La Pianiste (2001)

Oostenrijk / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Michael Haneke
met Isabelle Huppert, Annie Girardot en Benoît Magimel

Erika Kohut (Isabelle Huppert) is een veertigjarige pianolerares die met haar moeder samenwoont in een appartement in Wenen. De twee hebben een haat-liefde verhouding en vliegen elkaar voortdurend in de haren. Erika's leven lijkt net zo strak georganiseerd als een compositie van Bach, maar in werkelijkheid leidt ze een dubbelbestaan. Achter haar onbewogen uiterlijk gaan gecompliceerde emoties schuil, waaraan zij alleen 's avonds uiting weet te geven in buurten waar ze zich overdag niet zou vertonen. Als een bezoeker van een van Erika's pianorecitals verliefd op haar wordt, schrijft hij zich in op het conservatorium om in haar buurt te kunnen zijn. De veel jongere Walter is echter niet voorbereid op Erika's masochistische verlangens en ingewikkelde persoonlijkheid. Er ontstaat een gevaarlijk spel.

• Vanaf 11 juli in de bioscoop (re-release)

Knisper schreef:
Is Erika gestoord en ziek? Absoluut niet, en het verbaast me dat zoveel mensen dat hier uit deze film halen. Mensen zijn nog altijd een product van hun omgeving. Erika heeft duidelijk geen prettige jeugd gehad en daarbovenop staan mensen totaal vrij in hun seksuele voorkeuren en verlangens. Volgens mij zijn er in deze categorie wel mensen erger.

zelfmutilatie mag je volgens mij wel onder een ziektebeeld scharen

avatar van Knisper
kos schreef:
zelfmutilatie mag je volgens mij wel onder een ziektebeeld scharen
Ik had deze post al veel eerder gelezen, maar ik wist ik toen niet zo snel wat ik ervan moest vinden. In feite is dat de kern van de film. Persoonlijk denk ik dat Erika zich pas echt gek gaat gedragen, op het moment dat haar grote wens belachelijk wordt gemaakt. En ja, zelfmutilatie is van buitenaf misschien wel ziek, maar vanuit het personage kan het best logisch zijn. Dan vind ik het niet altijd ziek.

Hmm.. ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat je het toch niet zo moet interpreteren hoor.
Je bedoelt denk ik eerder dat het 'niet fout' of 'niet slecht bedoeld' is, maar het is toch echt iets wat zeker niet kan en gewoon gevaarlijk is.

Ze kan niets doen aan dat haar geest niet helemaal aangepast is aan de maatschappij maar hoe dit zich uiteindelijk manifesteert is zeker wel een gevolg dat je als ziektebeeld kunt omschrijven. iets wat beter genezen kan worden, vooral voor haarzelf.

avatar van Yis
Yis
Ik vond het echt een slechte/rare film. Ik zie hier zowat alleen maar positieve reacties en dat verbaasd me zeer erg.

Ik kon me dan ook totaal niet inleven in de hoofdrolspeler en begreep ook absoluut niet waar ze allemaal mee bezig was En ze voerde nogal wat apparte dingen uit, dus eigelijk snapte ik haar de hele film niet.. daardoor was t ook niks aan om er naar te kijken...

Het eind was ook vaag.. het was opeens afgelopen.. en is ze nou dood of steekt ze zichzelf en loopt weer weg?

Al met al vond ik het dus een vreselijk slechte film en ik heb er dan ook spijt van de ik hem heb gekocht!

avatar van Verhoeven
Vreemd dat iedereen Isabelle Huppert zo goed vindt spelen ik vond haar rol vergeleken met andere rollen van haar behoorlijk hetzelfde. Op een enkele schokkende scène na speelt ze alweer heel afstandelijk misschien wel gevoelloos voor de kijker. Dat geld naar mijn mening ook voor de intelligente Michael Haneke die op de extra’s van de dvd uitlegt waarom hij op sommige momenten moest afwijken van het autobiografische boek van Elfriede Jelinek.

Het gaat zich allemaal om een zelfgerespecteerde Erika Kohut die nog bij haar moeder inwoont. Ze leidt een dubbelleven waarbij ze overdag een saaie pianolerares is. En waarbij ze s’ nachts vertoont in buurten waar ze overdag niet durft te tonen vanwege haar gerespecteerde rol in de samenleving. De veel jongere Walter begint haar te stalken en lijkt om haar te geven. Totdat hij erachter komt dat ze een behoorlijk ingewikkelde persoonlijkheid heeft. Dit loopt uit tot een vreugdeloze relatie.

Ik kon niet veel met de film. Plus dat Haneke teveel overliet aan de kijkers. Wat heeft deze dame allemaal meegemaakt om zo verknipt tegenover de medemens te staan? Gebrek aan liefde van moeder of vaderlief? Of oppert ze alles op voor kunst en intellect?

Dus een teleurstellende kijk op een leven van een intellect dat liefde niet wil kennen voor een hoger doel of niet weet wat liefde is en daarom geen liefde wil aanvaren. Kies zelf maar.

laundromat
dat een deprimerende film toch zo goed kan zijn. i

kan iemand de allerlaatste scene verklaren, als Erika naar buiten loopt....

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een film die langzaam opgang komt.. soms zelfs wat telangzaam.. maar goed acteer werk zorgt ervoor datje de film niet uitzet.. en gelukkig maar want het laatste uur is meer dan de moeite waard! en maakt ook gelijk de film in zijn geheel redelijk goed..
Vond het een gepast einde.. door alle schaamte en verdriet steekt ze zichzelf 1x met een mes en loopt naar buiten toe.. end of story.. wat zou er met haar gebeuren? zouze naar het ziekenhuis gaan om nog te blijven leven.. nee ikdenk dat ze langzaam maar zeker doodbloed.. zowiezo had ze al vreemde verlangens.. misschien was dit daar wel 1 van?

Door het passende einde.. het goede acteerwerk.. en de mooie scenens die vooral aan het einde van de film kwamen.. geef ik deze film toch een half sterretje boven het gemiddelde.. jammer.. want deze film hadmeer indruk gemaakt als het eerste uur van de film net even wat boeiender was geweest..

avatar van Drs. DAJA
één van de beste en mooiste karakterstudies die ik in film ooit heb mogen aanschouwen. In mijn ogen Haneke's beste film waarin alle factoren schitterend samen komen. Isabelle Huppert speelt formidabel en zet één van de best doorgronde vrouwelijke personages ooit neer.

avatar van psycholamp
Een beetje een verknipt wijf, die Erika, maar wel een boeiend personage. Mooi camerawerk ook en het verhaal maakt deze film af.
Ik wist helemaal niet waar ie over ging. Deze zat met twee andere Haneke-films in één box. Eens op een avond lekker opgezet, dan komen sommige scenes toch wel als verrassing.

avatar van Drs. DAJA
Knisper schreef:

Lijkt me in ieder geval duidelijk dat psychishe hulp bij deze dame geen overbodige luxe is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film die wel goed gemaakt is, maar net door de psychische problemen van de pianiste niet altijd even leuk is om te zien. Je wordt wel meegesleurd in haar wereld, maar de regisseur laat veel (soms te veel) ruimte over voor interpretatie bij de kijker. Waar ligt de oorzaak? Omdat ze bij haar moeder blijft wonen, door haar passie vanwege Schubert, haar onderdrukte seksuele interesses zodat ze onbewust de lat alsmaar hoger legde en zo al bij de eerste echte seksuele contacten tot extremen moet overgaan,... ?

Jasper72
Typische Haneke film waarbij je heen en weer wordt geslingerd tussen afgrijsen en verbazing. Ook de continue dreigende sfeer die Haneke in zijn films tentoonspreid is in La Pianiste wederom aanwezig. Geen makkelijke kijkervaring dus.

avatar van xgogax
Bij deze film komt er maar 1 film bij me op, namelijk Blue Velvet. Erika is hier minstens zo seksueel gefrustreerd en pervers als Frank in Blue Velvet!

La Pianiste is de beste film van Haneke. Staat ook hoog in mijn top100.

avatar van Norma
Sterke film, vooral omdat het hoofdpersonage zo intrigerend is. Wat erg als je zo in je eigen gevoelens verstrikt zit, als je niet los kunt komen van alles en iedereen die je verstikt. Als je blijkbaar zo slecht over jezelf denkt dat je van jezelf niet vriendelijk, niet liefdevol mag zijn, (in meerdere scènes is te zien hoe Erika geen enkele vorm van medeleven laat zien, terwijl ondanks de koude façade toch een stukje pure onmacht zichtbaar is ) als je zo diepongelukkig bent dat je pijn koestert omdat je daardoor andere dingen niet hoeft te voelen. Als je alleen nog maar pijn wilt doen, maar tegelijkertijd zo vreselijk bang bent om mensen te verliezen dat je jezelf vreselijk laat kleineren. Nu is bovenstaande mijn interpretatie, de film geeft geen eenduidig beeld en al helemaal geen directe verklaring, dus het is puur mijn indruk, maar ik moet zeggen dat ik, ondanks dat ik afkeer van haar handelen voelde, eigenlijk wel met Erika te doen had. Wat de oorzaak ook is, het is toch triest als er in iemand geen spoortje vreugde meer te bespeuren valt.

Petje af voor Huppert, die voortreffelijk alle emoties, of juist het ogenschijnlijke gemis daarvan, weet over te brengen. De muziekstukken waren niet altijd naar mijn smaak maar vormden een uitstekende illustratie van het personage Erika. Lastig te doorgronden film met een aantal zeer ongemakkelijke scènes, maar tegelijkertijd een indringend portret van iemand die functioneert als marionet van zijn eigen onmacht.

avatar van Jan met de pet
Film over een gestoord gek wijf, aardig niet meer en niet minder: 3,0

avatar van Summerlinda
Mooie film over extreme gevoelens die de meeste mensen niet begrijpen, maar waarmee een kleine groep zich wél degelijk kan identificeren in meer of vooral mindere mate. Prachtige scenes en geweldig geacteerd.
Haneke zegt in het interview op de DVD dat hij wil dat ieder zijn of haar eigen interpretatie aan de film geeft, hij wil het niet voorkauwen of uitleggen...

avatar van Laoslander
Yis schreef:

Alles werd ook te lang gefilmd.. dan is er bijvoorbeeld een hoofd in beeld.. en die blijft wel 10 seconden in beeld.. terwijl t hoofd precies dezelfde uitdrukking houdt.. Heel doelloos..!

Phaha, kijk maar terug de lion king ja

(verwijderd)
Ik kan me nog herinneren dat ik na afloop van de eerste keer, dat ik deze film zag, met een enorm rot gevoel opgezadeld bleef zitten. Hoe kon een mens zo verknipt zijn? Het stond zo ver af van mijn belevingswereld, mijn inschatting over hoe een mens zou kunnen zijn. Waarschijnlijk heb ik toen heel veel elementen, die Haneke wel bewust in het verhaal heeft verwerkt, gemist. Elementen, die het personage Erika Kohut, de pianolerares (meesteres?), een zeer gedegen achtergrond geeft. Ook was ik me toen niet bewust van het werk en tragische leven van de componist Schubert, welke zo'n belangrijke rol in het leven van Erika 'speelt'. Een klein citaat uit een recensie over Schubert's sonate no. 20 spreekt boekdelen:

Many take the view that the ensuing Andantino, though it is not the longest or grandest of the four panels here, is the most profound. Its mesmerizing main theme is dreamy and mysterious, but often seeming on the verge of erupting into a storm. The second subject introduces a great deal of tension, eventually leading to a dramatic climax. This movement seems to pit serenity and violence, or even reason and madness, against one another.

Sonate no. 20

Dat Erika een verknipte kijk op 'de liefde' heeft, behoeft geen uitleg, maar het waarom wordt door Haneke treffend verbeeld. Als ik er vanuit ga, dat Erika haar moeder liefheeft, dan betekent dit, dat zij 'de liefde' niet anders heeft kunnen ervaren dan als een volledige onderwerping. Zelfs als volwassen vrouw in het hier en nu schikt zij zich grotendeels naar de wensen van haar moeder, al houdt ze er een verborgen leven op na. Dat moederlief nog immer vindt, dat haar dochter de 'beste' moet zijn, is voor mij zo goed als alles zeggend.
Waarom Erika in de garderobe tot zo'n gruwelijke daad komt, kan op twee manieren worden bekeken. Met goede bedoelingen om te voorkomen dat haar leerlinge in eenzelfde leven verstrikt zal raken als zijzelf. (Zie de gelijkenis van de moeders) Of, met diabolische bedoelingen om op deze manier als 'beste' te kunnen schitteren, zodat ze de liefde van haar moeder bevestigd weet.
Hoe 'de brief' in het verhaal verweven raakt, is zo'n kenmerkend Haneke element. Het gedrag van Walter krijgt van het ene op het andere moment een zeer dualistisch karakter. Speelt hij het spel schoorvoetend met Erika uit liefde mee, of is hij deze waanzinnige toestand werkelijk beu?
De scene in de badkamer is ook zo'n ambivalent geval. Behalve zeer schokkend om te 'moeten' zien (al blijven details gelukkig achterwege), ligt er ook nu weer zo'n dubbele lading over. Straft ze zichzelf, of simuleert zij 'iets' - wat een lichamelijke beperking impliceert? Is pijn voor haar de enige manier, waarop zij intimiteit kan accepteren, zoals haar moeder zich alleen kan ontfermen over een verwonde dochter?
Het einde valt zeker in de karakteristieke Haneke stijl. In al het voorgaande bleek al dat Erika zich heimelijk en in onmin met haar sexualiteit door het leven 'sleept', nu zien we zelfs dat haar eenzame strijd zich ook richt op haar 'hart'. In een statisch gevangen beeld laat Haneke zien, dat Erika uiteindelijk niet anders kan dan 'vluchten' voor wat (of wie?)zij het meeste liefhad.

Als geen ander speelt Haneke in elk verhaal telkens opnieuw een delicaat spel om vragen op te roepen en schijnbaar verborgen aanwijzingen voor mogelijke antwoorden prijs te geven.

avatar van johnboer
Tja, hier zit dan een fervent fan van Huppert. Die speelt uiteraard exact het personage wat de regiseur wilde. Ze kan alles. Hier dus een "verknipt" mens. So far so good.
Dan de film. Ik vond het een lange zit en dat is geen goed teken. Veel te lange scenes.
Dit is drama pur sang, maar ook in drama kan natuurlijk een beetje vaart zitten. We zitten niet te wachten op lange pianoscenes. Ik niet, want ik houd niet van klassieke muziek.
En zo duurden alle scenes veel te lang. Het haalt de hele snelheid uit de film.
Ik begrijp precies wat Haneke met deze film wilde zeggen. Maar een dergelijk onderwerp had, in mijn ogen, totaal anders moeten worden verfilmd.
Overigens,niet vergeten. Girardot nog in een glansrol hier.
Dus eigenlijk voor Huppert en Girardot een dikke 4. Voor de film een magere 2.

avatar van Haarborstel
Ik ben nog aan het nahijgen van Michael Haneke’s beklemmende ‘La Pianiste.’ Wat een film, wat een wervelwind komt er over je heen. Het neemt je mee in alle dimensies van geilheid, medelijden en weerzin. Het maakt je misselijk en verscheurt je tegelijkertijd. Het is een meesterlijke film, dat elke psychische diepte durft aan te raken. Fantastisch gespeeld.

avatar van Spetie
Een behoorlijk sterke karakterstudie van Michael Haneke, die me qua gedachtegang regelmatig heen en weer deed slingeren. Ik moet zeggen dat hij je wel altijd aan het denken weet te zetten. Ook al vind ik het helemaal niks, zoals bij Funny Games, toch denk je er wel over na.

La Pianiste is gelukkig een stuk beter en kent vooral een opvallende hoofdrolspeelster, wiens levensstijl vrij apart is, maar daardoor wel weet te boeien. Isabelle Huppert speelt haar rol van Erika goed, en Haneke weet vooral de manier waarop he afloop goed onvoorspelbaar te houden. Ik vond het alleen jammer dat je niet veel te weten komt over de achtergrond van Erika. Dat had haar gedrag misschien iets verklaarbaarder gemaakt en haarzelf misschien nog wat sympathieker, al is het uiteindelijk best zielig als je zo bent geworden.

Haneke doet me hierbij soms op twee gedachten hinken. Het heeft aan de ene kant iets afstotend, maar aan de andere kant is het soms ook best wel fascinerend om te zien. Soms oogt het niet helemaal natuurlijk, maar over het algemeen gezien grotendeels wel. De mokerslag bleef uiteindelijk uit bij mij, maar al met al is het wel een bovengemiddeld goede film.

avatar van Vinokourov
Hmm, die Haneke maakt meestal erg verontrustende films. Ik ben niet zijn grootste fan en na afloop van La pianiste wist ik nou ook niet zo goed wat ik er van moet vinden. Is het indrukwekkend? Jawel natuurlijk, vooral het verknipte karakter van Isabelle Hupert laat je niet onberoerd. Wat een dingen haalt zij uit! Maar zoals vaker met Haneke, het wordt allemaal zo kil op het scherm gekwakt. De redenen van Huperts bizarre gedrag worden ook nooit helder, al kun je met wat giswerk wel wat bedenken. Echt meeleven zit er echter niet in.

avatar van de grunt
Dat een regisseur je zo bij de keel kan grijpen. Ongemakkelijk laten voelen en sprakeloos achterlaten

Neem er mijn pet voor af

avatar van cucciolo
Herziening. Blijft toch weer even indringend en fascinerend als de eerste keer. Wat me dit keer extra opviel is dat de personages een beetje uitvergroot zijn neergezet om te passen in Hanneke's gecreëerde wereld zonder dat het afdoet aan de algehele geloofwaardigheid.

avatar van clubsport
weer een sterke film van haneke , het karakter erika is erg interessant .
in het begin vind je haar maar een kil wijf daarna volgen de emoties minachting en ten slotte medelijden , ook vanwege haar onmacht tot het geven van liefde .
Als een film zoveel emoties kan oproepen bij de kijker om 1 personage vind ik dat heel knap .

Jammer dat er niet iets meer uitleg komt over het hoe en waarom van haar complexe karakter ,
je moet dat nu zelf invullen en er zijn wel kleine hints maar iets meer had geen kwaad gekund .

filmoloog
Een film met Isabelle Huppert vind ik altijd wel de moeite waard. Een Haneke film met Isabelle Huppert is meer dan de moeite waard. Het strakke spel wat Huppert brengt geef je de waan dat deze muziek lerares het allemaal onder controle heeft. Het tegenovergestelde is waar. Haar masochistische karakter komt naarmate de film vordert naar boven met een (uit)stekend einde.

Sterk verhaal
De film wist me meteen te boeien en hoe langer de film duurde hoe beter hij werd.
Het einde was gewoon schitterend.
Ook de acteer prestaties van Huppert zijn uitstekend .

Schitterende film, met geweldige Huppert én Girardot. Ik ben echt zelden zo geboeid en geïntrigeerd geweest door een film. De durf tot psychologische diepgang, en met name de verhouding met de muziek (van Schubert dan nog wel) was subliem. Enige wat mij van de 5 sterren afhoudt, is het personage van Walter Klemmer. Niet omdat Benoît Magimel slecht acteerde, integendeel zelfs, maar omdat ik zijn personage - hoe raar dat op het eerste gezicht misschien ook klinkt - minder "overtuigend" vond dan dat van Huppert. En dàt verraadt misschien wel de hand van een vrouwelijke romanauteur... (in weerwil van het "mannelijke brein" waarover hier vroeger werd gediscussieerd!)

avatar van arno74
Hmmm.... Had toch wel een betere film van Haneke verwacht. Qua geweld en sadisme kun je het bijna naast Funny Games plaatsen. Inhoudelijk ontbreekt er iets, wat zit achter de twee personages? Hun gedragingen zijn behoorlijk irrationeel en spreken zich tegen. Ik ga verder als spoiler: Eerst wordt de pianiste als een dominante figuur getoond die uit lust handelt (en richting de studente uit jaloezie). Maar wat blijkt... ze wil juist gedomineerd worden. Dat vind ik lastig te rijmen. Vervolgens blijkt hij een gewelddadige figuur te zijn die in plaats van afstand te nemen flink tekeer gaat, zo ver dat het met seks ook niets meer te maken heeft. En het einde, waar slaat dat op? Een mindere Haneke. 2*

avatar van cucciolo
ThomasVV schreef:
Andersom komen vrouwelijke personages van de hand van mannelijke auteurs ook niet altijd even naturel over