Le Crabe-Tambour (1977)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Pierre Schoendoerffer
met Jean Rochefort, Claude Rich en Aurore Clément

Een stervende Franse marine-kapitein probeert een laatste ontmoeting te hebben met een twintig jaar eerder verdwenen kameraad. Hiervoor trotseert hij de zee, al herinneringen ophalend over deze oorlogsheld: 'Le Crab Tambour', een jongeman die zijn waarde bewezen heeft op verschillende slagvelden en die het slachtoffer werd van lafheid van zijn medestrijders.

avatar van Brix
Vanavond te zien op ARTE TV > 23:30 uur (In Duitse en Franstalige versie)

Pierre Schoendorffer verfilmde zijn eigen roman. Grillig opgebouwd met heel veel flashbacks die zich uitstrekken over meerdere periodes, zijnde doorgaans oorlogsconflicten.
Sombere voorstelling van een militair die zich nog een laatste doel vooropstelt, zich met bepaalde schuldgevoelens opzadelt, maar uiteindelijk toch andere waarden laat primeren.
Niet bepaald prettig om volgen wegens een duidelijke onsamenhangigheid.
Interessant en verdienstelijk zijn wel de vele beelden van de schepen op de ruwe zee en ook het zeemansleven wat de film zowat een stukje documentair karakter geeft.
Goede vertolkingen. 'k Zie echter in Jean Rochefort geen stervende commandant. Daarvoor zit er teveel "twinkle" in zijn ogen.