Eraserhead (1977)

3,53

Fantasy / Horror

geregisseerd door David Lynch
met Jack Nance, Charlotte Stewart en Allen Joseph

Henry is een onschuldige jongeman met een zwak voor insecten en vuiligheid. Wanneer hij een meisje zwanger maakt, dwingen haar ouders hem tot een huwelijk. Zijn vrouw krijgt al snel genoeg van de echtelijke plichten en laat haar man en baby, een baarlijk monster, in de steek. Tussen vader en gedrocht groeit een groteske, tegelijk ontroerende en afstotelijke relatie.

• Vanaf 23 november in de bioscoop (re-release)
653 BERICHTEN 65 MENINGEN

Reinbo
Ramon K schreef:
Ik moet de film nodig herzien...

Tja, die 0,5 hoort hier zeker niet thuis, verwacht toch wel een opwaardering met minimaal 3*

avatar van Ramon K
kiriyama schreef:

Zijn de ernest films op. (aangezien je zei dat je die eerder zou herzien dan eraserhead.)

Mijn berichten dateren dan ook van eind 2002. Ik vind dat Eraserhead na zoveel jaren (vol nieuwe kijkervaringen) wel een nieuwe kans verdient. Zeker omdat ik toch wel een liefhebber ben van Lynch. Binnenkort bestel ik de dvd.

avatar van Twilight
Vreemdste film die ik tot nu toe heb gezien! Erg bizar allemaal en de licht donker contrasten maken alles nog vreemder. Ik verwachtte echt veel ranzigheid, maar dat viel allemaal best mee, afgezien van een aantal scenes. 3,5*

avatar van Guines
De lugubere en o zo duistere sfeer maakt dit tot een ware nachtmerrie! Ik vind het daardoor één van de naarste films die ik heb gezien en dat is ook een compliment...daarbij komt de industiele
vormgeving en muziek natuurlijk ook kijken. Ranzigheid zegt me niks!

Lynch en die duistere sfeer vol emoties, ik vind het altijd wel wat hebben, in elke film weer van hem...en vind het altijd geinig hoe mensen zijn films proberen te ontcijferen. Zien en Denken/ontcijferen is niet altijd begrijpen, maar zien en voelen wel! Lynch gedraagt zich hier ook naar, tegenover het nieuwsgierige grote publiek en dat vind ik voorbeeldig...vind het helemaal hilarisch dat mensen denken dat hij maar wat doet! Ook wat hij wel allemaal niet in het echte leven probeert te bereiken(wereldvrede etc) is opzienbarend(zou je niet denken na het zien van al zn films:P).

Vind het ook jammer dat ik niet naar 1 van zn lezingen heb kunnen gaan het afgelopen jaar in de universiteit van Amsterdam!

avatar van Twilight
Lezingen van Lynch? Oei, dat is wel jammer. Maar wie weet komt hij nog wel een keer langs, dan ga ik zeker kijken.

avatar van Guines
Hij is het afgelopen jaar 2 x geweest, en uitgerekend die keren kon ik niet, heb wel iemand gesproken die er wel geweest is en het was vrij interessant hoorde ik! Hopelijk komt die nog een keer:)

avatar van erwku

Ik las ergens dat Kubrick op de set van The Shining de crew deze film liet zien om Ín the Mood' te komen.

Ik vond Lynch z'n stijl soms wel wat hebben van de Shining en Kubrick, maar nu ik dit weet is het misschien wel eerder anders om!
Wie had dat gedacht, de GROTE Kubrick geinspireerd door Lynch!

Maargoed, deze film nog niet gezien, kom em zelden tegen en is nogsteeds duur overal, maar ik wacht af!

orbit
Niet zo vreemd toch? Lynch is een groot talent en dat was ie toen nog zeker! Kubrick heeft gewoon smaak

avatar van Guines
Ha, dat is wel een leuke bijkomstigheid om te weten. Ik hoor dat ook nu voor het eerst! Vandaar dat the shining ook één van de meest creepy films ooit gemaakt is, simpelweg door inspiratie op te doen van ene duistere film genaamd eraserhead:)

over 2 weken krijg ik de dvd binen kan niej w88entot
ik m heb gesien =)=)

avatar van maxcomthrilla
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bevreemdende film van David Lynch die vreemd is qua vorm maar niet qua inhoud.

En dat laatste bedoel ik positief, ik was vooraf bang voor een soort 2de Pi. Maar dat bleek gelukkig mee te vallen.

Het begint allemaal lekker creepy, met Henry die alleen door de straten loopt. Hoeveel films dit wel niet als inspiratiebron hebben gebruikt! Vervolgens het bezoek aan de ouders , vooral erg grappig en nauwelijks goor, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zwart - wit bloed niet vies kan vinden. Je raakt steeds verder verzeilt in de prachtige wereld van Henry en stuit terloops op prachtige scènes. O.a. de Eraserhead scène en een typisch Lynch stijl kenmerk: een meisje dat op een podium een liedje zingt. De scènes die elkaar afwisselen zijn soms absurd en soms heel mooi, waardoor je jezelf in een tripsituatie waant, dit gevoel werd overigens nog versterkt doordat Lynch na zwartachtige scènes felwitte scènes monteert. Zodat je ogen wijd open blijven staan om alle beelden in je op te nemen. Qua camerawerk anno 2007 niet meer innovatief maar qua montage nog een groot voorbeeld voor veel films die nooit variëren in kleurengebruik. De muziek paste ook prima in het gehele plaatje. 4*

avatar van Ozarklynch
Je raakt steeds verder verzeilt in de prachtige wereld van Henry

orbit
Ozarklynch schreef:

Ik hoop dat je dat ironisch bedoelt, zelden zo'n deprimerend wereldje gezien .

Je weet maar nooit in welk wereldje hij zelf leeft natuurlijk

avatar van maxcomthrilla
Ozarklynch schreef:

Ik hoop dat je dat ironisch bedoelt, zelden zo'n deprimerend wereldje gezien .

Ik zou niet graag zelf in zo `n wereldje willen leven. Maar het is natuurlijk prachtig om jezelf 90 minuten in zo `n wereldje te kunnen wanen. Het is weer eens wat anders dan huisje, boompje, beestje. Als ik voor een wereld moest kiezen dan trok ik in bij Amelie of bij the Yamadas - familie.

avatar van Ozarklynch
Gelukkig , en helemaal met je eens dat het prachtig is om je in een ander wereldje onder te kunnen dompelen. Dat is trouwens de grootste kracht van film en de belangrijkste reden waarom ik er naar kijk. Amélie en Ghibli zijn inderdaad er leuk om in rond te banjeren .

avatar van Friac
Eén van de meest intrigerende films die ik al gezien heb. Persoonlijk krijg ik er niet meteen vat op, maar de film slaagt er absoluut in me voor 90 minuten in de duistere wereld en gedachten van Henry onder te dompelen. Fantastisch hoe de interactie tussen mensen veel killer en afstandelijker verloopt dan de interactie tussen man en 'monster' trouwens.

Een tijdloos meesterwerkje.

avatar van Ruudje
Ik weet niet zo goed wat ik voor deze film moet geven!

De sfeer is, net zoals in de meeste andere Lynch films geweldig! de vormgeving, en hiermee bedoel ik vooral de leuke sfeervolle decors, sterke composities en veelal prachtige belichting, is ook geweldig.

En natuurlijk, hij is zoo vaag, maar dat maakt niet zoveel uit, ik hoef er geen reet van te begrijpen.

Maar ik vond de eerste 30 tot 45 minuten wel erg traag en een beetje saai. Daarna komt hij echt op gang en is ie verbluffend. Vooral de laatste 5 minuten zijn fenomenaal!

Al met al denk ik dat een 4 de goede waardering is!

Net zoals mijn voorganger al schreef, een tijdloos, heel apart meesterwerkje, die je als filmliefhebber gezien moet hebben!

avatar van AmazingPP
Nooit een vreemdere film aanschouwd dan deze film, maar ik weet nog dat ik na het kijken zeker tien minuten lang stil ben geweest en dat is in mijn wereld een unicum! Als filmfanaat moet je dit toch echt gezien hebben. Van mij krijgt ie in ieder geval 4 hele dikke vette **.

avatar van Silvio Dante
Heb deze net gezien, en hoewel ik er geen snars, maar dan ook geen snars van begrijp, wist ik hem wel te waarderen.
Het leek wel alsof Lynch tussen de afgrijselijke geluidjes en vunzige beelden door ons iets wil zeggen, en hoe hard ik ook probeerde, ik vond ze maar niet.

Erg leuk vond ik het Lady In The Radiator-stukje, omdat ik dat ene liedje al kende van de Pixies. Die gehele scène alleen al verdient een ster: qua absurditeit bereikt Lynch hier denk ik ver z'n hoogtepunt.

Een minpunt vind ik, en dat overvalt me wel meer bij Lynch, de sloomheid van de film. Alles gaat zo traagjes dat de magie van z'n surrealistisch wereldje bijna verdwijnt. Dat is erg jammer.
Zeker niet z'n beste, maar qua debuut kan dit tellen!

avatar van Inland Rabbit
Lekker weird. Hele goeie film, al zou ik m niet zomaar eventjes opzetten. Daarvoor is ie toch te moelijk te bekijken. Tis allemaal afstandelijk en koud, ik kan me niet altijd inleven. Maartoch wel visueel erg goed enzow en wel een hele aparte ervaring. toch 4.5

avatar van SilverGun
Is dit dezelfde uitgave als die op de site van Lynch? Want dan snap ik niet waarom er zo'n verschil in prijs is.

avatar van Inland Rabbit
Nee, er is ook een boxset. Met een booklet van 20 bladzijden en mooiere vormgeving enzo, mooiere verpakking.

Dit is duidelijk niet mijn favoriete Lynch.
Het verhaal wordt ingeleid met een unieke sfeerschepping, dat wel, maar dan blijft het allemaal steken. Net daar waar Lynch in latere films zoveel verder weet te bouwen aan spanning, verhaal en meestal ook een slim plot, blijft het hier steken bij gedateerde, naar horror neigende effecten. Het werd me vlug duidelijk dat de symboliek heel sterk de bovenhand had op het flinterdunne verhaal. Allesbehalve boeiend. Was bij Mulholland Drive wel enigszins anders.
Deze film zal best wel een trendsetter geweest zijn (1977 !), maar dit kan geen reden zijn voor mij om de film daarom hoger te beoordelen. 2*

avatar van Lord Flashheart

Na mijn derde Lynch-film moet ik helaas concluderen dat surrealisme in films me niet aanspreekt. Lost Highway en Mulholland Drive waren nog wel vol te houden, maar Eraserhead heb ik na een half uur maar afgezet. Films moeten mij een bepaalde mate van ontspanning en plezier brengen en dat vind ik in dit soort films absoluut niet terug. Het gekke is dat surrealistische schilderijen, zoals de werken van Dalí, me juist wel mateloos kunnen boeien. Een film als Eraserhead zou het prima doen in een museum, alhoewel ik het dan ook niet blijf uitkijken, maar ik vind het verhaal in ieder geval veel te mager om als speelfilm te dienen. Geen Lynch dus meer voor mij; dat is zeker. Overigens heb ik uit hetzelfde genre Fando y Lís ook nog op de plank liggen, maar ik weet nu al dat ik daar maar beter niet aan kan gaan beginnen. Ik zal sportief zijn en voor deze 'videokunst' van Lynch geen cijfer geven, want ik heb het maar een half uur kunnen uithouden, en een waarde toekennen is dan enigzins misplaatst.

avatar van Vinokourov
Aan wat voor brainfarts leed Lynch toentertijd zeg? Krappe 3*.

avatar van Nephilim
grotesk en geweldig.

Heerlijk fucked up en stijlvolle horror/thriller/drama

avatar van dutchtuga
Net weer eens herzien en wat blifjt dit toch een machtige film. Plaatsje in top 10 verdiend.

avatar van niethie
Weet iemand of deze film in een willekeurige winkel in nederland te vinden is ??

avatar van Inland Rabbit
Boudisque sowieso wel. Speciaalzaken moet je dan wezen he. Geen FRS of Van Leest lijkt me.

avatar van psycholamp
Mooi filmpje. Een waar kunstwerk.