The Big Red One (1980)

Oorlog
113 minuten / 162 minuten (reconstructed version)

geregisseerd door Samuel Fuller
met Lee Marvin, Mark Hamill en Robert Carradine

Tweede Wereldoorlog. De vier jonge soldaten Griff, Zab, Vinci en Johnson dragen allen de 'Big Red One', het kenteken van de elite-eenheid van de stoottroepen binnen het Amerikaanse leger. Samen met hun sergeant worden ze naar Noord-Afrika, Sicilië en Normandië gestuurd. De sergeant is als een vader voor de jonge G.I.'S, om niet te zeggen hun engelbewaarder. De jongens keren allen altijd ongedeerd terug.

avatar van Minotaures
Ik kan deze heel vaag van vroeger herinneren. Toen vond ik deze niets.

Na een herziening bleek het hetzelfde. Absoluut geen geweldige oorlogsfilm.

De 'gevechten' vond ik niet episch en geweldig op beeld genoeg. Ook is er weinig sprake van grootschalige gevechten. Je zou het een wat aan de saaie kant kunnen noemen.

Vaak zat er een vertraagd tempo in waar je er van bijna moet slapen. Personages waren niet zo interessant, gewoon 25-ers met een keiharde en ervaren leider die hun zo goed mogelijk in leven probeert te houden. Tevens ook onverwoestbare jongens die merkwaardig elk strijd zonder schram er vanaf komen.

Wat jammer aan de Duitse kant is dat ze er Amerikaanse tanks als Duitse gebruikt hebben. Opzich geen héle grote punt, maar na een aantal films die het ook hebben begint het toch beetje irritant te worden.

Zonder enig twijfel een matige oorlogsfilm.

avatar van Betamax
Was wel aardig maar al die hoge score's begrijp ik niet.
Vrehaal bestond uit losse stukken en echt heel speciaal werd het nooit

Prima rol van Marvin maar al dat schieten dat was wel een beetje te veel!

avatar van Phantasm
Aardige oorlogsfilm die soms van de hak op de tak springt, maar niet verveelt, leuk om een keertje gezien te hebben.

Duidelijke voorloper van Saving Private Ryan en nog nadrukkelijker van Band of Brothers, die hele afleveringen heeft overgenomen uit segmenten van deze film zo lijkt het (ook al is die film net als deze film op echte ervaringen gebasseerd). En the Big Red One is minstens zo goed. Het verhaal is nogal fragmentarische, maar vond het niet eens zo heel storend, misschien ook wel omdat ik me bewust was van het feit dat dit een soort van memoires van Fuller zelf zijn.

Het vreemde van dit soort oorlogsfilm is soms (en in elk geval in dit geval) dat het aan de ene kant spectaculair, vermakelijk en lekker avontuurlijk is, maar tegelijk ben je je continu bewust van de verschrikkelijk benarde (understatement) situatie van de soldaten en ben je blij dat je het zelf nooit hebt hoeven meemaken. Bevreemde effect, dat wordt versterkt door de losse regie van Fuller en een aantal scenes die nogal apart aan doen. Het is minder gepolijst en technisch minder verfijnd dan een aantal van de oorlogfilms die je altijd in toplijsten terug vindt, maar vind deze in in het laten zien van de waanzin van de oorlog net zo sterk (of sterker).

Heb 2,5 uur lang aan het beeld geplakt gezeten. Fuller is een held.

[edit] lopen er hier op het forum allemaal tankexperts rond of zo, of papegaaien we elkaar lekker na? Vind het totaal niet terzake doende kritiek trouwens.

Heb me mateloos geërgerd aan deze film. Teveel gebeurtenissen over een te kort tijdsbestek, het voelde allemaal te gerusht; effetjes de oorlog doorlopen in 2,5 uur... wat hebben we dat nodig?: een Duitse officier die het kwaad vertegenwoordigt en een screentijd krijgt van 5 minuten, een landing in Afrika, Italië, en natuurlijk Frankrijk. Ook nog even het Ardennenoffensief erin proppen en als kers op de taart mag de holocaust natuurlijk niet ontbreken. Uiteraard op het laatst nog even laten zien dat Amerikanen ook best lief zijn, alsof de film nog niet genoeg doordrenkt was van patriottisme.

Deze slappe opbouw in combinatie met matig tot slechte acteerprestaties (met als hoogtepunt de scène met de Volkssturm) maakt een draak van een film. Om nog maar niet te spreken over de outdated special effects.

Kan er niet meer van maken dan een 2.0

Vroeger als kind zijnde vond ik dit wel een aardige oorlogsfilm, maar nu ik hem herzien heb moet ik mijn mening toch wat bijstellen, want het is niet meer dan een redelijke oorlogsfilm die nergens echt bijzonder is en bestaat uit losse stukken (er wordt steeds ergens anders kortstondig gevochten en ook op verschillende plaatsen).

Het verhaal van de Amerikaanse eenheid "The Big Red One", onder leiding van veteraan "The Sergeant" (best aardig gespeeld door Lee Marvin die destijds al 56 jaar oud was) die ook nog heeft gevochten in de Eerste Wereldoorlog (komt in het begin van de film nog even aan bod in zwart/wit), was best verdienstelijk en weet ook wel te boeien en er zit ook best veel actie in. Die actie is overigens wel niet indrukwekkend en in het algemeen ook best saai en eenzijdig. Maar qua uitvoering valt het allemaal wat tegen en de Duitsers (best goedkoop uitziend) spreken ook gewoon Engels en vechten zelfs met Amerikaanse tanks (ééntje moest zelfs een Tiger tank voorstellen ) waarop dan Duitse oorlogskruizen zijn geplakt. De cast, buiten Lee Marvin dan, weet ook bepaald niet te overtuigen en bevat toch niet de minste acteurs zoals Mark Hamill (vooral bekend vanwege zijn rol als Luke Skywalker in de "Star Wars" films) en Robert Carradine.

Het verhaal van de eenheid begint met de landing (bij iedere landing zie je overigens de "The Big Red One" eenheid steeds even in een boot zitten te praten) van de Amerikanen op een strand bij Algerije waar de Fransen (Vichy regime) gelegerd zijn. Daar vindt door min of meer toeval een kleine slag plaats tussen de Fransen en de Amerikanen, die al snel beëindigt wordt door een oproep van een Franse kapitein. Daarna verplaatsten we ons naar Tunesië, waar we kortstondig getuige zijn van de "Slag om de Kasserinepas" en waar de Duitsers vechten met Amerikaanse tanks (was best lachwekkend). Hierna vindt de landing plaats op Sicilië waar de eenheid vecht met de Italianen, een verstopte Duitse Tiger Tank uitschakelt en zich verstopt in een grot waar Duitse eenheden (weer met Amerikaanse tanks) langstrekken. Het gedeelte op Sicilië duurt relatief gezien best lang. Daarna vindt de landing op Normandië (D-day) plaats, die totaal niet indrukwekkend is, maar vooral saai en flauw is en er ook zeer goedkoop uitzag. Daarna bevindt de eenheid zich in Tsjecho-Slowakije (met een gevecht bij concentratiekamp Theresienstadt, wat nog een heel klein beetje aandoenlijk was) en Duitsland waar de film ook eindigt. De film eindigt min of meer zoals de film ook begon want op het einde steekt "The Sergeant" weer een Duitse soldaat neer met zijn mes terwijl die zich overgeeft en roept dat de oorlog voorbij is. Maar in dit geval gaat de Duitser wel niet dood en wordt hij gered.

Al met al niet meer dan een verdienstelijke oorlogsfilm welke leuk en vooral vermakelijk is om eens gezien te hebben, maar die niet bepaald indrukwekkend of bijzonder is. De film is destijds ook niet met een hoog budget gemaakt, want visueel is het allemaal povertjes (ook de verschillende landschappen) met hier en daar wat geïmproviseerde decors. Ook moet je geen grofheden verwachten in deze film, want alle gevechten zijn eigenlijk braafjes verfilmd en als iemand geraakt wordt door een kogel dan valt hij netjes neer zonder dat er bloed is te zien.

avatar van Kondoro0614
The Big Red One

Voor vier en vijf mei zet ik altijd een paar films op die het thema Wereld oorlog II bevatten, daarbij was vorig jaar Hart's War (2002) en Where Eagles Dare (1968) aan de beurt is het nu de tijd aangebroken voor The Big Red One die toch wel aardig vermakelijk was. Zoals de recensie boven mij ook al vertelde op het eind is de film geen groots spektakel en hoef je niet altijd veel te verwachten in de film.

The Big Red One bezit wel over wat aardige plaatjes, die wat dat betreft niet echt groots werden uitgedrukt en vaak klein werden gehouden. Ook is het tegenvallende weer in mijn ogen dat de Duitsers weer standaard Engels zitten te lullen, waarbij ik toch liever het Duitse taal voorbij hoor gaan en het daardoor realistischer uitgedrukt word naar het publiek, en toch een tikkeltje fijner word om naar te kijken.

The Big Red One wist mij in het algemeen niet te overtuigen. Waarbij het concept toch aardig was, een soort Navy Seals eenheid die op pad gingen om een aantal missies te voltooien tegen Nazi- Duitsland. Hierbij moeten ze op drie plekken een missie voltooien en dat waren Noord-Afrika, Sicilië en Normandië. Nu moet ik zeggen dat ik het allemaal niet echt spectaculair vond waarbij de gevechten gladjes afliep zonder enig bloed of ander realistisch detail. Dat vond ik erg jammer, had er wat meer van verwacht.

avatar van RuudC
Niet de beste oorlogsfilm die je je kan voorstellen. Ook niet uit die tijd, daar moderne genreprenten een stuk harder en realistischer zijn. Toch is de toon wel goed (anti-oorlog) en laat het mooi de oorlogsjaren van een stel soldaten zien. Lee Marvin zet een erg goede rol neer en eerlijk gezegd viel Mark Hamill me niet tegen. Voor de actie hoef je de film niet te zien. Dit draait echt om hoe de jongens zich ontwikkelen en hoe de naamloze sergeant de boel bij elkaar houdt. The Big Red One gaat weinig op de operaties in die voorbij komen. Je komt niet veel te weten over de oorlog in Noord-Afrika of de invasie in Sicilië, maar het is wel eens goed dat oorlog niet als een mooi avontuur gepresenteerd wordt.

Je kunt natuurlijk gaan zeuren over dat de Duitsers Sherman tanks gebruiken of dat de actie niet realistisch is, maar de scenes bij het Christusbeeld zijn wel erg goed. De waanzin van oorlog komt vaak sterk in beeld.

avatar van Filmkriebel
Surviving is the only glory in war

Onderbekeken oorlogsklassieker .... zoveel is zeker. Ik heb de gewone kortere versie gezien. Fuller putte uit zijn eigen oorlogservaringen om het leven als Jan Soldaat in beeld te brengen tijdens WW II. The Big Red One volgt een peloton doorheen hun verschillende omzwervingen van de woestijn van Noord Afrika tot Omaha Beach tot de lugubere afsluiter in Falkenau.

Soms is de oorlog met veel cynisme gebracht ("a soldier kills, he doesn't murder"), met Lee Marvin die volledig meedraait in deze absurde logica. Hoe hij zonder verpinken zijn mannen de dood instuurt bij de landing in Normandië door hun nummers één na één af te roepen vond ik bloedstollend. Dat is het soort dingen dat Fuller vooral wil tonen: de ontmenselijking... en dan toch de kleine dingen die de mens even tot zinnen brengen zoals de geboorte in de tank .

De laatste scènes in het concentratiekamp met Griff die door het lint gaat en Marvin en de jongen vond ik de beste van heel de film. Het mag dan wel een low-budget film zijn met povere visuals, toch maakt de film indruk en hebben de scènes impact. Must see!

Uitstekende film over een groep soldaten die oprukken van Noord-Afrika naar Duitsland tijdens de tweede wereldoorlog. De film begint wat rommelig en het duurt dan ook even voordat het goed op gang komt. Maar wat volgt zijn een aantal sterk opgebouwde scenes waarin de waanzin van oorlog goed naar voren wordt gebracht. De actie-scenes zijn wellicht minder grootschalig dan latere films, maar daardoor niet minder krachtig.