Independence Day (1996)

Actie / Sciencefiction
145 minuten / 153 minuten (special edition)

geregisseerd door Roland Emmerich
met Will Smith, Bill Pullman en Jeff Goldblum

Gigantische buitenaardse schepen komen richting de aarde, en hangen boven enkele grote steden. Nadat een poging tot communicatie met de aliens tot niets leidt, komt David Levison er achter dat de aliens in minder dan een dag aan zullen gaan vallen. Nadat de grote steden compleet verwoest zijn door de buitenaardse schepen besluiten de overlevenden terug te vechten met behulp van een buitenaards schip dat enkele decennia geleden op aarde is neergestort.

avatar van Confusie
Donderdag deze kijken op tv en vrijdagmiddag naar de opvolger.

Best zin an.

Toch een heel klein stukje jeugdsentiment.

Benieuwd wat ze er nou eens van gebrouwen hebben.

Misschien een geinige verrassing.

Daarnaast is Sjef Goldblum een zeer sexy man.

avatar van JacoBaco
Deze film wordt (voor mij) helaas een beetje verpest door Will Smith en wat andere onzin. Kijk, je hebt onzin en je hebt onzin. Wat is het verschil? Nou, wanneer Will Smith bijvoorbeeld een alien met exoskeleton pantser K.O. slaat en vervolgens een sigaar opsteekt met de woorden ''welcome to earth''. Voor de hele wereld een hoogtepunt, maar voor mij een dieptepunt. Maar aliens eventjes een computervirus bezorgen is ook onzin, maar dat vind ik dan nog leuke onzin.

De actie en de verwoestingen blijven fenomenaal. Een aantal scènes blijven natuurlijk memorabel en ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Sowieso het witte huis wat wordt opgeblazen en natuurlijk Will Smith die een alien bewusteloos stomt! Het enige wat er echt niet uitziet, is de scène in de tunnel met de vrouw en hond van Will Smith. En verder heb ik het nog steeds te doen met het personage Russell Casse. Voor mij de grote held van de film en fuck Will Smith.

Ik ben overigens erg blij dat de nieuwe Independence Day gewoon 2 uurtjes duurt i.p.v. 2,5!

avatar van Vdk_Movie
Cast: 2.7
Visueel: 5.0
Verhaal: 2.5

Mooi in beeld gebracht hoor, maar echt een "Amerika" film met Will Smith die niet echt past en een rol van American super hero'. Jeff Goldblum daarintegen juist wel. Maar nee, ik ben nooit zo erg weg van dit soort genre.

Alleen bepaalde delen van Star Wars en War of the Worlds, Close Encounter pakken mij.

Het verhaal is trouwens niet echt spectaculair en te voorspelbaar. Jammer, maar hoop dat deel 2 wat meer brengt.

3.0

avatar van A83
A83
Toen deze film uit kwam zat ik op de middelbare school, en iedereen had het er over, en het was helemaal cool als je op je Pentium II ook de game speelde.
De film op zich zit goed in elkaar en Willie, die toch min of meer de clown uit hangt komt er goed mee weg. Je ziet wel duidelijk hoe gedateerd de film eigenlijk is of beter gezet hoe snel de tijd voorbij vliegt.
De ontploffende vliegtuigen bijvoorbeeld ziet er echt nep uit maar voor die tijd was het levens echt op je CRT buis met 4:3 scaling.
Ik vind sommige scènes wel wat nodeloos, de film had korter gekunt, slechtste is in die tunnel met hond.. Oja en op het eind.. Ik dacht dat het heelal vacuüm is en dat er eerder een implosie zou moeten plaatsvinden, maaje dat maakt de film dan weer minder spectaculair.
Toch leuk om weer gezien te hebben en ik ga deel 2 in de bioscoop aanschouwen.

avatar van keimpeS
Dit is zo'n film die ik in mijn geval blijf kijken, dit is alweer de 3e keer dat ik 'm zie denk ik. De 1e maal op dvd, toen op Blu-ray & nu op de nieuwe uitgave met de extended editie. Ik blijf het een hele leuke film vinden al is de logica soms ver te zoeken, maar gewoon lekkere actie, overdreven sentiment en Amerikaanse patriotisme! Dinsdag naar de bios om Independence Day: Resurgence (2016) te gaan kijken, zin in en nieuwsgierig hoe het er nu uit gaat zien met de nieuwe technieken van tegenwoordig!

avatar van Zwolle84
20 jaar (auw) geleden was Independence Day de stoerste film aller tijden, en twee decennia (dubbel-auw) later is het nog steeds een feest der herkenning, een film die als een goede wijn alleen maar beter op smaak raakt naarmate de tijd verstrijkt.

Niet dat de techniek in het voordeel van de film werkt, want Independence Day ziet er anno nu belachelijk uit. De springende hond in de tunnel moet zelfs wel het slechtste stukje cgi aller tijden zijn. Maar dat werkt alleen maar in het voordeel van Independence Day; misschien wel de ultieme B-film en op allerlei fronten te belachelijk voor woorden.

Het lompe uitgangspunt, de nog lompere manier waarop men erop reageert, de heerlijk overdreven, kinderachtige karakters, het zwaar over the top patriottisme (4th of July, president voorop in de strijd, de muziek...), de nerdy humor, de one-liners ("Welcome to Earth" doet niet onder voor een "Get to the choppa") en bovenal de massale explosies met vooral die laserstraal-door-gebouw als iconisch tijdsbeeld; je komt ook nu nog ogen en oren tekort om alles mee te krijgen.

Het nieuwe deel heb ik nog niet gezien, maar van wat ik begrijp uit de verhalen doet die film nagenoeg niet aan opbouw. Ook op dat vlak is Independence Day erg sterk; in 2,5 uur wordt ruim de tijd genomen om verschillende karakters uit te doen groeien tot personages die je nooit meer vergeet. Die sproeipiloot/dorpsgek-met-gezin die na ooit ontvoerd te zijn geweest door aliens de primary weapon invliegt en zo de hele wereldwijde vloot opblaast en de wereld bevrijdt, dat is toch ronduit geniaal?

Waar de wereld nu al deel 2 begint te vergeten, zal Independence Day zelf over 20 jaar nog even gaaf, zo niet gaver zijn als nu. De dikke 8 blijft staan.

A83 schreef:
slechtste is in die tunnel met hond..

Hehe, ik ben dus niet de enige die die scène eruit pikt.

Ben benieuwd of deel 2 ook van die heerlijke iconische onzin heeft.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

vanaf 0.40

Er is vast nog wel iets crappiers the vinden (zelfs daar staan veel top tien lijstjes van online), maar die scène pakt voor mij de cake. Zelfs toen die film uitkwam zag het er al hopeloos uit. And time surely hasn't been kind...

John Milton schreef:

vanaf 0.40

Haha, je zou daar maar met zo'n poepgezicht voor dat scherm moeten staan. Wat een ellende.

Die hond heeft het tenminste zelf nog niet door. Dog In a Fiery Tunnel - YouTube

avatar van DVD-T
Met het oog op Resurgence die ik vanavond ga zien, deze maar eens gaan herzien. In de 20 jaar sinds ID4 uitkwam al zo vaak gezien. Het blijft gewoon heerlijk popcorn vermaak. De 20th anniversary edition BD ziet er prachtig uit.

Viel me nu vooral op hoeveel plezier iedereen had tijdens het maken van de film. Dit komt erg goed door in de performances. Er zijn toch wel wat kleine momenten die me meer deden als anders.

de dood van de First Lady, de hand die David en Conny elkaar geven tijdens de bruiloft, het "I was part of something special" moment . Komen allen toch erg goed over door het oprechte spel van de acteurs.

Verder blijft het natuurlijk fijn om naar destructie scenes te kijken. En ook de luchtgevechten blijven erg leuk. Een product van de jaren negentig? Behoorlijk. Toch voelt het nog erg fris aan vandaag de dag. De CGI ziet er inderdaad wat gedateerd uit nu, maar de practical effects overheersen hier gelukkig nog en die zien er nog heel goed uit.

Blijft heel erg leuk.

avatar van DVD-T
A83 schreef:
en het was helemaal cool als je op je Pentium II ook de game speelde.

Yep! God i'm feeling old now

avatar van missl
Naar aanleiding van deel 2 heb ik nu eerst deel 1 maar eens gekeken. Wat prima vermaak is. Redelijk spannend, veel actie. Het verhaal, ach ja, soms moet je ook niet te veel verwachten.

avatar van Marcel1971
Op zich aardige film. Voor een film uit de midden jaren 90 waren de special effecten, op een paar minpunten na, meer dan dik in orde. Voor de rest een redelijk tot goed verhaaltje, maar het einde was gewoon bagger. Even met een ruimteschip van 40 jaar oud naar het moederschip vliegen, landen, virusje uploaden en wegwezen. Serieus? Desondanks heb ik genoten van de film.

avatar van Duke Nukem
Goeie ouderwetse actie/scifi-film met voor die tijd redelijke special effecten (zoals mijn voorganger al zei). Normaal zie ik Will Smith niet zo graag spelen, maar in deze film vond ik hem goed voor de rol van arrogante piloot die hij moet spelen. Bill Pullman vind ik weinig overtuigend in de rol van president van Amerika, hij lijkt wel zijn rol van lolbroek Lone Starr uit SpaceBalls te willen herhalen. Jeff Goldblum is zoals vanouds... goud. Leuke interactie ook met zijn ouwe zeurkous van een vader (Judd Hirsch).

Tarkus schreef:
Ik vond dit bij het uitkomen van de film al een zeer goede SF-prent, en nu na al die jaren vind ik hem nog steeds de moeite waard om te kijken.
Het verhaal is simpel en de uitwerking is goed.
Goede rollen voor Will Smith, Jeff Goldblum en Bill Pullman, en verder nog enkele grote en minder grote namen.
Ik heb me in de 2 en een half uur niet verveeld, het blijft een blockbuster van formaat.

Naar aanleiding van het verschijnen van de tweede film heb ik me deze eerste ook aangeschaft op Blu-ray, en de special edition bekeken.
Niet dat die extra speeltijd veel verschil maakt, maar het is en blijft een steengoede film.
Benieuwd wat nummer 2 zal brengen.

avatar van HK Senator
Na 20 jaar valt de herkijbeurt toch behoorlijk tegen. Wat staat dit stijf van de clichés en wat is het ongelooflijk nationalistisch. Dat Amerikaanse op de borst klopperij komt me wel de keel uit zo langzamerhand. Ik kotste er zowat van over mijn tv heen...

Wat me ook op viel waren de enorm gedateerde special effects. Echt niet meer van deze tijd. Terwijl bijvoorbeeld in Alien, uit '79, de special effects nog overeind staan en de tand des tijds hebben doorstaan.

Hoe dan ook vermakelijke troep van Emmerich die met ID nog nét niet uit de bocht vliegt. Nét niet...

avatar van Timba69
Film heeft veel hoogte en dieptepunten. Vooral het acteren is 1 groot dieptepunt met jef goldblum als winnaar. Kan deze man eigenlijk wel acteren? Ik zie hem altijd 1 typetje neerzetten. De onnozele stotterende kom moeilijk uit mijn woorden wetenschapper.

Ondanks dat gebeurt er genoeg en blijf je toch kijken.

avatar van Black Math
Na vele jaren weer eens herzien. Het plot is vrij dom: moeten we nu echt geloven dat het mogelijk is met een simpel laptopje een virus te laden op de computers van een buitenaardse beschaving waarvan de technologie lichtjaren voorloopt op de onze? Verder een hoop toevalligheden, sleutelfiguren die toevallig allemaal op hetzelfde moment op dezelfde plaats samenkomen terwijl de wereld in de brand staat bijvoorbeeld. Desondanks als je het verstand op nul zet, kijkt dit nog steeds aardig weg.

De tijd heeft wel duidelijk vat op de effecten; vooral de explosies zien er behoorlijk nep uit. Verder de standaard ergernisjes bij dit soort films: de verplichte romantiek, een heroische aanmoedigingstoespraak, de muziek die standaard te aanwezig is. Maar met name de veroudering van de film telt uiteindelijk zwaar. 2*.

avatar van Black Math
Ik kan het overigens niet laten op te merken dat opmerkelijk genoeg de Twin towers in New York als enige gebouwen nog half overeind staan na de aanval. Ik kon er wel om lachen.

Een leuke spektakelfilm maar miet meer dan dat. Iemand die sproeivliegtuigjes vliegt en in een namiddag F16 leert vliegen (waar echte F16 vliegers daar jaren over doen) en daar ok luchtgevechten mee doet. Dat kan je toch niet serieus nemen? Of even een computervirus gaan bezorgen in een buitenaards ruimteschip en precies weten hoe je een buitenaards vliegtuig moet besturen?

avatar van Onceuponanytime
Beneden alle verwachtingen. Slecht acteerwerk, ook de 'grootdoener' Will Smith. De film wist mij op geen enkel moment te boeien en was te voorspellend. Next...

Bantavoer
Deze film al meerdere keren gekeken en het blijft een geweldige film. Zelfs na twintig jaar. Goed acteerwerk, speciale effects prima en leuk verhaal. Vooral de scenes waar alles in de vernieling wordt geschoten door de aliens. Met Dolby Surround maak je je buren echt blij mee. Het enige wat ik jammer vond was die verwarde professor (volgens mij heb ik dat ergens eerder ook al aangegeven) Bent Spiner niet zo geweldig. Dat was het enige minpuntje.

Gisteren op tv gezien, heb de film gezien in 1996 en tot m'n verrassing herinnerde ik me nagenoeg alles nog. Leuke film, alleen keek ik nu wel heel anders naar de opportunisten die de aliens uitbundig verwelkomden en liedjes zongen als .... je bent welkóóóóm....