8 Femmes (2002)

Frankrijk / Italië
Komedie / Mystery

geregisseerd door François Ozon
met Catherine Deneuve, Isabelle Huppert en Emmanuelle Béart

De jaren vijftig. Een geïsoleerd landhuis op het besneeuwde platteland van Frankrijk. Een familie heeft zich verzameld om samen de feestdagen door te brengen. Maar erg gezellig zal het niet worden: de heer des huizes is vermoord! Eén van de acht vrouwen uit de directe omgeving van het slachtoffer moet de moord op haar geweten hebben. Als de zus van het slachtoffer - een echte vamp - onverwacht voor de deur staat, ontaardt het moordonderzoek in een dag vol opzienbarende onthullingen, de nodige verwikkelingen en zelfs muzikale intermezzo's. Komische situaties krijgen een andere draai als duistere familiegeheimen naar boven komen. Verleiding danst met verraad. Het mysterie van de vrouwelijke psyche wordt onthuld...

Wel nog even stemmen, Hugo!

misschien is het wel een "vrouwenfilm" ???

ik heb nl genoten en de vriend die meewas vond m niet zo....

FisherKing
hugohei schreef:

Voor straf doe ik mezelf een plezier en ga ik niet naar de eerstkomende drie films van 'm toe.
Prima straf
Dit was de eerste film van Ozon die ik zag (en bijna zeker ook de laatste)

neo (crew)
troy31 schreef:

misschien is het wel een "vrouwenfilm" ???

Denk het ook

hugohei schreef:

Dan doe je jezelf waarschijnlijk een hoop tekort.

Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet. 'Sous le Sable' vond ik ook al een overschat stukje interessantdoenerij.

hugohei schreef:

Kijk dan maar nooit Sitcom....

Wat een snertfilm.

Een vrouwenfilm maar dat maakt het des te grappiger voor een man, zeg vrouwen.... maken jullie echt zoveel ruzie onder mekaar zoals in de film?
Al bij al leuk, het plot is overduidelijk naarmate de film vordert. Het zingen in de film .. tja kijk das echt niets voor mij, voor ne musical ben ik niet te vinden. Maar das ieders smaak!
"ah ja als mijn moeder nog es moeilijk doet en niet ophoud, slaag ik ze gewoon bewusteloos en steek ze in de kast voor een nachtje, daar worden ze blijkbaar kalm van "

avatar van wackyboy
Misschien is het inderdaad wel een vrouwenfilm. Mijn zus vond hem in ieder geval heel erg leuk. Maar goed, ik geloof eigenlijk niet zo erg in mannen of vrouwenfilms. Je hebt alleen goede en slechte films volgens mij en dit is een slechte.
De vorm vond ik nog wel aardig; een soort mix tussen een Agatha Christie murdermistery a la Tien Kleine Negertjes of The Mousetrap opgeleukt met wat musical elementen. Maar daar blijft het dan ook bij; het wordt nergens interessant, de karakters wekken nergens sympathie, je leeft niet met ze mee en op het eind van de film zal het je nog worst zijn wie uiteindelijk de moord heeft gepleegd. Althans, dat was mijn ervaring.
Ik had op het eind van de film dan ook het gevoel dat ik anderhalf uur naar 8 oninteressante, aanstellerige vrouwen had zitten kijken en daar hoef je toch niet echt voor naar de film te gaan.

MDA
dit is duidelijk zo'n film waar je van houdt of niet, ik vond de film iin ieder geval geweldig.

geweldige film! een samenwerking van 8 franse topactrices (catherine deneuve en fanny ardant...waanzinnig om op die leeftijd er nog zo bij te lopen...!) waar de humor en spanning van af vliegt! vond m helemaal fijn... maar ja, ben dan ook een vrouw...

Dustyfan
Ik ben ook vrouw, moet ik deze film nu goed vinden? Een vlak verhaal met vlakke karakters en een hoop gejengel dat wel eens zingen genoemd wordt.... Ik vind mezelf nogal gul met een 1,5*, ik maak er nu een 1 van.

avatar van titan
Wat een gezeik hier of het een mannen- of vrouwenfilm is. Het is gewoon een goede film! Op imbd is er overigens maar 0,1 verschil in waardering tussen mannen en vrouwen.

Het is vooral een heel aparte film. Ik kon dat wel waarderen, maar snap dat anderen daar anders over denken.
Het verhaal is een leuke whodunnit. Niks vlaks aan en de dames zijn gekker dan gek.
Ik vind het zelfs een beetje kinderachtig om hier nou zo tegenaan te schoppen.
Gelijk wordt meneer Ozon ook maar even verketterd, terwijl men vaak nauwelijks wat (werk) van de man gezien heeft.

avatar van titan
Inderdaad Kapp, laten we ook het ingenieuze scenario niet vergeten. Iedereen is verdacht en de film heeft een einde dat ik zeker niet aan zag komen.

Dat einde was behalve voorspelbaar erg makkelijk en flauw. 1 ster voor de mooie Deneuve.

Die Ozon kan niks, da´s nu wel duidelijk.

Swimming pool vond ik aardig en prikkelend, maar dit drie keer of liever acht keer niets.Geef mij maar Singing in the rain of Meet me in St. Louis op deze dagen.

Wouter schreef:

Die Ozon kan niks, da´s nu wel duidelijk.

Onzin, het einde is juist onverwacht en verrassend. Ozon is een van de beste en meest verfrissende europese regisseurs van dit moment. Dat jij zijn werk niet kan waarderen betekent nog niet dat hij er niets van kan.

Ik vind het protserige nichtenkitch wat ie maakt.. En ik heb andere ideeen bij onverwacht. Al helemaal bij verassend. Dit was een gemakkelijk trucje (wat je dan ook al mijlen van te voren aan had kunnen zien komen)

avatar van titan
Waar slaat dat nou op om iets nichtenkitch te noemen wanneer er een liedje in een film wordt gezongen? Ik vind dat verfrissend en origineel, Ozon heeft hiermee zijn eigen stijl ontwikkeld. Als je het einde niet onverwacht of verrassend vindt ben je blijkbaar een groot ziener

titan schreef:

Of ik ken mijn pappenheimers.....

Enne... nichtenkitch slaat niet enkel op het liedje. Het is de hele aankleding. Geen idee eigenlijk of het een homo is eigenlijk, die Ozon. Ik leid dat enkel af aan deze film en Sitcom, dat ook al vol van de nichtencamp stond. Weet iemand of ik gelijk heb?

avatar van titan
Als ervaringsdeskundige vind ik de kwalificatie nichtenkitch misplaatst. Het feit dat er veel homoseksuele karakters in zijn films voorkomen en dat er wel eens een liedje in zijn films voorbij komt maakt een film nog geen nichtenkitch. Of Ozon homo is weet ik niet en is trouwens ook totaal irrelevant. Met Swimming pool en Sous le sable heeft Ozon heel andere films gemaakt en zijn veelzijdigheid getoond.

titan schreef:

Is helemaal waar. Het gaat om de manier waarop het allemaal gebracht wordt. Overigens kan nichtenkitch soms best grappig zijn. Vaak is het me echter allemaal te makkelijk.

Die heb ik niet gezien. Maar na Sitcom en 8 Femmes (twee van de slechtste films die ik de afgelopen jaren heb gezien) zal dat er wel niet snel van komen.

avatar van titan
Waarom is nichtenkitch te gemakkelijk dan? Dat je ander werk van Ozon niet wilt zien kan ik begrijpen, maar als je dat niet doet hou je wel je vertekende beeld van zijn werk, dat ook hele andere kanten kent.

titan schreef:
Waarom is nichtenkitch te gemakkelijk dan?

As I said, niet altijd. Meestal gaat het echter om bewuste camp wat nogal snel bereikt is. Beetje aandikken van bepaalde wansmaak.
Veel postmoderne camp vind ik dan ook te makkelijk. Het is nogal snel en makkelijk zogenaamd grappig.

Wie weet zie ik nog een keer wat. Zowel Sitcom als 8 femmes zag ik min of meer per ongeluk.

avatar van titan
Ik vind de nichtenkitch in het werk van Ozon niet te gemakkelijk. Het is niet meer dan een vette knipoog en vormt zeker geen overheersend onderdeel in zijn films, maar juist een vorm van verlichting tussen de af en toe zware onderwerpen die hij brengt.

Wellicht zullen Swimming pool en Sous le sable (zijn meest serieuze films) je meer aanspreken. Zolang je nog maar 2 van zijn films hebt gezien lijkt het me nog wat voorbarig om te roepen dat Ozon er niets van kan. Zeg dan gewoon dat zijn stijl je niet bevalt.

avatar van Redlop
Swimming pool is zeker geen nichtenkitsch.

avatar van Yak
Yak
Ik heb er weer van genoten. Wat een aanstekelijke film is dit toch.

avatar van BoordAppel
Een aparte film, dat dan weer wel. Het mysterie en ontknoping vond ik nog best vermakelijk maar die liedjes verpesten eigenlijk zo'n beetje alles. Deze film lijkt me eigenlijk ook meer een parodie. Helaas is die dan niet geslaagd omdat ik m totaal niet grappig vond. 2* en daar kan een erg mooie Virginie Ledoyen niets aan veranderen.