The Big Red One (1980)

Oorlog
113 minuten / 162 minuten (reconstructed version)

geregisseerd door Samuel Fuller
met Lee Marvin, Mark Hamill en Robert Carradine

Tweede Wereldoorlog. De vier jonge soldaten Griff, Zab, Vinci en Johnson dragen allen de 'Big Red One', het kenteken van de elite-eenheid van de stoottroepen binnen het Amerikaanse leger. Samen met hun sergeant worden ze naar Noord-Afrika, Sicilië en Normandië gestuurd. De sergeant is als een vader voor de jonge G.I.'S, om niet te zeggen hun engelbewaarder. De jongens keren allen altijd ongedeerd terug.

Ik had dat soort geviel ook waneer ik Warriors zag. Ik hou altijd in het achterhoofd dat deze dingen echt gebeurt zijn. Dan heb ik zoeen gevoel van Justice must be done.

Heeft iemand dit toevallig opgenomen?

avatar van predator
predator schreef:

vrijdag erna toe bij IFFR, kicken!!!!! Kijk ik echt naar uit!!! De moeder aller oorlogsfilms over WOII

Ja, gezien de lange versie bij IFFR. Maakt de film nog beter. Cynische, krachtige film die mooi de gekte van de oorlog aangeeft. Prachtrol van Marvin.

was en blijft 5*

Dit is pas een echte oorlogs klassieker ..

avatar van Pacino88
Vanaf 4 mei verkrijgbaar op dvd,samen met Battle of the bulge,vetjes,die ga ik beiden zeker kopen.

Welke versie komt op dvd?

neo (crew)
Vast niet de 270 minuten versie die Fuller zelf wilde.

Is die versie er dan?

Ik zag trouwens in de videotheek de versie van 160 minuten staan. Is die beter dan de 113 minuten versie?

neo (crew)
Nee die is er helaas niet. De versie die in 2004 door een schrijver in elkaar werd gezet van 160 minuten voegt meer toe. Naar zeggen schijnt deze dichter bij de manier waarop Fuller de film wilde hebben te staan, is het niet dat dat nog steeds niet is wat de regisseur echt wilde. Dat is dus je 270 minuten versie.

Ik kan je die van 160 alleen maar aanraden!

avatar van speedy23
Die zou ik ook graag eens bekijken. Ik wist niet eens dat er een 160 minuten versie bestond.

neo (crew)
Van die 160 minuten circuleren zelfs nog enkele op 35mm kopieen. Had zo'n vertoning helaas gemist op het iffr.

Indrukwekkend. Snel meer werk van Fuller zien.

Zonder meer een van de meest sterke oorlogsfilms tot nu toe. De film toont de saamhorigheid van de amerikaanse
soldaten onder elkaar en de lange weg naar de bevrijding.

Het einde van de film , het binnenvallen van het concentratiekamp is een aangrijpend slot.

De verschrikkingen worden huiveringwekkend zichtbaar voor de kijker maar ook voor de soldaten.

Meest heerlijke moment van de film, de duitser die zich verstopt in een van de vernietigingsovens maar toch wordt gevonden....

4,5*.

avatar van Bone*Thugs
Vind dit soort films helemaal geweldig....haha ik hen hem alleen nog niet gezien! heb hem sinds van de week thuis dus ga hem zeker binnekort eens kijken!
ja inderdaad....band of brothers is gewoon helemaal in 1 woord Geweldig!

avatar van Benninf
Jongens, deze komt op tv vanavond. Kijk maar in de krant.

avatar van ewalk
Was er gisteravond weer eens op, ook met jawel....Mark "Luke Skywalker" Hamill.

avatar van brucecampbell
Sterke film, maar hij was nogal rommelig, hij sprong van de hak op de tak.
En ook een nadeel is dat de duitsers weer engels spraken.
Toch een 4 vanwege een sterke Marvin.

Ik heb niet zo kunnen genieten van deze film. Hij deed me zo denken aan andere oorlogsfilms... Eigenlijk is het regel dat je maar één oorlogsfilm hoeft te zien om ze allemaal te zien.

Aardige oorlogsfilm die je een groot stuk van WO II laat zien. Sommige acteurs spelen geweldig, anderen eerder zwak. Zo vind ik Siegfried Rauch eerder zwak. Let wel op! Dit komt niet door zijn gezicht en bewegingen door, maar door zijn uitspraken. Een Duitser die Engels spreekt met zijn Duitse landgenoten, kan het nog belachelijker. Dit is meteen het grootste negatieve punt aan de film: de geloofwaardigheid. Fransen, Duitsers en Belgen, allemaal spreken ze Engels, buiten die keren dat er een tolk gebruikt wordt. Geloofwaardig is anders. Ook overdreven is dat die Amerikaanse soldaten net supermensen zijn. De Duitsers vallen als vliegen, de Amerikanen zijn superieur. Met al de visuele pracht van tegenwoordlig lijkt de landing oop Normandië, maar niets, Gelukkig heeft deze film wat veel van die films met enorm veel visuele effecten niet heeft: goede acteer prestaties. Die trekken de film naar boven. Toch een mooie 3,5*

Geniaal!

avatar van Dutchero
Theatertje schreef:
Ik heb niet zo kunnen genieten van deze film. Hij deed me zo denken aan andere oorlogsfilms... [i]Eigenlijk is het regel dat je maar één oorlogsfilm hoeft te zien om ze allemaal te zien.

Je kan een film goed of slecht vinden, ieder zijn mening maar dit slaat nergens op. Hoe kan je dat nou zeggen? Elke film heeft zijn eigen sfeer, zijn eigen verhaal en zijn eigen eigenaardigheden. Zeker oorlogsfilms.

avatar van xgogax
De beste OORLOGSfilm ooit en naar alle waarschijnlijkheid beste film van de jaren ’80! Vergeleken met TBR1 is Saving Private Ryan (en Platoon en Apocalypse Now) een kinderfilm...

avatar van wibro
In tegenstelling tot wat de meeste users hiervan vonden, vond ik dit geen sterke oorlogsfilm. Het begin, de flashback naar de 1ste Wereldoorlog vond ik ijzersterk en tevens ook de beste scene van de hele film. Een paard dat aan shellshock lijdt klinkt misschien vreemd, maar echt ongeloofwaardig is die scene toch niet. Als mensen gek kunnen worden van oorlog, dan kunnen dieren dat ook.
Helaas had de film in het verloop te veel ongeloofwaardige scenes. De Duits soldaten werden toch te veel als niet al te snugger neergezet. Ze lieten zich wel erg gemakkelijk neerschieten. De scene in het klooster met de gekken vond ik ronduit belachelijk. Als de Duitsers zich gedurende de oorlog op die manier lieten verrassen, dan had de oorlog sinds de invasie in Normandië geen 11 maanden meer geduurd, maar slechts een paar weken. En zo bevat deze film nog meer van die ongeloofwaardige scenes, zodat ook het einde voor mij de film niet meer kon redden.

Theatertje schreef:
Deels mee eens. Als je een maal de landing op Omaha Beach gezien heb, mvn "Saving Private Ryan", dan hoef je hem niet meer opnieuw in een andere versie te zien. En dat geldt voor alle veldslagen in de 2e Wereldoorlog zoals bv "Het Ardennenoffensief" mvn "Battle of the Bulge", "de slag om Guadalcanal" mvn "The Thin Red Line".
Theatertje schreef:
Deze opmerking is zo onzinnig dat ik er verder niet over ga uit uitweiden.

De opmerking van 'xgogax' dat "Saving Private Ryan" en "Apocalypse Now" vergeleken met "TBR1" kinderfilms zijn vind ik net zo onzinnig als de opmerking van "Theatertje", dat je maar één oorlogsfilm hoeft te zien om ze allemaal te zien. Beter als in SPR kan de landing op Omaha Beach niet verfilmd worden. En "Apocalypse Now" is een heel ander genre oorlogsfilm.

Waardering 2,0*

wibro schreef:

Onzinnig? Die kinderfilms (films die kinderen makkelijk wegkijken) draaien om actie en explosies, en niet om echte rauwe emoties. Zonder actie en special effects zou Saving Private Ryan oversentimentele melodrama zijn. Niet meer en niet minder.

The Big Red One is een film met ballen. Deze film blaft niet, hij bijt!

Adrenal
xgogax schreef:

Apocalypse Now draait ook helemaal niet om actie en explosies.

Bart Simpson
Waar is deze te koop?

avatar van Ravenstein
Juist de reconstructed version gekeken.
Een goede film is zelfs nog beter geworden!! The Big Red One was reeds één van m'n lievelingsfilms over WO II, wel hij is dat nu nog iets meer geworden dankzij de langere versie.

avatar van Jan met de pet
Aardig niet meer en niet minder, had er meer van verwacht: 3,0

avatar van BASWAS
Eigenlijk bestaat deze film uit een verzameling losse anekdotes, die achter elkaar geplakt zijn zonder dat ze onderling ooit echt met elkaar in een intrigerend verband vallen. Een aantal toegepaste kunstgrepen wil ook niet helpen om nog tot een beetje spannend verhaal te komen. Door de eentonigheid gaat er nauwelijks enige dramatische werking van de film als geheel uit die nieuwsgierigheid opwekt.

De persoonlijke oorlogsavonturen van regisseur Samuel Fuller zelf, en waarschijnlijk ook een gedeelte van horen vertellen, komen nooit tot leven. Steeds moet er een geromantiseerd of sterk verhaal uit de oorlog voor lief (of voor kwaad) genomen worden. Als kijker raak je nooit werkelijk betrokken bij één van de personages, die weinig karakterontwikkeling doormaken ondanks al hun 'spannende' belevenissen.

Het zal wel, hoe lang nog? Zulke vragen beginnen het kijkplezier steeds verder te ondermijnen. Lee Marvin speelt zijn rol als sergeant sterk, desondanks gaat op een gegeven ogenblik dat telkens maar weer variëren op hetzelfde tegenstaan, net zoals continu een andere sigaar in één van de mondhoeken dat ook gaat doen.

avatar van james_cameron
Meeslepende (anti-)oorlogsfilm, in de reconstruction-versie nog veel meer de moeite waard dan voorheen. Gemaakt met een laag budget, maar dat valt amper op. Heel veel locaties, heel veel aktiescenes. Prima cast, al leren we de personages amper kennen, met uitzondering van Lee Marvin, die hier geweldig is als de gekwelde maar bikkelharde sergeant die als een vaderfiguur waakt over 'zijn' jongens. Door de jaren heen is er nog weinig aan de kracht van de film verloren gegaan. Op de dubbel-dvd staat ook een fraaie documentaire die met de cast terugblikt, met veel aandacht voor de zeer interessante reconstructie van de film.