate oneliners is overmatig aanwezig; wat denk je bvb van Will Smith die een alien een smak recht in zijn grote kop geeft om daarna met een sigaar in zijn mond "Now that's what i call a close encounter" zegt. Heerlijk! En wat een special effects heeft deze film, het resultaat van complexe 3D modellering (zie de making of). Die luchtgevechten onder een gigantisch alien schip vind ik nog altijd enorm geslaagd.

De mindere punten van de film zitten vooral in die relatieperikelen en dan vooral deze tussen David en zijn vrouw waarvan hij al enkele jaren gescheiden is. Hij hangt zo hard de held uit dat de brokken vanzelf weer aan elkaar lijmen.
Ik heb de "special edition" gezien en vond de extra scènes, zoals meestal bij "special editions", echt niks toevoegen. Voor wie een kijkje wil nemen :

Independence Day (Comparison: Theatrical Cut - Extended Version) - Movie-Censorship.com