Kôkaku Kidôtai (1995)
Genre: Animatie / Sciencefiction
Speelduur: 83 minuten
Alternatieve titels: Ghost in the Shell / こうかくきどうたい
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Mamoru Oshii
Met onder meer: Atsuko Tanaka, Akio Otsuka en Koichi Yamadera
IMDb beoordeling:
7,9 (171.368)
Gesproken taal: Japans
Releasedatum: 24 mei 1996
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Kôkaku Kidôtai
"It found a voice... Now it needs a body."
Alles speelt zich af in 2029. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de ideale topagent de 'Puppet Master' gemaakt. Deze is niet menselijk, heeft geen lichaam en kan zichzelf verplaatsen via de elektronische snelweg, het net. Wanneer hij beslist om zichzelf een fysisch lichaam te geven, voelt het Ministerie zich bedreigd. Daarom schakelt het de hulp in van Section 9, een geheime organisatie die voor de overheid klusjes moet opknappen. Het is de taak van Motoko Kusanagi, een cyberagente om samen met haar partner op de 'Master' te jagen. Maar de 'Master' ziet in haar echter de kans op een extra-elektronisch leven en biedt haar dan ook de eeuwige wijsheid aan in ruil voor haar lichaam.
Externe links
Acteurs en actrices
Motoko Kusanagi (stemrol)
Batou (stemrol)
Puppetmaster (stemrol)
Togusa (stemrol)
Ishikawa (stemrol)
Aramaki (stemrol)
Director Nakamura (stemrol)
Dr. Willis (stemrol)
Minister of Foreign Affairs (stemrol)
Gaikôkan (stemrol)
Reviews & comments
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
Merk ook dat sommige mensen automatisch een manga-verfilming een manga film noemen.
Sja, gut, en een Disney film dan?
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Anime is gewoon de Japanse naam voor animatiefilm. Japanners zelf zouden een Disney animatiefilm zo ook gewoon anime noemen. Ik denk dat wij, Europeanen/Westerlingen, zo toch een (kwaliteits) onderscheid willen maken.
Joeri_000
-
- 244 berichten
- 639 stemmen
Boeiende film
Interessant verhaal
Je zou zeggen dat The Matrix een hoop gejat heeft van deze film
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Boeiende film
Interessant verhaal
Je zou zeggen dat The Matrix een hoop gejat heeft van deze film
Dat hebben de broertjes Wachowski dan ook toegegeven. 
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
21 December 2008 in de videotheek?? 
Hij is toch allang al op VHS en dvd uitgekomen?
Avitas Sibannac
-
- 521 berichten
- 621 stemmen
Prachtige animatie, goeie soundtrack en een geweldige sfeer. Het concept/verhaal zit zeer goed in elkaar, hoewel ik er niet alles van begrijp. Maar dat is van minder belang. De ultieme scène is voor mij de tankscène aan het einde van de film.
Dikke 4 * en nu ook weer snel de sequel herzien.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Vervelend, die films waarin ontzettend veel en tegelijkertijd ontzettend weinig wordt gezegd. Ghost in the Shell is er zo één. De film bevat veel dialogen, waarvan een groot deel oninteressant, overbodig en nietszeggend is. Wat overblijft zijn enkele filosofische vraagstukken die helaas nooit verder reiken dan clichématigheid over o.a. de ziel en de wegvallende grens tussen technologie en biologie.
Omdat ik me vreselijk ergerde aan de warrigheid waarmee het verhaal wordt verteld, ben ik me na verloop van tijd meer gaan concentreren op andere elementen. Jammer genoeg viel er ook zo weinig te genieten. Het kleurgebruik is allerminst succesvol, de personages worden – vooral als ze tekst voordragen – tergend monotoon en emotieloos in beeld gebracht en het toekomstbeeld is erg saai. Zelfs de muziek is naar mijn mening eerder ongepast dan sfeervol. Een lange, vervelende zit was het resultaat. 0.5*
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
You'll either love it or hate it.
stinissen (crew films & series)
-
- 23447 berichten
- 76941 stemmen
21 December 2008 in de videotheek?? 
Hij is toch allang al op VHS en dvd uitgekomen?
Re-release datum.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Nu weet ik het weer. Heb hier ooit eens een collage van gezien in een clip van Wamdue Project. Ik was toen al helemaal weg van die visuele stijl. Morgen er eens achteraan gaan, want ben na het zien van het tweede deel enorm benieuwd geworden.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Goed, om maar gelijk alles gehad te hebben, ja ook ik zag veel terg uit DIE ene populaire film, waar ik gewoon de naam en vergelijkingen niet van ga noemen, dat is al 1000 keer gedaan en het is best zinloos. Ik heb er geen zin in.
Over naar de film dus. Feitelijk na Appleseed mn 2e Anime die ik serieus bekijk en dan bevalt me dit heel wat beter zeg.
Het is getekend, en dat zie je wel, maar hoe! wat een details. Er moet hier behoorlijk wat werk in hebben gezeten. Vooral steden, lichten, regen en vele straatnaambordjes zien er dan bijvoorbeeld supertof uit. Gewoon als geheel komt het erg organisch over, omdat er aan bijna alles gedacht lijkt te zijn. De schaduw, manier van bewegen, lichtweerkaatsing, de kleinste dingen.
De muziek dan, die prima op het verhaal inspeelt. Veel 'wereldmuziek' om het even zo te noemen, dat wonderbaarlijk goed bij de film past. Apart gedaan zijn de actiescenes met een bijna ambient track erachter, haast rustgevend, terwijl er op het scherm vanalles gebeurd.
Het verhaal heb ik ervaren als best gelaagd. In feite een sci-fi actiefilm, maar er word een heel sterk verhaal in de gehele film uitgewerkt, waardoor het niet leeg aanvoelt. Dieper verhaal dan soms het geval is bij andere films, maar toch had ik niet veel moeite om het te volgen, al was ik zoals gewoonlijk weer meer met de sfeer bezig, dan met het verhaal zelf. De volgende keer zal ik dus vast wel meer oppikken nog.
4.5*
Op naar de 2e nu, maar gelijk erachteraan gooien.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Redelijk goede animaties (vooral de achtergrond), maar de rest had wel beter gekend. Niets nieuws onder de zon dus.
Grootste minpunt is de oppervlakkigheid van de personages en de dialogen. Typisch een geval van veel geschreeuw en weinig wol. Gelukkig compenseren de actiescènes enigszins.
Dus, mooi qua uiterlijk, maar behoorlijk leeg van binnen. Geef mij maar eerder Akira.
3,0*
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Rare beslissing, maar ergens wel interessant. Anders dan bij live action natuurlijk, je kangewoon alles opnieuw maken en niet enkel het bestaande bewerken.
Was in het begin wat terughoudend, maar het resultaat mag er echt wel wezen. Iemand informatie over de involvement van Oshii bij dit project ?
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
zo te zien vind ik het niet echt nodig. De film is mooi zoals ie is. Tuurlijk kon er veel aan geknutseld worden voor hedendaagse standaards, maar waarom? Dit komt alleen maar erg commercieel over.
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Voor zover ik weet is Oshii er niet bij betrokken. (Nergens gelezen iniedergeval) Zelf vind ik het een leuk experiment. Het is een beetje de vraag of op deze manier de sfeer intact blijft. Maar sommige shots zijn er echt op vooruit gegaan.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Is het van belang om enige kennis te bezitten over de series om me hier aan te wagen?
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Nopes, serie staat hier redelijk los van en hangt meer samen met de originele wereld van Shirow.
Milan07
-
- 207 berichten
- 0 stemmen
Indertijd gezien. Meer een cultfilm. Ga hem zeker niet kijken want dat neemt de sfeer van indertijd weg. Raar dat hij na 13 jaar weer ge-released wordt.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Enkele maanden geleden Inosensu gezien en ik was meteen verkocht. Ik moest en zou ook het eerste deel in bezit hebben. Maar dat heeft uiteindelijk een tijdje geduurd, want m'n eerste versie was beschadigd en pas enkele maanden later kon die ingeruild worden voor een nieuwe. Na lang wachten vanmiddag dan eindelijk kunnen kijken, maar waar ik hoopte op een aangename verrassing werd ik snel ontnuchterd door een teleurstellende film die bijna nergens de hoge verwachtingen kon inlossen. Er meteen even bij vermelden dat ik alles behalve een anime-fanaat ben en dus nog maar erg weinig referentiemateriaal heb. Zowel onbewust als bewust ga je dan vergelijken met wat je wél kent en in mijn geval was dat in de eerste plaats Inosensu. En met dit in het achterhoofd komt Ghost in the Shell quasi nergens in de buurt van zijn superieure opvolger.
Om te beginnen de animatie zelf. Objectief bekeken nog best de moeite waard. Mooie kleurencombinaties en een bij vlagen serene cameravoering die sporadisch erg dromerige sequenties genereert. Spijtig genoeg waren die te beperkt in aantal (slechts twee die me echt konden overtuigen, in combinatie met een mooie soundtrack). Bovendien leek de animatie vergeleken bij Inosensu veel groffer en minder gedetailleerd. Zeker niet lelijk, maar het detail uit Inosensu zorgde voor meer zuiverheid en meer visuele impact. Nu wil ik best geloven dat de visuele flair in Ghost in the Shell een mijlpaal betekent in het genre, doch als je deze film na Inosensu kijkt blijft van die mijlpaal weinig over. Kenners mogen het dan met me oneens zijn, ik vond dit gewoon te karig. De muziek daarenboven was meestal erg degelijk, al gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een meer aanwezige en elektronische soundtrack die mee bijdraagt aan die typische robotische sfeer.
Het probleem in Ghost in the Shell schuilt eigenlijk in de oeverloze dialogen die het ganse audiovisuele aspect overstemmen. Teveel gepraat waardoor de balans tussen actie en filosofie helemaal zoek is. Ook iets waar Inosensu geen last van had trouwens. In principe komt het erop neer dat je 80 minuten lang om de oren geslagen wordt met theorieën over de fusie van de virtuele wereld met de wereld zoals wij die kennen. Op zich een bijzonder sterk uitgangspunt vind ik zelf - en ook een absoluut pluspunt bij Inosensu - maar als je als kijker de betreffende theorieën gans de speelduur er met de paplepel ingegoten krijgt, ga je je al snel verslikken en vervelen.
Conclusie: Gezien het tijdskader waarschijnlijk een visuele mijlpaal die evenwel tot op de grond gesloopt wordt door het veel betere vervolg. Voor de rest een teveel aan narratief dat het audiovisuele aspect volledig overschaduwt, waardoor Ghost in the Shell snel uitmondt in een banale praatfilm die er niet in slaagt zijn kwaliteiten (die er zonder meer zijn) ten volle te etaleren. Met andere woorden een mislukte evenwichtsoefening die volledig wordt rechtgezet in het superieure vervolg.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Banale praatfilm? In deze film zit meer actie dan in het vervolg. En dat het er wat lelijker en wat minder geraffineerd uitziet is ook niet zo gek als je je bedenkt dat deze film uit 1995 komt, en Innocence uit 2004. Wellicht had Innocence ook een veel groter budget, en kon het rekenen op veel betere cgi-effecten, terwijl in deze film bijna alles nog met de hand is getekend. Volgens mij ga jij gewoon prat op dromerige sequenties, iets waar Innocence inderdaad vol mee zit. Iets wat mijns inziens ook gelijk het knelpunt is van die film. Nee. jouw recensie slaat wat dat betreft kant noch wal.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Nee. jouw recensie slaat wat dat betreft kant noch wal.
Mja. Ik kan begrijpen dat jij dit een topfilm vindt, maar leer iemand anders z'n mening aub respecteren.
Ik leg duidelijk uit waarom ik dit een "banale praatfilm" vind. De term kan in jouw ogen bijzonder hard (en misschien onterecht) klinken, maar dat is nu eenmaal hoe ik Ghost in the Shell ervoer. Teveel filosofisch gewauwel over de fusie tussen twee werelden terwijl je dit veelbelovende concept met minder poespas ook in de verf kan zetten. (zie Inosensu)
Wat de visuals betreft schrijf ik heel duidelijk dat ik ze niet slecht vind. Alleen - en daar geef je zelf een afdoende verklaring voor - ogen ze vergeleken bij het vervolg een stuk minder mooi.
Als mijn recensie kant noch wal slaat, wat trouwens niet de eerste keer is dat je zoiets zegt, moet je ze in het vervolg misschien maar negeren? Ik kan er best mee leven dat je het oneens bent met m'n stelling, maar om mijn mening hier een beetje in het belachelijke te trekken...sorry, daar ben ik niet van gediend.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb beide films al een aantal keren gezien en volgens mij is die balans actie/filosfie vrijwel identiek aan Innocence. Als het hier niet voor je werkt, dan vind ik het vreemd dat het in deel 2 wel voor je werkt.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maak je dan een vergelijking met de opvolger? Want de soundtrack van die film recycled de soundtrack van zijn voorganger (min of meer).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb beide films al een aantal keren gezien en volgens mij is die balans actie/filosfie vrijwel identiek aan Innocence. Als het hier niet voor je werkt, dan vind ik het vreemd dat het in deel 2 wel voor je werkt.
Bij mij stoort het bij beide films, maar deel 2 maakt meer goed met de mooie plaatjes.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dat zou kunnen natuurlijk. Maar Halycon neemt het mee in zijn kritiek hier, en dat doet ie niet bij de opvolger. Dat vind ik best vreemd.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maak je dan een vergelijking met de opvolger? Want de soundtrack van die film recycled de soundtrack van zijn voorganger (min of meer).
Nee, niet in vergelijking met de opvolger, gewoon in het algemeen.
Wat die balans actie/filosofie betreft ... in Inosensu kwam die me veel gedoseerder over. Misschien net iets beter gespreid? Ik vond de actiemomenten alleszins intenser, terwijl ik ze in Ghost in the Shell nogal mak vond. Ze staken er minder bovenuit, minder contrasterend zeg maar. Vandaar ook dat ik de balans nogal onevenwichtig vond, omdat tegenover het filosofische gedeelte te weinig en/of te zwakke actie stond.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Waarschijnlijk heeft het toch vooral met de actiemomenten te maken, Innocence is zelfs nog wat nadrukkelijker qua filosofie.
De actie in deze film is vooral wat gestileerder. Vind het persoonlijk één de weinige zaken die in de eerste film beter gedaan is. Actie in de tweede film lijkt meer op HK werk, nogal hectisch en wat overdreven. Vind het iets minder passen in de GitS wereld.
Comentaar op het visuele is eigenlijk niet meer dan normaal als je Innocence eerst gezien hebt. GitS was dan wel een mijlpaal, Innocence zelf ook, misschien zelfs nog een grotere.
Commentaar op de muziek kan ik dan weer niet volgen. Mag er niet aan denken om hier een "electronisch" soundtrackje onder te plakken. Zeker niet als je kijkt wat men dan verstaat onder electronisch. Zou kunnen werken maar dan heb je wel iemand nodig die verder kan kijken dan Orbital of Juno Reactor. Vind het cliché net erg mooi omzeild in de GitS films.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Commentaar op de muziek kan ik dan weer niet volgen.
Louter een kwestie van smaak denk ik. Maar begrijp me niet verkeerd, de huidige soundtrack vind ik best mooi hoor.
Pre- en sequels

Kôkaku Kidôtai 2.0
2008
18 reacties

Innocence
2004
403 reacties
Het laatste nieuws

Vierde seizoen van 'Bridgerton' wordt goed bekeken op Netflix: 'Werkelijk schitterend'

Binnenkort in de bioscoop: horrorfilm 'Scream 7' te zien in IMAX

Vanaf vandaag kijk je op Netflix naar de misdaadserie 'Animal Kingdom'

Top 10 van Netflix: déze tien films worden nu goed bekeken
Bekijk ook

Nekojiru-sô
Animatie, 2001
42 reacties

Sen to Chihiro no Kamikakushi
Animatie / Fantasy, 2001
1.127 reacties

Mononoke-Hime
Animatie / Fantasy, 1997
284 reacties

Sibiriada
Drama, 1979
34 reacties

Father and Daughter
Drama / Animatie, 2000
10 reacties

Pâfekuto Burû
Animatie / Thriller, 1997
111 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentieman vs machinecyborgandroidcomputer virusdystopieimplantat voortvluchtigevrouwelijke hoofdrolspelercyberpunkgebaseerd op mangavolwassen animatietech noiranime2020sghost in the shellaward winner
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









