Manhattan (1979)

Drama / Komedie

geregisseerd door Woody Allen
met Woody Allen, Diane Keaton en Michael Murphy

Isaac, 42, is al twee keer gescheiden en heeft een verhouding met Tracy die nog maar 17 is. Isaac's vriend Yale heeft een buitenechtelijke relatie met Mary. Wanneer Isaac en Mary elkaar ontmoeten zijn ze elkaars tegenpolen maar ze blijken elkaar ook goed aan te vullen.

avatar van The One Ring
Wel is het zo dat de filmstijl van Allen in iedere film terug te vinden is. Dan doel ik vooral op de muziekkeuze en zijn typische camera werk.Ik heb gemerkt dat ik een Allenfilm al vaak vanaf het eerste shot of zelfs de openingscredits kan herkennen.

Ik vind het ook wat overdreven gesteld om te zeggen dat alleen Annie Hall en Manhattan meteen het het enige is dat je van Allen moet zien. De man heeft toch aardig wat klassiekers op zijn naam staan.

Kos is ook niet echt een liefhebber geloof ik.

Jawel hoor.

Ik vind dat een liefhebber alle Woody Allen films gezien moet hebben.
Eentje overslaan mag; Don't Drink the Water. Maar goed, dat was ook een tv-film. Wel mild blijven natuurlijk over onze held.

kappeuter schreef:
Ik vind dat een liefhebber alle Woody Allen films gezien moet hebben.
Dan verschillen wij daarin van mening.

kos schreef:
. Je hebt alleen nu wel meteen al de beste gehad. (en wat erg dat dit niet in de top 250 staat. . )

Dat schijnt inderdaad het geval te zijn, maar ik ben niet bang dat ik tussen de rest geen fijne films tegenkomen zal.

Onbegrijpelijk ja, ook al bekijk ik de toplijst eigenlijk helemaal nooit en hecht ik er ook weinig waarde aan.

Beter dan Annie Hall.

Paar dagen geleden zag ik voor het eerst Annie Hall, hoewel het voor mij een tikje tegenvallende film was had ik ook tegelijkertijd zin in zijn volgende werk. Wellicht omdat Woody Allen´s neurotische personage me zeer had aangesproken. Dus ik besloot maar weer iets in diezelfde richting uitproberen en ik kwam bij alleraardigst Manhattan terecht. Als je de plot zo leest denk je dat het allemaal in de eerste instantie tot een ramp zou veranderen, maar de film behandelt alles heel ´relax´ en beheerst. Ik was zeer blij dat Manhattan een andere filmtechniek te bieden had. Ik stoorde me ditmaal absoluut niet aan de camerawerk, terwijl dat bij Annie Hall wel het geval was. Ook vond ik prettig dat hier geen sprake was van de vierde wand. De film heeft zeer aangenaame shots te presenteren.......(Emily en Yale zitten in de auto en de camera volgt ze terwijl ze door de stad rijden........De squash scene tussen Yale en Isaac.......De komische theater scene terwijl Yale en Mary naast elkaar zitten.)

De 70's sfeer dat je verwacht is hier uiteraad aanwezig, gevolgd met zeer sublieme cinematografie. De muziek vond ik niet echt uitzonderlijk, hoewel het toch wel opvalt. Zo vond ik de montage en de De kadering niets bijzonders hebben. Ook denk ik dat Woody Allen's films nodig toe zijn aan herziening aangezien je de eerste keer overladen wordt met tig intellectuele dialogen......zoals je bij Ingmar Bergman overladen wordt met tig pretentieuze levensvragen. Woody Allen heeft op basis van Annie Hall en Manhattan mij nog niet kunnen overtuigen dat ie een geniale regisseur is en ik ben niet meteen opgewonden door zijn regiewerk, maar hij heeft me wel overtuigd dat ie een briljante schrijver is. Het komt allemaal heel natuurlijk en echt over......en ik ga zonder twijfel meer van hem zien.

4*sterren lijken me op het moment wel genoeg.

avatar van The One Ring
Naar deze film van Woody Allen keek ik al een tijdje uit. En zoals zovaak bij een film waarvan je wonderen verwacht kan hij ze niet geheel waarmaken. Maar dat maakt Manhattan nog geen slechte film.

Allereerst wil ik de cinematografie even aanhalen: wat ziet deze film er ongeloofelijk mooi uit! Is er ooit een stad zo mooi om in beeld gebracht als Manhattan in deze film? De keuze voor zwart-wit is geniaal en zeker de scènes bij nacht zijn ongeëvenaart. Ik kan zo een heleboel shots voor de geest halen waarvoor je de film alleen al moet zien. De poster geeft alleen al een hint. En Allens typische muziekkeuze is ook nooit beter tot zijn recht gekomen.

Verder bevat de film weer de typische Woody Alle-dialogen en personages. En daar geniet ik praktisch automatisch van. Allen is geweldig zoals altijd, maar het viel me ook op dat Diane Keaton hier nog beter is dan in Annie Hall. Het is echter Hemingway die de show steelt in prachtige breekbare en toch ook wel gewaagde rol. Zij steelt stiekem de show. Leuke vroege rol van Meryl Streep ook.

De film speelt minder op humor en meer op drama dan Annie Hall. Vind ik op zich prima. Vooral omdat Woody Allens kijk op relaties zoveel geloofwaardiger is dan in veel andere films en zeker die uit Hollywood komen. Romantiek wordt niet geromantiseerd (klinkt heerlijk paradoxaal), maar vooral getoond. Het probleem met deze film dat ik echter had is dat hij voor mij wat doelloos aanvoelde. Ik had nooit het gevoel dat ik wist welke kant het verhaal nou op wilde en wat nou het belangrijkste element of thema was. De film miste naar mijn gevoel focus. Maar misschien komt dat omdat ik hem op een veel te laat tijdstip aan het einde van een vermoeiende dag keek. Geen slimme zet van mijn kant. Het lijkt me trouwens wel zo'n film die beter wordt bij herziening. Zo'n film waarvan kennis van het verloop van het verhaal het versterkt. We zullen in de toekomst zien.

Overigens wil ik de prachtige eindscène noemen. Deed me sterk aan City Lights denken op een bepaalde manier.

avatar van erwku
The One Ring schreef:

parijs in amelie,

wenen in the third man

avatar van rokkenjager
Tokyo in Lost In Translation....

avatar van Goodfella_90
Nou rokkenjager, dat haalt het toch láng niet bij Manhattan. Uberhaupt zie je daar maar vrij weinig van Tokyo.

avatar van rokkenjager
Misschien vrij weinig fijntjes over de consumptiemaatschappij, maar Coppola brengt Tokyo toch zeer bewonderenswaardig in beeld. Zelden (wellicht nooit) dergelijke schitterende cinematografie mogen bijwonen.

avatar van Pieter Montana
Eigenlijk knap hoe Allen met zo weinig middelen toch zo'n mooie, vertederende film kan afleveren. Hij zet zijn camera neer, maakt prachtige shots van het zwart-witte Manhattan en levert de meest fijnzinnige dialogen af.

Allen is, net zoals bij Annie Hall, weer heerlijk grappig. Al die rake opmerkingen maakt het gewoon onmogelijk om een quote boven m'n review te zetten. Allen blijft met z'n humor compleet onvoorspelbaar. Je weet dat hij toch vanzelf zal beginnen klagen, maar telkens weer doet hij dat toch op zo'n juiste manier dat je je begint af te vragen of zijn personage gewoon niet Woody zelf is. Verder wordt hij weer bijgestaan door een stel heerlijke acteurs: Diane Keaton, Meryl Streep, etc...

De zwart-wit shots zijn om in te kaderen en dragen bij aan dat romantische sfeertje. Dat shot bij de brug blijft natuurlijk iconisch.

Dikke 4*

rokkenjager schreef:
Beter dan Annie Hall.
Nog niet gezien maar wat maakt dit beter dan Annie Hall? Ik las dat deze film wel erg goed in elkaar zit maar het lange niet haalt bij Annie Hall omdat Annie Hall een van de voorgangers is en origineel is omdat dit een van de voorgaande was met de moeilijk begrijpbare humor en de filosofische gedachtegang achter de film.

avatar van Goodfella_90
Volgens mij zijn de meningen nogal verdeeld over welke film beider Allens nou het beste is, persoonlijk ga ik voor Manhattan. Ze bevatten inderdaad dezelfde soort van humor en relatieperikelen, die bij Allen vooral zo geweldig zijn dóór de humor maar ook door, wat The One Ring al zo treffend verwoordde, het feit dat Allen de romantiek niet romantiseert. Het verschil tussen beide films is vooral dat Annie Hall nóg meer op humor gericht is dan Manhattan, deze heeft zich toch iets meer op het drama-aspect toegelegd. Wat Manhattan beter maakt vind ik persoonlijk met name de ongekend goede fotografie en de sfeer, die bijzonder leuk en charmant is.

avatar van danuz
Manhattan is de eerste film van Allen waarbij het kwartje écht goed viel. Charmante, terloopse (men slentert wat aan), romantische en geestige film. Isaac is een altijd peinzend/mopperend persoon (zoals het Woody's personages betaamd) in een kleine biotoop Manhatten genaamd. De situaties, maar vooral de manier waarop met situaties omgegaan wordt, werken aanstekelijk en al snel voelde ik me geheel thuis in dat wereldje: heerlijk!

Heb hiermee plots nieuw vertrouwen in Woody en voel me erg gecharmeerd door het beeld dat hij hier van de stad schept. Erg fijn gefilmd en met goed gebruik van jazz- en klassiekenmuziek (door George Gershwin).

avatar van rokkenjager
Gisteravond herzag ik de film voor de tweede keer. Het is toch wel een klein meesterwerkje dit. Die heerlijke dialogen zijn in mijn geheugen gegrift. 4,5*

They probably sit around on the floor with wine and cheese, and mispronounce allegorical and didacticism.

My analyst warned me, but you were so beautiful I got another analyst.

I feel like we're in a Noel Coward play. Someone should be making martinis.

Oh really, he was a genius, Helen's a genius and Dennis is a genius. You know a lot of geniuses, y'know. You should meet some stupid people once in a while, y'know, you could learn something.

I had a mad impulse to throw you down on the lunar surface and commit interstellar perversion.

avatar van danuz
Grappig, wanneer ik die quotes hierboven in mijn hoofd lees hoor ik direct Woody's geknepen zeurderige stem, zie dat brilletje en lichaamshouding. Heerlijk!

avatar van hulkio
Manhattan is wederom een heerlijke film van Woody Allen, vol met scherpe dialogen, humor en leuke verwijzingen. Heb nog aardig wat titels van hem te gaan, maar samen met Annie Hall en Crimes and Misdemeanors is dit voorlopig een van de toppers. Op naar de volgende Allen!

confucius
Niet mijn eerste Woody film. Om precies te zijn: Achtendertig
Woody´s - dat zijn ze bijna allemaal heb ik bekeken én er
mijn mening over geschreven (heb ze ook alle achtendertig
op dvd natuurlijk). In alfabetische volgorde ga ik ze op MM
zetten, zo objectief als maar mogelijk is, dit voor de Woody
Allen fanaten, maar ook voor hen die Woody nog niet kennen.
Hier gaan we:
Zwarte humor en sarcasme (Woody) te koop. Niet eens zijn betere werk alhoewel ik deze nou ook niet minderwaardiger vind dan -pak´m beet - Alice.
Paranoia en narcisme ontbreken trouwens ook niet in deze - mja –
toch ietwat telleurstellende film. Goed voor fanaten van W.A.
Wat ik bij mezelf opmerk is dat, bij het bekijken van Woody Allen films ik het gevoel heb iets te hebben gemist? Bij een tweede beurt, heb ik gemerkt, verdwijnt dat gevoel en blijkt dat de film 'anders' overkomt dan bij de eerste keer. Maar goed, al mijn recensies zijn opgetekent bij een eerste kijkbeurt misschien niet de juiste wijze van aanpak is. Of wel?
Toen God de Mens schiep was een man het eerst en dat ging goed. Later kwam er een ... bij en ... Wat wil ik nu zeggen?:
ZIJN eerste gedachte was ZIJN beste! Ja toch, Dus, ook zo bij film.

avatar van Goodfella_90
Het is me niet geheel duidelijk wat je precies tegenviel aan deze film confucius.

avatar van The One Ring
Ik lees dit nu pas, dus daarom een late reactie.

erwku schreef:

parijs in amelie,

wenen in the third man

Beiden geweldig, maar beiden geen match voor de manier waarop Manhattan hier wordt laten zien. Werkelijk betoverend.

Ik merk ook dat de film heel stiekem indruk op me heeft gemaakt. Snel eens herzien.

avatar van Goodfella_90
Ah, ik begon me al af te vragen wanneer je behoefte kreeg aan die herziening.

avatar van wapper
The One Ring schreef:

Sure...euh....New York in Taxi Driver, enneuh.... New York in 25th hour
nee, ik vond deze film visueel (buiten de brooklyn bridge scène) eigenlijk weinig speciaal, ik heb geen enkel probleem met zwart-wit maar hier waren de buitenscènes bij momenten toch wel zeer donker, iets wat tot veel irritatie leidde

avatar van korenbloem02
deed me een beetje aan la dolce vita denken, dan wel met een duidelijke knipoog. meer mensen die dit hadden

avatar van Paalhaas
rokkenjager schreef:

My analyst warned me, but you were so beautiful I got another analyst.

I feel like we're in a Noel Coward play. Someone should be making martinis.

Of wat dacht je van in de taxi:

You're so beautiful I can hardly keep my eyes on the meter

Manhattan blijft op visueel vlak de mooiste Allen die ik heb gezien tot nu toe. Gisteren weer eens herzien en wat werkt dat zwart-wit in combinatie met de Gershwin-muziek (waarnaar hij in de eerste minuut van de film nog een leuke knipoog geeft) toch wonderen wanneer je ze toepast op de vele prachtige plaatjes van Manhattan die voorbijkomen. Manhattan is zeker niet Allens grappigste film, maar grappig is hij natuurlijk wel en het prachtige verhaal in ogenschouw nemend is dit zonder twijfel een van zijn meest perfect gerealiseerde films.

Wat een heerlijke filmpje. Belangrijkste reden? De dialogen. Die zijn echt ijzersterk in deze film. Heb volgens mij iedere tien minuten wel een keer met een glimlach op mijn gezich gezeten. Allen acteert ook echt ijzersterk. Isaac is een prachtig meelijkwekkend maar meestal erg leuk personage. Ook de bijrollen zijn dik in orde en de film ziet er ook nog eens erg mooi uit en de soundtrack is ook mooi. Het plot vond ik dan weer wat minder boeiend maar och een kniesoor die daar over valt.

Woody Allen goes Woody Allen,....dus genieten geblazen.
Akkoord met commentaar van Timbo.
Enig verschil : die glimlach was er bij mij om de 5 minuten.

O.S.
Een stukje uit het gejaagde leven van een New Yorker.
Dit is weer een hele andere film dan ik gewend ben, maar die me wel erg goed is bevallen; de dialogen, de shots van New York, alle shots eigelijk, wat een acteur die Woody Allen, de hele cast trouwens. Ik vond alleen de muziek die werd gebruikt toen Isaac een blokje omging heel fout, en dit is dus het enige negatieve wat ik over deze film te vertellen heb.
Mijn eerste film van Allen, waar ik door toeval aan ben gekomen, smaakt naar meer.

Zijn er gelijkwaardige films zoals deze? Ik kwam zelf op Sideways hoewel ik die stukken minder vind.

avatar van maxcomthrilla
Of je hem nou leuk vindt of niet, Woody Allen blijft een apart fenomeen. Niet gehinderd door eventuele schaamte dat zijn kleinzerigheid als bezwaarlijk zou worden bestempeld zien we Woody stampvoetend als een klein kind verzoeken om een hotelkamer omdat hij tijdens de inwijding van zijn nieuwe appartement ' door de liefde met zijn vriendin te bedrijven ' gehinderd wordt door kikkers en wat al niet meer die geluiden produceren, wat Woody tot wanhoop drijft.

Het idee om een wat simpel liefdesverhaal meer kleur te geven door de liefde die je voor een bepaalde stad(sdeel) hebt tot belangrijkste aspect van de film te promoveren maakt dat het met de sfeer wel goed zit. New York ziet er in zwart - wit gewoon gaaf uit, met name de befaamde brugscene en de nachtelijke rondrit door New York sprongen hierbij positief in het oog. Film begon ook geweldig met een peinzende Woody, over hoe hij zijn stad nou zou moeten omschrijven zonder te slijmerig of te hard over te komen. Geinig dat hij ook zelf hoodstuk 1 voorlas.

Diane Keaton vond ik qua performance ook geslaagd. De vele discussies om goede danwel foute smaak en Woody `s ergernissen over mensen die een andere smaak dan hem erop nahielden waren vermakelijk en geestig van toon. Ik kon mij ook helemaal vinden in Keaton `s betoog dat Bergman `s films geforceerd, sombere films zijn. Wat jammer van de muziek her en der. Deze schalde soms nogal bombastisch overal doorheen, waar ik op dit punt wat meer finesse had verwacht.

Woody Allen `s films zijn het leukste als hij er zelf in meespeelt, anders worden het nogal identiteitsloze, zouteloze standaardfilms. Al weet ik niet of ik na het nog betere Annie Hall en het verrassende Manhattan nog veel boeiends aan zal treffen van hem. Al was het maar omdat ook Woody niet onbekommerd kan blijven preken voor eigen parochie. 4*