Daredevil (2003)

2,53

Actie / Fantasy
103 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark Steven Johnson
met Ben Affleck, Jennifer Garner en Michael Clarke Duncan

Wanneer de jonge wees Matt Murdock in aanraking komt met radioactief afval zorgt dit er voor dat hij niet meer kan zien. Hij heeft hier echter een 'radar-zintuig' voor terug gekregen. Jaren later is Murdock opgegroeid tot een gerespecteerde advocaat. Hiernaast heeft hij echter een geheime identiteit als Daredevil, de man zonder angst, waarmee hij het onrecht bestrijdt dat hem in de rechtszaal niet lukt.

333 BERICHTEN 33 MENINGEN
avatar van psychopath
Bruens schreef:
Okay, dat mag natuurlijk. Zelf ben ik van mening dat verandering geen kwaad kan.
Maar iedereen zijn mening

Als comic fan kan dat gewoon niet ><

Leuke film is dit, met een a-typische superheld.
Persoonlijk vind ik dat Ben Affleck niet echt geschikt is om de rol van superheld te vertolken, maar hij brengt het er toch redelijk vanaf.
De andere rollen zijn wel prima ingevuld, met Colin Farrell als de top, echt hilarisch hoe hij zijn figuur neerzet.
Het is geen echt grote topfilm, maar toch leuk voor een 2-tal uren plezier.

avatar van xxc
xxc
Ben affleck.. hmm..

Aan Ben Affleck heb ik nooit veel aangevonden.. Hij komt altijd zo, ja ik weet niet, zo overdreven en naast zijn schoenen lopende over. Maargoed, ik heb geen hekel aan hem, en hij kan goed acteren, dus dat was voor mij geen reden om deze film geen kansje te kunnen geven.

De film is ontzettend voorspelbaar. Als de film 20 minuten opstaat kun je de rest van de film al wel raden. Alleen van Elektra had ik totaal niet verwacht dat ze dood ging.. (wat ik overigens ook ontzettend jammer vond. Als ik het me goed herinner is er ook een film van Elektra? Dit is dan voor deze film gebeurd neem ik aan?)

Ja, Colin farrel. As good as always. Vond hem altijd al goed overkomen als 'bad guy'. Dus ook hier vond ik het een plaatje.

Op de manier hoe hij 'ziet' vind ik het qua effects goed gedaan. Dat word vaak gezegd, als iemand blind is dat zijn gehoor en reukzintuigen dan sterker en scherper worden. Hier word dan nog een schepje boven op gedaan, maar totaal niet ongeloofwaardig of overdreven overkomend vond ik zelf.

Een mooi superhelden filmpje. Het feit dat Matt blind is en door die eigenschap misschien alleen maar behendiger en sterker is dan de ander is een mooi gegeven.

avatar van Nicholas
AFSCHUWELIJK.

avatar van thunderball
Deze laatst weer eens gekeken.

Film begint behoorlijk sterk en ik vroeg me dan ook af of mijn herinnering niet vertekend was.
Helaas wordt de film halverwege steeds slechter en gaat als een nachtkaars uit.

Aan de cast ligt het niet:
stuk voor stuk goede acteurs met de nodige charisma (ok Affleck wat minder), maar het is het doorsnee script wat het geheel behoorlijk nekt.

Affleck zet zeer goed een blinde superheld neer (verassend), Garner is zowel tough als sexy (de gevechten tussen haar en Affleck zijn dan ook opwindend en best sexy, meteen het beste van de hele film) en met Farrel en Duncan heb je in potentie een tweetal goede schurken, maar hun rollen zijn niet goed uitgewerkt. Farrel doet het nog wel aardig, hoewel veelste 1 dimensionaal,

maar Duncan heeft werkelijk geen bal te doen. Zelfs het eind gevecht tussen hem en Affleck stelt niet al te veel voor.

Deze film is te vergelijken met de Mac, van te voren heb je er hartstikke zin in, maar na afloop is het toch weer teleurstellend en voorlopig niet meer.

Een zesje, ofwel 3 sterren.

Ik heb net de directors cut van deze film eens bekeken, de originele versie vond ik zeer flauw maar de DC is een enorme verbetering , je voelt je veel meer verbonden met de personages wat de film alleen maar ten goede komt, de DC is absoluut een aanrader voor deze film.

Leuk filmpje, met een superman gevoel.

avatar van mnrk
The Devil is mine....
Een leuke film, ik heb zelf de DC versie gezien...

De film kijkt prima weg (ondanks de speelduur van 133 minuten), het acteerwerk van Ben Affleck was gewoon in orde en natuurlijk was Jennifer Garner zeer aangenaam om naar te kijken.
De misdadigers Michael Clarke Duncan en Collin Farrell zijn heerlijk om naar te kijken ( vooral Bullseye is super ).

avatar van Flipman
Phally schreef:
Zeer mee eens. Je hebt sowieso meer het gevoel dat je naar een film aan het kijken bent die echt een plot heeft.

avatar van bozzy
aardig superhelden filmpje.
kijkt aardig lekker weg,was niet onder de indruk van Ben maar Garner vond ik dik oke.

De meeste zijn niet te spreken over deze film, vooral mensen die de strips hebben gelezen. Maar voor mij is het één van mijn topfavorieten. Staat vooral bij mij hoog omdat het mij persoonlijk aan spreekt en dan gaat het meer om het gevoel dat je bij de film hebt dan dat je let op of een verhaallijn wel goed is, men goed acteert etc. etc.

avatar van Metalfist
You're good, baby. I'll give you that. But me? I'm magic

Tegenwoordig ben ik weer volop bezig met een aantal films te herzien de ik in geen jaren heb gezien en vreemd genoeg zitten daar vrij veel Marvel films bij. Een paar dagen geleden heb ik de X-Men trilogie terug opnieuw gezien en gisteravond was het dus de beurt aan deze Daredevil. Naar wat ik me herinnerde was dit absoluut geen slechte film maar iets te langdradig, ik was benieuwd hoe een herziening ging uitpakken.

Ik ben nooit echt enorme fan geweest van Daredevil geweest van Daredevil, voornamelijk omdat het uitgangspunt van een blinde superheld in een rood latex pakje me niet enorm interesseert. Ik heb echter lange tijd geleden een Marvel 70th Anniversary TPB gekregen waarin issue 168 van Daredevil in stond, dat ook een tikkeltje is mee verweven in deze verfilming, en dat was erg sterk. Deze verfilming is dat in ieder geval niet, hoewel het zeker en vast wel zijn charme heeft. Het probleem is echter nog altijd de appearance van Daredevil zelf want waar Frank Miller (legendarisch wat die allemaal heeft geflikt) er in slaagde om een coole superheld weer te geven, lukt dat Mark Steven Johnson niet altijd. Hiermee komt Daredevil zelf af en toe nogal belachelijk over maar gelukkig zijn deze voorvallen op één hand te tellen. Het verhaal is dan weer van het typische superhero-movie-blockbuster gehalte. We krijgen de origine van de superheld te zien en de aanloop naar een gevecht met de schurk van dienst, hier is dat Kingpin. Ondertussen wordt er nog een romantisch plotje rond geweven en zit de film er met een dikke twee uur op. Ik heb dus de Director's Cut gezien en ik vraag me af of de gewone cut inderdaad niet beter is want het subplot met Coolio die beschuldigd wordt van moord haalt de vaart wat uit het verhaal en maakt het allemaal maar wat langdradig.

Op zich wel een leuke stoner rol trouwens van Coolio maar dat terzijde. Het probleem dat ik vaak heb met dit soort superheldenverfilmingen is dat ik de uiteindelijke acteurs die de personages moeten vertolken maar niets vind. Dit gebeurde met Captain America en ook Ben Affleck is niet altijd even succesvol als Matt Murdock/Daredevil. Nu is dit sowieso redelijk moeilijk, probeer maar eens stoer over te komen in je rode latex spandex terwijl andere films in het genre bomvol staan van testosteron types zoals Wolverine of Iron Man. Hetzelfde geldt voor Bullseye want oh, wat is die belachelijk! Op zich komt hij als bad-guy nog wel vrij goed over en Farell doet dit helemaal niet slecht maar het design is om van te schreeuwen.. Waarom hebben ze in godsnaam die roos los op zijn kop gezet in plaats van het pak zoals in de comics? Leuke rol trouwens voor Jennifer Garner die bewijst dat je toch op een getrouwe en overtuigende manier een comic personage kunt neerzetten. Hetzelfde geldt voor Michael Clarke Duncan die hier de rol van de Kingpin krijgt. Beetje vreemde zet, Kingpin is bij mijn weten altijd blank geweest, maar Clarke Duncan doet dit perfect.

Ik klink misschien negatiever dan ik eigenlijk bedoel want met al deze 'mankementen' is Daredevil nog altijd wel een vermakelijke actiefilm die doet wat hij moet doen, mij een uur of twee bezighouden. De effecten zijn geslaagd en ook het merendeel van de acteurs doen het degelijk, het is alleen jammer van een paar vreemdere keuzes en slechter design. Al die verwijzingen naar legendarische comic artiesten zijn erg leuk meegenomen trouwens.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Er zijn een aantal comics waar ik een zwak voor heb, maar ook een aantal die ik minder vind. Met Daredevil was ik voor het zien van de film totaal niet bekend, maar na het zien van de film kan ik ook niet bepaald zeggen dat mijn interesse gewekt is, integendeel zelfs.

Ben Affleck is in mijn ogen niet de ideale actieheld. Hij heeft er niet de uitstraling en het charisma voor en dat zie je hier duidelijk terug. Hetzelfde geldt voor Jeffiner Garner, die de vrouwelijke hoofdrol speelt in de vorm van superheldin Electra. Ze is niet mooi, niet spannend en weet van haar personage ook maar weinig bijzonders te maken.

Dan komt er nog eens bij dat het verhaal ook standaard is en niet veel te bieden heeft. Zelfs de actie is op een enkele na, niet echt de moeite van het bekijken waard. Alleen Farrell is als badguy nog wel vermakelijk, mede ook omdat hij zich soms schuldig maakt aan overacting. In zijn geheel echter weinig bijzonders en Daredevil is misschien wel de minste superheld die ik ken.

avatar van van duijn
Duncan gedraagt zich in deze film net als Notorious B.I.G. ''Biggie Smalls''

avatar van Donkerwoud
Bah, wat viel dat tegen! Ik herinnerde me een grimmige superheldenfilm die meer om de zwarte humor draaide dan bij Spider-Man en X-Men het geval was. Ik kreeg echter een zouteloze film die krampachtig probeert stoer te zijn maar dat maar niet wil worden. Dit is echt niet meer om aan te zien nu het genre van de superheldenzo'n vogelvlucht heeft genomen en er meer competitie is gekomen.

avatar van gillie24
Redelijke superheldenfilm waarin de over-the-top rol van Colin Farrell het meeste opvalt.
Ben Affleck is miscast als Daredevil, want hij is teveel een 'houten Klaas'. Jennifer Garner kan niet veel met haar rol van Elektra. De film mist tempo, maar vooral humor. De muziek is wel top, met 'Immortal' van Evanescense is hoogtepunt.

avatar van VforVictor
Redelijke film, hij was wel wat kort en er had meer humor in gemogen. Colin Farrel zat erg goed in zn rol, 3 sterren.

avatar van RuudC
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Neem Daredevil’s blindheid weg en onze superheld heeft niets origineels meer. Meneer zit s'nachts op daken als Batman, springt rond als Spiderman en ontwijkt projectielen als hij in The Matrix zit. Dat audiovisuele zicht ziet er misschien wel leuk uit, maar hij handelt alsof hij gewoon kan zien, maar een iets beter gehoor heeft. Dat maakt dit niet direct tot een slechte film, maar wel een overbodige. Er zit eigenlijk geen enkel echt interessant personage in, behalve Bullseye. Daarmee is er een lange tijd verstreken sinds ik voor het laatst iets positiefs heb gezegd over Colin Farrell.

Daredevil kijkt vrij makkelijk weg en is redelijk vermakelijk over de hele linie. Enkele scenes, zoals de eerste keer dat Matt Murdock gaat sparren met z'n nieuwe chick zijn echt slecht. Sowieso is de relatie met Elektra ronduit vaag. Ik mag toch wel aannemen dat ze iets heeft gezien van het gevecht tussen Daredevil en Bullseye. Raar geval.Matt’s sidekick in de advocatenbranche had men beter weggelaten. Alle bijdehande opmerkingen was ik vanaf het begin al zat. De actie is aardig, maar eveneens niet bijzonder en bevat teveel gezweef. Hopelijk gaat de reboot die gepland staat voor 2014 meer en beter spektakel bieden.

avatar van 009

heeft er iemand de director's cut gezien?
zo ja, was die een verbetering met gewone versie?

avatar van xel
Ja, die heb ik, moest ik hebben, duurt toch een hele stuk langer maar ben na een paar jaar het verschil vergeten. De oude DVD heb ik toen weggeven... De directors cut verveeld iig niet dus volgens mij niet onnodig lang. Mijn dochter, 13, heeft hem onlangs voor het eerst gezien en vond hem ook schtterend.
Michael Clarke Duncan is overigens onlangs overleden dus nu moet je hem zeker aanschaffen...

avatar van SPT
Prima film, aangename verassing gegeven de lage verwachtingen die ik had. Ik ben al geen fan van superheldenfilms, en hij scoord hier maar een 2.5. Ik bleek per ongeluk de director's cut te hebben verworven, maar zelfs die verveelde niet. Het viel me echter wel op bij de dc dat er her en der nog flink in zou kunnen worden gesneden (scènes die weinig toevoegden voor het verhaal en ook verder niet bijster interessant waren), zodat ik me kan voorstellen dat de korte versie - waar nog eens een kritisch naar gekeken is - nog iets beter is.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had deze film nog steeds op mijn tv-box staan nadat hij de laatste keer op tv was gekomen. Ik begrijp in ieder geval dat de Director's Cut wat gebalanceerder is, want deze tv-versie vloog alle kanten op qua sfeer en werd zodoende een allegaartje dat uiteindelijk voor weinig spectaculaire scenes zorgt. Aan de ene kant begint het allemaal vrij duister, iets wat ik best kon waarderen, om vervolgens gigantisch melig uit de bocht te vliegen met het moment dat Elektra en Daredevil met elkaar in het park staan te 'vechten', wat een afgrijselijke scene was me dat.

De enige acteur die er echt wat van maakte was Colin Farrell, die prima uit de voeten kon met het over the top personage dat hij mocht neerzetten. Michael Clark Duncan was niet slecht, maar te goed voor een film als deze. Affleck zal ik wel nooit echt kunnen waarderen, maar hier viel het me toch wel extra op dat hij echt niet in actiefilms thuishoort en beter kan regisseren. Garner vind ik vooral een fijne verschijning om te zien, maar het was in ieder geval wel fijn dat zij een stuk minder gebruik hoeft te maken van stuntdoubles dan overduidelijk het geval was bij Affleck.

Toch is de film best vermakelijk in al zijn foutheid, het is alleen jammer dat het een inconsistente zooi aaneenschakelingen van gebeurtenissen is zonder ook maar enige vorm van bezieling. Daar komt ook nog eens bij dat Daredevil als superheld me echt helemaal niets kan interesseren, veel meer dan een blinde Batman is hij nu uiteindelijk ook weer niet. Alsnog een betere film dan Elektra in ieder geval, dat had ik nog geeneens verwacht.

avatar van missl
Flauw verhaal. Verder kan ik er niet veel boeiends over kwijt.

Alles bijelkaar is deze verfilming een twijfelachtige aangelegenheid geworden; een vlees noch vis gehalte. Visueel ziet het er allemaal prachtig uit, maar het verhaal is voorspelbaar en slap (je valt er bijna bij in slaap) en de soundtrack had niet slechter gekozen kunnen worden. De acties zien er geen moment spontaan, maar "gemaakt" uit en de regisseur lijkt vergeten te zijn dat het hier om een strijd op leven en dood gaat. Ben Affleck overtuigt niet in de rol van de duistere, haatdragende hoofdpersoon. In plaats van hem steelt Colin Farrell (als Ierse huurmoordenaar) de show: het plezier spat er van af.

avatar van JakobFugger
Deze superheldenfilm nog nooit gezien, omdat de kritieken nooit al te positief waren. De Directors Cut scheen beter te zijn en aangezien ik het superheldengenre wel kan waarderen deze maar een kans gegeven. Een prima keuze. Nergens wordt het heel briljant, maar de DC van Daredevil neemt zijn tijd en is een vermakelijke superheldenfilm (waar er wel betere van zijn). Wel is duidelijke te zien dat het superheldengenre een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt. O ja, Jennifer Garner is een plaatje in Daredevil en daarom zal ik waarschijnlijk ook wel de spin-off Elektra gaan bekijken, alhoewel ik daar wel wat meer vrees voor het ergste. Ach, deze is in ieder geval een dikke 3*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Even deze film herzien (nu volgt Elektra nog) en ik moet zeggen dat hij toch nog slechter was dan ik eerder beoordeelde. Affleck past helemaal niet in de rol van actieheld. Veel zaken worden er ook onnodig bijgesleurd zonder verklaring of logische oorzaak.

Op alles is wel wat aan te merken. De actiescènes zijn vrij droevig, heel ongeloofwaardig zweven de figuren trouwens van dak tot dak en veel gevechten komen amper tot hun recht. Figuren als Bullseye en Kingpin zijn zelfs voor stripfiguren overact. Het verhaal zit vol clichés en is nergens verfrissend. Daredevil lijkt trouwens in de meeste gevallen op Spiderman en beweegt zich ook op dezelfde manier.

Enige leuke momenten zijn de glijdende shots boven de stad, al heb je dat ook al veel eerder gezien in andere films. En Elektra valt op zich ook best mee. Misschien niet genoeg om een film te leiden (moet de film Elektra nog herzien), maar als figuur in deze film nog het best van allemaal.

Blijft toch een aparte film. Daredevil is geen slecht personage en met Elektra en Bullseye (Kingpin is wat minder) zou dit toch een goeie film moeten worden. Het verhaal is heerlijk donker, wat we bij pakweg Spiderman of Avengers niet direct zien. En af en toe zelfs een leuke soundtrack. Het probleem is dat de sterke ideeën niet altijd uit de verf komen en de film over de hele lijn te braaf is. Daardoor is Daredevil vrij gevoelsloos geworden. Mede dankzij Ben Affleck die beter regisseert dan acteert en niet echt boeiend is. En grote reden is het overmatig gebruik van CGI dat ook die andere goedgevondenmaarslechtuitgewerkte film is: Catwoman. Daredevil verdient absoluut een reboot. Donkerder, een betere regisseur met ook aandacht voor de gevechten en harder dan deze soms toch softe film. De ingrediënten zijn er. Nu nog de juiste kok en wat kruiden.

Maximal score is dit. Een blinde superheld vind ik al erg vaag en daarnaast is het gehaal te mager. Het begin is goed, maar daarna wordt het al snel minder. Jammer, want ik ben wel een Marvel liefhebber.

avatar van dvdfreak123
Lang geleden dat ik hem gezien had. Blijft een vermakelijke film deze daredevil. Vind Affleck wel niet zo passen als superheld persoonlijk. Garner is wel zeer goed als elektra. Actiescenes waren goed. Heb de directors cut gezien en nergens verveeld. Hoort zeker niet bij de beste marvels maar is vermakelijk. 7/10

avatar van kleintje 2
Het is een Spectaculaire actiefilm die ik toen ik hem op mijn tiende op tv zag op het begin nogal bruut vond en het verhaal nog niet snapte. Maar nu. Ik snap het verhaal en wat hij in de film probeert duidelijk te maken. Het is leuk dat ze deze actieheld toen eindelijk op film hebben vastgelegd.

Een leuke superhelden film!
Een goed verhaal en een leuke superheld in de hoofdrol.
Goed dat ze Elektra als personage erbij hebben gedaan!
Bullseye en Kingpin zijn perfecte vijanden voor een superheld als daredevil.
Alleen vind ik de filmposter slecht.
De poster ziet er nep en onverzorgd uit en geeft een slechte indruk.
Op de film bijna niks aan te merken.

avatar van LarryMasterRace
Halverwege afgezet, ontzettend slappe film. Hopelijk is de tv-serie beter.

avatar van LarryMasterRace
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uiteidenlijk toch maar afgekeken, het wordt iets beter, maar niet veel. Ik had gehoopt dat de vechtscènes tussen Daredevil en Bullseye en The Kingpin beter waren. Hier kan ik geen voldoende voor geven. Jammer.

Tarkus schreef:
Leuke film is dit, met een a-typische superheld.
Het is geen echt grote topfilm, maar toch leuk voor een 2-tal uren plezier.

De film herbekeken, ditmaal op Blu-ray.
Blijf bij mijn eerste mening.
Goede film, maar geen topper, wel spectaculaire beelden en een prima sound !!