American Psycho (2000)
Genre: Horror
Speelduur: 101 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Mary Harron
Met onder meer: Christian Bale, Willem Dafoe en Jared Leto
IMDb beoordeling:
7,6 (823.374)
Gesproken taal: Engels, Spaans en Kantonees
Releasedatum: 28 september 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot American Psycho
"Killer looks."
Patrick Bateman lijkt op het eerste zicht de perfecte man: hij is knap, intelligent en verdient veel geld. Hij mag dan wel door zijn uiterlijk geobsedeerd zijn, voor zijn omgeving lijkt hij een normale man. 's Nachts houdt Patrick er echter van om onschuldige mensen op een gruwelijke manier om het leven te brengen. Jaloezie, haat, woede, elke reden is goed om zowel onbekenden als vrienden te vermoorden. De politie vermoedt niets van zijn slachtpartijen, tot een detective lucht krijgt van zijn daden...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 823374)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- American Psycho (BoekMeter)
- American Psycho (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Patrick Bateman
Timothy Bryce
Craig McDermott
David Van Patten
Jean
Evelyn Williams
Courtney Rawlinson
Luis Carruthers
Paul Allen
Donald Kimball
Reviews & comments
jedymaster
-
- 889 berichten
- 2520 stemmen
De film is op een vreemde manier mooi. Klopt het dat de film gebaseerd is op een boek van een bekende amerikaaanse schrijver?
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Ja, van Bret Easton Ellis. Het boek is ook wel in het Nederlands verkrijgbaar.
Elsenburg
-
- 113 berichten
- 67 stemmen
Ja, van Bret Easton Ellis. Het boek is ook wel in het Nederlands verkrijgbaar.
Is dat zo? Ik heb hem alleen in het Engels gezien, maar die moest ik ook hebben
. Trouwens, wat is dan de Nederlandse titel? Amerikaanse Psychopaat?
Elsenburg
-
- 113 berichten
- 67 stemmen
Iemand trouwens enig idee waarom sommige namen uit de film zijn veranderd t.o.v. het boek? Zoals Bryce (film) - Price (boek) en Allen (film) - Owen (boek)?
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
De titel is in de nederlandse vertaling ook American Psycho.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Is dat zo? Ik heb hem alleen in het Engels gezien, maar die moest ik ook hebben
. Trouwens, wat is dan de Nederlandse titel? Amerikaanse Psychopaat?
De titel is in de nederlandse vertaling ook American Psycho.
Ja, maar dat lijkt me ergens ook wel logisch, want Amerikaanse
Psychopaat klinkt natuurlijk nergens naar.
Ik kwam het boek (Nederlande vertaling) ook eens volkomen toevallig tegen: ik zou met m'n moeder en m'n broer naar Drachten, maar als ik meewilde, moest ik eerst mee naar de Kwantum, die ligt een eindje buiten het centrum. Hadden ze ook wel CD's en DVD's. Inderdaad, maar het meeste daarvan was troep! Dus ging ik ook efef bij de boeken kijken. Hm, wat lag dara allemaal? Oké, een of ander kinderboek, een kookboek, een voorleesboek, een knutsel boek en... HUH?! AMERICAN PSYCHO??!! Kostte maar 2,49, dus die kon ik natuurlijk niet laten liggen, dat moge duidelijk wezen
!
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Iemand trouwens enig idee waarom sommige namen uit de film zijn veranderd t.o.v. het boek? Zoals Bryce (film) - Price (boek) en Allen (film) - Owen (boek)?
Nee, dat begrijp ik nou ook niet! Misschien omdat er mensen zijn die Paul Owen en Timothy Price heten, dat ze die niet wilden beledigen en daarom de namen maar iets aanpasten, of zo? Ik zou anders ook geen zinnige reden kunnen bedenken.
Wat ook lollig is, is dat als genre voor deze film Drama/Thriller genoemd staat. Oké, daar kan ik me in vinden. Maar dat deel twee dan een Horror/Komedie is, dat vind ik wel geestig
!
clairest
-
- 218 berichten
- 472 stemmen
Ik ben er lang mee bezig geweest om het feit te plaatsen dat een groot deel van deze film achteraf bezien de illusies van de hoofdpersoon betreft. Maar eens wat op internet geneusd en nog eens gekeken.. Totdat het allemaal weer kloppend is voor mij. Ik ben er wel uitgekomen dus. Het is onaangenaam voor mij als er dingen echt niet plaatsbaar zijn in een film.
Uiteindelijk vind ik deze film toch wel heel erg goed.
Wat ik onder meer goed vind is dat deze film speelt met onze eigen goedgelovigheid of murwheid waar het dit sensationele geweld betreft... dat je als kijker in eerste instantie echt gelooft dat Patrick dit allemaal uitvoert: deze moorden, dit geweld. Dat je tijdens de film aanneemt dat dat KAN: dure callgirls die geen aangifte doen van mishandeling, een appartement vol met lijken, een detectieve die alleen maar wat spannend rondhangt, niets dat uitkomt..., iedereen die doet alsof z'n neus bloedt... Wat dat betreft wordt je toch mooi op je nummer gezet.
En dan zijn er ook nog kijkers (op internet te vinden!) die willen volhouden dat het allemaal wel echt is in de film, omdat ze dat geweld niet los willen laten, want ze houden ervan, ze vinden er niks meer aan als het alleen illusie zou zijn... Tjonge. En dan die mensen die al het geweld specifieker in beeld gebracht hadden willen zien... Confronterend.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Dat dat geweld beter in beeld gebracht had moeten worden, kan ik dus ergens wel begrijpen. Als je het boek hebt gelezen, Clairest, zul je begrijpen waarom. Het is namelijk het expliciete geweld in het boek dat het boek zo controversieel maakte. Op zich is de mate van geweld in deze film gewoon precies geloofwaardig genoeg, maar als alles zo expliciet zou zijn als in het boek, zou de film net zo controversieel worden als het boek, dat zou ook mooi zijn geweest.
Maar teveel geweld zou in een film alleen het verhaal maar afbreken, denk ik, dus is het eigenlijk wel goed zo. Hij staat bij mij nog steeds op nummer drie.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Patrick Bateman is een gestoorde freak. De naam van de film zegt het al natuurlijk.
Ik had de film slechter verwacht, want de film boeide mij, vooral het eerste uur.
Prachtig om te zien dat hij enorm bezig is met zijn uiterlijk. Hij is zo ijdel, dat hij allerlei lotions e.d. gebruikt, fitnesst, enz. Zijn uiterlijk is daardoor mooi, maar zijn innerlijk is daarintegen erg lelijk.
De perfectionist slacht mensen af, zonder een goede reden. Maar ja, wanneer heb je daar wel een goede reden voor? Zijn beweegredenen zijn z'n perfectionisme, irritatie, verlaving en frustratie. Ik bedoel, als iemand een mooiere visitekaartje zou hebben dan ik, dan zou ik hem ook meteen afslachten! Kom op, zeg!
Jammer genoeg boeit het laatste half uurtje minder en krijg je na het einde een beetje een leeg gevoel. Met andere woorden: het einde kon stukken beter en indrukwekkender.
Ik heb me zeker vermaakt met deze film. Ik had een "doordeweekse-avond-filmpje" verwacht, maar hij is beter dan deze benoeming.
Ook prachtig was toen hij tijdens de sex continue in de spiegel keek om zijn haar goed in model te krijgen en om zijn spierballen te zien. Is hij dan ijdel of niet?
3,5 * voor deze meevallende film.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Ja, ik kan begrijpen dat mensen dat einde minder vinden, maar je zei 't al: je krijgt 'n leeg gevoel. Dat is wat Bateman dus ook is, zoals ie zelf zegt: Leeg!
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Ja, ik kan begrijpen dat mensen dat einde minder vinden, maar je zei 't al: je krijgt 'n leeg gevoel. Dat is wat Bateman dus ook is, zoals ie zelf zegt: Leeg!
Ja, zo zou je het ook kunnen interpreteren, maar eigenlijk bedoelde ik het niet op die manier. Ik zat best in de film, maar het einde kon me niet echt bevredigen, zo bedoel ik het. Dat hij zelf van binnen leeg is, word gedurende de hele film wel duidelijk..
Maar toch een geslaagde film.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2866 stemmen
Deze film is niet grof om het geweld, eigelijk vooral om de sex-scenes. Het is een hele goede film. Ik denk dat in elke man wel een Patrick Bateman schuilt...
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Deze film is niet grof om het geweld, eigelijk vooral om de sex-scenes. Het is een hele goede film. Ik denk dat in elke man wel een Patrick Bateman schuilt...
Nou, ik vind dat een gewaagde uitspraak. Ik ben het ook niet met je eens. Ik ben niet leeg van binnen, zoals hij is....
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Deze film is niet grof om het geweld, eigelijk vooral om de sex-scenes. Het is een hele goede film. Ik denk dat in elke man wel een Patrick Bateman schuilt...
Nee, niet in iedereen! Wat denk je wel niet, dat als Flipman psychotisch is, iedereen dat is
?
Maar in mijn geval heb je wel gelijk, in mij schuilt ergens ook een Bateman, maar ik denk zomaar niet dat dat voor iedereen geldt. Voor jou wel, dus
?
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Flipman, ik weet niet wat je precies hebt hoor, maar ik denk niet dat het te vergelijken is met wat Bateman heeft, of wel?
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Hm, nou, wat ik van Bateman wel in mezelf herken, is dat ie erg gauw pissig/agressief raakt. Heb ik niet altijd, maar wel als dingen me om de haverklap tegenzitten.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Ja oke, dat kan ik nog wel begrijpen. Dat heb ik soms ook wel.. Daar kan bijna iedereen zich wel invinden, inderdaad. Maar goed, zijn frustraties en agressie gaan wel iets verder, denk ik.. (hoop ik).
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Kijk, Bateman weet zich niet in te houden of helder na te denken als hij overweegt om zijn agressie de vrije loop te laten. Ik wel.
Bovendien zit ik ook inderdaad niet zo vol agressie
!
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Viel me erg mee deze film.
Kan maar weinig begrip opbrengen voor het hele het-boek-was-beter argument. In mijn ervaring is dat ten eerste meestal niet het geval, daarbij komt dat ik een verfilming altijd leuker vind als het niet op het boek lijkt. Wat heb je aan een pagina na pagina verfilming ?
Het zal wel dat het boek veel groffer was, meer maatschappijkritiek had, meer beschrijvingen en blah blah blah. American Psycho is een grappig zwart komedietje, en doet dat goed. Bale is een leuke Bateman, veel grappige details, droge scenes en wat geschifte moorden.
En zo kom je uit op een aangename komedie, droog genoeg, weird genoeg, steekje maatschappijkritiek en een vermakelijke avond. Wat boeit de rest. 4*
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Wat heb je aan een pagina na pagina verfilming ?
Wat heb je aan een film die veel minder goed is dan hij had kunnen en moeten zijn? Het probleem is niet dat hij anders is dan het boek, het probleem is dat hij voor veel mensen slechter is dan het boek.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Onderhond heeft wel 'n punt, Op zich zijn er veel passages uit het boek letterlijk verfilmd. Het is inderdaad misschien leuker als de regisseur en de scenarioschrijver iets meer vrijheid nemen, zoals bij Minority Report het geval was.
Of neem nou The Lord Of The Rings! Er zijn 'n boel dingen weggelaten, oké. Maar er zijn ook dingen toegevoegd, of ietwat veranderd. De passages zijn ook qua teskt geen excacte kopiëen van de boeken. Dat moet misschien ook niet, want dan zou je misschien gewoon een film krijgen, die alleen qua uiterlijk misschien iets anders zou zijn omdat iemand die het boek gelezen heeft de personages en de plaatste misschien wel iets anders voor zich zag. Dit zou in American Psycho heel goed het geval kunnen zijn. Had ik daarom ook effe geluk dat ik de film zag voordt ik toevallig het boek tegenkwam
!
Maar het boek is ook uitgebreider, de film zou wellicht saai zijn geworden als het gehele boek zou zijn verfilmd. En voorzover zou ik denk ik nog steeds een maximale waardering aan de film hebben gegeven als ik eerst het boek zou hebben gelezen.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Het probleem is niet dat hij anders is dan het boek, het probleem is dat hij voor veel mensen slechter is dan het boek.
Uhm, en wat dragen de meesten aan als motivatie ? Dat zus en zo anders was in het boek.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Hoe wil je bepalen waarom iets slechter is dan iets anders, zonder de verschillen hierin te betrekken?
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Laten we zeggen: de film geeft het boek goed weer. Of het nou echt helemaal precies naar het boek is en dat de regisseuze helemaal niks heeft toegevoegd zou je ook kunnen zeggen en dan gelijk krijgen, maar dat maakt de film er voor mij niet minder om. Door de film zit je net zoveel in het hoofd van Patrick Bateman als in het boek.
Ik geloof dat ik het al eens eerder heb gepost, maar wat wel enorm grappig blijft: in de Making Of op de DVD zegt Mary Harron dat ze wel graag wil dat de film geen sympathie opwekt voor Bateman, maar dat het boek dat wel doet. Spijtig voor haar, maar bij mij was het eerder andersom
. In het boek had ik iets minder sympathie voor Bateman, omdat daar ook de hulpeloosheid van zijn slachtoffers beter wordt omschreven. Daardoor kreeg ik weer sympathie met de slachtoffers (meestal betrof dat dus callgirls). Maar afgezien daarvan had ik tijdens het lezen van het boek wel sympathie voor Bateman, eigenlijk. Want je zou ook kunnen zeggen dat je, als je het boek leest, tijdelijk echt Bateman wordt. In het dagelijks leven zou je je misschien niet ergeren aan sommige dingen waar Patrick zich aan ergert, maar tijdens het lezen van het boek wel. Dat was bij mij tenminste zo.
Maar Harron is er niet in geslaagd om in de film een gebrek aan sympathie of een haat jegens Bateman op te wekken. Bij mij niet, althans.
Maar mijn waardering voor de film blijft 'n vijf
!
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
in de Making Of op de DVD zegt Mary Harron dat ze wel graag wil dat de film geen sympathie opwekt voor Bateman, maar dat het boek dat wel doet. Spijtig voor haar, maar bij mij was het eerder andersom

Eveneens een boek-spoilerrrrr!!
Bij mij werkt het wel op de manier die Harron voor ogen had. De manie van Bateman, zijn bloeddorst, vréét echt aan hem naarmate het boek vordert. In de film vind ik hem een omhooggevallen klootzak die lukraak mensen vermoordt en later wat gaat zitten janken.
Flipman
-
- 7113 berichten
- 1145 stemmen
Sorry Yak, ik had dat effe niet echt als 'n Spoiler gezien. Je hebt gelijk, ik heb 't aangepast. Goed van je
!
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Hoe wil je bepalen waarom iets slechter is dan iets anders, zonder de verschillen hierin te betrekken?
Niet natuurlijk, maar boek en film worden wel vergeleken alsof het gaat om pure kopies. Mens draaft door over minder gore en minder maatschappijkritisch, maar voor een zwarte komedie is dat net een must. Zinloos dus om daar over te blijven mekkeren.
Men klaagt bij LOTR toch ook niet dat de film slecht is omdat American Psycho - het boek - maatschappij kritischer is ?
Maar eigenlijk is dat een veel boeiender onderwerp, open ik zo wel een topic over.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Sorry Yak, ik had dat effe niet echt als 'n Spoiler gezien. Je hebt gelijk, ik heb 't aangepast. Goed van je
!
Oh, dat bedoelde ik niet eens. Ik bedoelde dat er in mijn stukje een boek-spoiler zou volgen.
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'American Psycho' met Christian Bale is vanaf morgen te zien op Netflix
Iconische thriller 'American Psycho' met Christian Bale morgenavond op televisie

Austin Butler gaat de hoofdrol spelen in een nieuwe verfilming van 'American Psycho'

Chloë Sevigny had moeite met werkwijze van Christian Bale: 'Waarom kun je niet sociaal doen?'
Bekijk ook

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

The Shining
Horror, 1980
2.729 reacties

Donnie Darko
Mystery / Drama, 2001
4.059 reacties

Idi i Smotri
Drama / Oorlog, 1985
740 reacties
Gerelateerde tags
new york citygebaseerd op boekbusinessmanwall streetpsychopaatsatiredonkere komedieseriemoordenaarchainsawbig city psychologische thrillerstadcultfilmcharacter studywitte kraagharvard business schoolkind van echtscheidingstemimitatie onbetrouwbare vertellervrouwelijke regisseurjaren 80toxic masculinityamerican businessman bloodyambiguity psychological horrorhorrorbaffled
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









