• 15.813 nieuwsartikelen
  • 178.349 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.101 gebruikers
  • 9.377.559 stemmen
Avatar
 
banner banner

2001: A Space Odyssey (1968)

Sciencefiction / Avontuur | 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
3,81 3.258 stemmen

Genre: Sciencefiction / Avontuur

Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Stanley Kubrick

Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

IMDb beoordeling: 8,3 (775.423)

Gesproken taal: Engels en Russisch

Releasedatum: 3 oktober 1968

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

  • Bioscoop Te zien in 2 bioscopen

Plot 2001: A Space Odyssey

"An epic drama of adventure and exploration."

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. David Bowman

Dr. Frank Poole

Dr. Heywood Floyd

HAL 9000 (stemrol)

Dr. Andrei Smyslov

Dr. Ralph Halvorsen

Dr. Roy Michaels

Mission Controller (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

God, aliens, een hogere macht ... dat kan je dus over mijmeren maar het blijft een verhaal over menselijke evolutie door 'buitenaardse tussenkomst'.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat is wel erg globaal, meer de thematiek dan het verhaal. Bovendien is de mens maar een tussenfase zoals ik het zie.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Reinbo schreef:
Dat is wel erg globaal, meer de thematiek dan het verhaal.


Inderdaad,dat is het onderwerp van het verhaal: mensaap wordt mens - mens evolueert en bereikt de grens van zijn kunnen - mens vindt monoliet en gaat op zoek naar de bron van het signaal die het uitzendt - tijdens de missie ondervindt mens moeilijkheden, nieuwe uitdagingen - een nieuwe 'buitenaardse tussenkomst' zorgt ervoor dat de mens een nieuwe fase van de evolutie ingaat.


avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

  • 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Het verhaal is inderdaad erg simpel: er wordt een monoliet ondekt op de maan, die een signaal naar Jupiter uitzendt. Astronauten gaan met behulp van de computer HAL-9000 naar jupiter om de boel uit te zoeken, maar onderweg keert HAL zich tegen hen.

Daaromheen zijn daarintegen erg veel gecompliceerde filesofische thema's heen gebouwd. De film is desondanks dus behoorlijk moeilijke kost.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

AC1 schreef:
(quote)


Inderdaad,dat is het onderwerp van het verhaal: mensaap wordt mens - mens evolueert en bereikt de grens van zijn kunnen - mens vindt monoliet en gaat op zoek naar de bron van het signaal die het uitzendt - tijdens de missie ondervindt mens moeilijkheden, nieuwe uitdagingen - een nieuwe 'buitenaardse tussenkomst' zorgt ervoor dat de mens een nieuwe fase van de evolutie ingaat.


Ben het al niet eens met je opmerking mens .... bereikt de grens van zijn kunnen Dat wordt ook helemaal niet gesteld.

Toch lastiger dan je denkt....


Lexcoaster omschrijft het al beter, maar ook bij hem blijft de laatste drie kwartier onverklaard.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Reinbo schreef:

Ben het al niet eens met je opmerking mens .... bereikt de grens van zijn kunnen Dat wordt ook helemaal niet gesteld.

Juist! Dit was een logische invulling maar onnodig te vermelden als we het alleen over het verhaal hebben. Voor de rest heb ik de essentie van het verhaal vermeld. Mijn laatste zin gaan over die laatste 3 kwartier.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

De metaforen zijn echt niet voor één verklaring vatbaar.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Lijkt me inderdaad essentieel voor 2001 (de eigen interpretatie).


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Juist! Dit was een logische invulling maar onnodig te vermelden als we het alleen over het verhaal hebben. Voor de rest heb ik de essentie van het verhaal vermeld.

Ja dat is toch echt iets anders als

AC1 schreef:

Is nochtans zo klaar als een klontje. De film vertelt het heel helder.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Het is niet omdat ik iets buiten het verhaal vertel dat het verhaal ondoorgrondelijk is.

Maar goed, dus volgens jouw gaat het verhaal mogelijk over iets anders? Oké, ik ben benieuwd. Gaat het over voetbal? Een seriemoordenaar? Over smokkelaars in space? Pandora?


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

19 september:

chevy93 schreef:

Wat vinden jullie van mijn theorie?


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Madecineman schreef:

Lijkt me inderdaad essentieel voor 2001 (de eigen interpretatie).

Ja, goed, maar dat neemt niet weg dat het een simpel verhaal is. Of en wat de kijker er mee doet ligt aan hem zelf. Je hoeft niet onder de motorkap te kijken om van je auto te genieten.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

AC1 schreef:

Het is niet omdat ik iets buiten het verhaal vertel dat het verhaal ondoorgrondelijk is.

Maar goed, dus volgens jouw gaat het verhaal mogelijk over iets anders? Oké, ik ben benieuwd. Gaat het over voetbal? Een seriemoordenaar? Over smokkelaars in space? Pandora?

Het verhaal gaat over datgeen dat wij niet kunnen bevatten.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

AC1 schreef:

(quote)
maar dat neemt niet weg dat het geen simpel verhaal is.

Freudiaanse verschrijving?


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Oei, ik heb het gecorrigeerd!


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Reinbo schreef:

Het verhaal gaat over datgeen dat wij niet kunnen bevatten.

Dat is een eventuele diepere betekenis die jij er aan hebt gegeven (en is volgens mij vooral van toepassing op de monoliet). Het verhaal, Reinbo? Het feitelijke verhaal?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat is dan het feitelijke verhaal vanaf het veelkleurige deel?Ik zou het je niet kunnen vertellen.... wat daar feitelijk gebeurd. Ja je ziet kleurtjes en een man in een gekke kamer en een reuze baby, maar wat is het 'simpele' verhaal daarachter?

geef gewoon toe dat het verre van SIMPEL is.

Zoals man zit onschulig in de gevangenis en ontsnapt of vier vrienden vieren hun batchelor in Vegas. E.d.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

AC1 schreef:

Ja, goed, maar dat neemt niet weg dat het een simpel verhaal is. Of en wat de kijker er mee doet ligt aan hem zelf. Je hoeft niet onder de motorkap te kijken om van je auto te genieten.

Voor een simpel verhaal zijn er toch heel veel mensen die hem niet vatten... Heb zelf de film ook een stuk of 5 keer moeten kijken tot ik tot de conclusie kwam dat deze film niks minder verdient dan 5* en gewoon een van de 3 beste films ooit gemaakt imo.

De essentie van 2001 is de kijker juist uit te dagen om wel onder de motorkap te kijken, of beter aan te voelen wat daar zou moeten zitten en dat is niet iets simpels. 2001 reduceren tot slechts zijn verhaal elementen is voorbij gaan aan het feit waarom Kubrick deze film maakte.


avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

  • 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Reinbo schreef:

Lexcoaster omschrijft het al beter, maar ook bij hem blijft de laatste drie kwartier onverklaard.

Daar komen de filesofische kanten van de film naar boven. Die beschrijven lijkt mij geen doen, dat laat ik aan eenieders interpretatie over.

Vanaf dat moment wordt de film surrealistisch en complex, tot dat moment was, ondanks overduidelijke filesofische elementen, de film toch best straight forward.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Madecineman schreef:

Voor een simpel verhaal zijn er toch heel veel mensen die hem niet vatten...

En dan? Veel mensen ergeren zich blauw aan deze film en zijn daardoor eigenlijk meer bezig met zich te ergeren in plaats van te kijken. Mensen zijn lui geworden omdat de meeste films zichzelf uitleggen (meestal via dialoog). Je kan er bij wijze van spreken naar luisteren zonder te kijken. 2001 legt zichzelf niet uit. Om te weten waar het over gaat moet je wel luisteren naar de beelden.

Madecineman schreef:

De essentie van 2001 is de kijker juist uit te dagen om wel onder de motorkap te kijken, of beter aan te voelen wat daar zou moeten zitten en dat is niet iets simpels.

Dat klopt maar dat geldt voor elke film of eigenlijk elk kunstwerk. Dat wil niet zeggen dat 2001 geen waardevol verhaal zou hebben en waar men evenzeer kan van genieten zonder te zoeken naar andere betekenissen, ideeën en gedachten. Deze laatste zijn persoonlijke meningen en gevoelens en zijn voor een andere discussie. Mijn punt is dat 2001 geen verhaaltjesfilm is. Het is een visuele ervaring met een simpel verhaal en veel inhoud.

Madecineman schreef:

2001 reduceren tot slechts zijn verhaal elementen is voorbij gaan aan het feit waarom Kubrick deze film maakte.

De 'visuele ervaring' staat op de eerste plaats. Zo hoorde ik onlangs Douglas Trumbull zeggen dat 2001 een film was bedoeld om de kijkervaring te vergroten, om de kijker nog meer te betrekken dan voorheen. Het wou het medium film zo visueel 'immersive' mogelijk maken, een soort van IMAX-ervaring avant la lettre, zeg maar (2001 is gemaakt om geprojecteerd te worden op reusachtige cinerama schermen). Daardoor was het tempo traag en waren er heel weinig dialogen. Het ging niet om snel even een verhaaltje te vertellen. Nee, het ging om het 'beeld' en de hoeveelheid 'indruk' het kan maken. De kijker moet het gevoel hebben alsof hij erbij is en alles werkelijk meemaakt.

....


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

AC1 schreef:

Mijn punt is dat 2001 geen verhaaltjesfilm is. Het is een visuele ervaring met een simpel verhaal en veel inhoud.

Ik vind 2001 niet meer of minder een verhaaltjesfilm dan de gemiddelde film. Het enige verschil is dat 2001 het verhaal met beelden en muziek verteld i.p.v. dialoog. Het verhaal moet je zelf dus naar op zoek en is daarom niet zo'n passieve film als menig film dat tegenwoordig gemaakt wordt.

Maar blijkbaar heb jij een andere defintie als het om verhaal gaat.


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Iemand enig idee, waar deze collection te verkrijgen is met nederlandse ondertiteling voor een prijs die op de prijs van amazon lijkt?


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Niet waarschijnlijk.


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Zo jammer, m´n engels is heus wel goed genoeg maar met subs vind ik toch nét iets fijner. En als je deze los op bol.com koopt kom je toch al snel op een eurotje of 60. De collection kost daar zelfs 110 euro.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Er zit Engelse ondertiteling bij.


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Ja da´s waar, waarschijnlijk koop ik deze toch wel, zo goedkoop. Of ik moet hem ergens anders tegenkomen.


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 10270 berichten
  • 7282 stemmen

Waarom koop je deze niet? Je weet niet wat je ziet, zo mooi is deze in HD.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Ikzelf heb de boxset gekocht bij MediaMarkt. Daar kostte die 50 euro, wat nog steeds flink veel meer is dan op play.com, maar toch. Ik kan je wle verzekeren dat 'ie het geld meer dan waard is


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Zinema schreef:

Waarom koop je deze niet? Je weet niet wat je ziet, zo mooi is deze in HD.

Blu-Ray


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat is er nu weer mis met BR? Of ben je gewoon gefrustreerd dat je het zelf niet hebt?

Beeld en zeker het geluid is een stuk beter dan dvd. Al maakt het voor het geluid niet veel uit bij deze film. Al heb je dan geen last meer van 'PAL speed up'.