• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.587 films
  • 12.249 series
  • 34.038 seizoenen
  • 648.332 acteurs
  • 199.162 gebruikers
  • 9.381.779 stemmen
Avatar
 
banner banner

Der Untergang (2004)

Historisch / Oorlog | 155 minuten / 178 minuten (extended version)
3,95 5.934 stemmen

Genre: Historisch / Oorlog

Speelduur: 155 minuten / 178 minuten (extended version)

Alternatieve titels: Downfall / The Downfall

Oorsprong: Duitsland / Italië / Oostenrijk

Geregisseerd door: Oliver Hirschbiegel

Met onder meer: Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara en Corinna Harfouch

IMDb beoordeling: 8,2 (397.807)

Gesproken taal: Hongaars, Duits en Russisch

Releasedatum: 4 november 2004

Plot Der Untergang

"April 1945, a nation awaits its... Downfall"

De Duitse tiran Adolf Hitler (Bruno Ganz) brengt de laatste dagen van zijn heerschappij door in zijn bunker onder Berlijn. Het Rode Leger heeft met grote overmacht Berlijn omringd en daarbij vooral burgerslachtoffers gemaakt. De bunkers zitten vol met zwaar gehavende soldaten en het ontbreekt aan verpleging en medicijnen. Hitler wil Berlijn in geen geval verlaten en bevindt zich, na zijn 56e verjaardag te hebben gevierd met Eva Braun en zijn handlangers in een benauwende, uitzichtloze situatie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Adolf Hitler

Magda Goebbels

Joseph Goebbels

Albert Speer

Prof. Dr. Ernst-Günter Schenck

SS-Gruppenführer Hermann Fegelein

Reichsführer SS Heinrich Himmler

Gerda Christian

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

Och, ze hebben beiden een redelijke vinger in de pap gehad. Wie dan net wat meer invloed had dan de ander, so be it, beide partijen leken me aardig onmisbaar.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

De Russische bevolking zeker, de offers die zij maakten worden nogal onderbelicht tov de Amerikaanse.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

En alsjeblieft, vergeet de Britten niet! Ik heb genoeg oorlogsfilms gezien om te weten hoe belangrijk zij niet waren!


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

Ik zal wat filmpjes niet graag als bron gebruiken.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Nou, ik heb ook de op feiten gebaseerde boeken van die films, onder andere A BRIDGE TOO FAR, waaruit toch blijkt dat de Britten een groot aandeel hebben gehad in het veroveren van de laatste Duitse machtscentra. Daar wordt in DER UNTERGANG nauwelijks iets van vermeld. Zonde.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

Tja, hoe zou je dat in de film verwerkt willen hebben dan. Dat er opeens allerlei Britten midden in Berlijn voor de deur stonden ipv sovjets?


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Quentin schreef:

...als de Sovjet Unie niet zo vroeg in de oorlog tegenstand had geleverd hadden 'de Amerikanen' helemaal geen kans gemaakt.

Heel vroeg in de oorlog stonden ze zij aan zij met Hitler en vielen het kansloze Polen en Finland binnen om hun Lebensraum ook uit te breiden. Uiteindelijk lukte hen dat in 1944, toen de oost europese landen werden geannexeerd. De intocht van de Russen in Duitsland zal voor jou misschien een prettig gevoel geven, maar ik ben blij niet in bv. Oost Berlijn geboren te zijn.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Daar ben ik ook geheel van op de hoogte, maar ik wilde alleen aangeven dat de offers van de Russische bevolking zo vaak over het hoofd worden gezien, terwijl zij juist de grootste hebben gebracht.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Goodfella_90 schreef:

Tja, hoe zou je dat in de film verwerkt willen hebben dan. Dat er opeens allerlei Britten midden in Berlijn voor de deur stonden ipv sovjets?

Nee, maar toch een lichte vermelding had geen kwaad gekunnen.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Quentin schreef:

Daar ben ik ook geheel van op de hoogte, maar ik wilde alleen aangeven dat de offers van de Russische bevolking zo vaak over het hoofd worden gezien, terwijl zij juist de grootste hebben gebracht.

Dat is niet waar. De Chinezen hebben de grootste burger slachtoffers gekend in de tweede wereldoorlg. Neemt niet weg dat de russen weer de grootst aantal militairen hebben verloren. Laten we vooral ook niet de Duitse verliezen over het hoofd zien...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Het gaat in deze context over de strijd tegen Nazi-Duitsland mag ik aannemen en niet over die tegen Japen ...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Theatertje schreef:

Nee, maar toch een lichte vermelding had geen kwaad gekunnen.

Waarom dat? Je gaat toch ook niet de misdaden van Vichy Frankrijk aankaarten in Pearl Harbor. Heeft toch niets te maken met het verhaal dat verteld wordt.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Da's waar, je hebt gelijk. Toch blijf ik vinden dat hun eer tekort wordt aangedaan. Stel je voor dat je geholpen had WO II te beëindigen en dat dan 50 jaar later iemand weigert je naam te noemen omdat het niet past in het plaatje???


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Theatertje schreef:

uiteraard ben ik blij dat wij door de Amerikanen gered zijn, of wij zouden nu allemaal anders leven. (...) Dus uit die conclusie moeten wij de Russen dankbaar zijn? Is het dat wat je zegt???

Ook. En bovendien is Nederland officieel bevrijd door de Canadezen en niet door de Amerikanen.

Theatertje schreef:

De beelden zijn goed gereconstrueerd, de acteurs spelen zoals de personen echt geweest zijn, het geluid is exact zoals het waarschijnlijk geweest is in die tijd.

Knap dat jij weet hoe het geluid klonk, welke geluiden er te horen waren en hoe Hitler en kornuiten in elkaar staken ...


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Hahah, jij mallerd Ik beweerde gewoon dat het de eerste film was die zo dicht bij de waarheid kwam. En dat Nederland bevrijd is door de Canadezen en niet door de Amerikanen, daar had ik geen idee van


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Theatertje schreef:

Die zou ik dolgraag zien, maar ik weet niet hoe ik eraan kan geraken

De eerdere posts maar es doorlezen; maar zeer grote kans bij Ebay.de.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Canadezen, Polen, Amerikanen, Engelsen en zelfs Belgen en Fransen hebben Nederland bevrijdt. De Canadezen echter het grootste deel. Ben opgegroeid in Apeldoorn, en heb voor de lokale omroep vele oud strijders mogen interviewen. Pff.. da's alweer lang geleden


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

De Polen waren goed voor 't vuile werk. Vervolgens kwamen de Britten en Canadezen.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Dogie Hogan schreef:

De Polen waren goed voor 't vuile werk.

En veel te laat erkend...


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Stephan schreef:

(quote)

En veel te laat erkend...

Ook dat nog.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Dogie_Hogan schreef:

(quote)
De eerdere posts maar es doorlezen; maar zeer grote kans bij Ebay.de.

Bedankt voor de tip Nu nog een editie vinden met Nederlandse ondertitels...


avatar van Comanchero

Comanchero

  • 209 berichten
  • 0 stemmen

Quentin schreef:

(quote)

Toch is een veelvoud aan 'Russen' gestorven in de strijd tegen Nazi-Duitsland, als de Sovjet Unie niet zo vroeg in de oorlog tegenstand had geleverd hadden 'de Amerikanen' helemaal geen kans gemaakt.

Goed dan, dat gelijk krijg je van me. De Russen waren natuurlijk ook al veel eerder bij de oorlog betrokken en ze zijn zeer zeker te bewonderen voor hun tegenstand.

Laten we het erop houden dat we allemaal heel blij moeten zijn dat Hitler door de gezamenlijk acties van alle geallieerden van zijn voetstuk is gestoten.


avatar van Comanchero

Comanchero

  • 209 berichten
  • 0 stemmen

Quido schreef:

(quote)
Ook. En bovendien is Nederland officieel bevrijd door de Canadezen en niet door de Amerikanen.

(quote)

Knap dat jij weet hoe het geluid klonk, welke geluiden er te horen waren en hoe Hitler en kornuiten in elkaar staken ...

Eh...een gedeelte van Nederland, waaronder Eindhoven is al bevrijd tijdens Market Garden door het 101st Airborne. Dat zijn toch echt Amerikanen hoor. Onze bevrijdingsdag is ook officieel 18 September in de dag wordt hier gevierd, niet 5 mei.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Waarom denk je dat ik de nadruk op officieel leg? Natuurlijk hebben ook de Amerikanen, Britten, e.d. een aandeel.


avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2524 berichten
  • 1859 stemmen

Laten we het weer eens over de film hebben. Over deze film onstond veel commotie, omdat hij volgens de pers een menselijk beeld van Hitler zou geven. Gek vond ik dat, want wat je ook van Hitler vind; het is en blijft een mens. Ook was hij geniaal, omdat hij zoveel mensen in zijn eentje kon be-invloeden. Dat wil niet zeggen dat ik het met hem eens ben of was, laat dat duidelijk zijn. Maar ik heb wel gewoon altijd beseft dat ook Hitler gewoon moet poepen op zijn tijd, dus inderdaad gewoon maar een mens was. Hij zal vast wel menselijke trekken hebben vertoond. In ieder geval vind ik dat de hoofdrolspeler van deze film, Bruno Ganz, hem voortreffelijk neerzet. Daarbij vertelt de film ook nog een interessant verhaal, namelijk wat er de laatste dagen met hem gebeurde. Ook zie je hem in paniek verkeren, wat ook weer menselijk is. Kortom: een film over de meest gehate man ter wereld, maar waar je af en toe toch eens diep medelijden mee hebt. Tenminste, ik dan. 4 *


avatar van Comanchero

Comanchero

  • 209 berichten
  • 0 stemmen

AmazingPP schreef:

Laten we het weer eens over de film hebben. Over deze film onstond veel commotie, omdat hij volgens de pers een menselijk beeld van Hitler zou geven. Gek vond ik dat, want wat je ook van Hitler vind; het is en blijft een mens. Ook was hij geniaal, omdat hij zoveel mensen in zijn eentje kon be-invloeden. Dat wil niet zeggen dat ik het met hem eens ben of was, laat dat duidelijk zijn. Maar ik heb wel gewoon altijd beseft dat ook Hitler gewoon moet poepen op zijn tijd, dus inderdaad gewoon maar een mens was. Hij zal vast wel menselijke trekken hebben vertoond. In ieder geval vind ik dat de hoofdrolspeler van deze film, Bruno Ganz, hem voortreffelijk neerzet. Daarbij vertelt de film ook nog een interessant verhaal, namelijk wat er de laatste dagen met hem gebeurde. Ook zie je hem in paniek verkeren, wat ook weer menselijk is. Kortom: een film over de meest gehate man ter wereld, maar waar je af en toe toch eens diep medelijden mee hebt. Tenminste, ik dan. 4 *

Kijk, dit vind ik nu een goed voorbeeld van een goede recensie. Ben het er dan ook volkomen mee eens.


avatar van Woussie

Woussie

  • 18 berichten
  • 21 stemmen

Ik heb net deze film gekeken en nadat hij afgelopen was heb ik zeker nog een half uur zitten denken. Niet veel films doen dat.. 5*


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Jep, bij mij ook. Als ik deze film kijkt blijft hij me lang bij. Zeer deprimerend en aangrijpend. Goed geacteerd ook... geweldig slecht op een perfecte manier.... ??

5 sterren.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Vond de film eigenlijk net iets te lang maar verder wel gewoon een ijzersterke film.


avatar van Naduah

Naduah

  • 231 berichten
  • 210 stemmen

Qua recensie over de film sluit ik me aan bij AmazingPP, behalve het feit, dat ik nooit één moment medelijden met deze man heb gevoeld. Ongelooflijk, dat 1 persoon zoveel mensen in zijn macht kan hebben en niemand kan/wil/durft hier tegenin te gaan. Ik was enorm verbaasd, dat de persoon van Traudl Junge aan het einde van de film wist te vertellen, geen notie te hebben van wat Hitler in zijn totale omvang had aangericht. Ik hou verder mijn persoonlijke mening maar voor me over het hele Nazi gebeuren....ik hoop in ieder geval, dat het een leerzame les mag zijn voor ons allen en de toekomst!