Manhattan (1979)

Drama / Komedie

geregisseerd door Woody Allen
met Woody Allen, Diane Keaton en Michael Murphy

Isaac, 42, is al twee keer gescheiden en heeft een verhouding met Tracy die nog maar 17 is. Isaac's vriend Yale heeft een buitenechtelijke relatie met Mary. Wanneer Isaac en Mary elkaar ontmoeten zijn ze elkaars tegenpolen maar ze blijken elkaar ook goed aan te vullen.

Eva
Een groots meesterwerk. Vreemd om te zien na al het gedoe in het priveleven van Allen.

FisherKing
Was vroeger grote fan van Allen; maar allengs steeds minder ook na een tweede en derde maal kijken.. wordt toch te gedateerd jaren 70/80-spul

avatar van Goodfella
Vooral door dat vele geouwehoer over films de moeite waard (het is inmiddels duidelijk dat met regisseurs als Fellini en Bergman volgens Allen niet gefucked mag worden ), want verder kon deze Allen-film me nou niet bepaald boeien. Het verhaal heeft veel te veel raakvlakken met Annie Hall en mist de leuke en orginele vondsten die Annie... juist zo leuk maakten.

Doordat de film in zwart/wit geschoten is ziet New York er prachtig uit. Ook die scène in het planetarium (waarin enkel de lijnen van de gezichten van Keaton en Allen te zien zijn) is een lust voor het oog, maar die momenten zorgen er niet voor dat ik boven de 3 sterren uit kom.

Weer een erg goeie film van Woody Allen (heb gisteren namelijk Annie Hall gezien). Annie Hall was ook erg goed, maar in deze film zat toch iets meer diepgang dan in Annie Hall. Vond het verhaal erg goed en dat ie in zwart - wit gefilmd werd vond ik erg mooi. Dat Zwart-Witte zorgt voor een fijn sfeertje in de film. 4,5*

Misschien is hij inmiddels minder goed dan vroeger, maar wat ik echt fantastisch vond aan de film was de manier waarop tegen New York werd aangekeken, de atmosfeer in combinatie met die Gershwin-nummers. Perfecte combinatie die op de een of andere manier het hele charmante scharrelverhaaltje 'omvat' en een meerwaarde geeft.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Minder komisch dan Annie Hall, maar deze heeft dan weer de mooie zwart-wit plaatjes van New York. Erg aardig, maar zal 'm niet snel weer zien. Ik geloof dat ik nu de klassieke Allen-films wel gezien heb, dus misschien laat ik het hier wel helemaal bij wat Woody Allen betreft

FisherKing
Goh dit meesterwerk herzien legt ook weer eens uit waarom Woody een jonge vriendin heeft en weer uitwisselt. Erg mooi en indrukwekkende film. (een troost als je 40 wordt)

avatar van Jordy
Jordy (admin)
't Viel me trouwens op hoe mooi het beeld soms gevuld werd. In de rechterbovenhoek een verlichtte trap, veel donker, en in de linkeronderhoek een verlicht bed, of een bank o.i.d. met daarop Allen en z'n vriendin. Of het shot waarop ze compleet rechts op een bankje zitten, en je (vooral) links de brug ziet. Je mist veel bij deze film in 4:3 volgens mij.

Jordy schreef:

Je mist veel bij deze film in 4:3 volgens mij.

Idd, Ik vrees dat je de helft van de film mist.

Jordy schreef:

't Viel me trouwens op hoe mooi het beeld soms gevuld werd.

Tijd voor een verhoging van je stem dan?

Jordy schreef:

Allen schreeuwde dan ook moord en brand toen de film zo op TV kwam.

tovenaar
Welke hoogstemmers bij Manhattan kunnen mij vertellen welke Allen-films naast Manhattan en Annie Hall nog meer interessant zijn?

Wel, iedereen beweert dat het een mindere film is: "Play It Again Sam", ik vind het één van z'n beste. Erg grappige film die draait om de hamvraag: "hoe geraak ik zo snel mogelijk aan een vriendin?".

"Hannah and her sisters" is ook zéér te doen, met een meesterlijke Michael Caine in de rol van een plotseling door passie bevlogen boekhouder.

"Bullets over Broadway" ten slotte is ook zéér grappig (zonder Woody Allen - maar met John Cusack in de rol van een jonge Woody Allen)

En dan zou ik nog "Sweet and lowdown" vergeten - met Sean Penn als Emmet Ray. Ray is de "tweede beste" gitarist ter wereld (na Django Reinhardt), schiet op ratten, is gefascineerd door rails en treinen, met Woody Allen als de man die commentaar geeft op de feiten.

"Sleeper" & "Zelig" zijn ook nog te doen. "Hollywood Ending" vond ik best grappig, maar ik kan me perfect voorstellen dat veel mensen dat niet vonden. Ik ben nu eenmaal een sucker voor Woody Allen

tovenaar
Bedankt voor de leuke toelichting Zachery Glass, ik zal eens op onderzoek uitgaan in de winkels/videotheken .

"Radio Days" mag je zeker niet missen ...

Probleem dat ik met Woody Allen heb is dat hij altijd mijn "irritatiegrenzen" opzoekt en er vaak net overheen gaat. Manhattan is naar mijn mening echter een meesterwerk, veruit zijn beste. Daarnaast vind ik Hannah and her Sisters en Crimes and Misdemeanors ook erg goed en uit zijn beginperiode kan ik ook de slapstick Bananas goed waarderen.

Zachery Glass schreef:

Wel, iedereen beweert dat het een mindere film is: "Play It Again Sam",

geschreven door Allen, maar niet door hem geregisseerd. Overigens is het een zeer gewaardeerde film, hoor. Hoe kom je er bij dat 'men' zegt dat het een van zijn mindere is?

Ik ga vooral voor Manhattan, Annie Hall, Bullets over Broadway, Radio Days en Zelig.

FisherKing
Ik ga voor Radio Days, Manhattan, Husband & Wives, Annie Hall, Sleeper en Zelig.

Zelig. Vergeten en erg ondergewaardeerd.

Verder heb ik zelf - in tegenstelling tot Woody zelf - een zwak voor de Early Funny Ones, in het bijzonder Sleeper en Love And Death.

Ook goed: Manhattan Murder Mystery, Broadway Danny Rose, Bullets Over Broadway, Mighty Aphrodite.

Ik heb Crimes and Misdemeanors volgens mij nog nergens gehoord. Die vind ik samen met deze film en Annie Hall toch de beste Woody Allen films.

Deconstructing Harry is ook nogal onderschat

verhoogd naar 4*.

'Zelig' vond ik erg leuk.

Hoe vonden jullie trouwens 'Interiors', de enige serieuze Allen -film? Ik vond het beslist de moeite waard.

Vond 'Interiors' ook zeker wel het aanzien waard.. Weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar het schijnt dat Allen's idee was om een verstild Bergman-achtig drama te maken.

Z'n enige serieuze film is 'Interiors' overigens niet. 'Another Woman' (zelf niet gezien) wordt ook als drama i.p.v. komedie beschouwd.

Ingemar schreef:
niks

Husband and Wives. Erg goed. Mike Leigh-achtig.

Ehm, ...ik schreef niks?

Ja FK? Beetje vreemde reactie

FisherKing
Ik raadde enkel Secrets and Lies aan !!

Bedankt voor de tip Ingemar! 'Another woman' ken ik helemaal niet. Toch's naar zoeken. Trouwens, 'Zelig' heb ik ook nog niet op DVD kunnen vinden.
Gisteren weer eens naar Manhattan gekeken. Wat is het toch een heerlijke feel-good movie! Wat ziet dat zwart-wit er toch prachtig uit, lekker arty!
Absoluut niet gedateerd!
Weer veel gelachen en gezwijmeld. Worden jullie ook altijd weer verliefd op Diane Keaton (echte naam: Diane Hall)? Ze blijft nummer 1 op mijn lijstje mooiste actrices (2: Sissy Spacek).

kees schreef:

'Zelig' heb ik ook nog niet op DVD kunnen vinden.

Ik heb hem voor een redelijk prijsje een tijd terug op play.com besteld.