Daredevil (2003)

2,53

Actie / Fantasy
103 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark Steven Johnson
met Ben Affleck, Jennifer Garner en Michael Clarke Duncan

Wanneer de jonge wees Matt Murdock in aanraking komt met radioactief afval zorgt dit er voor dat hij niet meer kan zien. Hij heeft hier echter een 'radar-zintuig' voor terug gekregen. Jaren later is Murdock opgegroeid tot een gerespecteerde advocaat. Hiernaast heeft hij echter een geheime identiteit als Daredevil, de man zonder angst, waarmee hij het onrecht bestrijdt dat hem in de rechtszaal niet lukt.

333 BERICHTEN 33 MENINGEN
avatar van Jordy
Jordy (admin)
De film probeert het erg hard, maar alles wat zo ongelofelijk leuk is aan Spider-Man ontbreekt hier of is slecht nagedaan. M'n waardering voor die film is echt verder gestegen na deze film gezien te hebben, geweldig hoe bijna alles daar perfect klopt

Maar goed Daredevil. Het begint al met Affleck die gewoon totaal ongeschikt is, die man heeft echt de uitstraling van een broodrooster... en uitstraling is toch echt erg belangrijk bij een superhero. Verder wordt er veel te weinig tijd besteed aan HOE Daredevil superhero werd (het deel dat ik altijd het leukst vind aan dit soort films), worden er in rap tempo wat personages geïntroduceerd, zijn er een paar ellenlange scenes die voor emotioneel door moeten gaan voor er eindelijk tot actie over gegaan wordt. De acties zijn bijna identiek aan die in Spider-Man, maar dan zonder de adrenaline-rush en met aanzienlijk minder mooie graphics. En sorry, die Garner heeft een mooi lichaam... maar een ontzettende rotkop (ook in dat onderdeel wint Spidey het wat mij betreft ).

Wat overblijft: ach ja heb me wel enigzins vermaakt, paar leuke scenes (de manier waarop DD's radar-zintuig in beeld is gebracht bijvoorbeeld), en een leuke over-the-top rol van Farell. Erg leuk vond ik ook het rolletje van Kevin Smith, was écht niet op de hoogte van het feit dat hij in deze film speelde...

avatar van ToNe
Ik vond de cameo's en inside jokes wel geinig. Stan Lee verschijnt in beeld, net als Frank Miller, de man die Daredevil nieuw leven inblies [net als Batman btw].
Ook werden namen gebruikt, niet onbekend voor Marvelkenners [John Romita haha]

Maar de film...tja.
Ik vond dat het richting Batman probeerde te leunen qua 'donkerheid' [Kerk, Gargoyles], maar niet de durf had om de 'flashy stuff' helemaal los te laten. [waarschijnlijk omdat de regisseur geen Tim Burton is]
De soundtrack vond ik echt niet kunnen. Zoals eerder gezegd, heeft het wat van één grote videoclip.

Ik hoop niet dat er een sequel-franchise van deze films komt.

avatar van Phoenix
Niet half zo goed als Spider-Man. Affleck kunnen ze beter naast Jennifer Lopez laten spelen, hebben we daar ook geen last meer van. Alles is nagedaan van Spider-Man maar dan een stuk slechter. Enige pluspunten zijn het geluid(vooral tijdens actiescène in bar/café), de muziek en Colin Farrell. Voor de rest een film zonder enige diepgang en/of spanning. 2*.

avatar van starbright boy
Ondanks mijn goede voornemens om op lowlands verantwoordere films te gaan kijken, kwam ik toch per ongeluk bij deze uit. En hij was niet best.
Grootste problemen zijn het wel heel erg voorspelbare script en Ben Affleck die werkelijk ontzettend slecht speelt. De slechterikken zijn wel lekker over de top zoals het bij dit soort films hoort.
Maar 1.5* vind ik genoeg.

avatar van BoordAppel
Matige film. Vooral de zwakke regie doet Daredevil de das om. De actiescenes waren echt voor geen meter te volgen door dat belabberde camerawerk en het geluid vond ik daarin ook nogal tegenvallen. De muziekkeuzes waren ook helemaal misplaatst. Lapdance is een geweldig nummer maar waarom kwam dat in hemelsnaam in deze film voor? Deze film probeert nogal stoer te zijn maar slaagt daar echt voor geen meter in. Ligt misschien ook aan het personage van Daredevil, ik vind het niet echt een geslaagde superheld. Misschien ligt het aan Affleck, die er ook weinig meer van maakt. Het acteerwerk kon er verder wel mee door.

De film wordt nog enigszins gered door wat leuke effecten (hoe Daredevil de wereld ziet), een leuke rol van Farrell en af en toe een leuke grap. Voor echt goede superheldenfilms kijk ik Batman of Spider-Man wel. Uit die laatste wordt ook nogal wat gejat door deze film.

avatar van otherfool
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ach, normaal vind ik Affleck wel te pruimen hoor, maar Daredevil toont aan dat de man een superheld van niks is. Hetzelfde geldt overigens voor de vreselijke Garner, uitstraling van 0. Maar goed, da's mijn mening.

Daredevil begint nog redelijk amusant, al is de flashback naar de kinderjaren eigenlijk iets te lang. We leren de hoofdpersoon vervolgens kennen in het dagelijkse en het nachtelijke en het liefje verschijnt ten tonele. De speelse vechtpartij van de twee is meteen de beste uit de film, de overige zien er eigenlijk niet uit (inclusief nutteloze flick-flacks enzo).

Met de bad guys gaat het ook helemaal mis; ze missen een evil masterplan en zijn maar wat saai. Farrell's karakter moet psychopatisch zijn, maar is alleen maar lachwekkend. Rhames heeft, evenals Pantoliano, te weinig screentime om er echt wat moois van te maken. Favreau verder is sympathiek als altijd.

Tja, lelijke effecten, matig heldje (er zijn zovele betere) en een saai koppel hoofdrolspelers, waarvan het dan wel weer een pluspuntje is dat Elektra het loodje legt (dat was tenminste verrassend).

Anderhalf sterretje voor dit over de hele lijn zeer matige werkje.

avatar van 606
Colin Farrell was degene die de film een beetje goed maakte.
wat had hij een goede uitdrukking op zijn gezicht.

3,5 sterren

neo (crew)
Behoorlijk slechte casting. Affleck is saai en heeft het charisma van een vliegenmepper, net als de rest van de cast. Farrel schmiert er ook behoorlijk op los. De actiescenes zijn niet erg enerverend, met veel lelijke hypermoderne truukjes. Ook zijn de effecten vaak spuuglelijk en overduidelijk wanneer een echt mens overgaat in een rondspringende cgi pop. Revel's score is nog wel acceptabel. Ook nogal saai verteld met een onnodige voice over. 1.5 sterren

avatar van Vinokourov
Standaard shit met een suffige Ben Affleck en matige special effects.

avatar van maerk
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mislukte superheldenfilm die meer probeert te zijn dan Spiderman en X-men is, maar daar giganitisch in faalt.

Het idee van deze superheld is echt heel goed. Het is eens wat anders, een blinde superheld. Ook is het erg gaaf om te zien hoe de Daredevil met zijn overige zintuigen alles oplost. In het begin zie je hoe Matt blind raakt. Eenmaal in het ziekenhuis merkt hij dat hij veel beter kan horen, voelen, ruiken enz. En opeens slaat Matt zijn pestkoppen inelkaar met dubbele salto's en glijd hij van enorme richels naar beneden, door middel van zijn gevoel. Dit vind ik dan weer iets té. Ik had graag een proces van ontwikkeling gezien waarbij hij eerst voorzichtig iets probeert, het misschien wel mislukt, en daarna echt handig wordt. Daarna neemt hij het op tegen de pestkoppen. Net zoals in Spiderman bijvoorbeeld.

De actie is ook een beetje te overdreven. De actie wordt geprobeerd flitsend en snel in beeld te gebracht te worden, erg jammer. Dit betekend dat ze vaak heel snel met de camera zwiepen en heel vaak tussen verschillende camera's wisselen. Hierdoor gaat het grootste gedeelte van de vette actie verloren en is het gewoon een doorsnee wannabe superhelden gevecht. Er is daarnaast helaas te veel en te duidelijk met onzichtbare kabels gewerkt. Als je iemand opeens door de lucht ziet vliegen in een rechte lijn doet dat een beetje afbreuk aan wat een stoere actiescene had kunnen worden.

Het liefdesverhaaltje van Matt dat erin zit is ook een beetje cliché. Je hebt het allemaal al honderd keer gezien en het boeit gewoon niet. Het is gewoon ongelooflijk jammer dat de film zo hard probeert beter te zijn dan andere superheldenfilms. Het werkt namelijk niet. Het is namelijk een , ja-dat-kunnen-wij-ook wannabe film geworden. Te overdreven.

Pluspunten van de film zijn twee liedjes van Within Temptation die goed bij de film pasten en het goede acteerwerk van Ben Affleck en Michael Clarke Duncan. Affleck speelt zijn rol heel goed maar je kan helaas niet echt een klik krijgen met zijn personage ondanks dit. Duncan is erg goed als grote, zware badguy. De rol van Colin Farrel daarentegen is waardeloos. Hij speelt m slecht en zijn personage is gewoon dom. Het paperclip schieten was ronduit belachelijk, en als hij die oma dood in het vliegtuig door een pinda in haar keel te schieten vind ik hem niet eng of grappig. Eigenlijk oefening baart kunst. Erg jammer van Bullseye.

De film probeert zoveel te zijn maar kan het niet waarmaken. Het is zoveel net niet. De meeste dingen heb je al vaker gezien en kunnen je niet meer bekoren. Ook doet de overduidelijk neppe CGI een beetje afbreuk aan de film. Erg jammer. Maar dankzij Ben Affleck, Michael Clarke Duncan, Within temptation en héél soms een leuke cameravondst toch nog>>

Vreselijke slechte film. De enige die weet te boeien en te overtuigen in deze film is Colin Farrell. Het verhaal is bar slecht en Ben Affleck als een superheld is geen goede combinatie. Ik mag hopen dat er geen deel 2 komt want dit deel is meer dan genoeg.

avatar van hellblazer93
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tja.. Typische Marvel-film he.. Lijkt inderdaad verdacht veel op Spiderman, maar het viel me allemaal nog wel mee. De bijrollen van Elektra en Bullseye waren prima, maar ik stoorde me wel aan de vechtscene tussen Elektra en Daredevil. Ik heb de Director's Cut gezien en als ik hier de berichten doorlees begrijp ik daaruit dat daar meer diepgang in zit. Dat kan kloppen, ik irriteerde me hier ook niet aan. De King Pin was weer zo'n typische Bad-Guy, maar toch prima gespeeld. Matt was direct na het ongeluk inderdaad ook wel opvallend snel 'superjongen'. Dit vind ik ook wel erg overdreven, dat ben ik met Maerk eens.

Al met al wel een leuk kijkvermaak met een paar leuke liedjes tussendoor.
3 sterren.

avatar van tommykonijn
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg matige superheldenfilm. Ben Affleck heeft me tot nu toe niet echt veel goede films afgelevert en ik had gehoopt dat Daredevil daar verandering in zou brengen, jammer genoeg alleen het tegendeel. Soms hele irritante cameo's, het verhaal is opzicht wel aardig maar de uitvoering gaat helemaal de mist in, de special-effects moeten heel cool uitzien maar helaas zaten er meer domme, lompe acties bij dan dat ik met een open mond zat te kijken. Michael Clarke Duncan was in The Green Mile erg goed maar ook hij levert in deze film niet die prestatie af, soms nog wat aardige momenten en wat goede deuntjes op het goede moment maar de film wist me echt niet te overtuigen, misschien dat ie ooit na herziening nog hoger op kan komen maar helaas zie ik daar alleen maar een tegendeel voor in. De zinnen die Clarke Duncan uitspreekt op het laatste tegen Affleck komen er eigenlijk hetzelfde uit als : er komt nog een deel 2, ik hoop dat het bij deel 1 blijft.

1,5* (kans op verhoging naar 2,0*)

avatar van sinterklaas
Mijn 900ste stem:

Was toch wel weer een aangenaam comic-hero filmpje. Verhaal stelde natuurlijk weer niks voor maar dit is ook alleen maar effe om op leeg te lopen. Gevecht en actiescenes zagen er wel prima uit. Ben Affleck vond ik wel goed als Daredevil en Jeniffer Garner als Elektra, waar later ook nog een film van is gemaakt. Colin Farrell vond ik ook weer prachtig als de bad guy Bulls Eye. Dit keer had ie een kaalgeschoren kop.

Gewoon weer een onderhoudende film.

avatar van Elineloves
Tja.. wat kan ik zeggen over deze film.. voor mijn gevoel hebben ze de plank misgeslagen door Ben Affleck in de hoofdrol te zetten, op mij kwam het in ieder geval niet echt over.. zelf een tikkeltje geforceerd allemaal.. Jammer, het is toch belangrijk dat je een bepaalde 'klik' met het hoofdpersonage krijgt.. en bij deze film had ik dat niet, met geen enkel personage. Jammer.

avatar van Captain Pervert
Heb hem al lang in huis, maar vanwege de bakken modder die deze film ontving en nog steeds ontvangt, nooit gekeken. Tot deze druilerige vrijdagmiddag.

En het is inderdaad niet best. Veel slechter dan alle andere comicbook verfilmingen van dit decennium. Het opent wel aardig, maar de slechteriken zijn totaal niet interessant. Het acteerwerk is matig, de keuzes die personages maken zijn onlogisch, etc. Blegh.

2 sterren

avatar van OlafK
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ben Affleck speelt Matt Murdock, een man die als jong jongetje in aanraking is gekomen met radioactief afval. Dit zorgt ervoor dat hij slechts nog kan zien met een radar-zintuig. Zijn andere overgebleven zintuigen werken ook beter dan voorheen. Als volwassen man is Murdock overdag pro-deo advocaat en 's nachts Daredevil; een superheld die nergens voor terugdeint.

De film is nogal slecht onthaald. De kritieken dat Affleck een miscast is, de vechtscènes slecht zijn geschoten en de film erg 'over-the-top' is, zijn allemaal waar. Ik denk echter dat de regisseur het ook allemaal niet zo serieus bedoelt. Zo zijn er enkele cameorollen en ook zitten er scènes in die onmogelijk serieus bedoeld kunnen zijn (bijv. wanneer een detective een journalist vertelt dat er geen Daredevil bestaat, de journalist een vuurtje weggooit, waarop er vuur ontstaat in de vorm van het Daredevil-symbool. ).

Voor de rest kent de film enkele leuke personages (Farell als 'Bullseye'!) en kijkt het allemaal makkelijk weg. Wel is het zo dat de film echt wat belabberde scènes kent. Zo vond ik de scène waarin Murdock als klein jongetje aan zijn blindheid komt, erg slecht gedaan (vooral het gedeelte waar het gif in zijn ogen komt).

Geen goede film, maar wel erg vermakelijke onzin. En dat heb ik liever dan films van hetzelfde genre die nogal serieus bedoeld zijn. 2,5 sterren.

Ben Affleck kan denk ik beter in romantische 0-sterren films spelen samen met vrouwlief J-Lo (alhoewel hij in Boiler room wel een aardige rol speelde, maar dat terzijde).
Er zat niet echt een verhaal in en ook was tegenspeelster Elektra (Jennifer Garner) binnen 2 minuten erachter wie daredevil precies was en werd meteen weer zijn vriendinnetje.

Er zat 0 spanning in de film en was al afgelopen voordat ik door had dat er geen verhaal meer zou komen.

Ook van Jennifer Garner in haar latex-pakje was bijna niets te zien. Ziet er zeer leuk uit op de posters, maar je ziet misschien een scene van hooguit 2 minuten.
Zeer zouteloze film

avatar van DonOswaldo
Niet de beste film, maar aardig voor een keer.

Verhaal is vermakelijk en moet niet te serieus genomend worden uiteraard. Kijkt ook lekker weg

Cast is leuk, alleen Ben Affleck kan gewoon totaal niet acteren.. Jennifer Garner was leuk om te zien als Elektra, Colin Farrell speelt Bulls Eye erg goed, en Michael Clarke Duncan past ook wel in het vakje van bad guy.

Effecten wel oke, vechtscene's jammer genoeg niet altijd even goed.

avatar van moviemafketel
1 van de minste comic-helden-films.
De verhaallijn is ook niet echt geweldig. De rol van Farrell is nog wel grappig als bullseye, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Affleck is een miscast als held. Die man kan gewoon niet acteren.
Je kan dan een topcast bij elkaar toveren en een verhaaltje erom heen schrijven, maar dan heb je dus niet automatisch een pakkende film.
Garner maakt met haar verschijning nog iets goed, maar ook zij spat niet echt van het scherm. Gemiste kans, jammer.

avatar van movie acteurs
Niet zeer slecht. Was best goed eigenlijk. Maar het eindgevecht is vrij saai en Ben Affleck is een slappe acteur. Voor de rest deden de andere acteurs het best wel goed. 3,0.

avatar van gizmo_o
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet onaardig, niet onaardig.
Wederom een superheldenverhaal, waarbij het einde te raden valt evenals het begin en het middenstuk , maar, toegegeven, ik had niet verwacht dat zijn nieuwe liefde, Jennifer Garner (Elektra) het loodje zou leggen. De plot is niet ingewikkeld en de film is dan ook goed te volgen, waarbij in de beginscenes kort wordt uitgelegd waarom Daredevil is wie hij is / hoe hij geboren is. De vechtscenes die volgen zijn niet onaardig, m.n. de vechtscene tussen Ben Affleck (Murdock) & Elektra in de speeltuin is leuk om te zien. Er zit een stukje in (met die handbewegingen) dat gejat is van de Matrix, geloof ik.
Bullseye wordt erg stoer neergezet door Farrell en feitelijk zijn alle scenes met hem vermakelijk. Ik moest even wennen aan de rol waarin Clarke Duncan (Kingpin) speelde, aangezien ik kort geleden TGM heb gezien.

Geen 'super'film, maar wel een voldoende waard, 3*.

avatar van xxc
xxc
Ben affleck.. hmm..

Aan Ben Affleck heb ik nooit veel aangevonden.. Hij komt altijd zo, ja ik weet niet, zo overdreven en naast zijn schoenen lopende over. Maargoed, ik heb geen hekel aan hem, en hij kan goed acteren, dus dat was voor mij geen reden om deze film geen kansje te kunnen geven.

De film is ontzettend voorspelbaar. Als de film 20 minuten opstaat kun je de rest van de film al wel raden. Alleen van Elektra had ik totaal niet verwacht dat ze dood ging.. (wat ik overigens ook ontzettend jammer vond. Als ik het me goed herinner is er ook een film van Elektra? Dit is dan voor deze film gebeurd neem ik aan?)

Ja, Colin farrel. As good as always. Vond hem altijd al goed overkomen als 'bad guy'. Dus ook hier vond ik het een plaatje.

Op de manier hoe hij 'ziet' vind ik het qua effects goed gedaan. Dat word vaak gezegd, als iemand blind is dat zijn gehoor en reukzintuigen dan sterker en scherper worden. Hier word dan nog een schepje boven op gedaan, maar totaal niet ongeloofwaardig of overdreven overkomend vond ik zelf.

Een mooi superhelden filmpje. Het feit dat Matt blind is en door die eigenschap misschien alleen maar behendiger en sterker is dan de ander is een mooi gegeven.

avatar van thunderball
Deze laatst weer eens gekeken.

Film begint behoorlijk sterk en ik vroeg me dan ook af of mijn herinnering niet vertekend was.
Helaas wordt de film halverwege steeds slechter en gaat als een nachtkaars uit.

Aan de cast ligt het niet:
stuk voor stuk goede acteurs met de nodige charisma (ok Affleck wat minder), maar het is het doorsnee script wat het geheel behoorlijk nekt.

Affleck zet zeer goed een blinde superheld neer (verassend), Garner is zowel tough als sexy (de gevechten tussen haar en Affleck zijn dan ook opwindend en best sexy, meteen het beste van de hele film) en met Farrel en Duncan heb je in potentie een tweetal goede schurken, maar hun rollen zijn niet goed uitgewerkt. Farrel doet het nog wel aardig, hoewel veelste 1 dimensionaal,

maar Duncan heeft werkelijk geen bal te doen. Zelfs het eind gevecht tussen hem en Affleck stelt niet al te veel voor.

Deze film is te vergelijken met de Mac, van te voren heb je er hartstikke zin in, maar na afloop is het toch weer teleurstellend en voorlopig niet meer.

Een zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van Metalfist
You're good, baby. I'll give you that. But me? I'm magic

Tegenwoordig ben ik weer volop bezig met een aantal films te herzien de ik in geen jaren heb gezien en vreemd genoeg zitten daar vrij veel Marvel films bij. Een paar dagen geleden heb ik de X-Men trilogie terug opnieuw gezien en gisteravond was het dus de beurt aan deze Daredevil. Naar wat ik me herinnerde was dit absoluut geen slechte film maar iets te langdradig, ik was benieuwd hoe een herziening ging uitpakken.

Ik ben nooit echt enorme fan geweest van Daredevil geweest van Daredevil, voornamelijk omdat het uitgangspunt van een blinde superheld in een rood latex pakje me niet enorm interesseert. Ik heb echter lange tijd geleden een Marvel 70th Anniversary TPB gekregen waarin issue 168 van Daredevil in stond, dat ook een tikkeltje is mee verweven in deze verfilming, en dat was erg sterk. Deze verfilming is dat in ieder geval niet, hoewel het zeker en vast wel zijn charme heeft. Het probleem is echter nog altijd de appearance van Daredevil zelf want waar Frank Miller (legendarisch wat die allemaal heeft geflikt) er in slaagde om een coole superheld weer te geven, lukt dat Mark Steven Johnson niet altijd. Hiermee komt Daredevil zelf af en toe nogal belachelijk over maar gelukkig zijn deze voorvallen op één hand te tellen. Het verhaal is dan weer van het typische superhero-movie-blockbuster gehalte. We krijgen de origine van de superheld te zien en de aanloop naar een gevecht met de schurk van dienst, hier is dat Kingpin. Ondertussen wordt er nog een romantisch plotje rond geweven en zit de film er met een dikke twee uur op. Ik heb dus de Director's Cut gezien en ik vraag me af of de gewone cut inderdaad niet beter is want het subplot met Coolio die beschuldigd wordt van moord haalt de vaart wat uit het verhaal en maakt het allemaal maar wat langdradig.

Op zich wel een leuke stoner rol trouwens van Coolio maar dat terzijde. Het probleem dat ik vaak heb met dit soort superheldenverfilmingen is dat ik de uiteindelijke acteurs die de personages moeten vertolken maar niets vind. Dit gebeurde met Captain America en ook Ben Affleck is niet altijd even succesvol als Matt Murdock/Daredevil. Nu is dit sowieso redelijk moeilijk, probeer maar eens stoer over te komen in je rode latex spandex terwijl andere films in het genre bomvol staan van testosteron types zoals Wolverine of Iron Man. Hetzelfde geldt voor Bullseye want oh, wat is die belachelijk! Op zich komt hij als bad-guy nog wel vrij goed over en Farell doet dit helemaal niet slecht maar het design is om van te schreeuwen.. Waarom hebben ze in godsnaam die roos los op zijn kop gezet in plaats van het pak zoals in de comics? Leuke rol trouwens voor Jennifer Garner die bewijst dat je toch op een getrouwe en overtuigende manier een comic personage kunt neerzetten. Hetzelfde geldt voor Michael Clarke Duncan die hier de rol van de Kingpin krijgt. Beetje vreemde zet, Kingpin is bij mijn weten altijd blank geweest, maar Clarke Duncan doet dit perfect.

Ik klink misschien negatiever dan ik eigenlijk bedoel want met al deze 'mankementen' is Daredevil nog altijd wel een vermakelijke actiefilm die doet wat hij moet doen, mij een uur of twee bezighouden. De effecten zijn geslaagd en ook het merendeel van de acteurs doen het degelijk, het is alleen jammer van een paar vreemdere keuzes en slechter design. Al die verwijzingen naar legendarische comic artiesten zijn erg leuk meegenomen trouwens.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Er zijn een aantal comics waar ik een zwak voor heb, maar ook een aantal die ik minder vind. Met Daredevil was ik voor het zien van de film totaal niet bekend, maar na het zien van de film kan ik ook niet bepaald zeggen dat mijn interesse gewekt is, integendeel zelfs.

Ben Affleck is in mijn ogen niet de ideale actieheld. Hij heeft er niet de uitstraling en het charisma voor en dat zie je hier duidelijk terug. Hetzelfde geldt voor Jeffiner Garner, die de vrouwelijke hoofdrol speelt in de vorm van superheldin Electra. Ze is niet mooi, niet spannend en weet van haar personage ook maar weinig bijzonders te maken.

Dan komt er nog eens bij dat het verhaal ook standaard is en niet veel te bieden heeft. Zelfs de actie is op een enkele na, niet echt de moeite van het bekijken waard. Alleen Farrell is als badguy nog wel vermakelijk, mede ook omdat hij zich soms schuldig maakt aan overacting. In zijn geheel echter weinig bijzonders en Daredevil is misschien wel de minste superheld die ik ken.

avatar van Donkerwoud
Bah, wat viel dat tegen! Ik herinnerde me een grimmige superheldenfilm die meer om de zwarte humor draaide dan bij Spider-Man en X-Men het geval was. Ik kreeg echter een zouteloze film die krampachtig probeert stoer te zijn maar dat maar niet wil worden. Dit is echt niet meer om aan te zien nu het genre van de superheldenzo'n vogelvlucht heeft genomen en er meer competitie is gekomen.

avatar van RuudC
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Neem Daredevil’s blindheid weg en onze superheld heeft niets origineels meer. Meneer zit s'nachts op daken als Batman, springt rond als Spiderman en ontwijkt projectielen als hij in The Matrix zit. Dat audiovisuele zicht ziet er misschien wel leuk uit, maar hij handelt alsof hij gewoon kan zien, maar een iets beter gehoor heeft. Dat maakt dit niet direct tot een slechte film, maar wel een overbodige. Er zit eigenlijk geen enkel echt interessant personage in, behalve Bullseye. Daarmee is er een lange tijd verstreken sinds ik voor het laatst iets positiefs heb gezegd over Colin Farrell.

Daredevil kijkt vrij makkelijk weg en is redelijk vermakelijk over de hele linie. Enkele scenes, zoals de eerste keer dat Matt Murdock gaat sparren met z'n nieuwe chick zijn echt slecht. Sowieso is de relatie met Elektra ronduit vaag. Ik mag toch wel aannemen dat ze iets heeft gezien van het gevecht tussen Daredevil en Bullseye. Raar geval.Matt’s sidekick in de advocatenbranche had men beter weggelaten. Alle bijdehande opmerkingen was ik vanaf het begin al zat. De actie is aardig, maar eveneens niet bijzonder en bevat teveel gezweef. Hopelijk gaat de reboot die gepland staat voor 2014 meer en beter spektakel bieden.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had deze film nog steeds op mijn tv-box staan nadat hij de laatste keer op tv was gekomen. Ik begrijp in ieder geval dat de Director's Cut wat gebalanceerder is, want deze tv-versie vloog alle kanten op qua sfeer en werd zodoende een allegaartje dat uiteindelijk voor weinig spectaculaire scenes zorgt. Aan de ene kant begint het allemaal vrij duister, iets wat ik best kon waarderen, om vervolgens gigantisch melig uit de bocht te vliegen met het moment dat Elektra en Daredevil met elkaar in het park staan te 'vechten', wat een afgrijselijke scene was me dat.

De enige acteur die er echt wat van maakte was Colin Farrell, die prima uit de voeten kon met het over the top personage dat hij mocht neerzetten. Michael Clark Duncan was niet slecht, maar te goed voor een film als deze. Affleck zal ik wel nooit echt kunnen waarderen, maar hier viel het me toch wel extra op dat hij echt niet in actiefilms thuishoort en beter kan regisseren. Garner vind ik vooral een fijne verschijning om te zien, maar het was in ieder geval wel fijn dat zij een stuk minder gebruik hoeft te maken van stuntdoubles dan overduidelijk het geval was bij Affleck.

Toch is de film best vermakelijk in al zijn foutheid, het is alleen jammer dat het een inconsistente zooi aaneenschakelingen van gebeurtenissen is zonder ook maar enige vorm van bezieling. Daar komt ook nog eens bij dat Daredevil als superheld me echt helemaal niets kan interesseren, veel meer dan een blinde Batman is hij nu uiteindelijk ook weer niet. Alsnog een betere film dan Elektra in ieder geval, dat had ik nog geeneens verwacht.

Alles bijelkaar is deze verfilming een twijfelachtige aangelegenheid geworden; een vlees noch vis gehalte. Visueel ziet het er allemaal prachtig uit, maar het verhaal is voorspelbaar en slap (je valt er bijna bij in slaap) en de soundtrack had niet slechter gekozen kunnen worden. De acties zien er geen moment spontaan, maar "gemaakt" uit en de regisseur lijkt vergeten te zijn dat het hier om een strijd op leven en dood gaat. Ben Affleck overtuigt niet in de rol van de duistere, haatdragende hoofdpersoon. In plaats van hem steelt Colin Farrell (als Ierse huurmoordenaar) de show: het plezier spat er van af.