• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.595 acteurs
  • 199.105 gebruikers
  • 9.378.049 stemmen
Avatar
 
banner banner

Memoirs of a Geisha (2005)

Drama / Romantiek | 145 minuten
3,50 1.251 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 145 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan / Frankrijk

Geregisseerd door: Rob Marshall

Met onder meer: Ziyi Zhang, Ken Watanabe en Michelle Yeoh

IMDb beoordeling: 7,3 (171.586)

Gesproken taal: Frans, Engels en Japans

Releasedatum: 6 april 2006

Plot Memoirs of a Geisha

"A story like mine has never been told."

Een verhaal van liefde en verraad tegen de achtergrond van de snel veranderende Japanse maatschappij in de 20ste eeuw. De 9-jaar oude Chiyo is de dochter van een arme visser en wordt van haar familie gescheiden en verkocht aan een geisha-huis in het Gion-district van Kyoto. Hier is ze het mikpunt van de grillen van hoofd-geisha Hatsumomo, maar zij weet zich te verzetten en groeit met hulp van Hatsumomo's concurrente Mameha uit tot de beroemdste geisha van Japan.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Devoo

Devoo

  • 295 berichten
  • 1111 stemmen

De muziek van deze film is echt schitterend!


avatar van Xx_se7en_xX

Xx_se7en_xX

  • 575 berichten
  • 495 stemmen

Niks voor mij denk ik. Ga daarom ook niet stemmen, dus ook niet kijken.


avatar van Samiraaa

Samiraaa

  • 8 berichten
  • 220 stemmen

Xx_se7en_xX schreef:

Niks voor mij denk ik. Ga daarom ook niet stemmen, dus ook niet kijken.

Dus je hebt je mening al klaar voordat je de film gezien hebt? Sommige films waarvan ik dacht dat ze ''niks voor mij'' waren, bleken toch heel leuk te zijn, dus je weet maar nooit.


avatar van Villevalo23

Villevalo23

  • 1822 berichten
  • 4270 stemmen

Het blijft grappig dat de mooiste scène (dansscène) eigenlijk helemaal niet in het boek voorkomt, tenminste het woord 'dans' komt wel in het boek voor met de regisseur kiest toch zelf helemaal voor de uitwerking. Althans, dat dacht ik..... tot ik opeens in Tanizaki's 'Stille Sneeuwval' een passage las over Taeko Makioka die de dans 'sneeuw' uitvoert met parasol en al. De scène vertoont zoveel gelijkenissen met de passage in het boek, dat kan bijna geen toeval zijn. Natuurlijk kan de dans in de film ook gewoon gebaseerd zijn op deze dans 'sneeuw'....


avatar van Devoo

Devoo

  • 295 berichten
  • 1111 stemmen

Wat ik niet begrijp is hoe ze uit dat brandend huis zijn ontsnapt?


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

In een recensie over deze film heb ik ooit dit zinnetje gelezen: '' zo Oosters als de plaatselijke afhaal-chinees''. En hoewel ik het enigszins overdreven vind, zit er wel een kern van waarheid in. Er is iets heel verkeerds aan als Hollywood zich waagt aan de rijke geschiedenis van de Aziaten. Eeuwenoude tradities en gebruiken worden banaal gemaakt of geheel uit hun context gerukt. Zo wordt er wel een erg westers en veroordelend beeld geschetst over het fenomeen Geisha, alsof het een soort veredelde hoeren waren. De film zelf heeft ook een beetje te lijden aan een cast bestaande uit Aziatische acteurs. Het steenkolenengels werkt nogal eens op de zenuwen, temeer ik een niet-ondertitelde versie zag en zo de helft niet kon volgen. Wel weer imposant zijn de schitterende sets van het feodale Japan.


avatar van Driello

Driello

  • 1379 berichten
  • 0 stemmen

Donkerwoud schreef:
. Zo wordt er wel een erg westers en veroordelend beeld geschetst over het fenomeen Geisha, alsof het een soort veredelde hoeren waren.


Tjonge,even een uitspraak waar ik het, op basis van de film, niet mee eens kan zijn. Er wordt juist meerdere malen aandacht gegeven aan het feit dat een Geisha iets heel anders dan een hoer is. Dat kan je toch niet ontgaan zijn? Dat die voorspelbare Amerikaanse oude lelijkerd dat anders ziet en in dat bad geld biedt voor een sex-feestje met de Geisha, bevestigd alleen maar wat ik hierboven zeg.

Overde film zelf dan: een nogal 13 in een dozijn film over een liefdesverhaal en wat de hoofdrolspeler doet om het object van zijn of haar liefde te bereiken. Het lijkt niet te lukken en uiteindelijk, quasi onverwacht, toch weer wel. Mooi gefilmd, fraaie beelden, prettige muziek en sfeer ook. Vooral het eerste deel,van voor de oorlog, kon me wel bekoren, maar het tweede deel begon me minder en minder te interesseren. Geen in het oog springende, bijzondere zaken meer. Alsof inspiratie en kracht van de regisseur een beetje waren opgeraakt na het eerst deel.

Als overigens de film bij de brand ( met een shot op een weglopende Hatsumomo) was geindigd, was het volgens mij een veel sterkere, dramatischere film geworden. maar goed, dat is effe speculeren, natuurlijk.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Driello schreef:
(quote)


Tjonge,even een uitspraak waar ik het, op basis van de film, niet mee eens kan zijn. Er wordt juist meerdere malen aandacht gegeven aan het feit dat een Geisha iets heel anders dan een hoer is. Dat kan je toch niet ontgaan zijn? Dat die voorspelbare Amerikaanse oude lelijkerd dat anders ziet en in dat bad geld biedt voor een sex-feestje met de Geisha, bevestigd alleen maar wat ik hierboven zeg.


Ik moet eerlijk zeggen dat datgene waar jij aan refereert mij is ontgaan.

Dat banale zit hem er voor mij in de stereotiepe karakters, in hoe de hoofdrolspeelster gedwongen wordt om in die wereld werkzaam te zijn. In het totale onbegrip en de exploitatie van degenen aan wie ze verkocht is. Misschien was dat ook zo, maar tegelijkertijd waren de geisha vrouwen die in heel hoog aanzien stonden. Dat zag ik eerlijk gezegd niet zo terug. Feit is dat Japanners totaal anders tegen seks en seksualiteit aankijken/aankeken dan westerlingen en die subtiliteit zag ik er zelf niet in terug.


avatar van maxo922

maxo922

  • 691 berichten
  • 627 stemmen

Persoonlijk een erg mooie film.

Prachtige romantiek, gemixt met mooie (en soms erg pakkende) Drama. De scenes in opleiding geisha vond ik het mooist. Ook het optreden van Chiyo was prachtig. Visueel ook erg mooie film. Natuurlijk ook supergeacteerd. Eigenlijk niks op aan te merken ( behalve misschien de latere scenes met de amerikanen, die de traditionele sfeer een beetje verpestte.

* 4,5


avatar van tal1b

tal1b

  • 2596 berichten
  • 2329 stemmen

gister gezien, wel aardig, meer voor vrouwen


avatar van Driello

Driello

  • 1379 berichten
  • 0 stemmen

Donkerwoud schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat datgene waar jij aan refereert mij is ontgaan.

De zin die ik eerder citeerde impliceerde dat in de film het beeld van de Geisha als hoer werd geschetst (de esterse benadering, zoals je het noemde). Ik ben het daar niet mee eens, aangezien er meerdere gebeurtenissen in de film plaats hebben die het tegendeel juist bewijzen. Maar wellicht heb ik je eerdere post niet begrepen, want in de tweede post ontkracht je het niet echt. Dat de film wellicht een te westerse kijk geeft en dat de Japanse subtiliteit ontbreekt, dat kan ik niet beoordelen omdat ik bijzonder slecht ben onderlegd waar het de Japanse cultuur aangaat.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Driello schreef:

(quote)

De zin die ik eerder citeerde impliceerde dat in de film het beeld van de Geisha als hoer werd geschetst (de esterse benadering, zoals je het noemde). Ik ben het daar niet mee eens, aangezien er meerdere gebeurtenissen in de film plaats hebben die het tegendeel juist bewijzen.

En daarom antwoordde ik dat die nuances mij waren ontgaan. Of dat wat over mij zegt of over de film, dat laat ik even in het midden.

Naar mijn gevoel zat er een enorm waarde-oordeel naar het fenomeen geisha erin verstopt.


avatar van Driello

Driello

  • 1379 berichten
  • 0 stemmen

Donkerwoud schreef:

En daarom antwoordde ik dat die nuances mij waren ontgaan. Of dat wat over mij zegt of over de film, dat laat ik even in het midden.

Naar mijn gevoel zat er een enorm waarde-oordeel naar het fenomeen geisha erin verstopt.

Wellicht moetenwe de film beide nog eens over kijken. We beoordelen allebij met een 3* endat is toch tussen goed en slecht in.....;-)

Wellicht haal ik het waarde-oordeel er dan beter uit en jij de nuances waaraan ik refereer.......


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Mooie film.

Regie wel oke.

De aankleding is prachtig, decors en kostuums allebei in orde. En daarnaast is de score fenomenaal.

De film kampt wel met enkele puntjes: dat het in grote lijnen voorspelbaar is, dat onze geisha jaren ouder wordt terwijl de rest er hetzelfde uit blijft zien en dat de helft gebrekkig Engels spreekt. Alleen deze dingen storen me zelden in een film, laat staan als de film zo geslaagd is.

Vooral het gebrekkig Engels maakt verder niet uit als het acteerwerk verder goed, pakkend en vaak zelfs leuk is. Vooral Ziyi Zhang was lekker op dreef, alhoewel iedereen het goed deed.

Erg fijn 4*


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

DonOswaldo schreef:

Vooral Ziyi Zhang was lekker op dreef, alhoewel iedereen het goed deed.

Hmm, bedoelde hier Gong Li.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Charmerende film. Ik wist niet dat Steven Spielberg de producer was maar tijdens de film moest ik heel veel aan hem denken. Om precies te zijn, het deed me denken aan de Spielberg van The Color Purple en Empire Of The Sun, doch het snelle verteltempo, de eeuwige muziek, het gebrek aan 'tijd die verstrijkt' maakte dat deze film een beetje lichter en oppervlakkiger aanvoelde. De mooie cinematografie doet herinneren aan het werk van Allen Daviau maar het zijn de prachtige sets die waarschijnlijk het meest memorabele onderdeel zijn van Memoirs Of A Geisha.


avatar van Puthenaer

Puthenaer

  • 107 berichten
  • 169 stemmen

Namens mijn vrouw: 3 sterren. Ik vond er zelf niet veel aan, maar zijn wel


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3125 stemmen

Mooie plaatjes en betoverende muziek maken Memoirs een erg genietbare film.

Verhaal wordt redelijk saai verteld, er zit weinig pit in, en het krabbelt maar een beetje voort. De film duurt ook net wat te lang, en sommige momenten zijn wat overbodig. Eerste helft is best te pruimen. De regisseur laat ons een aantal erg mooie shots zien, en de sfeer zit er ook goed in. De tweede helft begint leuk, maar wordt op den duur wat saai. De romance komt nooit echt goed uit de verf, en ook het vele gezwets werkt niet mee om je volle aandacht erbij te houden. De film geeft je wel een goede kijk in de wereld van de geisha's, toch wel interessant om te zien wat er allemaal aan vooraf gaat. Zal wel geromantiseerd zijn maar dat maakt het er niet minder boeiend van.

Sterk acteerwerk van cast, mooi camerawerk en een leuke eerste helft. Tweede helft is vooral erg saai.

2.5*


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

Het enige wat de regisseur met deze film heeft bewezen heeft is hoe mooi de Japanse kimono’s, huizen en kersenbomen wel niet zijn.


avatar van validius

validius

  • 139 berichten
  • 75 stemmen

Laoslander schreef:

Het enige wat de regisseur met deze film heeft bewezen heeft is hoe mooi de Japanse kimono’s, huizen en kersenbomen wel niet zijn.

en dat een japans verhaal NOOOOOIT door een amerikaan alla hollywood verfilmd moet worden


avatar van Pafnes

Pafnes

  • 49 berichten
  • 48 stemmen

Fijne film met een goed verhaal!


avatar van The-Batman

The-Batman

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

Ik ga deze film vandaag zien,ben erg benieuwd.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

validius schreef:

en dat een japans verhaal NOOOOOIT door een amerikaan alla hollywood verfilmd moet worden

In die optiek moet Ryuichi Sakamoto maar ophouden om Westerse muziek te schrijven.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Het is niet eens een Japans verhaal


avatar van The-Batman

The-Batman

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

Weergaloze film dit.Erg mooie cinematography en het acteerwerk is ook prachtig.Ben benieuwd of de regiseur ook de nieuwe Pirates film zo mooi vastlegt.


avatar van Cleanshot

Cleanshot

  • 657 berichten
  • 1330 stemmen

Niet helemaal mijn film, maar een 3 voor de mooie beelden en het in kaart brengen van de cultuur en sfeer uit die tijd.


avatar van selientje

selientje

  • 101 berichten
  • 188 stemmen

Ik vond het een beetje raar dat ze als klein meisje verliefd werd op een volwassen man, maar verder vond ik het een erg mooi verhaal
3.5


Mooie film, muziek, beelden, verhaal: bijna perfect.


avatar van Julie

Julie

  • 574 berichten
  • 318 stemmen

Wauw, als ik mijn stem nog kon verhogen deed ik het

Wat een visueel meesterwerkje. Meeslepend van begin tot eind

De beelden

de muziek

de uitspraken

de liefde

Sprakeloos!

5* omdat hoger niet kan


avatar van Decec

Decec

  • 6743 berichten
  • 8588 stemmen

Ik vond een mooie Drama film...

Heel goed verhaal...

Prachtig mooi muziek achtergrond...

Prachtig af en toe mooi omgeving...

Uitstekend acteerwerk...

Mooi kostuums...

Moeite waard...

Ben blij mee voor prachtig HD kwaliteit voor zenders Net 5!