Genre: Misdaad
Speelduur: 136 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Malcolm McDowell, Patrick Magee en Adrienne Corri
IMDb beoordeling:
8,2 (930.691)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot A Clockwork Orange
"Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven."
Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 930691)
- Trailer (YouTube)
- A Clockwork Orange (BoekMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Alex
Mr. Alexander
Dr. Brodsky
Chief Guard
Dim
Georgie
Pete
Catlady
Mrs. Alexander
Mum
Reviews & comments
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Iedereen ziet iets van zichzelf terug in Alex, dat maakt het ook tot zo'n ultiem personage.. sympathiseren met hem echter? Neen, dacht het niet.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Dat zeg ik. Inlevingsvermogen/meeleven (empathie) is er wel, iets waar Alex niet over beschikt. Warme belangstelling (sympathie) daarentegen, een gevoel van overeenstemming met iemands denkwijze en de keuzes die hij maakt, heb ik niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb juist het omgekeerde. Heb ook geen enkel medelijden met Alex, mag 'm wel en snap precies van waaruit hij handelt.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Nooit stil gestaan bij al die verschillen (empathie/sympathie, meeleven/identificatie), nu heb ik zelf geen idee meer waar ik Alex moet plaatsen. Ik weet wel dat het goed is. 
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
AddictedtoMovies je zal wel gelijk hebben over het laatste hoofdstuk van het boek ik heb het namelijk om eerlijk te bekennen nog niet gelezen, ik zit of te wel schaamteloos te bluffen. Iemand had het er over in een documentaire over stanley en legde het uit zoals ik dat in die post deed. Daarin zei iemand ook dat het mensbeeld van Stanley heel erg somber was (op basis van zijn films). Maar volgens mij was Stanley gewoon gefascineerd door de donkere kant van de mens, en was hij intelligent genoeg om te weten dat de mens opzich niet slecht of goed was.
Ik heb overigens ook geen enkele vorm van medelijden voor Alex in het 2de deel, ik vind hem gewoon een fascinerende schoft om naar te kijken (zoals de joker dat ook is) en ik vind dat die schrijver ook volledig in zijn recht staat (met die beethoven muziek). Ik vind het ook opvallend dat Stanley Kubrick de schrijver een lunatic van de left noemt in een interview (en de minister een lunatic van the right), hij is namelijk het enige personage ongeveer waarbij ik begrip voor zijn daden heb. Hij acteert een beetje bizar maar z'n handelingen vind ik volkomen begrijpelijk. Goed hij laat z'n idealen meteen vallen als hij er achter komt wie Alex is, maar wat zou jij doen?
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
wat zitten we trouwens heerlijk te keuvelen over films he mensen?
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Bah, ik kan de quote niet meer terugvinden waar hij zei dat ie de mensen slecht vond. Ik was er toch best zeker van dat ik 'm had gelezen, maar nu begin ik te twijfelen. Maar wat Kubrick ook vond, ik kan het niet minder oneens zijn met de uitspraak "was hij intelligent genoeg om te weten dat de mens opzich niet slecht of goed was". Dat is zo subjectief als maar kan. In de geschiedenis zijn de meest intelligente mensen er overtuigd van geweest dat de mens of goed of slecht was.
En zelfs de schrijver vond ik niet sympathiek. Het mooie vond ik juist dat iedereen, links, rechts of welke kant dan ook, iedereen Alex gebruikt voor zijn eigen doeleinden. De schrijver doet alsof hij hem wilt helpen, maar eigenlijk gebruikt hij hem net zo goed als bijvoorbeeld de minister. Totdat hij er achter komt dat...
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Iedereen ziet iets van zichzelf terug in Alex, dat maakt het ook tot zo'n ultiem personage.. sympathiseren met hem echter? Neen, dacht het niet.
Sorry, maar daar moet ik je toch echt ongelijk in geven.
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Goed inderdaad veel intelligente hebben ooit beweerd dat de mens goed of slecht is (wat ik niet een al te snuggere bewering vind). Maar volgens mij is de huidige consencus toch wel dat je niet zo'n simpele indeling kan maken van het hele mensendom (lees popper voor meer informatie en hoofdpijn).
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Sorry, maar daar moet ik je toch echt ongelijk in geven.
Dus jij mag psychopaten wel in het echte leven?
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Goed inderdaad veel intelligente hebben ooit beweerd dat de mens goed of slecht is (wat ik niet een al te snuggere bewering vind). Maar volgens mij is de huidige consencus toch wel dat je niet zo'n simpele indeling kan maken van het hele mensendom (lees popper voor meer informatie en hoofdpijn).
ik ben niet bekend met Popper. Om lappen tekst en hoofdpijn te voorkomen, zou je in een nutshell zijn punt/conclusie kunnen uitleggen?
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Nou hij is voornamelijk bekend van de falsificatietheorie (een uitspraak is pas wetenschappelijk als het tegendeel bewezen kan worden), maar dat heeft hier niks mee te maken. Zijn belangrijkste boek is waarschijnlijk The Open Society and Its Enemies, waarin hij zich afkeert tegen alle totalitaire regimes en zijn aanhangers. Hij keert zich hier fel tegen Marx, Hegel en Plato. Hij is ook een fel tegenstander van generalisaties waar deze theorien aan opgehangen worden, zoals de mens is slecht of de mens is goed. Het is een waardeoordeel dat niet te toetsen valt.
Hij heeft er vast nog meer over gezegd maar dat heb ik niet gelezen, maar het is natuurlijk ook absurd om te zeggen dat de gehele mensheid onder één waardeoordeel valt te categoriseren (daarvoor zijn er te veel grijze gebieden).
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Thanks! Hij heeft inderdaad een punt, bij twee uiterste standpunten moet je (bijna) altijd in het midden gaan zitten (de grijze gebieden dus).
Arme mensen die de film nog niet hebben gezien en even willen kijken wat men er van vindt...
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Voor volgende week, lees de Republiek van Plato, en ETHICA van Spinoza en bereid twee kritische vragen voor.
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
haha ja, is niet echt een uitnodiging inderdaad
Zizzo
-
- 456 berichten
- 1547 stemmen
stond al een lange tijd op mijn verlanglijstje om een keer te zien. en vind het een geslaagde film. Malcolm McDowell speelt uitstekend, muziek is hier en daar wat vaag, alsof ze het bandje opnieuw starten. einde vond ik jammer gedaan, had "iets" verwacht maar er kwam niks.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Voor volgende week, lees de Republiek van Plato, en ETHICA van Spinoza en bereid twee kritische vragen voor.

@Zizzo: Waarom dan maar een 2,5? En de muziek is één van de beste klassieke stukken ooit, om dat nou 'vaag' te noemen...
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Nee en dat is toch juist de reden dat ik me NIET kan identificeren met Alex? 
Zizzo
-
- 456 berichten
- 1547 stemmen
@AddictedToMovies, ik heb deze film een 2.5 gegeven omdat Stanley Kubrick na mijn mening beter heeft gemaakt, 2001: A Space Odyssey, The Shining, Full Metal Jacket, vond ik alle beter dan deze, ik noemde de muziek vaag, omdat ik het idee had dat bepaalde nummers klaar waren midden in een scene, en daarna overnieuw begon.
waarom Addictedtomovies, geef jij een 5.0 voor deze film? wat vind jij er zo goed aan? 
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
De film is op elk gebied geslaagd. Filmtechnisch zeer origineel, prachtig en briljant! Op filosofisch/psychologisch vlak zit er ook genoeg in, de futuristische setting is heel apart maar fascinerend en het taaltje en de dialogen spraken mij ook heel erg aan. Malcolm McDowell speelt Alex ook nog is geweldig. De prachtige muziek is een heerlijk toetje. Het is grappig, schokkend, spannend en boeiend tegelijkertijd. Elke keer dat je 'm ziet wordt ie beter, kun je er meer uithalen, voel je je er weer anders bij, neemt het je weer mee, geweldig gewoon! Vanaf de eerste keer was ik helemaal gefascineerd door de manier van verhaal vertellen, dat had ik nog nooit gezien. Na meerdere kijkbeurten ging het verhaal me ook meer en meer boeien; een bevreesde kijk op de toekomst, met nog meer (zinloos) geweld en de wetenschap die op hol slaat met hun eigen oplossingen, iedereen die alleen maar aan zijn eigen hachje of doeleinden of plezier denkt. Zo kan ik wel uren doorgaan met voorbeelden en compimenten. Een waar meesterwerk van een briljant filmmaker van een geweldig boek.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Nee en dat is toch juist de reden dat ik me NIET kan identificeren met Alex?
OK, waarom geef je me dan ongelijk 
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Iedereen ziet iets van zichzelf terug in Alex, dat maakt het ook tot zo'n ultiem personage.. sympathiseren met hem echter? Neen, dacht het niet.
Hij is het waarschijnlijk niet eens met de eerste zin Orbit. (Overigens een lichtelijk kinderachtige reactie op Chevy93's eerste antwoord, meer een kwestie van niet willen zien).
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Net de trailer van de film gezien en is wel een rare trailer hoor. Niet goed voor mensen met epilepsie 
Oeps verkeerd gelezen. Ik had dat laatste zinnetje niet gelezen 
En de reactie van Roel snap ik eerlijk gezegd niet
. Waarom is het kinderachtig? 
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
chevy93 was het oneens met het eerste zinnetje van Orbit maar niet met het tweede. Orbit reageert op chevy's reactie denkend dat het over het tweede zinnetje gaat. Roel lijkt het logisch dat chevy doelde op het eerste zinnetje en vind Orbit's reactie daarom kinderachtig. Maar dat vinden chevy en Orbit allebei niet, het was gewoon een misverstand. Geloof ik. En nu erover ophouden. 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Jezus.. hogere wiskunde is er niks bij
Voortaan misschien wat gerichter quoten als je ergens op wilt reageren zou ook veel misverstand verhelpen.
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1741 stemmen
mensen het gaat hier over de film 'a clockwork orange' dit gaat veelste offtopic.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Volgens mij zou jij mod moeten worden van deze film. Je bent het toch al zo goed als 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
mensen het gaat hier over de film 'a clockwork orange' dit gaat veelste offtopic.
Precies! Ik stel voor het gefilosofeer te staken en over te gaan tot het toebrengen van fysiek geweld. 
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Niks mis met filosoferen over een film toch? 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Er valt erg veel te analyseren in films van Kubrick. Zijn films leven en A Clockwork Orange is tijdloos.
Gerelateerd nieuws

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films

Vijf goed beoordeelde films die voor opschudding zorgden

Malcolm McDowell noemt opnames 'A Clockwork Orange' een absolute martelgang
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Silence of the Lambs
Misdaad / Thriller, 1991
1.252 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandstraatbendediefstalseksualiteitgebaseerd op boekouder-kindrelatiegreat britainnihilismsocial workermaatschappijdystopiepsychopaatsatirebeatingcontroversialdonkere komediegeweldjeugddelinquenthuisinvasiecultfilmsex crimemade up language speculativefuturistic society philosophicalultraviolencesocial decay teenage protagonistdrearycautionaryfaithful adaptationcriticaltenseintenseaudaciousmean spirited
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








