8 Femmes (2002)

Frankrijk / Italië
Komedie / Mystery

geregisseerd door François Ozon
met Catherine Deneuve, Isabelle Huppert en Emmanuelle Béart

De jaren vijftig. Een geïsoleerd landhuis op het besneeuwde platteland van Frankrijk. Een familie heeft zich verzameld om samen de feestdagen door te brengen. Maar erg gezellig zal het niet worden: de heer des huizes is vermoord! Eén van de acht vrouwen uit de directe omgeving van het slachtoffer moet de moord op haar geweten hebben. Als de zus van het slachtoffer - een echte vamp - onverwacht voor de deur staat, ontaardt het moordonderzoek in een dag vol opzienbarende onthullingen, de nodige verwikkelingen en zelfs muzikale intermezzo's. Komische situaties krijgen een andere draai als duistere familiegeheimen naar boven komen. Verleiding danst met verraad. Het mysterie van de vrouwelijke psyche wordt onthuld...

leuke film!
eerlijk is eerlijk, je moet er van houden, er zijn dan ook vier mensen weggelopen uit de zaal. ik zag de lol er wel van in. ik had het idee dat de regisseur flink de draak stak met allerlei genres.
ik vond het een feest. ben heel benieuwd wat de rest er van vindt.
4 sterren.

avatar van jackie
Leuke film.

GEWELDIGE FILM!!!
je valt van de ene onverwachte gebeurtenis in de andere. Af en toe lig je helemaal in een deuk. En dan ook nog die liedjes er tussendoor. ***** (5*)
EEN ECHTE AANRADER!

Bijzonder matig, en dan vooral toneelmatig. Ik zag wel wat van de pogingen tot humor, maar uiteindelijk zit ik naar een oubollige klucht te kijken, met wat campy musical-elementen in een toneelomgeving.
Ik kon er niet echt om lachen.
Overigens, als je dit soort acteren in een NL film zou durven, zou iedereen er binnen 10 seconden over struikelen, grappig bedoeld of niet.

Dit gefilmde theaterstuk is historisch gezien wellicht leuk, alle franse actrices die enigszins van naam zijn spelen er namelijk in mee, echter voor de film hoef je er niet naar toe.
Tenzij je natuurlijk van het type bent dat de Sound of Music nog steeds leuk vindt en ook enorme fan van het Songfestival bent.

ik vond het JUIST de charme van de hele film, dat alles zo overdreven werd. De toneelachtige manier van acteren, de liedjes tussendoor, de typetjes, de duidelijke kostuums. Het plezier straalde van het scherm af. Cluedo op zijn Frans...

en ik ben niet eens fan van het Songfestival

sydney
Ik ben halverwege de film weggelopen. Dat zegt genoeg denk ik.

Ik ben halverwege de film weggelopen. Dat zegt genoeg denk ik.

Hoe kun je dan een stem uitbrengen?
Wellicht is de 2e helft wel het beste script ooit bedacht!

sydney
Ik gaf een 1 voor de moeite die ik gedaan had om naar de bioscoop te gaan.

De tweede helft kon de eerste helft absoluut niet meer goed maken.

MFEO
Zeer leuke goeie film. Weer eens wat anders. Soort musical.

MFEO
Ik geef hem trouwens een 5.0

Heb echt zeer genoten bij het kijken van deze film in de bios.

avatar van Yak
Yak
ah, dat klinkt positief. opgeteld bij alle andere positieve verhalen die ik van deze film heb gehoord denk ik dat ik hem van de week toch maar eens in het haags filmhuis ga kijken

avatar van Yak
Yak
Vier sterren voor '8 Femmes', ik vond het werkelijk prachtig. Natuurlijk gewoon een uit de kluiten gewassen 'whodunnit', maar zo ongelooflijk mooi en origineel gebracht!
Twee punten van aftrek: er worden mij wat àl teveel verhaallijntjes uitgeworpen die niet allemaal even nodig lijken, en de scène waarin Mamy "tué moi!" (dood me) roept, waarna ze met een fles op haar hoofd wordt geslagen, vind ik zeer misplaatst en absoluut niet grappig. Met dit soort onderwerpen mag je niet spotten.

neo (crew)
erg leuke film. de speelt zich af op 1 locatie en doet aan als een toneelstuk.de vele verwijzingen naar andere films zijn erg leuk gedaan.zo speelde isabella huppert eerder in hanneke's le pianiste en in de film zit een parodie waarin ze achter de piano een liedje zingt.van te voren wist ik ook nog niet dat er in gezongen werd en dat was toch een verrassend element.het moordmystery in de film is ook erg goed, hoewel ik al zo'n beetje had geraden wie het ''gedaan'' had.en emanuelle beart zucht... 4 sterren

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Echt slecht vond ik het niet, maar vond 'm niet spannend, niet grappig, irritante misplaatste liedjes... nee niet mijn film dit

ik vond hem naarmate het einde naderde steeds leuker vinden. Maar om voor deze film nu 5 sterren te zetten. Daarmee wil je dus wel zeggen dat deze film behoort tot één van de beste films die je in je leven gezien hebt!

Dat gaat mij te ver!

3,5 ster

avatar van jackie
Weet iemand of deze film al op dvd te koop is in Nederland.

tovenaar
Ik heb hem bij van Leest in 2 uitvoeringen zien liggen op DVD, 1 normale, 1 special edition.

ik wil me geld terug het is dommste film ooit

avatar van titan
Wat is er dan domm aan?

Kijk naar haar top 10 en vraag je af wie er hier dom is!

titan schreef:

Wat is er dan domm aan?

gewoon saai verhaal heel veel mensen gingen weg omdat ie zo dom was

avatar van titan
het is juist een hele leuke film met een intelligent scenario, maar als je zelf dom bent zie je dat waarschijnlijk niet

Engel_Eyes schreef:

gewoon saai verhaal heel veel mensen gingen weg omdat ie zo dom was
En dus ga ik ook maar en vind ik m ook maar dom...

FisherKing
Ik heb dit "wangedrocht" uitgezeten en "beloon" mezelf met een 0.5.

Als ik had geweten dat het een Musical was, had ik hem nooit gehuurd.

Stond overigens ook niet op de DVD hoes, Ik vraag mijn geld terug !!

Nou wat een beloning. FK spreekt alleen nog maar van meesterwerken of wangedrochten lijkt het wel, een tussenweg is er niet. Deze film is behalve 'musical' ook nog eens een speelse whodunnit. Jemig, wat kan jij fel zijn in je oordeel.

avatar van Macmanus
Heb je wat tegen Musicals dan?

FisherKing
kappeuter schreef:

Ik kan niet zo goed tegen Musicals. Ik vind dat dan de film zichzelf niet serieus neemt, en verveel me daardoor rot.

Tevens vind ik het acteren Over The Top en daar hou ik ook al niet van.

Bovendien, als ik had geweten dat het hier een Musical betrof, had ik de film nooit bekeken.

Overigens is het "louter" toeval dat ik 0.5 en 5 op een dag geef. Ik moet ook zeggen het was een bijzonder Zeldzame dag wat dat betreft.

In 1961 (!) is het toneelstuk 'Acht Vrouwen' van Robert Thomas in Nederland gespeeld door toneelgroep Centrum. Het stuk is nog een paar jaar ouder.
Ozon heeft die whodunnit ergens opgediept, en nauwelijks bewerkt. En de naam van Thomas is misschien met moeite ergens te vinden tussen de aftitels. Dat deugt niet, zou ik zeggen.

Ik vond het een ramp om naar te kijken. Ik heb niks tegen een goeie musical op z'n tijd, maar dit was gewoon wat het was : een slecht boulevardstuk, met af en toe een zeer matig liedje ertussen geschoven [en ineens iets van Brassens, godbetert].

De dames zullen wel wat plezier hebben gehad. Isabelle Huppert maakt er nog het meest van. Maar niks = niks. Ik vond het echt niet te harden, en verbaas me erover dat zo'n Ozon hiermee wegkomt.
Voor straf doe ik mezelf een plezier en ga ik niet naar de eerstkomende drie films van 'm toe.