Daredevil (2003)

Actie / Fantasy
103 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark Steven Johnson
met Ben Affleck, Jennifer Garner en Michael Clarke Duncan

Wanneer de jonge wees Matt Murdock in aanraking komt met radioactief afval zorgt dit er voor dat hij niet meer kan zien. Hij heeft hier echter een 'radar-zintuig' voor terug gekregen. Jaren later is Murdock opgegroeid tot een gerespecteerde advocaat. Hiernaast heeft hij echter een geheime identiteit als Daredevil, de man zonder angst, waarmee hij het onrecht bestrijdt dat hem in de rechtszaal niet lukt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Even deze film herzien (nu volgt Elektra nog) en ik moet zeggen dat hij toch nog slechter was dan ik eerder beoordeelde. Affleck past helemaal niet in de rol van actieheld. Veel zaken worden er ook onnodig bijgesleurd zonder verklaring of logische oorzaak.

Op alles is wel wat aan te merken. De actiescènes zijn vrij droevig, heel ongeloofwaardig zweven de figuren trouwens van dak tot dak en veel gevechten komen amper tot hun recht. Figuren als Bullseye en Kingpin zijn zelfs voor stripfiguren overact. Het verhaal zit vol clichés en is nergens verfrissend. Daredevil lijkt trouwens in de meeste gevallen op Spiderman en beweegt zich ook op dezelfde manier.

Enige leuke momenten zijn de glijdende shots boven de stad, al heb je dat ook al veel eerder gezien in andere films. En Elektra valt op zich ook best mee. Misschien niet genoeg om een film te leiden (moet de film Elektra nog herzien), maar als figuur in deze film nog het best van allemaal.

Blijft toch een aparte film. Daredevil is geen slecht personage en met Elektra en Bullseye (Kingpin is wat minder) zou dit toch een goeie film moeten worden. Het verhaal is heerlijk donker, wat we bij pakweg Spiderman of Avengers niet direct zien. En af en toe zelfs een leuke soundtrack. Het probleem is dat de sterke ideeën niet altijd uit de verf komen en de film over de hele lijn te braaf is. Daardoor is Daredevil vrij gevoelsloos geworden. Mede dankzij Ben Affleck die beter regisseert dan acteert en niet echt boeiend is. En grote reden is het overmatig gebruik van CGI dat ook die andere goedgevondenmaarslechtuitgewerkte film is: Catwoman. Daredevil verdient absoluut een reboot. Donkerder, een betere regisseur met ook aandacht voor de gevechten en harder dan deze soms toch softe film. De ingrediënten zijn er. Nu nog de juiste kok en wat kruiden.

Een leuke superhelden film!
Een goed verhaal en een leuke superheld in de hoofdrol.
Goed dat ze Elektra als personage erbij hebben gedaan!
Bullseye en Kingpin zijn perfecte vijanden voor een superheld als daredevil.
Alleen vind ik de filmposter slecht.
De poster ziet er nep en onverzorgd uit en geeft een slechte indruk.
Op de film bijna niks aan te merken.

Tarkus schreef:
Leuke film is dit, met een a-typische superheld.
Persoonlijk vind ik dat Ben Affleck niet echt geschikt is om de rol van superheld te vertolken, maar hij brengt het er toch redelijk vanaf.
De andere rollen zijn wel prima ingevuld, met Colin Farrell als de top, echt hilarisch hoe hij zijn figuur neerzet.
Het is geen echt grote topfilm, maar toch leuk voor een 2-tal uren plezier.

De film herbekeken, ditmaal op Blu-ray.
Blijf bij mijn eerste mening.
Goede film, maar geen topper, wel spectaculaire beelden en een prima sound !!

avatar van IH88
“They say your whole life flashes before your eyes when you die. And it's true, even for a blind man.”

Matige superheldenfilm. Daredevil heeft veel problemen, en de casting van Ben Affleck is niet eens de grootste. Dat is het matige script, wat nergens een goede balans kan vinden tussen een serieuze actiefilm en een extravagant spektakel. Het duurt ook veel te lang voordat de film echt op gang komt, en de speelduur is belachelijk lang. Met zeer matige vechtscènes en een vreemde soundtrack. Affleck doet het naar behoren en ook Garner, Farrell en Duncan zijn zeker niet slecht. Ze lopen alleen totaal verloren rond in een film die zelf niet weet wat het wil zijn. Voor een goede Daredevil kijk de Netflix serie zou ik zeggen.

avatar van Roger Thornhill
Indertijd vond ik dit best een leuke film, maar nu ik hem herzie vraag ik me af waaróm : het titelpersonage is vrij kleurloos, zijn handicap / superkracht hangt er maar zo'n beetje bij (als je ziet wat hij mèt zijn blindheid allemaal voor elkaar krijgt, kan ik me niet voorstellen dat hij daarzónder een nóg betere vechter zou zijn, en hoe hangt zijn Spiderman-achtige gezweef door het luchtruim daar eigenlijk mee samen?), Jennifer Garner is niet half zo mooi als Jon Favreau schijnt te denken, de plot is niet erg dwingend, en twee climactische eindgevechten op rij is er ééntje te veel. Affleck doet z'n best en stelt niet teleur wat mij betreft, de scène in de speeltuin is erg leuk, en visueel is de film zeker in orde, maar daar houdt het wel mee op.

avatar van Shadowed
Saai gebeuren.

Toch wel 1 van de mindere Marvel-films, maar ik kan ook niet zeggen dat de lat nu heel hoog ligt bij deze Marvel-films. Qua entertainment wil het allemaal vaak nog wel voldoen, maar het entertainment-gehalte in deze film vond ik helaas nogal tegenvallen.

Toch wel bijzonder hoe ze nog een best degelijk concept hebben weten te verpesten. Je hebt een best interessante held met een interessante gave, en er wordt nauwelijks gebruik van gemaakt. De bijzondere beelden vanuit oogpunt van Daredevil hadden best meer opbouw mogen hebben aangezien ze wel op zijn kindertijd ingaan. Maar hoe heeft hij zijn gaves kunnen ontwikkelen? Het gaat wel erg gehaast.

Qua actie is er ook niet veel bijzonders te bekennen. Soms zelfs onkundig en ongemakkelijk. De knokpartijen zijn nogal eenzijdig en zoutloos. De acteurs, op de sterke Clarke Duncan na, kunnen ook totaal niet vechten. Ik vraag me af of er wel enige vorm van training is geweest ter voorbereiding.

Garner is daarbij echt nogal onkundig in haar actiescènes. Je voelt al gelijk aan dat dit niet haar beste genre is. Zeker het eerste flirterige gevecht met Affleck is echt een dieptepunt van Marvel-gevechten. Affleck is op zijn beurt ook niet al te speciaal. Zeker aangezien ik betwijfel of hij zelf überhaupt klappen heeft uitgedeeld, want ik vermoed dat voornamelijk de stunt-double het voor hem heeft gedaan.

Bij vlagen visueel nog wel aantrekkelijke gevechten, maar nogal zoutloos. Groots is het ook zeker niet. De leukste momenten moeten komen van Farrell, maar veel verder dan wat joker-trekjes komt zijn rol niet. Qua regie zelf lijken er ook nogal een hoop zaken overgeslagen te worden en het verhaal wordt voornamelijk afgeraffeld. Wellicht dat de cut van 133 minuten een beter verhaal verteld, maar waarom moet het dan van een aparte cut komen en niet gelijk goed gaan in de normale cut?

Slordig filmpje dit, 1 van de mindere Marvels. Acteurs die voornamelijk verdwaald zijn en zich geen raad lijken te weten met het genre. Regie die nogal zoutloos is ook. Wel nog leuke inrichting van enkele actiescènes en redelijke schurken. Qua visuele inrichting is er niet al te veel te klagen, maar de film speelt het op dat gebied dan ook relatief veilig.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel erg pover. Opvallend genoeg heb ik deze film pas 17 jaar na dato gezien, terwijl ik toch erg graag superheldenfilms bekijk. Maar Daredevil trok me nooit en de slechte score bevestigde dat eigenlijk vooral. Ik heb wel de afgelopen jaren de nieuwe serie rondom Daredevil gezien en die beviel me wel. Nu toch maar eens een poging gewaagd bij de Affleck versie, maar al snel merkte ik dat dit gewoon niet best was. Beroerd acteerwerk ondanks een cast met grote namen, een langgerekt en saai plot, matige effecten en vooral weinig fun. Als superheldenfilm valt het ook tegen, zo had ik graag veel meer tijd in het ontstaan van Daredevil en zijn krachten gestopt willen zien. Je zit er al vrij snel middenin, maar de binding ontbreekt. Uiteindelijk is het ook weer geen complete bagger, daarvoor zitten er nog wel genoeg leuke stukken in en is de duistere setting nog best aardig. Maar dit soort films deden het superheldenfilm-genre weinig goed. Gelukkig duurde het na Daredevil nog maar een paar jaar voordat Marvel de wereld kwam tonen hoe je wél zulke verhalen op het grote doek kon tonen.