Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 121 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Italië / Zuid-Afrika
Geregisseerd door: Terry George
Met onder meer: Don Cheadle, Nick Nolte en Sophie Okonedo
IMDb beoordeling:
8,1 (390.054)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 17 maart 2005
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Hotel Rwanda
"When the world closed its eyes, he opened his arms."
In 1994 vonden enkele van de gruwelijkste wreedheden in de geschiedenis van de mensheid plaats in Rwanda. En in het tijdperk van 24 uurs nieuwsverslaggeving zijn deze gruwelijkheden haast onopgemerkt aan de rest van de wereld voorbij gegaan. In slechts drie maanden zijn bijna 1 miljoen mensen vermoord. In kennis van deze gruwelijke acties en geïnspireerd door zijn liefde voor zijn familie raapt een gewone man buitengewone moed bijeen om het leven te redden van meer dan duizend hulpeloze vluchtelingen door hen een schuilplaats in het hotel te verlenen dat hij heeft geleid. Hotel Rwanda is zijn verhaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Paul Rusesabagina
Tatiana Rusesabagina
Colonel Oliver
General Bizimungu
Jack Daglish
Sabena Airlines President, Mr. Tillens
Dube
Roger Rusesabagina
Diane Rusesabagina
George Rutaganda
Video's en trailers
Reviews & comments
wizkristof
-
- 38 berichten
- 67 stemmen
Na de reacties gelezen te hebben dacht ik dat het een topfilm ging worden. voor mij nu jammer genoeg niet echt.
Ik vond bepaalde stukken vrij saai,.. niet echt m'n genre denk ik. Dat het westen niet altijd gaat helpen. ze moeten hun rommel zelf maar opkuisen eh. pfff altijd de amerikanen die moeten helpen.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
'When the world closed its eyes, he opened his arms', vertelt de dvd-hoes. Toen ik dat las, vreesde ik het ergste, maar het sentimentele en boodschapperige viel mij erg mee. De omstandigheden dwingen Paul er in feite toe uit te groeien tot een held. En de wereld sloot daadwerkelijk zijn ogen...
Dit vond ik toch behoorlijk indrukwekkend. Met huiveringwekkende passages zelfs. Ik geloof de makers wel dat het zo ongeveer gegaan kan zijn. Belangrijk dat dit soort films gemaakt worden.
Het happy end was wel wat al te dik aangezet en graag was ik nog iets meer te weten gekomen over de motieven van de Hutu's. Maar dat is wellicht aan een andere film.
Ben ik trouwens de enige die het acteren van Nick Nolte hier niet zo kon waarderen?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dat het westen niet altijd gaat helpen. ze moeten hun rommel zelf maar opkuisen eh. pfff altijd de amerikanen die moeten helpen.
Maar het is wel het Westen geweest dat daar aanvankelijk de boel mee op stelten heeft gezet.
Dus ik zou zeggen, leer eerst je koloniale geschiedenis, alvorens je met zulke nonsens komt aandraven.
rosier.michel
-
- 2 berichten
- 1 stemmen
Na de reacties gelezen te hebben dacht ik dat het een topfilm ging worden. voor mij nu jammer genoeg niet echt.
Ik vond bepaalde stukken vrij saai,.. niet echt m'n genre denk ik. Dat het westen niet altijd gaat helpen. ze moeten hun rommel zelf maar opkuisen eh. pfff altijd de amerikanen die moeten helpen.
Dat je film niet saai en niet goed vindt is prima. Maar 'ze moeten hun rommel zelf maar opkuisen' gaat mij een stap te ver. Dit is wel zo kortzichtig en primitief waardoor mensen zoals jij mij laat schamen dat ik in dit land leef. Dat je in dit welvarend land kan leven is je te danken aan mensen die wel om anderen geven.
thibault14
-
- 167 berichten
- 1324 stemmen
Inderdaad die opmerking is gewoon xenofoob, wereldvreemd, racistisch en ronduit dom. Ik hekel van dat ver-van-mijn-bed-denken. De Belgen en de Fransen hebben Rwanda en Congo eind 19de begin 20ste eeuw geconfisceerd en uitgebuit, en hebben in 1960, na de onafhankelijkheidsverklaring een onstabiele en ronduit arme regio achtergelaten. Het was dus de plicht van de VN en het westen om in te grijpen, hoewel ze dat jammer genoeg niet, of ten minste op onvoldoende wijze gedaan hebben. Blader dus eerst de geschiedenisboeken door voor je zo'n achterlijke opmerkingen post. Je zou je moeten schamen.
skip
-
- 228 berichten
- 235 stemmen
Na de reacties gelezen te hebben dacht ik dat het een topfilm ging worden. voor mij nu jammer genoeg niet echt.
Ik vond bepaalde stukken vrij saai,.. niet echt m'n genre denk ik. Dat het westen niet altijd gaat helpen. ze moeten hun rommel zelf maar opkuisen eh. pfff altijd de amerikanen die moeten helpen.
Gezien je stemgedrag schrik je niet terug van een dode meer of minder. Horrorfilms spreken je wel aan, maar werkelijke horror laat je koud schijnbaar. Deze film laat maar weer eens zien hoe monsterlijk mensen kunnen zijn. Voor mij is in ieder geval weer eens pijnlijk duidelijk dat we leven in een wereld met een groot aantal monsters en nee het zijn geen vreemde dieren of andere enge wezens maar gewoon enge mensen, hele enge mensen. De meest enge zijn nog wel diegene die meer ellende hadden kunnen voorkomen, maar ja Rwanda, wie zou daar nu zijn leven voor wagen. Wat daar gebeurd is, is een schande voor de VN en de westerse wereld. Deze film zou jouw bewustzijn moeten vergroten, dat dit niet gelukt is heeft meer te maken met jou dan met de film.
Deze film verdient alleen al door de noodzaak om dit soort zaken aan de wereld te laten zien 5*
skip
-
- 228 berichten
- 235 stemmen
'
Ben ik trouwens de enige die het acteren van Nick Nolte hier niet zo kon waarderen?
Nee, je bent niet de enige. Maar een film als deze beoordeel ik toch meer op andere aspecten dan op een zeer matige acteerprestatie van een acteur met naam. Aan de andere kant symboliseert het bij vlagen imbeciele acteren van Nolte misschien wel de volslagen waanzin dat er maar een paar honderd blauwhelmen in Rwanda achterbleven.

wizkristof
-
- 38 berichten
- 67 stemmen
ok ok, ik ging wel iets te ver. maar dat is iets waar ik dus echt niet tegen kan. bv in israël,.. irak pff het is toch altijd hetzelfde :s. kunnen die gasten ook eens niet rustig geen oorlog voeren pfff. (dit is beetje off-topic).
=>ik dacht dat het daar ook weer zoiets was zoals in het oosten, maar ik heb wat opgezocht en heb gezien dat de belgen het daar eigenlijk om zeep geholpen hebben. mijn excuses voor die domme reactie.
"trekt woorden terug in"
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Deze film verdient alleen al door de noodzaak om dit soort zaken aan de wereld te laten zien 5*
Neen toch, een film moet gewoon goed zijn om 5* uit te delen! Ok, wat deze film vertelt is héél belangrijk, maar door wat schokkende beelden te tonen heb je geen goeie film. Je krijgt op die manier veeleer "Oh, wat was het daar erg (traan)"-stemmers, en dat kan niet de bedoeling van de maximale score zijn, toch?
En naar mijn gevoel bespeelt 'Hotel Rwanda' dat publiek ook gewoon te veel, want dit is immers hoegenaamd geen 'Schindler's List".
thibault14
-
- 167 berichten
- 1324 stemmen
Ik vond dat er in gans deze film verschrikkelijk ondermaats werd geacteerd. Het hoogtepunt van de film was zonder meer wanneer Joaquin Phoenix het hotel verlaat en hij een paraplu krijgt aangeboden van één van de bedienden van het hotel, dat was hoogstaande cinéma. Maar er is ook een onvergeeflijke fout in de film gemaakt, namelijk door Paul Kagame (rebellenleider, Tutsi en toekomstig Rwandees president) als een held af te schilderen, terwijl die man zich ook schuldig gemaakt heeft aan misdaden tegen de menselijkheid en genocide.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik vond dat er in gans deze film verschrikkelijk ondermaats werd geacteerd. Het hoogtepunt van de film was zonder meer wanneer Joaquin Phoenix het hotel verlaat en hij een paraplu krijgt aangeboden van één van de bedienden van het hotel, dat was hoogstaande cinéma.
En het acteren van Don Cheadle dan?
thibault14
-
- 167 berichten
- 1324 stemmen
En het acteren van Don Cheadle dan?
Ook dat was matig, in van dat Afrikaans-engels.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Vond ik echt sterk! Zeker die scène waar hij in z'n kamer plots begint te huilen na het autoritje.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Vond ik echt sterk! Zeker die scène waar hij in z'n kamer plots begint te huilen na het autoritje.
Dat was inderdaad raak, maar zijn accent was allesbehalve...
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Je zou een echte Afrikaan eens Engels moeten horen spreken, dat zit er niet ver naast hoor...
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Je zou een echte Afrikaan eens Engels moeten horen spreken, dat zit er niet ver naast hoor...
Het stoort wel degelijk in de film, de articulatie van de taal moet niet per sé waarheidsgetrouw zijn. Als je niet voor de moedertaal kiest, is gebroken Engels sowieso een foute keuze...
FraVro
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
na deze film kom weer terug op een conclusie die ik al vaker heb getrokken: "alle mensen moeten dood". niet 1 niet 10000000. maar allen mensen. dat is de enige oplossing om een goede wereld te hebben. mensen zijn de slechtste dieren op aarden. die het voor zichzelf verpesten (kijk deze film maar), en die het voor de andere dieren verpesten. een mens doet niks goed. (ik kan in ieder geval niks verzinnen wat de mens goed doet).
De mens is zo slim dat ze weer dom worden, maar toch blijven denken dat ze slim zijn, terwijl ze eigelijk alleen maar macht willen. MACHT, dat wil de mens, tegenwoordig is MACHT -> GELD. De mens wil geld, want dan heb je macht! En geld krijg je alleen als je slecht bent, anders ben je een nietsnut (die dit soort rare teksten schrijft).
klinkt misschien extreme, maar denk er zelf maar eens over na hoe slecht wij zijn. ik zelf ben ook een mens, dus ik ben ook slecht. maarja ik hoef hier hopelijk toch maar 30 jaar op deze planeet als mens te leven. en probeer er maar een leuke tijd van te maken en een (beetje) rekening houden met andere dieren.
misschien een beetje off-topic, maar ik moest het ff kwijt. hele goede film! 4,5*
mrmedieum
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Prachtige film, met uitstekende acteerprestaties
wizkristof
-
- 38 berichten
- 67 stemmen
Neen toch, een film moet gewoon goed zijn om 5* uit te delen! Ok, wat deze film vertelt is héél belangrijk, maar door wat schokkende beelden te tonen heb je geen goeie film. Je krijgt op die manier veeleer "Oh, wat was het daar erg (traan)"-stemmers, en dat kan niet de bedoeling van de maximale score zijn, toch?
En naar mijn gevoel bespeelt 'Hotel Rwanda' dat publiek ook gewoon te veel, want dit is immers hoegenaamd geen 'Schindler's List".
die was echt stukken beter. 
basketballerke
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
Zeer goede film over de oorlog in Rwanda, aangrijpend, vooral door vele scenes, goed verhaal, Goed geacteerd.
4 sterren
skip
-
- 228 berichten
- 235 stemmen
Neen toch, een film moet gewoon goed zijn om 5* uit te delen! Ok, wat deze film vertelt is héél belangrijk, maar door wat schokkende beelden te tonen heb je geen goeie film. Je krijgt op die manier veeleer "Oh, wat was het daar erg (traan)"-stemmers, en dat kan niet de bedoeling van de maximale score zijn, toch?
En naar mijn gevoel bespeelt 'Hotel Rwanda' dat publiek ook gewoon te veel, want dit is immers hoegenaamd geen 'Schindler's List".
Je hebt gelijk, waarschijnlijk heb ik te veel met emotie gestemd. Hotel Rwanda is een belangrijke film maar inderdaad nuchter gezien is deze film geen 5* waard. Ik breng mijn stem terug.............3*
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Je hebt gelijk, waarschijnlijk heb ik te veel met emotie gestemd. Hotel Rwanda is een belangrijke film maar inderdaad nuchter gezien is deze film geen 5* waard. Ik breng mijn stem terug.............3*
... en zo zijn we het volledig eens. 
Ani de Clou
-
- 8 berichten
- 7 stemmen
wat een vreselijke film. als je mensen iets wil bijbrengen over de donkere bladzijden uit onze geschiedenis doe je dat door bij de realiteit te blijven óf door een zelfde gevoel op te roepen. maar bij deze film, die bol staat van de clichématige scenes, moet ik kotsen van de oprah winfrey saus die er overheen ligt. hoe de hoofdpersoon zijn geliefde echtgenote nog nét uit de handen van een moordlustige tutsi (of hutsi..) weet te redden.. ze had vanaf haar navel totaan haar kinnebakkes opengereten moeten worden.. maar dan natuurlijk wel met een strijkorkest eronder dat nog eens wat jankerige mineur-akkoorden ten gehore brengt.. naja maar mijn zusje van 10 heeft inderdaad liggen snikken op de bank dus jullie waarschijnlijk ook ja.. als cijfer zou ik een 5,5 geven omdat ze toch maar helemaal naar afrika zijn gevlogen voor de opnames en nick nolte een tijdje van de drank hebben afgehouden
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1979 stemmen
(...) als je mensen iets wil bijbrengen over de donkere bladzijden uit onze geschiedenis doe je dat door bij de realiteit te blijven (...) hoe de hoofdpersoon zijn geliefde echtgenote nog nét uit de handen van een moordlustige tutsi (of hutsi..) weet te redden.. ze had vanaf haar navel totaan haar kinnebakkes opengereten moeten worden..
"Alle hotelgasten hebben de genocide overleefd. De familie Rusesabagina is uiteindelijk naar België geëmigreerd. Paul Rusesabagina is nu eigenaar van een vrachtvervoersbedrijf in Brussel." ( Bron )
Ga jij vanuit je luie stoel maar lekker door met kotsen hoor. 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
wat een vreselijke film. als je mensen iets wil bijbrengen over de donkere bladzijden uit onze geschiedenis doe je dat door bij de realiteit te blijven óf door een zelfde gevoel op te roepen.
En dat is net wat hier gebeurd is, je commentaar is dus onterecht. Wil je dit verhaal nog realistischer en losgekoppeld van het medium film? Lees dan een boek!
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Zware teleurstelling. Het is hier volgens mij al eerder genoemd: slechts een droge registratie van de gebeurtenissen en de weinige inbreng van de regisseur, is doorspekt met Oprah-sentiment met bijbehorende zwakke acteerprestaties.
Een veelbelovend begin en een redelijke score brengen me bij 1,5*.
Zoombot
-
- 9 berichten
- 6 stemmen
Als je mensen wilt vertellen wat er gebeurd is in Rwanda, zul je ze eerst moeten bereiken. Dat doe je door een film te maken die de gruwelijkheden suggereert, zonder ze echt te laten zien.
Het krat dat van de heftruck valt, waaruit honderden machetes vallen, gecombineerd met de vage nieuwsbeelden die je later ziet en een weg gevuld met lijken - is het dan echt nog nodig om het bloed rond te zien spatten? Volgens mij niet.
Wat dat betreft heeft de film een perfecte balans gevonden.
Ik vond het een mooi verhaal dat absoluut verteld moest worden: Dat er zelfs in die duistere momenten op die troosteloze plek mensen zijn die op willen komen voor hun medemens.
Dat er om die kleine enclave gruwelijke dingen gebeurden, werd immers ook duidelijk genoeg gemaakt. Maar als er mensen als Paul Rusesabagina zijn, is er toch hoop.
Zelf heb ik er eigenlijk ook geen zin in om een film te gaan kijken die alleen maar weet te vertellen dat er geen hoop meer is.
De acteerprestaties zijn over het algemeen uitstekend en die van Don Cheadle is zelfs subliem. Ook Gregoire en de handelaar vind ik zeer goed neergezet.
Alleen Nick Nolte vond ik zwak. Ongeloofwaardig dat een kolonel van de VN op zo'n lastige plek zo weinig gezag uitstraalt.
Alhoewel ... sommige momenten deden me wel denken aan beelden van Karremans in Srebrenica. Dus misschien is zo'n slappe VN kolonel helaas wel realistischer dan je zou wensen.
Tot slot: Dit is een veel belangrijkere en betere film dan Schindlers List - in ieder geval voor de gemiddelde Europeaan. Die film vertelt het verhaal van de Holocaust niet beter dan talloze andere films dat al gedaan hebben. En Oscar Schindler is bij lange na niet zo'n held als Paul dat is: Zijn eigen leven lijkt nooit in gevaar te zijn.
Die emotionele uitbarsting waarin hij huilend een hogere macht vraagt of hij wel voldoende gedaan heeft, lijkt niet op zijn plaats.
Rwanda en Srebrenica zijn gebeurtenissen die in een zeer recent verleden plaatsgevonden hebben. Dat laat ons veel beter zien, hoe we er als beschaving voorstaan, dan een film over de Holocaust.
In 1994 waren er genoeg mogelijkheden om het grote publiek te informeren, maar kennelijk is de keuze gemaakt dat niet te doen. En ook om niet in te grijpen.
Daarom vind ik het een fantastische, belangrijke en zeer leerzame film.
5*
Uma Oldman
-
- 227 berichten
- 327 stemmen
Zeer indrukwekkende film. Ik vind dat je toch een duidelijk beeld krijgt van de wanhoop en gruwdaden die zich daar hebben plaats gevonden... en ook de lafheid van de westerse wereld... maar goed dat is al een discussie opzich!
Nogmaals zeer overweldigende indrukwekkende film!
Het laatste nieuws

Netflix-hit 'Finding Her Edge' zeker van een tweede seizoen

'Bridgerton' best bekeken Netflix-serie van dit moment: bekijk de volledige Top 10

Netflix gaat op zoek naar antwoorden in true crime 'The Investigation of Lucy Letby'

Het aankomende derde seizoen van 'Knokke Off' krijgt een eerste teaser
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Cidade de Deus
Drama / Misdaad, 2002
1.084 reacties

Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
727 reacties

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Amores Perros
Misdaad / Drama, 2000
497 reacties

Slumdog Millionaire
Misdaad / Drama, 2008
1.747 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









