• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.594 acteurs
  • 199.105 gebruikers
  • 9.378.017 stemmen
Avatar
 
banner banner

A Clockwork Orange (1971)

Misdaad | 136 minuten
3,92 4.697 stemmen

Genre: Misdaad

Speelduur: 136 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Stanley Kubrick

Met onder meer: Malcolm McDowell, Patrick Magee en Adrienne Corri

IMDb beoordeling: 8,2 (930.526)

Gesproken taal: Engels

Plot A Clockwork Orange

"Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven."

Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2314 stemmen

Nakkie13 schreef:

Is anders gewoon jammer als een film wel goed blijkt te zijn.

Dat is ook waar.


avatar van Juneau

Juneau

  • 96 berichten
  • 0 stemmen

Nakkie13 schreef:

Sorry hoor, wil niemand aanvallen.

Maar 15 min?

Dan kun je je toch nog geen beeld van een film vormen. Heb vaak genoeg gehad dat ik een film het eerste half uur haatte en na anderhalf uur lief had.

Waarom zou ik moeten wachten totdat ik een beeld van een film heb gevormd alvorens hem uit te zetten? Indien een film mij totáál niet zint, dan zet ik hem gewoonweg ook uit, net zoals in dit geval. Het eerste kwartier, met name één scene, maakte me gewoon misselijkmakend dat ik niet de rest wilde én durfde te kijken. Waarom zou ik verder moeten kijken? Niet, lijkt mij. Zolang ik daarnaast niet stem noch een mening over deze film gevormd heb (kan immers moeilijk zeggen of ie goed of slecht was), is dat mijns inziens mijn goed recht.

Je weet maar nooit, wellicht bekijk ik hem wel 's nog eens, en ditmaal helemaal.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 640 berichten
  • 305 stemmen

Op zich heb je niet ongelijk, maar door de rest van de film te zien, kan je die eerste scenes beter in perspectief plaatsen. Ze gebeuren niet omdat de regisseur dol was op geweld of zoiets.


avatar van Juneau

Juneau

  • 96 berichten
  • 0 stemmen

Nee, ik begrijp wel dat die scenes niets te maken hebben met de kijk van de regisseur op geweld en seks. Ik ken het verhaal, ik ken het boek waarop het gebaseerd is, maar ik vond het gewoon vreselijk om het zo te zien. Ik denk wel dat ik de film zal herzien. Ik ben dan ook enigszins beter voorbereid, en het verhaal vind ik ook interessant genoeg om de film een tweede kans te geven.


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Zo afgrijselijk zijn die eerste scene's toch niet.

Doordat het allemaal een beetje surrealistisch is gebracht?

Och ja, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb ook wel eens films snel af gezet ( Snowfever, Terkel in de shit ) en die waren ook gewoon kut.

Is gewoon jammer, omdat dit echt een meesterwerk is.

Maar alles goed natuurlijk zolang je dan niet stemt


avatar van barns

barns

  • 478 berichten
  • 775 stemmen

Nakkie13 schreef:

Och ja, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb ook wel eens films snel af gezet ( Snowfever, Terkel in de shit )


avatar van Juneau

Juneau

  • 96 berichten
  • 0 stemmen

Nakkie13 schreef:

Zo afgrijselijk zijn die eerste scene's toch niet.

Doordat het allemaal een beetje surrealistisch is gebracht?

Och ja, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb ook wel eens films snel af gezet ( Snowfever, Terkel in de shit ) en die waren ook gewoon kut.

Is gewoon jammer, omdat dit echt een meesterwerk is.

Maar alles goed natuurlijk zolang je dan niet stemt

Indien ik die scenes niet zo afstotelijk vond, had ik de film ook niet uitgezet.

Meesterwerk, meesterwerk, meesterwerk.. dat valt vast nog te twisten.


avatar van $pecial

$pecial

  • 1147 berichten
  • 553 stemmen

Meestwerk is het zeker. Alleen als je het persoonlijk het niet zo ziet.. doet niets af van de kwaliteit van de film


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Carnaval ( jaja, kom uit Limburg )

Ik ben dus verkleed als Alex en ik ben gisteren in totaal door 10 mensen herkend

Kun je beter Jack Sparrow zijn, die kennen meer mensen..


avatar van $pecial

$pecial

  • 1147 berichten
  • 553 stemmen

Haha ! Ja zat ik ook over te denken om zo verkleed te gaan, en kijken of er mensen waren die het nu daadwerkelijk zouden herkennen. Tof dat je zo verkleed gaat, origineel


avatar van Hakunamatafaka

Hakunamatafaka

  • 629 berichten
  • 1734 stemmen

Nakkie13 schreef:

Carnaval ( jaja, kom uit Limburg )

Ik ben dus verkleed als Alex en ik ben gisteren in totaal door 10 mensen herkend

Kun je beter Jack Sparrow zijn, die kennen meer mensen..

Had je ook nog wat mensen mishandeld,of ging je niet helemaal op in je rol?

En wat was de reactie van de mensen die je hadden herkend?


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Nakkie13 schreef:

Carnaval ( jaja, kom uit Limburg )

Ik ben dus verkleed als Alex en ik ben gisteren in totaal door 10 mensen herkend

Kun je beter Jack Sparrow zijn, die kennen meer mensen..

Dat is wel erg vet . Dat ben ik met $pecial eens.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Hakunamatafaka schreef:

(quote)

Had je ook nog wat mensen mishandeld,of ging je niet helemaal op in je rol?

En wat was de reactie van de mensen die je hadden herkend?

Wou het net vragen.... Heb je nog een beetje 'ultra-violence' en "the good old, in-out, in-out" uitgehaald?


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Heb je nog een glas melk gehad bij de Korova Milk Bar?


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Ow, had een kater van hier tot Tokyo.

Ik ben in totaal 14 keer herkend of zo , film is dan ook behoorlijk cult.

Ultra Violence is niet gebeurd, wel te veel bier.

Melk ben ik nu aan het drinken om weer neutraal te worden.

Ik ben mn wimper kwijt


avatar van MrCinema

MrCinema

  • 13 berichten
  • 15 stemmen

Blijkbaar een film waar je van houdt of helemaal niet. Cult inderdaad maar hij kon me niet vermaken (helaas)

Heb hem afgekeken omdat ik het meer een soort verplichting aan de film vond. Ik kon geen binding vinden met de personen in de film. De dialogen vond ik wat gezocht en vaak overdone (ben me bewust dat deze film al een tijdje bestaat maar dan nog).

De muziek vond ik niet passend (en geloof me heb totaal geen hekel aan de soort muziek ). Het paste gewoon niet en irriteerde vaak zelfs. Alsof er een radio op de achtergrond aan staat terwijl ze aan het filmen zijn.

Saaie shots. Weinig verrassing.

Ik wil er wel bij zeggen dat ik een film als Apocalypse Now ook niet entertaining vind hoor. Kan dan ook niet begrijpen (met alle respect) dat dit soort films (films die toch wat cultachtigs hebben) altijd zo'n in mijn ogen idioot hoge scores krijgen.

In het kort: ik had het idee een musuem vol moderne kunst bezocht te hebben na het kijken waar wel van alles is te zien met allerlei diepere betekenissen, maar de "kunst" op zich me helemaal niets zei.

Voor mij tijd verspild en daarom een lage score.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 640 berichten
  • 305 stemmen

MrCinema schreef:

De dialogen vond ik wat gezocht en vaak overdone.

Dat is opzet.

MrCinema schreef:

De muziek vond ik niet passend (en geloof me heb totaal geen hekel aan de soort muziek ). Het paste gewoon niet en irriteerde vaak zelfs.

Dat is ook opzet. Het geeft contrast met de beelden en geeft de film iets absurds.

Het lijkt me dat je de film niet begrepen. Dit is geen standaard film met normale mensen en normale ontwikkelingen.


avatar van joko16

joko16

  • 149 berichten
  • 207 stemmen

Mijn eerste kennismaking met Kubrick was dit toen hij uitkwam.

Heeft in 1971 op mij als toen 15 jarige erg veel indruk gemaakt.

Vooral het geweld in de film vond ik destijds erg heftig!


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

joko16 schreef:

Mijn eerste kennismaking met Kubrick was dit toen hij uitkwam.

Heeft in 1971 op mij als toen 15 jarige erg veel indruk gemaakt.

Vooral het geweld in de film vond ik destijds erg heftig!

In 1971, volledig akkoord!


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Nog steeds. Ik hoeveel films wordt tegenwoordig al "Singin' in the Rain" zingend, iemand verkracht en dood geschopt.......


avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Inderdaad tijdloos verontrustend


avatar van Hakunamatafaka

Hakunamatafaka

  • 629 berichten
  • 1734 stemmen

Bij herziening toch een half sterretje deraf, tis wel een kunst werk daar niet van, Maar toch niet altijd genoeg kijkgenot, en dat is voor mij de belangrijkste factor van een film.


avatar van kramersietse

kramersietse

  • 356 berichten
  • 0 stemmen

Daar hebbie weer gelijk in: je moet wel genieten, anders kun je net zo goed gaan vissen

Weer één voor op een tegeltje.


avatar van djkoelkast

djkoelkast

  • 193 berichten
  • 207 stemmen

Ik heb hem gezien, helemaal. Ik heb hem ook helemaal begrepen, maar ik vind het geen goede film en dat komt door het rare verhaal.

Camerawerk is erg goed, muziek (vooral de openingsmuziek) is erg goed, maar het is gewoon een volslagen krankzinnig verhaal wat mij persoonlijk niet heeft kunnen boeien.

Vanwege camerawerk en muziek 2 sterren, maar de rest is gewoon "not my cup of milk".


avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2314 stemmen

Wat vond je dan zo raar aan het verhaal, en in welke zin werd je ervaring daardoor verzwakt ?


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Wat niet?


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Zo vreemd is het verhaal volgens mij niet eens. De aankleding maakt het pas echt bizar.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Nou bijvoorbeeld het feit dat iemand 2 weken lang naar allerlei films moet kijken, zodat hij 'geneest' van het kwaad, is niet echt normaal


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Normaal is 't niet, nee, maar ik heb ze wel eens vreemder meegemaakt. A Clockwork Orange heeft tenminste nog een verhaal dat een beetje te volgen is. 2001: A Space Odyssey - om maar een andere Kubrick te noemen - is wat dat betreft al 'n stuk ontoegankelijker.

Het idee dat men een crimineel probeert te heropvoeden is op zichzelf nog lang zo gek niet.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Opzich heb je gelijk. Maar ik vind het boek ook wel excentriek. Misschien komt dat omdat ik eerst de film heb gezien en daarna pas het boek heb gelezen.

Mag ik trouwens vragen waarom je niet op deze film hebt gestemd?