• 8.349.571 stemmen

Memoirs of a Geisha (2005)

Drama / Romantiek | 145 minuten
3,51 1.168 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Geregisseerd door: Rob Marshall

Met onder meer: Ken Watanabe en Michelle Yeoh

Releasedatum: 6 april 2006

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Memoirs of a Geisha

"My world is as forbidden as it is fragile; without its mysteries, it cannot survive."

Een verhaal van liefde en verraad tegen de achtergrond van de snel veranderende Japanse maatschappij in de 20ste eeuw. De 9-jaar oude Chiyo is de dochter van een arme visser en wordt van haar familie gescheiden en verkocht aan een geisha-huis in het Gion-district van Kyoto. Hier is ze het mikpunt van de grillen van hoofd-geisha Hatsumomo, maar zij weet zich te verzetten en groeit met hulp van Hatsumomo's concurrente Mameha uit tot de beroemdste geisha van Japan.

imageimageimageimageimageimage

avatar van frans123

frans123

Willy Wartaal schreef:

Had altijd het idee dat de film gewoon Japans was en had dus verwacht dat iedereen Japans zou spreken, een ongelofelijke deceptie. Kan niet meer doen dan 1 ster geven. De aankleding en het audiovisuele is dik in orde maar serieus nemen kan ik dit niet. Heb nog niet alles gezien wat hij heeft geregisseerd maar ik denk dat ik wel kan constateren dat ik Rob Marshall een niets toevoegende en vrij nutteloze regisseur vind.

helemaal met je eens..De spreektaal is een deceptie en verpest de film. Net als een film over WO 2 dat Duitsers Engels spreken.......En weet je hoe dat komt??/ Omdat de gemiddelde Amerikaan niet van ondertitels houdt!!! De makers zwichten voor de smaak van het publiek!!

Tarkus

Tarkus schreef:

Deze film is me bijzonder goed bevalen, hij is beter dan ik ooit had verwacht.

Zeer sterke acteerprestaties, voorl dan van het kleine meisje.

Ook zeer mooi in beeld gebracht allemaal en mooie zachte muziek.

Ben normaal niet zo te vinden voor romantische films maar de dramatische kant van het verhaal sprak me wel aan.

Prima film die ik kan aanraden.

Opnieuw bekeken en opnieuw van deze prachtige film genoten.

Puike vertolkingen van de ganse cast, met het kleine meisje voorop.

avatar van Brabants

Brabants

• 2023 berichten

Zo Amerikaans als deze Japanse vertolking aanvoelt is het toch genieten van schitterende plaatjes die kunstzinnig aanvoelen voor het zintuigelijke vermogen van de mens. Sommige keuzes zijn te gemakkelijk en haast jammer maar over het algemeen is het toch een vrij nette film die voor het grotere publiek op deze manier vrij toegankelijk blijkt te zijn.

avatar van Wpzpmjs1

Wpzpmjs1

Deze film maakt heel veel in je los. Het gevoel dat in de film word beschreven is erg ontroerend. Ik kan begrijpen dat als je het boek hebt gelezen de beleving anders is. Maar als film erg mooi gemaakt.

avatar van UltraMovieKiller

UltraMovieKiller

Sfeervolle film, geen spijt dat ik deze eens bekeken heb. Mooie settings en het verhaal geeft een uitgebreide inkijk in de opleiding en het leven van de Geisha's.

Dat er Chinese actrices in de film spelen ipv. Japanse vind ik niet erg, het acteerwerk is over het algemeen hartstikke prima. Wat mij wél enigszins stoorde is de keuze voor de Engelse taal. Hoe kun je een film die volledig in Japan afspeelt en waarbij tot 3/4 van de film ook alleen maar Japanse personages in voor komen Engels gesproken maken. Aan de andere kant hadden er dan natuurlijk ook Japanse actrices gecast moeten worden.. Wellicht dat het een met het ander te maken heeft.

Al met al een mooie film om eens te zien.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Uitstekend drama en bijzonder mooi gefilmd. Het plot is aardig in elkaar gezet, maar verder ook niet zo heel bijzonder. Het boek telt 461 pagina's, dus ja al met al best wel lastig te verfilmen. Met 2.5 uur denk ik toch knap gedaan. Vond 'm hier en daar wel wat lastig te volgen. Vooral in het begin. Aziaten lijken op elkaar wat zij ook weer van ons vinden. En de vele Japanse namen helpen je daarmee ook niet. En dan zie ik in de extra's dat sommige namen weer anders betekenen, dan ik verwachtte. Het Japans woordenboek is dan misschien wel handig erbij te hebben. Overigens men spreekt Engels. Gekke is dat de acteurs ook uit China kwamen en Amerika. Afijn vond dit niet zo heel erg. Wel vond ik het jammer dat de tijd niet overal duidelijk was. Ze begonnen ergens begin jaren 30 en eindigen volgens mij eind jaren 40. Wat jaargetijden in beeld was wel handig geweest. Maar de film is echt fantastisch mooi gemaakt kan niet anders zeggen. Jammer dat Japan met al zijn cultuur zo gemoderniseerd is, dus zul je er verder weinig meer van zien behalve in Kyoto geloof ik en Nara. Opvallend in deze film is dat de filmregisseur vooral inspiratie heeft opgedaan bij de enige buitenlandse Geisha. Een Amerikaanse dus dat kwam wel mooi uit. Verder wist ik weinig van Geisha's spreek uit Geesja. Een kimono bestond in die tijd overigens uit wel 5 lagen. Dacht altijd dat ze een soort van rijke prostitué was, maar dat ligt toch veel genuanceerde. Maar ik vond het een prachtfilm om te zien met de mooie dans als absolute hoogtepunt. Bovendien fijn gespeeld. Opvallend het jonge meisje sprak geen woord Engels. Dus daar zijn alle tolken lang mee bezig geweest

Film 4.0

Beeld 4.5 (Blu ray)