The Karate Kid (1984)

Actie / Familie

geregisseerd door John G. Avildsen
met Ralph Macchio, Pat Morita en Elisabeth Shue

Daniel is nieuw in de stad, en wordt gepest door de plaatselijke 'bullies', die allemaal bekend zijn met karate. Vastbesloten om voor zichzelf op te komen besluit Daniel om zichzelf karate te leren, tot hij ontdekt dat er een karate-meester in zijn flat woont. Mr. Miyagi stemt toe om Daniel te trainen, en hij leert hem dat er meer is dan het gebruiken van geweld.

avatar van DonOswaldo
Jeugdsentiment ten top, ooit maar eens opscharrelen om te kijken wat ik er nu van vind..

Bélon
Matig, leuk als jaren '80 nostalgie -lekker foute muziek ook- maar daar is alles wel mee gezegd. Opvallend weinig karate voor een film met de de titel "Karate Kid" , des te meer saai "high school tiener drama" Na de uitnodiging om om 't toernooi te vechten moet de kijker nog een uur (!) wachten op actie. Het toernooi wordt vervolgens heel erg afgeraffeld

avatar van hellboy.ray
Ik had gisteren ineens weer zin om deze 80's klassieker te kijken.
De muziek is ontzettend fout, maar daardoor juist leuk.
Pat Morita is geloofwaardig in zin rol als oude wijze man die karateles geeft aan de niet bijster goed acterende Ralph Macchio.
Elisabeth Shue is/was een ontzettend knappe verschijning in deze film was zij redelijk aardig in acteerde.
Martin Kove... tja wat moet ik over de man zeggen... een held als meedogenloze Sensei! "Sweep the leg!" en ""Strike First, Strike Hard, No Mercy!" zijn toch echt geweldige one-liners van deze man
William Zabka als de arrogante karate kampioen en bullenbak Johnny
Het enige wat ik persoonlijk als "eeuwig zonde" beschouw is dat de training te kort in de film zit.

Al met al een, in mijn eerlijke mening, geslaagde 80's film. 4*

avatar van k.grubs
Ja die training maakt de hele film. Daar zit ook de leukste tekst in. Vergelijkbaar met de lessen van Joda aan Luke in Starwars. (there is no try)
De enige b film die ik zo vaak heb gezien. De opvolgers zijn niet meer om aan te zien. Ook niet voor de techniek, wat films van goede vechters Bruce Lee, Jet Li of Jackie Chan altijd nog de moeite waard maakt.

avatar van CrazyDavid
Alleen die beschrijving is al lachwekkend:

-> tot hij ontdekt dat er een karate-meester in zijn flat woont.

Toevallig toch altijd hé

Volgens mij klopt dat niet echt toch?

avatar van stfuympos
Jawel, hij gebruikt toch eerst een boek.

avatar van mipha
cobra kai never dies!

avatar van sofripa
In 1984 vond ik dit best oke. En voor kids is dit best nog te pruimen.

avatar van otherfool
Mister Miyagi, wat een baas is dat toch he! Verder de foute jaren '80 in volle glorie; afschuwelijke muziek, simpele karakters en het standaard good/wrong side of the track verhaal. Wel grappig om een jonge Elisabeth Shue hierin te zien. Nee, echt goed is het niet, vermakelijk... mja.

2,5*.

avatar van mnrk
100% jeugdsentiment

Wie probeerde er niet "de kraanvogel techniek" !!

Het acteerwerk is gewoon naar behoren en de actie is redelijk in beeld gebracht.
En natuurlijk was in die tijd Elisabeth Shue al erg leuk om naar te kijken en dan natuurlijk Mr Miyagi

Leuk om weer gezien te hebben na zo'n lange tijd.

avatar van Quaternion
Wat kan die Daniel janken zeg, bij elke trap begon hij te rollen.
Mr. Miyagi is natuurlijk wel geweldig.

avatar van DragQueen
Jeugdsentiment voor mij, met leuke rollen van pat morita en ralph macchio. die laatste straalt voor mij nul komma nul karate uit, maar het is gewoon vermakelijk om te zien. de beiden hebben wel een goede chemie. lekkere jaren 80' feel, met bijbehorende muziek. 3 sterren.

yorgos.dalman
Is inderdaad jeugdsentiment maar met de jaren wordt deze film (en de twee vervolgen) voor mij eigenlijk alleen maar beter. Wat een fantastische 'drive' heeft deze film, er is toch niemand die niet voor dit verhaal valt, over een gepeste jongen en de vriendschap die hij krijgt met de oude wijze Mr. Miyagi, die hem net zoveel leert over karate als over het leven zelf. Een voltreffer!

avatar van Naomi Watts
Gister na het kijken van de remake maar weer eens herzien, en de film bewees maar weer waarom dit voor mij de jeugdfilm is.

Vooral de eighties setting is heerlijk. De foute muziek, die heerlijk over-the-top details, de aandoenlijke romance, de zeer plausibele loveinterest, de awkward momenten en last but no least de karikaturale personages. Heerlijk die plain evil sensei Kreese, bully Johnny met o.a. zijn vrienden Dutch en Bobby. De film neemt zich ook niet zo serieus en Mr. Miyagi is heerlijk sereen. Tel daarbij nog eens de memorabele scenes als "Sweep The Leg" bij op en je hebt een tijdloze klassieker. Want voor mij heeft ie die status wel zeker. De kracht zit voor mij niet in de vechtsequences, dat is nog iets te veel 101 maar de kracht zit 'm gewoon in de aandoenlijke romance, die typische jaren 80 cheesiness en een vermakelijk clichématig verhaal. Ik vraag me ook serieus af waarom je dit überhaupt wil remaken maar soit.

avatar van yeyo
In de eerste plaats niet eens een martial arts-film, maar gewoon een heel lief, onschuldig en zeer vemakelijk high school/coming-of-age drama. Allemaal natuurlijk zeer clichématig en voorspelbaar, maar zo sympathiek gebracht dat het eigenlijk niet deert. Maccio is nogal een irritant hoofdpersonage, maar acteert desalniettemin behoorlijk. Zowel de vriendschap met Mr. Miyagi als de romance met een jonge, mooie Shue zijn overtuigend uitgewerkt. De Oscar nominatie voor Morita vind ik helemaal terecht. Het 'wijze, etnische klusjesman' personage is natuurlijk te stereotype voor woorden, maar Morita speelt met zoveel enthousiasme dat je enkel sympathie voor hem kunt opbrengen.

Er wordt wel aardig wat gebruik gemaakt van zwart-wit verhoudingen, maar ook dat stoort niet in zulke films. Integendeel zelfs, zo van die typetjes als de bullebak van een coach en de kortzichtige "rich ass' ouders van Shue zijn juist hilarisch.
Qua scène opbouw ook niks op aan te merken: een zeer vlot verloop waar luchtigheid en drama elkaar perfect afwisselen. De erg leuke trainingsscènes mochten van mijn part nog wel wat meer aan bod komen. (ben een fan van 80's montages)

Dit alles wordt natuurlijk bijgestaan door een cheesy 8soundtrack die onophoudelijk en zeer nadrukkelijk te horen is. Of dat laatste een pluspunt is, moet je zelf maar bepalen.

Geinig weetje: Toshiro Mifune heeft blijkbaar nog auditie gedaan voor de rol van Mr. Miyagi.

avatar van Partyboooi
Volop jeugdsentiment inderdaad, misschien wel 20 jaar niet gezien deze film ,maar hij blijft boeiend. De remake was natuurlijk erg slecht als je deze film uit je jeugd kent. Ook al weet je wat er komt en hoe het eind gaat, toch vind ik het nog steeds mooi

3 dikverdiende sterren!

avatar van Fran
Ik heb deze film een aantal keren gezien en hij blijft gewoon leuk ! Toegegeven, als je een film over karate verwacht kom je bedrogen uit want dat zit er niet zo veel in. Ondanks de titel. Het acteerwerk is ook best matig. Maar ja, het heeft gewoon een lekker jaren 80 gevoel.

avatar van cintler
Prettige sfeer over de hele film, wel vrij simpel en voorspelbaar alles. De daadwerkelijke gevechten hadden van mij best wel wat beter uitgewerkt mogen worden, maar ik neem aan dat dat niet de intentie van de film was. Leuke film om zo eens keertje te kijken, maar meer ook niet. Benieuwd hoe het hierop volgende deel is, ga binnenkort een keertje kijken.

avatar van mer1973
Jeugdsentiment. Na 20 jaar weer eens herzien, en blijft leuk.
1/2 * erbij.

avatar van Donkerwoud
Jeugdsentiment die bij herziening vooral een hele matige cultfilm blijkt. Het heeft wel iets weg van Star Wars, met dat hele meester en student-principe. Pat Morita is natuurlijk legendarisch als de bizarre huis-tuin-en-keuken-sensei.

avatar van mer1973
Donkerwoud schreef:

Klopt.
Pat Morita verdient eigelijk dat 1/2 puntje erbij.

avatar van Thomas83
Los van het jeugdsentiment is er eigenlijk een hoop wat echt tenenkrommend aan de film is, maar op een of andere manier is het toch allemaal erg vermakelijk en zijn dingen als de geflipte veteraan-sensei gewoon erg geinig en grappig. De gevechten zijn wel echt heel slecht. Ook dat was nog vermakelijk om te kijken, maar echt het slechtste wat ik heb gezien qua gevechtsporten in een film. Vooral die finale leek nergens op.

NightSpirit
Blijft toch nostalgie. Ik ben het Thomas83 ook eens, maar voor mij weegt dat heel licht tegen wat hij in mijn jeugd betekent heeft, deze film....

yorgos.dalman
de gevechten waren juist niet slecht maar goed, d.w.z. zeer realistisch en zonder gebruik van bekende actiefilm clichés (overdadige geluidseffecten, snelle montage, macho one-liners.) Een verademing dus.

avatar van yeyo
Inderdaad ja. Het is bovendien maar naïef om te denken dat een stelletje 15-jarige amateurs allerhande halsbrekende combo's zouden kunnen uitvoeren. (zoals het in veel films het geval is) Zelfs jeugdsentiment buiten beschouwing gelaten, vind ik dit gewoon een prachtige, charmante feel-good film.

avatar van m1701
Dit blijft toch het mooiste deel van alle delen.
Acteerwerk is leuk en het karate gedeelte komt langzaam op gang,
Eerst veel oefenen met schilderen, klusjes etc...
Film had alleen zeker een uur korter gekunt! Vond het errug lang...

avatar van Donkerwoud
mer1973 schreef:

Klopt.
Pat Morita verdient eigelijk dat 1/2 puntje erbij.

Al meegerekend.

avatar van Denzz
Film Pegasus schreef:
Zelfs bij herziening wordt deze 80's niet hoger dan een 3*. Langs de ene kant klassieke scènes (wax on, wax off) en wat humor. Maar anderzijds ook zeer foute en irriterende muziek met momenten. Beetje (veel) foute film met leuke momenten, maar daar blijft het dan ook bij. Myjagi is wel een leuk figuur moet ik toegeven.

mee eens, een echte 80's klassieker, een beetje gedateerd en qua uitwerking zijn er toch een paar punten die minder zijn. Maar wel een geamuseerd werkje

Wat een lage waardering zeg. Onbegrijpelijk voor deze legendarische film!

5 sterren van mij.