Memoirs of a Geisha (2005)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Rob Marshall
met Ziyi Zhang, Ken Watanabe en Michelle Yeoh

Een verhaal van liefde en verraad tegen de achtergrond van de snel veranderende Japanse maatschappij in de 20ste eeuw. De 9-jaar oude Chiyo is de dochter van een arme visser en wordt van haar familie gescheiden en verkocht aan een geisha-huis in het Gion-district van Kyoto. Hier is ze het mikpunt van de grillen van hoofd-geisha Hatsumomo, maar zij weet zich te verzetten en groeit met hulp van Hatsumomo's concurrente Mameha uit tot de beroemdste geisha van Japan.

Willy Wartaal schreef:
Had altijd het idee dat de film gewoon Japans was en had dus verwacht dat iedereen Japans zou spreken, een ongelofelijke deceptie. Kan niet meer doen dan 1 ster geven. De aankleding en het audiovisuele is dik in orde maar serieus nemen kan ik dit niet. Heb nog niet alles gezien wat hij heeft geregisseerd maar ik denk dat ik wel kan constateren dat ik Rob Marshall een niets toevoegende en vrij nutteloze regisseur vind.

helemaal met je eens..De spreektaal is een deceptie en verpest de film. Net als een film over WO 2 dat Duitsers Engels spreken.......En weet je hoe dat komt??/ Omdat de gemiddelde Amerikaan niet van ondertitels houdt!!! De makers zwichten voor de smaak van het publiek!!

Tarkus schreef:
Deze film is me bijzonder goed bevalen, hij is beter dan ik ooit had verwacht.
Zeer sterke acteerprestaties, voorl dan van het kleine meisje.
Ook zeer mooi in beeld gebracht allemaal en mooie zachte muziek.
Ben normaal niet zo te vinden voor romantische films maar de dramatische kant van het verhaal sprak me wel aan.
Prima film die ik kan aanraden.

Opnieuw bekeken en opnieuw van deze prachtige film genoten.
Puike vertolkingen van de ganse cast, met het kleine meisje voorop.

avatar van Brabants
Zo Amerikaans als deze Japanse vertolking aanvoelt is het toch genieten van schitterende plaatjes die kunstzinnig aanvoelen voor het zintuigelijke vermogen van de mens. Sommige keuzes zijn te gemakkelijk en haast jammer maar over het algemeen is het toch een vrij nette film die voor het grotere publiek op deze manier vrij toegankelijk blijkt te zijn.

Deze film maakt heel veel in je los. Het gevoel dat in de film word beschreven is erg ontroerend. Ik kan begrijpen dat als je het boek hebt gelezen de beleving anders is. Maar als film erg mooi gemaakt.