8 Femmes (2002)

Frankrijk / Italië
Komedie / Mystery

geregisseerd door François Ozon
met Catherine Deneuve, Isabelle Huppert en Emmanuelle Béart

De jaren vijftig. Een geïsoleerd landhuis op het besneeuwde platteland van Frankrijk. Een familie heeft zich verzameld om samen de feestdagen door te brengen. Maar erg gezellig zal het niet worden: de heer des huizes is vermoord! Eén van de acht vrouwen uit de directe omgeving van het slachtoffer moet de moord op haar geweten hebben. Als de zus van het slachtoffer - een echte vamp - onverwacht voor de deur staat, ontaardt het moordonderzoek in een dag vol opzienbarende onthullingen, de nodige verwikkelingen en zelfs muzikale intermezzo's. Komische situaties krijgen een andere draai als duistere familiegeheimen naar boven komen. Verleiding danst met verraad. Het mysterie van de vrouwelijke psyche wordt onthuld...

Wat een volstrekt suffe en triviale film.
De liedjes met de dansjes deden me walgend naar de keuken hollen en de whisky-fles leegdrinken.
Als parodie (op wat?) ook niet geslaagd.
Het volstrekt groteske spel van Huppert vond ik eigenlijk nog het meest geslaagd omdat zij als enige het echt "over the top" bracht maar omdat zij daarin min of meer de enige was, werkte het eerder als storender factor dan als opluchting.
En als ze dan zongen, dan zongen ze hees.
Het enige te pruimen liedje was van Chanel in de keuken.

Aburdisme op waarde schatten is niet iedereen gegeven. Was jij ook al niet gestruikeld over (de helft van) Being John Malkovich ?
Waarschuwing aan alle nuchtere Hollanders: mijd deze film!

Dit was niet absurd, dit was stom.

kappeuter schreef:
Aburdisme op waarde schatten is niet iedereen gegeven.

Mij gelukkig wel.

Was jij ook al niet gestruikeld over (de helft van) Being John Malkovich ?

Nee Kapp, dat zie je fout. Het is de film die struikelt.

[edit]
Waarschuwing aan alle Hollanders die van goeie films houden (absurd of niet): mijd deze film!
[/edit]

avatar van Mug
Mug
papapapapapidididipapapapa [ik vond het wel erg onderhoudend, én ik was nuchter]...

Na Sitcom en 8 Femmes wist ik het zeker. Ik kijk nooit meer een film van Ozon. Ik word niet goed van die homocamp.

avatar van BoordAppel
cornelis schreef:

Dit was niet absurd, dit was stom.

Inderdaad, deze film heeft met absurdisme niets van doen.

GEEN homocamp:
Les Amants Criminels (1999)
Sous le Sable (2000)
Swimming Pool (2003)

Heb je net de verkeerde titels gezien. Maar ik heb er vrede mee dat je je er niet meer aan waagt.
Je kunt een heleboel Fassbinder films ook homocamp noemen, maar dat doe je niet he ?

Ik ben het stomme welles nietes gedoe hier zat. Ik vermaak me met 8 vrouwen en gaan jullie je elders maar vervelen.

Wouter schreef:

Komaan zeg, wat voor opmerking is dat nu. Nooit Swimming Pool gezien? En wacht maar af met zijn nieuwe, 5 x 2, Ozon op zijn meest romantisch.

Bloompje schreef:

Nee. Ik had mijn buik vol van die gozer.

Geef mijn portie maar aan Fikkie.

FisherKing
Idd, complete minachting voor de kijker, in ieder geval mijn kijkers.

Heerlijke film. Alleen (misschien spreek ik mezelf nu weer tegen) het duurde tien minuten te lang. Er werd gewoon te veel tijd gestoken in het vinden van de moordenaar wat vaak niet veel toevoegde aan de ontwikkeling van het verhaal.

Maar de liedjes waren geweldig, vooral degene die Pierette zong.
'A quoi sert de vivre libre', heerlijk nummer. Het einde maakte toch wel veel goed. En wat een mooie kleding btw.

Ik heb toch wel genoten....4*

ik vind het liedje dat Virginie Ledoyen zingt het leukst.

Dustyfan
Liedjes in films, bêh... En deze zijn al helemaal erg.

Helemaal niet...:p
Welles..niettes...Welles...niettes...;)

MasterOfEmotions schreef:
Heerlijk filmpje, een verademing tussen al die oppervlakkige Amerikaanse blockbustercrap.

dat is nu eens een prachtig statement! helemaal mee eens.

Als oppervlakkige Franse humorloze camp de tegenhanger is, dan sla ik even over graag.

avatar van jassonn
Best een leuke film al waren de liedjes toch wel wat minder,het leek soms wel op kinderen voor kinderen.
Ook had ik het trucje al eens eerder gezien.3*

avatar van 93.9
Leuke film, maar weet nog dat er een vent naast me zat die ff moest laten horen dat ie alle franstalige liedjes uit z'n hoofd kende.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mijn derde Ozon en eigenlijk vind ik het tot nu toe altijd interessant wat hij doet, maar ook altijd een beetje net niet. Dat geldt ook voor 8 femmes. Het absurdisme, de melige liedjes, het over de top acteren, ik vond het allemaal best leuk. Maar ik had eigenlijk gehoopt op nog net een paar schepjes er bovenop. Trek dan alles uit de kast, laat het helemaal doorschieten. Dit was absurdisme, maar dan niet absurd genoeg.

Ik ben zeker niet zo anti als sommigen hier en vond het best vermakelijk en ben best blij dat Ozon aparte dingen durft te maken, maar toch is het allemaal wat onbevredigend.

FisherKing
vermakelijkheid werd overtroffen door ongelooflijke irritatie. Maar ben blij dat jij dat niet had.

avatar van BoordAppel
@ starbright boy

Wat vond je hier absurd aan? Over the top was het wel maar absurd kan ik het niet noemen. Monty Python, dat is absurd.
Ik denk trouwens ook dat ik deze film veel beter had gevonden als Ozon het veel meer overdreven had.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Absurd is misschien niet het goede woord.

Wat een ontzettend vervelende film. Maakt zichzelf totaal belachelijk door steeds een ander als schuldige naar voren te schuiven, waardoor zelfs "dè vraag" wie heeft het gedaan? totaal niet interessant meer is. En dat kan toch niet de bedoeling zijn. Tuurlijk is dit allemaal over the top (waar ik overigens niet zo verzot op ben), maar het hele verhaal is gewoon niet interessant meer. Het einde kon me zelfs niet meer aangenaam verassen.

Daarbij komen ook nog eens de verschrikkelijk irritante liedjes. Wat heb ik me geërgerd!! Als ik dit soort liedjes wil horen koop ik wel een kinderen voor kinderen cd.

Het was dat ik deze film moest kijken voor een handelingsdeel frans. Anders had ik hem zeker niet afgekeken. Een welverdiende 0,5*.

Tiesto_88 schreef:

Dat is nou precies het principe van de misdaadmystery film, de zogenaamde whodunnit. Zie bijvoorbeeld ook Murder on the Orient Express.

avatar van ToNe
Tiesto_88 schreef:

... en het principe van een musical.

avatar van remorz
Geweldige film.
Heerlijke toneel-achtige taferelen (is het gebaseerd op een toneelstuk?), geweldige typetjes en bovendien een zeer kleurrijke en creatieve uitwerking binnen het whodunnit-gebeuren.
De eerste keer wist ik niet dat het om een musical ging en werd daarom nogal onaangenaam verrast. Deze keer kon ik me echter helemaal mee laten gaan door de diversiteit die deze film op zoveel fronten boven het gemiddelde uittrekt. Van 3,5 naar 4*

avatar van E V
E V
Superleuke musical, komedie, moordmysterie-film die me deed denken aan een complete vrouwelijke variant van cluedo. Echt een heb-film!!!

avatar van BlueJudaskiss
Camy schreef:

ik vond het JUIST de charme van de hele film, dat alles zo overdreven werd. De toneelachtige manier van acteren, de liedjes tussendoor, de typetjes, de duidelijke kostuums. Het plezier straalde van het scherm af. Cluedo op zijn Frans...

Ik ben het volledig met je eens. De kitsch en de camp druipt van de film af (en das juist het leuke) en de liedjes zijn, hoe Songfestival-achtig sommigen wel niet zijn, erg goed geschreven. Mijn persoonlijke favoriet is 'Message Personell', gezongen door de briljante Isabelle Huppert. Een liedje dat je echt in je hart raakt.
Het is ook geweldig om een paar generaties van Franse actrices tegenover elkaar te zien staan. En Francois Ozon weet, net zoals Bryan Singer (X-men en Usual Suspects) en Paul Thomas Anderson (Magnolia) veel personages goed uit te werken, wat een hele prestatie is.