Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.153.112)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments
knusse stoel
-
- 3288 berichten
- 4325 stemmen
Ja echt zo'n oude film.
Wat je oud noemt, jij bent ouder!!! 
Deze film is Kwaliteit uit de 'oude doos'. Kijk maar eens naar de stemmen hier beneden, er is eigenlijk door niemand beneden de 4 sterren gestemd!
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Nog steeds op nummer 2 in mijn top 10 allertijden en daar blijft ie.
Majoor Landzaat
-
- 112 berichten
- 22 stemmen
Nog steeds op nummer 2 in mijn top 10 allertijden en daar blijft ie.
Bij mij ook, zou net zo goed op nr 1 kunnen staan trouwens.
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3469 stemmen
Slappe "historische" film die interessant begint, maar al snel uitmondt in afwisselend eentonige veldslagen en heroïsch geblèr van Mel Gibson. Om nog maar over dat vreselijke einde te zwijgen.
KijkopFilm
-
- 36 berichten
- 1022 stemmen
Interessant. De meeste oorlogs films die ik ken gaan over Europa, of andere wereld delen daaraan vast. Maar heb nog niet 1 gezien die over Schotland/ Engeland o.i.d. ging. Dus dit vond ik wel interessant. Maar Films waarbij de hoofdrolspeler dood gaat, vindt ik vaak betere films, maar ook minder leuk. Een happy end voor degene waar je 2 uur tegen aan heb gekeken is ook wel leuk.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
Prachtige film over de schotse onafhankelijkheidsstrijd in de 13e eeuw.
Lang geleden dat ik deze film had gezien,inmiddels herzien en daar heb ik geen moment
spijt van.
mel Gibson zowel hoofdrolspeler als regisseur in deze met 5 oscars bekroonde epos,
heeft mij al vaker laten zien dat hij een briljant acteur is die mij altijd weet te raken.
Ook in deze film speelt hij de rol van William Wallace erg overtuigend, vol passie zoals
alleen Gibson dat kan.
Nou was er kritiek geuit op de historische onjuistheden van enkele gebeurtenissen
in de film,zo zou in werkelijkheid William Wallace geen boer van lage komaf zijn geweest.maar
was hij wel degelijk van adel...toch leuk om te weten 
Ook nu in 2013 blijft deze film overeind staan en heeft niets aan kracht verloren.
Een indrukwekkende film vol passie,verraad en moed.
Een strijd tegen de britten, voor vrijheid van het schotse volk.
Briljant! 4,5*
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2538 stemmen
Ondanks vele historische onnauwkeurigheden, blijft Braveheart een klassiek parel uit z'n tijd.
Korbie
-
- 159 berichten
- 0 stemmen
Dit grootse historische epos, gemaakt door Mel Gibson, is een uitstekende combinatie van hard geweld, een grote hoeveelheid moed en tragische romantiek. Logisch is het dan ook dat Braveheart gewaardeerd wordt door zowel reguliere mannelijke actie-liefhebbers als vrouwen die graag naar zoetsappige romantiek kijken.
In Braveheart, geregisseerd door Gibson, trekt Gibson echter zelf de Schotse rok aan en deed blauwe verf op zijn gezicht. In combinatie met zijn geweldig moedige karakter levert hij makkelijk een van de meest mooiste rollen ooit op. Door hem gefinancierd, zet hij een schitterende, bloederige, spannende maar zeer heldhaftige film neer over de Schotse onafhankelijkheidsstrijd. Verder blijft het sowieso een zeer interessante film vol met boeiende karakters maar ook historische figuren. Maar het is vooral een prachtig melodrama dat terecht 5 Oscars genomineerd kreeg waarvan er 2 werden gewonnen. Deze met passie gemaakte film is prachtig; met een beetje gevoel voor humor maar een prachtige mythologie.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Wat je oud noemt, jij bent ouder!!! 
Deze film is Kwaliteit uit de 'oude doos'. Kijk maar eens naar de stemmen hier beneden, er is eigenlijk door niemand beneden de 4 sterren gestemd!
Was sarcasme...
Verder zat mensen die onder de 4* hebben gestemd, ik ben er een van.
stultmeister
-
- 67 berichten
- 58 stemmen
Een prachtige film die de tand des tijds gewoon heeft doorstaan. Er hangt een sfeer over deze film heen die ik zelden in films aantref. Epische veldslagen, een coole Mel Gibson en een mooie setting zorgen ervoor dat ik deze film met 4,5 ster beoordeel!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Braveheart is zo'n film uit de top 250 die door velen wordt afgeschoten, maar evengoed een groot publiek kent. Het is al bijna een guilty pleasure geworden om hem goed te vinden. Tijd om de film nog eens te zien zonder vooroordelen en te kijken of dit toch geen goeie film is.
Braveheart is vooral een symbolische film rond de historische figuur William Wallace. De setting klopt voor een deel, maar veel gebeurtenissen zijn verkeerd weergegeven. De film is dus zeker niet zo interessant vanwege zijn historische waarden, maar eerder als epische film. We spreken over een interessante periode in de geschiedenis. De gevechten van de Schotten tegen de Engelsen gebeurden tegelijkertijd als die van de Vlamingen tegen de Fransen. Schotland had zijn William Wallace, wij hadden figuren als Jan Breydel en de Leeuw van Vlaanderen. Europa voerde constant oorlog en zou niet veel later beginnen met de 100-jarige oorlog.
Wat me meteen stoort is steeds de voorstelling van de gewone man. Het lijken meer vikingen uit een stripverhaal. Dergelijke voorstellingen zorgen ervoor dat de film niet echt mooi om zien is. Dat lukt wel met de landschapshots, waar je in een film van bijna 3 uur af en toe de tijd voor hebt. En als we kijken naar de acteurs zelf is het ook niet veel beter. Het merendeel van de acteurs acteert van houterig tot ergerlijk. Wat me vragen doet stellen over de kwaliteiten van Mel Gibson als regisseur. Hij slaagt er wel in om het verhaal nog interessant te houden om het 3 uur vol te houden. Maar hij had gerust mogen knippen, zijn acteurs wat meer begeleiden en qua beeld hier een mooiere film van mogen maken. De muziek is wel leuk, maar daar moet je van houden.
Braveheart is een grootse epische film geworden die rammelt langs vele kanten. Jammer, want het zit er wel in. Veel acteurs uit de film (Brian Cox, Mel Gibson, Sophie Marceau, Brendan Gleeson) hebben al veel beter gepresteerd. Begrijpelijk dat ondanks de 10 nominaties bij de Oscars er niemand genomineerd was voor acteur of actrice. En dat deze film titels als Heat, Usual Suspects of Dead Man Walking heeft verslagen als beste film is zeer verwonderlijk. De film is niet zo slecht, maar meer dan een gemiddelde film is het ook niet.
tommykonijn
-
- 5140 berichten
- 2357 stemmen
Braveheart... Ooit eens een groot stuk van gezien, maar alweer een hele poos geleden. Ik kon me herinneren dat ik de actiescenes in deze film erg sterk vond, maar verder was ik totaal vergeten waarom deze ook alweer 4,5 sterren verdiende. Vandaar de film eens herzien.
En dit is toch wel een sterke film. Of de film historisch gezien helemaal correct is lijkt me sterk, maar ik ga de film daar niet op afrekenen. Ik kan daar ook niet over oordelen, gezien ik gewoon niet veel afweet van de strijd tussen de Britten en Schotten opzich. Als ze erin zaten waren ze iig onopvallend voor de onwetende kijker. Een film als 10,000 BC bevat bijvoorbeeld wel enkele opvallende fouten. Wat ik wel een minpunt vond was het acteerwerk van sommige castleden. Mel Gibson en Brendan Gleeson deden het bijvoorbeeld prima, terwijl ik Sophie Marceau, maar vooral Peter Hanly vaak onovertuigend vond. Dit zorgde bij mij af en toe voor een stukje ongeloofwaardigheid tussendoor en dat ik bij scenes waar deze personages lang aan het woord waren, de neiging had om afgeleid te worden. Daarnaast vond ik ook dat de film, ondanks dat het niet saai werd, soms een beetje aan het rekken was. Bijvoorbeeld die martelscene op het einde. Verder kan ik eigenlijk niet zozeer een minpunt bedenken, want dit is gewoon een sterke film.
De film maakt gebruik van prachtige locaties. Alle natuurbeelden zijn absoluut de moeite waard. Het is duidelijk zichtbaar dat aan het uiterlijk van de film veel aandacht is besteed. De actiescenes worden ook erg sterk naar voren gebracht. Het lijkt me een behoorlijk karwei te zijn geweest om die veldslagen zo strak uit te laten zien. Het fijne van de actiescenes hier is ook dat het niet, zoals in menig 'kloon' van dit soort films, maar wat doelloos in het rond meppen is. Het idee erachter, dat de mensen strijden voor hun eigen vrijheid vind ik altijd een mooi gegeven en zorgt ervoor dat de film interessant blijft. Dit wordt in Braveheart heel duidelijk benadrukt. Ook vond ik het knap dat de film mij gedurende het speelduur van bijna 3 uur totaal niet wist te vervelen. Er valt genoeg te zien en men heeft aan vele aspecten gedacht om afwisseling te creëren. Overigens ook een uitstekende score van James Horner, die de film perfect ondersteunt.
Braveheart is een indrukwekkend schouwspel, dat genoeg om het lijf heeft. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook inhoudelijk is de film de moeite waard. Dat ik maar twee kleine minpuntjes kan noemen in een film die 3 uur duurt, zegt denk ik genoeg over de kwaliteit van dit oorlogsdrama. Misschien niet voor iedereen weggelegd, maar ik moet zeggen dat ik het toch allemaal vrij indrukwekkend vond.
4*
vantagev82
-
- 145 berichten
- 131 stemmen
Braveheart is een grootse epische film geworden die rammelt langs vele kanten. Jammer, want het zit er wel in. Veel acteurs uit de film (Brian Cox, Mel Gibson, Sophie Marceau, Brendan Gleeson) hebben al veel beter gepresteerd. Begrijpelijk dat ondanks de 10 nominaties bij de Oscars er niemand genomineerd was voor acteur of actrice. En dat deze film titels als Heat, Usual Suspects of Dead Man Walking heeft verslagen als beste film is zeer verwonderlijk. De film is niet zo slecht, maar meer dan een gemiddelde film is het ook niet. [/quote]
Lang verhaal waar ik het helemaal niet mee eens ben. Het is een episch verhaal waar alles, maar dan ook alles in zit. De 2,5 ster van jou hoort hij alleen al te krijgen voor de prachtige beelden en muziek. Het verhaal en de acteurs vult die 2,5 aan tot 5. Een absolute al time topper.
Bond,TeBond
-
- 52 berichten
- 50 stemmen
5 sterren! Ik twijfelde tussen 4 en 5. Maar ik zie nog steeds films in de top 100 die absoluut niet boven Braveheart kunnen staan! Braveheart hoort hoger dan 36e te zijn. Ook al zegt 'n schotse maat van me dat de werkelijkheid ver hier vanaf stond, dit is gewoon genieten, humor, bedrog, actie, liefde....voor iedereen wat. En prachtig in scene gezet! Gewoon 'n dikke topper en nee, verder ben ik geen Mel Gibson fan, maar hier wel!
metalex1
-
- 98 berichten
- 2380 stemmen
Wat een zoetsappige film. Te lang begin en hij is erg voorspelbaar. En dan ook nog Mel Gibson met zijn heldhaftige preken over overwinning.
Een pluspunt en dat is de soundtrack.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Vreemd dat ik deze film niet eerder gezien heb en wat een lange zit.
Het expliciete geweld is typisch iets voor en van Gibson; jammer dat hij het, buiten het productie- en regiewerk, ook nodig vond om de hoofdrol voor zichzelf op te eisen. Het is wat teveel van het goede en bovendien vond ik hem (hij moet tijdens de opnames zo'n jaar of veertig geweest zijn), zeker in het begin duidelijk zichtbaar (dus storend) te oud voor zijn rol.
Naar ik begrepen heb barst het simpele, clichématige, bloedige oorlogsdrama (vol verraad, overwinningen en nederlagen) van de historische fouten. Daarnaast was de film interessanter geweest als de personages meer diepgang hadden gehad. Maar het verhaal over vechten voor vrijheid en onafhankelijkheid fascineert ook, vooral door de authentieke setting, de kostuums en het werkelijk fantastische cameragebruik.
N.B. Ook hier gaf Mel Gibson blijk van zijn antipathie tegen homoseksuele mannen.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ook hier gaf Mel Gibson blijk van zijn antipathie tegen homoseksuele mannen.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
In de eerste plaats staat de heer Gibson niet bepaald bekend om zijn homovriendelijke uitspraken. Ook in zijn films karakteriseert hij personages met een tendens naar (mogelijke) homoseksualiteit als slappelingen. Zo ook in 'Braveheart'. En als het je uiteindelijk niet aanstaat dan "flikker" je ze gewoon uit het torenraam.
jippie2010
-
- 2613 berichten
- 8108 stemmen
In de eerste plaats staat de heer Gibson niet bepaald bekend om zijn homovriendelijke uitspraken. Ook in zijn films karakteriseert hij personages met een tendens naar (mogelijke) homoseksualiteit als slappelingen. Zo ook in 'Braveheart'. En als het je uiteindelijk niet aanstaat dan "flikker" je ze gewoon uit het torenraam.
Daar heb ik echt mijn twijfels bij, soms zie je wat je wilt zien... dat soort situaties kun je altijd meerdere kanten op beredeneren.
Ik kan me overigens voorstellen dat zijn uitspraken kwetsend kunnen zijn.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Je mag er van houden of niet, maar het gemiddelde bewijst dat het een uitstekende film is.
En daar ben ik het helemaal mee eens.
Een mooi verhaal met goede scenes en hier en daar wat humor.
Aanrader voor de (middeleeuwse) filmliefhebbers.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Hij stond al een tijdje op mijn filmlijst maar eindelijk heb ik de film kunnen zien! Mel Gibson spat weer als een echte doorwinterde held van het beeld af. Geweldig hoe hij ook deze rol weer sterk weet neer te zetten, Mel stelt mij bijna nooit teleur. Verder was het verhaal prima, was de muziek passend en heb ik gewoon genoten van de sterke acteerprestaties, de decors en het heerlijke sfeertje wat er de hele film hing. Top!
patrickman
-
- 149 berichten
- 159 stemmen
wat geniet ik elke x een stuk of 50 als je alles het geen waar je voor leeft word afgemaakt als een mug wat doe je dan bedankt voor deze film
fun in acapulco
-
- 288 berichten
- 1441 stemmen
Na het lezen van een grondige biografie, kwam ik tot de conclusie, dat Wallace een veel ruigere persoon was, dan Gibson (of romanschrijver Randall Wallace) ons wil doen geloven. Toch een grootse film. De film is trouwens grotendeels geschoten in Ierland. Ik ben daar nog een kasteel tegengekomen, waar buitenopnamen gedaan waren.
Devedeetje
-
- 65 berichten
- 84 stemmen
Voor mij is dit de "Godfather" onder de 'slagveld' films
Na Braveheart heb mijn collectie uitgebreid met nog minstens 20 van dit soort dvd's.
Waaronder wat mindere, maar ook hele goede epische films.
Maar Braveheart blijft mijn favoriet.., wellicht als beste van de reeks.
TOPPER / 5*****
oemoemenoe
-
- 659 berichten
- 617 stemmen
ik vond het heel mooi dat die verwijfde gast uit het raam gedonderd werd
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5588 stemmen
Pure wanvertoning. Pompeus, gezwollen, potsierlijk, beschamend en ga zo maar door. Uiteraard wel eens eerder gezien, maar ik kan me niet herinneren dat ik destijds zo'n afkeer jegens dit onding had dan nu het geval is. Het is eigenlijk geen tel te harden. Het voorstellen van de jonge William is meteen al te zeikerig en de ontluikende romance kan zo echt niet.
Spieren verkrampen wanneer beide gelukzalig naar elkaar lachen en nekharen gaan overeind staan als het ongelukkige prinsesje iets over echte liefde verzucht. Rondom het Prima Nocta segment is de film al naar de vaantjes. Niet alleen vanwege de wijze waarop de vrouw even afscheid van haar man neemt, maar ook dat typetje dat zijn recht komt claimen.
Het lijkt wel een afgekeurde sketch van Monty Python. Het zoontje van de koning en die Ier is van hetzelfde laken een pak. Het geweld en dergelijke buiten beschouwing latend, is er ook niet veel meer te ontdekken dan een opgepompte kinderfilm waarin de koene, onbevreesde krijger het opneemt tegen de grote, boze koning. Iets over vrijheid, heb ik het idee.
En konten. Het gebral is al tenenkrommend, dit soort veldslagen zijn ook niet aan mij besteed. Brullend als een stel wilden op elkaar afstormen en dan maar lomp hakken. De immer zeurende score en misplaatste slow motions maken het nog wat erger en de overtreffende trap daarvan wordt bereikt in het laatste half uur. Het enige positieve is het mooie groen.
MDRAIJER
-
- 272 berichten
- 1144 stemmen
Braveheart was de bijnaam van Robert the Bruce, niet William Wallace.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Pure wanvertoning. Pompeus, gezwollen, potsierlijk, beschamend en ga zo maar door. Uiteraard wel eens eerder gezien, maar ik kan me niet herinneren dat ik destijds zo'n afkeer jegens dit onding had dan nu het geval is. Het is eigenlijk geen tel te harden. Het voorstellen van de jonge William is meteen al te zeikerig en de ontluikende romance kan zo echt niet.
Spieren verkrampen wanneer beide gelukzalig naar elkaar lachen en nekharen gaan overeind staan als het ongelukkige prinsesje iets over echte liefde verzucht. Rondom het Prima Nocta segment is de film al naar de vaantjes. Niet alleen vanwege de wijze waarop de vrouw even afscheid van haar man neemt, maar ook dat typetje dat zijn recht komt claimen.
Het lijkt wel een afgekeurde sketch van Monty Python. Het zoontje van de koning en die Ier is van hetzelfde laken een pak. Het geweld en dergelijke buiten beschouwing latend, is er ook niet veel meer te ontdekken dan een opgepompte kinderfilm waarin de koene, onbevreesde krijger het opneemt tegen de grote, boze koning. Iets over vrijheid, heb ik het idee.
En konten. Het gebral is al tenenkrommend, dit soort veldslagen zijn ook niet aan mij besteed. Brullend als een stel wilden op elkaar afstormen en dan maar lomp hakken. De immer zeurende score en misplaatste slow motions maken het nog wat erger en de overtreffende trap daarvan wordt bereikt in het laatste half uur. Het enige positieve is het mooie groen.
Laat mij met mijn 40 jaar dan maar een jong kind zijn en jij een ouwe knorrepot 
Gerelateerd nieuws

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vrijdagavond (16 augustus) op televisie

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Drama / Oorlog, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








