Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titel: Hate
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Mathieu Kassovitz
Met onder meer: Vincent Cassel, Hubert Koundé en Saïd Taghmaoui
IMDb beoordeling:
8,1 (222.338)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 14 december 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via NPO Start Plus
Bekijk via CineMember
Bekijk via NLZIET
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Te zien in één bioscoop ()
Plot La Haine
"How far you fall doesn't matter, it's how you land…"
Een Arabische jongen uit een Parijse voorstad wordt tijdens een verhoor zo hard aangepakt dat hij levensgevaarlijk verwond in het ziekenhuis belandt. Het gevolg is het uitbreken van rellen waarbij de politie slaags raakt met groepen jongeren. In het gewoel raakt een politieagent zijn pistool kwijt dat in handen van Vinz komt. Hij en zijn twee vrienden willen de gewonde jongen bezoeken, maar de politie stuurt ze weg. Vinz zweert dat hij de politieagent vermoordt als de jongen sterft.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,1 / 222338)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- La Haine (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Bekijk via NPO Start Plus
- Kijk op Cinemember
- Kijk op meJane
- Kijk op NLZIET
Social Media
Acteurs en actrices
Vinz
Hubert
Saïd
Abdel
Santo
Ordinary Man
Sarah
Vinz's Grandmother
Vinz's Aunt
Cook
Reviews & comments
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Daar ging het niet om hoor asman. Ik respecteer en begrijp hoe je de film ervaart maar je stelling ''in het algemeen zijn het allemaal klootzakken" is er een die deze problematiek behoorlijk vereenvoudigt en ook helemaal niet juist is.
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Degene die ik ben tegengekomen waren altijd erg onvriendelijk en arrogant zonder dat er ook maar enige aanleiding was tot deze behandeling. Vandaar zeg ik dat alle politieagenten die ik zelf ben tegengekomen, eikels waren.
Dat is misschien erg, maar het verandert niets aan het feit dat ik nu dat beeld van die mensen heb. Jammer, maar helaas.
Corcicus
-
- 2809 berichten
- 3912 stemmen
Kzal mijn mening nader toelichten. Dat er zware migratieproblemen zijn in de grootsteden weet iedereen. Wie zonder hoofddoek de Parijse Banlieue binnenstapt, wordt door tien man verkracht, etc. In de film geven ze dat beeld semi-realistisch, maar ietwat té idyllisch weer. Om maar het wanfeit aan te halen dat er zich een Jood in het gezelschap van La Haine bevindt, terwijl eenieder weet dat Joden in de Banlieue, Brussel etc worden veracht en absoluut niet getolereerd. Erger nog is dat uitgerekend de Jood in La Haine de meest criminele en irritante figuur is, terwijl ik durf te wedden dat er nauwelijks een Joodse naam te vinden zal zijn in het hele Europese gevangenisregister.
Ik was onder de indruk van het rauwe beeld dat de filmmakers konden schetsen, een beeld dat toch wel in de buurt komt v.d. oorlogssituatie die de West-Europese grootsteden kenmerkt. Dit wordt mede in de hand gewerkt door het feit dat op vele plaatsen agenten niet meer durven komen, de zgn. "No go-zones". Dit zijn zones waar flikken overhoop worden geschoten vanaf ze hun sirene aanzetten. Dit is de bittere realiteit.
Echter, La Haine durft schaamteloos te suggereren dat dit alles de oorzaak is van de, jawel, racistische en dictatoriale houding van uitgerekend de flikken. Dezelfde flikken die in het echte leven geen poot meer durven te verzetten uit regelrechte doodsangst. Dit is wat mij stoorde in de film, en dit is wat van La Haine een zoveelste politiekcorrect sprookje maakt waarbij realiteit en fictie onbeschaamd in elkaar overvloeien. Wat de film eigenlijk doet is beschuldigend de vinger in onze richting opsteken en de jeugddelinquentie als een product van ons eigen gedrag voorschotelen. Degoutante intentie, waar ik nog van moet walgen, ook al zag ik de film ruim 3 jaar geleden.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
uhm, Mathieu Kassovitz is joods en opgegroeid in de banlieu's van parijs. 
Verder kan ik nu wel begrijpen waarom je de film minder vind als je het op deze manier uitlegt, maar waar de oorsprong van het probleem ligt is voor mij duidelijk. Geen ouderlijk toezicht + het tekort van een efficiënt onderwijsstelsel. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat waar de migratie begon blanke mensen snel vertrokken waardoor je gehele wijken kreeg van enkel immigranten. Nogal een signaal voor die mensen. Jullie mogen hier komen wonen maar wel niet te dicht bij ons. Dat de film ietwat romantiserend is kan ik best begrijpen aangezien deze jongeren( mede door de media) altijd afgeschilderd werden als beesten. Natuurlijk zijn sommige echt erover. zo heb ik nog niet zo lang geleden een filmpje gezien van een tiental marrokaantjes aan Brussel zuid die een jongen verrot sloegen enkel omdat hij passeerde met zijn boekentas. zelfs geen oogcontact... De vraag is natuurlijk. Waarom doet men dit en hoe is men tot dat punt gekomen. En het antwoord zit in de titel van deze film. La Haine qoui.
Mathieu laat de straten zien zoals HIJ ze ervaren heeft. Dat je het daar niet mee eens bent kan ik aanvaarden, maar om hem een degoutant persoon te noemen is nogal overdreven enkel omdat hij de jongeren in een ander daglicht stelt. Dat hij de problemen ietwat simplificeert is dan ook vanwege het beperkte medium film. Ik zou maar eens The Wire bekijken over de getto's in Amerika en hoe de politie daarmee omgaat. Dan zul je zien dat geen enkele mens, ( politie of jongere) een zuiver goed of kwaad persoon is.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
@ yeyo
Thug life
Lees mijn regels aan Corcicus en wordt alstublieft wat wijzer. Iemand belachelijk maken om zijn standpunten kan iedereen. Maar goed, als jij zo gelukkig bent...
Gratuite politiehaat kun je moeilijk een "standpunt" noemen..
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Gratuite politiehaat kun je moeilijk een "standpunt" noemen..
Is helemaal niet gratuit, ik heb zo mijn persoonlijke redenen. Als ik ergens niet tegenkan, dan is het wel tomeloze arrogantie. En spijtig genoeg ben ik al vaak ( weer : zonder redenen) arrogant behandeld geweest door politieagenten. Jouw bericht slaat dus duidelijk als een lul op een drumstel.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Is helemaal niet gratuit, ik heb zo mijn persoonlijke redenen. Als ik ergens niet tegenkan, dan is het wel tomeloze arrogantie. En spijtig genoeg ben ik al vaak ( weer : zonder redenen) arrogant behandeld geweest door politieagenten. Jouw bericht slaat dus duidelijk als een lul op een drumstel.
En de mensen die al arrogant behandeld zijn door straatjongeren? Mogen zij dan ook van die belachelijke veralgemeningen maken?
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
En de mensen die al arrogant behandeld zijn door straatjongeren? Mogen zij dan ook van die belachelijke veralgemeningen maken?
Oh maar dat doen ze meestal toch al dus...
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Mensen die weleens last gehad hebben van straatjongeren, scheren deze jongeren (misschien ook wel terecht) ook allemaal over dezelfde kam. Dat bedoel ik.
En ik zeg de eerste vriendelijke agent moet ik nog tegenkomen en als ik hem persoonlijk tegenkom dan is het misschien wel tijd om mijn mening bij te schaven. Maar voor nu is het beeld van politieagenten dat ik heb : 'eikels'. En dat is niet mijn schuld en evenmin is het de schuld van mensen die straatjongeren in het geheel bestempelen als crapuul als ze er zelf ooit last van hebben gehad.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Het komt inderdaad voor dat mensen een vertekend beeld hebben van bepaalde jongerengroepen, omdat het thema zo breed uitgesmeerd wordt in de media. Maar het is evengoed waar dat jongeren zich gewoonlijk zonder duidelijk reden verzetten tegen autoriteit (en dus ook tegen de politie).
ewalk
-
- 767 berichten
- 1059 stemmen
Volgens mij wordt er niet gesuggereerd dat de politie de oorzaak is van de haat in de film. Het gaat erom dat de politie het establishement vertegenwoordigd en als voortuigeschoven post als enige nog enige toegang ind e wijken heeft. Maar dan wel als gewapende macht. Volgens mij is het lastig om gewapend tot een dialoog te komen dus bij voorbaat al gedoemd te mislukken.
Ik weet dat een aantal van deze Franse jongeren uit de Parijse Ban Lieu's netwerk marketing hebben gevonden als uitvlucht uit hun onzekere bestaan. Er zijn enkelen die er flink mee verdienen en eerzame burgers zijn geworden. Gelukkig is het voor hen wel mogelijk gebleken.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Beetje magere film!
Zwart wit had van mij absoluut niet gehoeven,
Had er iets meer van verwacht. Eerste gedeelte van de film was wat eentonig!
De laatste 20 minuten en het gedeelte met de oude man op het toillet waren geniaal!
huVILEub
-
- 3081 berichten
- 537 stemmen
Mooie film. Een goed verhaal dat sterk geacteerd wordt en mooi opgenomen is. Er zit een goede sfeer in en het heeft soms erg mooie shots. Eens wat anders dan de amerikaanse gangster films.
Hip-Hop Drunkie
-
- 372 berichten
- 166 stemmen
Om maar het wanfeit aan te halen dat er zich een Jood in het gezelschap van La Haine bevindt, terwijl eenieder weet dat Joden in de Banlieue, Brussel etc worden veracht en absoluut niet getolereerd. Erger nog is dat uitgerekend de Jood in La Haine de meest criminele en irritante figuur is, terwijl ik durf te wedden dat er nauwelijks een Joodse naam te vinden zal zijn in het hele Europese gevangenisregister.
Dat is wat me ook enorm opviel in deze film ! Beetje onrealistisch in mijn ogen....
Hip-Hop Drunkie
-
- 372 berichten
- 166 stemmen
Vind het maar een erg dubieuze opmerking.
Als er nou één plek is waar joden worden gehaat is het wel die banlieus , is gewoon een feit....
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
oh ja, nou ik heb een nieuwsflash voor u. Mathieu is joods en opgegroeid in de banlieu's.
ewalk
-
- 767 berichten
- 1059 stemmen
@ Hip-Hop Drunkie
Door wie worden ze gehaat en waarom? Niet door neo-nazi groeperingen volgens mij, want die wonen nauwelijks in de Ban Lieu en ook niet omdat ze Christus zouden hebben vermoord, lijkt me!
@Corcicus
Ik heb een aantal jaren in het gevangeniswezen gewerkt en geloof ook daar zaten Joden vast. Procentueel gezien zeker in de minderheid, maar geloof me ze zijn niet minder crimineel dan andere bevolkingsgroepen. Alleen is er vaak sprake van een ander soort criminaliteit. Vaak waren het mensen die andere aanstuurden, dus een soort van managers uit de onderwereld. Sommige van deze mannen worden wel eens een keertje in hun leven opgepakt, de meeste echter nooit. De jongens uit de Ban Lieu zullen echter veel vaker een gevangeniscel van binnen hebben gezien.
De meeste criminaliteit waar de groepen van de Ban Lieu zich namelijk schuldig aan maken is die criminaliteit waar burgers gelijk mee worden geconfronteerd en welke gelijk aantoonbaar is. Dit wordt vaak niet tot zware misdaad gerekend maar meer tot overlast, pestgedrag, intimidatie e.d. Daarnaast vaak handelingen als diefstal, inbraak, drugshandel op kleien schaal. In de criminele wereld als kruimelwerk.
De grote jongens doen het op hoog niveau ( zie zelfs de vastgoedfraudes en banken etc.) en worden vaak niet eens aangepakt. Deze grote jongens komen niet uit de Ban Lieu's en blijven buiten schot. Het zijn de mensen die op allerlei soorten manieren zichzelf willen verrijken door anderen naieve mensen, in vaak voor hen uitzichtloze situaties, gouden bergen te beloven. Deze heren zorgen er voor dat ze vaak op meerdere paarden wedden (ook letterlijk) en beleggen hun geld dus vaak in vastgoed: grond, huizen, goud etc. Mooie manieren om zwart geld wit te wassen. Dat zijn dus niet de jongetjes in de Ban Lieu die dit doen, maar die worden als meest bedreigend gezien omdat ze zich tegen de "goede"burgers zouden richten. Ze voelen zich niet erkend, miskend, onbegrepen door overheid en het systeem en besluiten tot radicale actie, wat valt er nog te verliezen? Vlam in de pan is dan de oorzaak. De hoge heren die buiten schot blijven zijn er dan als de kippen bij! Meer recruten en dus nog meer kannonenvoer voor hun geheime oorlog tegen de "fatsoenlijke" bovenwereld. Dat levert veel geld op!
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Ik ken een groot deel Marokkanen,Turken,... en ze kunnen toch allemaal wel stuk voor stuk de joden hun bloed wel ruiken.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
oh ja, nou ik heb een nieuwsflash voor u. Mathieu is joods en opgegroeid in de banlieu's.
Hij is geboren in Parijs ja... Maar echt een uitzichtloze jeugd heeft ie niet gehad. Zijn vader was documentairemaker en cameraman en zijn moeder een film editor. Verder is ie gewoon naar de filmacedemie geweest, niet echt iemand die zich vanaf de goot omhoog heeft moeten ploeteren zeg maar.
Doet verder niets af aan de kwaliteit van deze film btw.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik ken een groot deel Marokkanen,Turken,... en ze kunnen toch allemaal wel stuk voor stuk de joden hun bloed wel ruiken.
Die instelling verandert natuurlijk als je zoals de jongens in deze film met een Jood bent opgegroeid. Dan kijk je niet meer naar de afkomst, maar dan is het gewoon een vriend uit de wijk die erbij hoort.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Mwah... Het eigenaardige is natuurlijk wel een beetje dat er nu eenmaal niet veel Joden in de banlieus wonen.
Historisch gezien vormen Joden ook een veel sterkere op zichzelf aangewezen gemeenschap die erg goed in staat is om voor zichzelf te zorgen. Je kan zeggen dat ze een beter sociaal vangnet hebben ontwikkeld dan de emigranten uit met name Noord Afrika die vooral pas na de tweede wereldoorlog naar Frankrijk kwamen.
Ik heb begrepen dat Vinz een soort van fictief alter ego van Kassovitz is wanneer hij niet zo veel mazzel had gehad. Zijn vader was immers een Hongaarse vluchteling en in die zin had zijn verhaal ook anders kunnen lopen...
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Die instelling verandert natuurlijk als je zoals de jongens in deze film met een Jood bent opgegroeid. Dan kijk je niet meer naar de afkomst, maar dan is het gewoon een vriend uit de wijk die erbij hoort.
Ja, daar heb je natuurlijk een punt.
Maar de band met haat tegen Joden wordt natuurlijk ook snel gelegd, aangezien het toch echt wel duidelijk is dat ze in het algemeen niet erg geliefd zijn bij mensen die voor het grootste deel de banlieus bevolken ( Arabieren, Afrikanen,enz....). Maar goed, de film- en de tijd waarin Kassovitz is opgegroeid- verschilt overigens toch wel van de tijd waarin we nu leven. Want die haat is alleen maar sterker geworden tegenwoordig.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Hij is geboren in Parijs ja... Maar echt een uitzichtloze jeugd heeft ie niet gehad. Zijn vader was documentairemaker en cameraman en zijn moeder een film editor. Verder is ie gewoon naar de filmacedemie geweest, niet echt iemand die zich vanaf de goot omhoog heeft moeten ploeteren zeg maar.
Doet verder niets af aan de kwaliteit van deze film btw.
Neen, dat zeg ik ook niet. Ik bedoelde enkel dat die raciale rivaliteit niet zo serieus moet worden genomen. Mensen nemen het ook altijd zo letterlijk. Maar veel van die jongens kan het eigenlijk helemaal niets schelen hoor. Als ze ambras willen maken schreeuwen ze wel eens tegen de persoon in kwestie jood, makak, vuile vlaming enz. Maar in wezen gaat het gewoon om frustratie, om u uit uw kot te lokken, niet om het ras.
En natuurlijk speelt die hele kwestie van Palestina daar vandaag ook in mee, maar dat is de laatste 10 jaar terug beginnen escaleren naar een ongekend hoogtepunt. Er zijn trouwens ook heel wat joden die de staat Israel als onrechtmatig beschouwen. Maar dat is politiek en dat mag op deze site spijtig genoeg niet 
ewalk
-
- 767 berichten
- 1059 stemmen
Er zijn trouwens ook heel wat joden die de staat Israel als onrechtmatig beschouwen. Maar dat is politiek en dat mag op deze site spijtig genoeg niet
"Een ander geluid" mag ook niet. 
belizard
-
- 1777 berichten
- 506 stemmen
Hele mooie film. Het verhaal is heel erg goed uit gewerkt en het is ook heel goed geacteerd. De personages waren allemaal goed uitgewerkt en ondanks dat ze geen goede mensen waren, leef je toch heel erg met ze mee.
4.5*
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Als ze ambras willen maken schreeuwen ze wel eens tegen de persoon in kwestie jood, makak, vuile vlaming enz. Maar in wezen gaat het gewoon om frustratie, om u uit uw kot te lokken, niet om het ras.
Daar ben ik het zeker mee eens...
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
wat? Nog nooit een marrokaan en een turk tegen elkaar zien flippen? Ze hebben even mooie koosnaampjes voor elkaar als het tegenzit. Want daar doel je toch op, niet? het feit dat ik makak in mijn bericht heb staan.
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
wat? Nog nooit een marrokaan en een turk tegen elkaar zien flippen? Ze hebben even mooie koosnaampjes voor elkaar als het tegenzit.
Oh jawel, in kleinere concentraties (zoals een dorp of een kleine stad) gaan Turken en Marokkanen prima. Eenmaal in een grotere stad met een groter aantal van beiden, kunnen ze elkaar heel vaak ook niet uitstaan.
Gerelateerd nieuws

'La Haine' krijgt een schitterende nieuwe 4K-release: 'Supersterke, realistische film die de grimmige sfeer perfect in beeld brengt'

'La Haine' is nu te streamen: 'Hele mooie en ijzersterke film die je in de greep houdt, ik wou alleen maar meer'

Deze goed beoordeelde films zijn nu te bekijken op MUBI

Dit zijn de favoriete films van 'Peaky Blinders'-acteur Cillian Murphy
Bekijk ook

Heat
Misdaad / Thriller, 1995
2.021 reacties

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Una Giornata Particolare
Drama, 1977
142 reacties

Le Vieux Fusil
Drama / Oorlog, 1975
73 reacties

Fail Safe
Drama / Oorlog, 1964
16 reacties

L'Instinct de Mort
Misdaad / Drama, 2008
306 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








