• 8.520.586 stemmen

Independence Day: Resurgence (2016)

Sciencefiction / Actie | 120 minuten

Genre: Sciencefiction / Actie

Alternatieve titel: Independence Day 2

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: Liam Hemsworth, Maika Monroe en Jeff Goldblum

Releasedatum: 23 juni 2016

Plot Independence Day: Resurgence

"We had twenty years to prepare. So did they."

Door gebruik te maken van buitenaardse technologie, hebben de verschillende naties op aarde samengewerkt aan een immens verdedigingsprogramm­a om zo de planeet te beschermen. Maar niets kan ons voorbereiden op de geavanceerde en ongekende kracht van de buitenaardse wezens. Alleen de vindingrijkheid van een aantal moedige mannen en vrouwen kan onze wereld nog redden van de ondergang.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dr. Brakish Okun

Secretary of Defense

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

'Dure middelmaat' is de term van Onderhond en dat vind ik eigenlijk heel mooi de lading dekken.

Van de lading negatieve reacties op deze film was ik me bewust, maar ik had echt zin in een lekkere popcornfilm na de afgelopen tijd door allerlei omstandigheden veel te weinig films gezien te hebben. Ook natuurlijk vanwege het gigantische jeugdsentimentgehalte - ik was 8 toen de eerste film uitkwam, nog uit de videotheek gehaald toen - was ik erg benieuwd.

En om dan heel snel te zien dat personages en verhaal enorm inwisselbaar zijn voor welke grote (science fiction-) blockbuster dan ook, met dat vreselijke Amerikaanse patriottisme in de vorm van mooiboy & sufkees Chris Hemsworth, en William Fichtner die dit soort rollen ondertussen kan dromen.

Niet perse slecht maar wel ontzettend irritant: de behoefte om ongeveer elke bevolkingsgroep en minderwaardigheidsgroepering een rol te geven. Het zijn ondertussen nog steeds de blanke Amerikaanse mannen die de dienst uitmaken, maar soit. Het Chinese geld moest ook nog terug verdiend worden want een volkomen aan de haren bijgesleepte Chinees sprekende generaal en dito legermeisje, moddervette reclame (dit kun je geen sluikreclame meer noemen) voor een Chinees social media bedrijf en nog wat logo's en een pak Chinese maanmelk. The Great Wall was ook deels een Chinese film en we weten allemaal hoe dat uitpakte.

Irritantste vond ik de professor van Brett Spiner die na twintig jaar coma gewoon direct weer kan ronddartelen zonder dat zijn spieren weer op gang moeten komen en zonder dat hij psychologische hulp nodig heeft voor het missen van pakweg twintig jaar uit zijn leven. En dat er zo luchtig wordt gedaan over de duizenden doden die de aliens aanrichten gaat er bij mij ook niet in.

Heel veel dus dat me dwars is gaan zitten, en ik ben blij dat ik de 2,15* toch heb afgerond naar 2,0*. Echt niet zo heel erg goed. Jammer.

avatar van flurk

flurk

tegenvaller tegen over het eerste deel.

avatar van DragQueen

DragQueen

Een leuke vervolgfilm, al haalt deze niet het niveau van de eerste film. Het verhaal is helaas wat voorspelbaar, maar toch redelijk uitgevoerd. Verder valt er genoeg te genieten van de vele aanwezige actie en visuele effecten. Een leuke bijkomstigheid is ook dat er een aantal oude castlieden terugkeren. Helaas wilde Will Smith niet meer terugkeren. Prima entertainend kijkvoer. 3 Sterren.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Het was omdat ik het eerste deel recent herzien heb dat ik perse dit vervolg wou zien. De verwachtingen lagen sowieso al erg laag en deze werden dan ook ingelost. Bij een sequel heb je sowieso altijd het probleem dat de verrassing vaak weg is waardoor de (nieuwe) makers vaak met iets anders moeten komen. Vaak slagen ze er niet in origineel uit de hoek te komen en wanneer ze dat wel doen, dan schiet men te vaak in overdrive.

Dit laatste is ook wat met Resurgence gebeurt. Het uitgangspunt is echter niet zo slecht waarbij de wereld zich heeft hersteld van de alien invasie uit 1996 en heden diens technologieën gebruiken. Al vrij snel verliest Emmerich het overzicht en snelt men van de ene ontploffing in de andere met veel vuur en tsunam's tot gevolg. Het overzicht ontbreekt volledig en van een verhaal is al helemaal geen sprake meer. Het is allemaal spectaculairder, groter en méér. Maar het slaat niet aan en steekt in schril contrast af met het sympathieke eerste deel uit 1996.

Iets wat een film mee overeind houdt zijn de personages en hun vertolkingen. Ook hier verzandt Resurgence in de middelmaat (of zelfs eronder). De nieuwe karakters spreken niet aan en zijn vrij kleurloos. Ze steken af tegenover het charisma van Will Smith. Er zijn wel enkele oude bekenden - bij momenten zelfs te veel - die hun best doen, maar ook zij kunnen de film niet redden.

Neen, zoals verwacht vrij ontgoochelend. Het enige echt leuke personage was Judd Hirsch (Julius Levinson), die kon er nog af en toe een grappige noot inbrengen.

avatar van frans123

frans123

Zapte op Veronica..Twee sterren popcorn film...Ach...Jeff Goldblum daar heb ik een zwak voor...........Mooie FX, zo heette dat toch toen?? CGI ...???Weet ik veel...Maar wat word je MOE van zo'n film...Allemachtig!! Kwartier gekeken.Uit geput...lol..2 uur????Never nooit....

avatar van panax

panax

mooie special effects in ieder geval !!

avatar van The main man!!

The main man!!

Wat een flutfilm ;toen Jeff in the Fly speelde toen was het nog een acteur van formaat.

Dit was echt een racistische sciene fiction .

Alle rassen werden neergeknald,behalve de blanke Amerikanen,die lossen het wel allemaal eventjes op.

Een halve ster voor de effecten!!

avatar van RuudC

RuudC

Grappig, ik meende me te herinneren dat Hiller Jr (afro amerikaan) en de Chinese dame de grote helden waren.

avatar van Velazques

Velazques

Net als in de eerste worden de mensen die de aarde moeten redden neergezet als idioten die alleen maar achter de wijven aanzitten, 't is meer een lovestory, typisch Amerikaans, als er maar gezoend wordt

avatar van Lennert

Lennert

RuudC schreef:

En de Afrikaanse warlord

avatar van Stijn92

Stijn92

Wat een slechte film.... Van begin tot eind slaat het gewoon nergens op.. Totaal geen cohesie in het verhaal dat ze proberen te brengen.

Usher en voornamelijk Tope waren gewoon ronduit slecht...

Als je dan toch een sequel wilt maken op de eerste, en je doet er een deel bij van de originele cast , doe dit aub dan niet zonder Will Smith ( hoe slecht deze film dan ook wel mag zijn, WS zou deze film een klein duwtje in de rug gegeven hebben)

Gebuisd 2* 4/10

avatar van Mickey b

Mickey b

Visueel ok, maar daar is alles mee gezegd. Vervolg maar kan deel 1 niet evenaren. Integendeel dit deel heeft weinig geheimzinnigheid. Veel lasershooting zonder inhoud. Verhaal komt rommelig over en lijkt opeenschakeling van quotes en dialogen vervolgend op deel 1. Eind is dan ook geen climax. Ware het niet van enkele bekende gezichten en goede special effects of het was een echte B-tv-film...

avatar van Morice80

Morice80

Ik had deze film al gezien! maar nu weer, het eerste deel voor mij in ieder geval een vette 4.0

(Beter dan Starwars 1 of 2)

avatar van stratmans

stratmans

ingewikkelde science fiction film

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1942 stemmen

Wel apart trouwens, de moeder van Hiller (en vrouw van Will Smith) is in het eerste deel een stripper, en werkt nu in een ziekenhuis.

avatar van Lebarron

Lebarron

Independence Day: Resurgence is het vervolg op Independence Day verscheen 20 jaar later. Het verhaal speelt ook 20 jaar later af. De mensheid heeft dankzij de Alientechnologie een enorme technologische evolutie doorgemaakt. Echter, wanneer de Aliens terugkeren blijkt dat ze ook kwetsbaarder zijn vanwege een backdoor in die technologie. De mensheid moet dus de handen in een slaan en alle zeilen bij zetten om hun ondergang te voorkomen.

Veel oude gezichten keerde terug zoals Jeff Goldblum, Vivica Fox, Judd Hirsch en Bill Pullman. Zelfs de hoogbejaarde Robert Loggia is nog in een cameo aanwezig. Echter zijn er ook wat afwezigen zoals Adam Baldwin, Margret Colin, James Duval en Will Smith. Smith was vooraf de grote afwezige maar vreemd genoeg miste ik zijn personage geen seconde. De afwezigheid van Baldwin en Duval hun personages was te begrijpen al had een cameo leuk geweest. Dat Colin's personage niet terugkeerde was wel een gemis want haar wisselwerking met Goldblum was beter dan die tussen hem en haar opvolgster Charlotte Gainsbourg. Doodzonde is echter dat de voor de personages Patricia Whitmore en Dylan Hiller andere acteurs gecast zijn. Met name het vervangen van Mae Whitman voor de 'aantrekkelijkere' Maika Monroe is jammer. Bagley was immers al een tijdje gestopt met acteren.

Independence Day: Resurgence is too little too late en daarom valt hij, wat mij betreft, in de categorie mosterd na de maaltijd.